De wiellagers van je motorfiets zelf vervangen

Het zijn zo van die onderdelen waarvan je niet eens beseft dat ze een onderdeel vormen van jouw motorfiets. Maar het zijn wel onderdelen die heel belangrijk zijn voor het functioneren van jouw geliefde tweewieler. Ik heb het over wiellagers. Je ziet ze niet maar ze zijn er wel. En wiellagers zijn verdomde belangrijk.

Versleten wiellagers

Het feit dat je wielen zo mooi draaien nemen de meeste motorrijders als een vanzelfsprekendheid aan.

We stappen op, starten en rijden weg. En op de snelweg draaien we het gast open tot hoge snelheden en alles gaat vanzelf.

Tenminste alles lijkt vanzelf te gaan. Want er gebeurt natuurlijk heel wat als je je zo voortbeweegt.

De meeste dingen beseffen we wel als lekker aan het sturen zijn. Je hoort het motorblok lekker loeien als je aan het gas draait, zeker bij het versnellen.

Versleten wiellagers

Een behoorlijk versleten wiellager, de stukjes aan de zijkant van het lager zijn de beugels waar de kogels normaal gesproken in zitten.

Wiellagers zijn van groot belang

Je voelt de vertraging als je je remmen gebruikt en je merkt hoe de vering de klappen voor je opvangt als over minder goed wegdek rijdt.

Maar wat je niet beseft is dat er soms hele kleine motorfiets onderdelen zijn die een flinke bijdrage leveren aan al dat motorische geweld.

En van al die kleine onderdelen zijn de wiellagers van groot belang. Je wiellagers zorgen ervoor dat de wielen van je motorfiets soepel rond kunnen draaien.

Een wiel van zowel een automobiel als een motorfiets moet stevig op zijn plek gehouden worden.

versleten wiellagers

als je hier ijzerslijpsel ziet is het eigenlijk al te laat

Bij een auto merk je de speling minder snel

Zodra er ook mee een millimeter beweging in het lager zit kan het wiel bewegen. Als dat aan de hand is dan heb je versleten wiellagers en die moet je vervangen.

Zodra een wiellager ook maar een 10e millimeter speling heeft krijg je al problemen. Bij een automobiel voel je deze speling minder dan bij een motorfiets maar het effect is er niet minder om.

Zodra er speling in een wiellager optreed, ook als is dat maar die 10e van een millimeter dan is het zaak de lagers te vervangen.

Want speling, hoe klein ook, zorgt ervoor dat er beweging op kan treden in het lager. En deze beweging zorgt weer voor meer speling wat weer voor meer beweging zorgt etc.

versleten wiellagers

De stalen bus die tussen in de naaf zit en de markeringen op het wiel. De pijl geeft de rijrichting aan

Je motorfiets wordt onbestuurbaar

Op een gegeven moment wordt de speling in je wiellagers zo groot dat de motorfiets niet meer te besturen is.

Bij flinke speling in de wiellagers kan het wiel op een gegeven moment zijwaarts gaan bewegen. Het gevolg is dat de wielen niet meer netjes in de richting staan waar jij heen wil.

Bedenk daarbij dat het wiel ook als een soort hefboom gaat werken. Door dit hefboom effect wordt er meer kracht gezet op het lager en uiteindelijk zal je het lager moeten vervangen.

Een dure klus, hoor ik je nu denken. Tenzij je het zelf doet natuurlijk. Maar hoe merk je nou op tijd dat het lager vervangen moet worden ?

De stofkering in de naaf met de stalen bus nog in de naaf

Versleten wiellagers bemerk je vaak te laat

Nou dat merk je eigenlijk niet, of liever gezegd als je het merkt dan heb je al versleten wiellagers.

Soms, als je er op let zie je ijzervijlsel aan een kant van het voor of achterwiel. Het lager is dan al een flink eind heen. Je motorfiets stil zetten en een hulpdienst bellen is dan de enige optie.

Merk je dat je motorfiets niet meer stabiel op de weg blijft, doordat een van je wielen slingert dan ben je eigenlijk al te laat. De motorfiets wordt dan absoluut onbestuurbaar en verder rijden is geen optie.

Een lager dat begint te verslijten wordt meestal ontdekt door de dealer bij een service beurt. Of je merkt het zelf als je zelf sleutelt en je wiel er een keer uit haalt.

wiellagers

De naaf zonder de wiellagers en stofkeringen

Aan je wiel voelen heeft weinig zin

Aan je voor of achterwiel voelen als de motorfiets op de standaard staat heeft weinig zin. Beginnende slijtage aan het lager voel je niet door het wiel te bewegen.

De speling bij een versleten wiellagers is in het begin zo klein dat het wiel niet heen en weer kan bewegen.  Dus merk je een versleten wiellagers niet op.

Om beginnende speling in het lager te ontdekken moet je of een heel goed gehoor hebben of helderziend zijn. Een wiellager dat kapot gaat begint geluid te produceren.

Meestal hoor je een gierend geluid bij een kapot lager, maar je moet er gehoor voor hebben.

En als je met oordoppen rijdt en lekker aan het sturen bent is de kans klein dat je wiellager geluid of wiellager herrie hoort.

versleten wiellagers

Zoek een dop die op de buitenste ring van het lager past

Controle tijdens een sleutelsessie

Het best is om tijdens een sleutelsessie, bij het zelf vervangen van banden bijvoorbeeld even aan het wiellager te voelen. Simpelweg door je wiellager met je vinger in het rond te draaien.

Als je wiellager niets mankeert dan draait het lager makkelijk rond zonder dat je onvolkomenheden voelt. Is er sprake van versleten wiellagers dan voel dat het ronddraaien niet meer soepel gaat.

Zodra je dat voelt is het zaak je wiellagers te vervangen. Nee niet schrikken want het is echt niet zoveel werk omdat zelf te doen. En als je het wiel er toch al uit hebt wat houdt je dan nog tegen.

Om te beginnen zorg je dat je het wiel ergens stabiel neer kan leggen of zetten. Verwijder vervolgens de stofkeringen aan beide kanten.

Verwarm de naaf met een verf föhn voor makkelijker monteren

De stofkeringen moet je ook vervangen

De stofkeringen zitten voor je wiellagers om ervoor te zorgen dat er tijdens het rijden geen water of vocht in de naaf kan komen.

Wiellagers zijn weliswaar stofdicht afgesloten maar toch zitten er bij de meeste motorfietsen stofkeringen.

Je kan de kunststof stofkeringen er met een schroevendraaier overigens gemakkelijk uit krijgen.

Het verwijderen van de keringen betekend wel dat je ze niet meer kan gebruiken omdat je ze vernielt dus die moet je nieuw bestellen.

versleten wiellagers

Leg het lager op de naaf

Wiellager vervangen kosten

Geen paniek want een stofkering kost niet veel meer dan € 5,— afhankelijk van het type motorfiets.

De wiellagers zitten in de naaf van het wiel geperst. Het wiellager krijg je uit de naaf door een stalen stift of doorslag door het gat in de naaf heen te steken.

Tussen de twee lagers zit een stalen bus die je naar boven of onder kan bewegen. Als je de bus naar boven of beneden drukt krijg je genoeg ruimte om de stift tegen de rand van het lager te zetten.

Vervolgens tik je met een hamer tegen de doorslag tot het lager er vanzelf uitkomt. Gebruik hiermee geen onnodig geweld en ga niet als een wilde rammen maar doe het met beleid.

Tik het lager met beleid recht in de naaf 

Verwarm de naaf met een verf föhn

Als het lager lastig los komt kan je de rand van de naaf met een verf föhn verwarmen zodat het gat van de naaf uitzet.

Hierdoor krijgt het lager meer ruimte en komt makkelijker los. Het is beter dit niet met een brander te doen want dan kan je naaf te heet worden en beschadigen.

Zet de doorslag ook af en toe op een andere plek op het lager zodat je het wiellager niet scheef kan tikken. Als het lager een klein beetje scheef komt te zitten kan het vaster gaan zitten.

Dit doe je bij beide lagers. Ook als alleen het linker of rechter wiellager versleten is. Voor de kosten hoef je het niet te laten en je wil het liefst twee verse wiellagers gemonteerd hebben.

zorg ervoor dat het wiel stabiel ligt. Leg de remschijven bij dubbele schijven op een zachte ondergrond.

Markeer rechts en links

Zodra je beide lagers uit het wiel hebt maak je de plek waar de wiellagers zitten schoon.

Leg vervolgens het wiel op een stabiele ondergrond. Haal de stalen bus die in de naaf zat uit de naaf en maak hem schoon.

Als er een verschil is in de rechter en linkerkant van de naar dan is het zaak aan te geven wat links en rechts is. Zet aan de rechterkant een R of links een L.

In sommige gevallen zit het lager aan een kant van het wiel namelijk iets meer naar binnen dan aan de andere kant van het wiel.

De stofkeringen moeten intact zijn

Leg de lagers in het vriesvak

Het kan ook belangrijk zijn te onthouden hoe de stalen bus in de naaf geplaatst moet worden.

Zorg dus dat je kan zien wat de linker kant van het wiel is en wat de rechterkant. Geloof me als je een dubbele remschijf voor hebt kan het verwarrend zijn als je het wiel los hebt.

Je ben nu klaar om de nieuwe wiellagers te monteren. Ook hier geld weer dat je de montage van de wiellagers kan vergemakkelijken door de naaf met de verf föhn te verwarmen.

Om het nog gemakkelijker te maken kan je de lagers een tijdje in de vriezer leggen. De naaf zet iets uit door het verwarmen en de lagers krimpen door de kou van de vriezer.

Monteer de stofkering op dezelfde manier als de wiellagers

Sla niet op de binnenrand van het lager

Leg nu de wiellager vlak op het gat in de naaf waar hij in moet. Neem een ronde stalen bus die precies op de buitenste rand van het lager past.

Je kan hiervoor een dopsleutel uit je dopsleutelset nemen. Wees er zeker van dat de stalen bus het gedeelte waar de kogeltjes zitten niet raakt.

Zorg er ook voor dat je op geen enkele manier de binnenste ring van het wiellager kan raken. Tik je op het binnenste deel van het lager dan gaat dat op zeker kapot en kan je weer nieuwe halen.

Als het lager niet direct kapot gaat als je de binnenste ring raakt verkort je in ieder geval de levensduur van het wiellager.

De oude stofkering is beschadigd

Monteer het lager niet scheef in de naaf

Tik nu het wiellager rustig op zijn plek en zorg daar bij dat het lager niet scheef de naaf in gaat.

Als het lager scheef gaat zitten kan het zijn dat het wiellager scheef vast komt te zitten voordat het op zijn plek zit.

Je moet dan het lager weer verwijderen waarmee het wiellager waarschijnlijk kapot maakt. Als je een wiellager in de naaf hebt duw je de stalen bus, met schoon vet,  weer op zijn plek.

Vervolgens tik je het tweede lager op dezelfde manier op zijn plaats. Als beide lagers goed gemonteerd zijn druk je de nieuwe stofkeringen voor de lagers.

Doe dit op dezelfde manier als de lagers. Pas wel op dat je de stofkeringen niet beschadigd.

Vervang beide stofkeringen en beide lagers

Voorzie de as van schoon vet

Zodra de lagers en stofkeringen gemonteerd zijn kan je het wiel monteren.

Voorzie de as van schoon vet voor je het wiel monteert en let natuurlijk op de draai richting.

En zo heb je een belangrijk onderdeel van je motorfiets zelf vervangen. De totale kosten van de nieuwe onderdelen komen misschien op een bedrag van € 50,– of minder.

Dit is afhankelijk van het type motorfiets maar je bent altijd goedkoper uit als je dit soort klusjes zelf doet.

En je leert er weer wat van. Als je niet helemaal zeker bent van je zaak is het beter als hulp vraagt van iemand die meer ervaring heeft.

Durf je dit soort sleutelklussen helemaal niet aan, begin er dan liever niet aan maar laat het door de dealer doen.

Zelf reparaties uitvoeren aan je motorfiets vergroot je kennis het plezier in je motorfiets.

 

Opmerkingen

comments