Wereldreizen, veel mensen hebben het er over maar er zijn maar weinig mensen die het uiteindelijk ook doen. Ik wilde al jaren een lange wereldreis maken maar wist niet goed hoe het te organiseren. Tot ik op een bepaald moment besefte dat de tijd rijp was voor de reis van mijn leven. Ik begon een wereldreis per Ténéré.
Deel1: Van Goldwing naar XT500
Het maken van een wereldreis
Het maken van een dergelijk lange wereldreis vergt wel wat voorbereiding.
Zeker als je een dergelijk reis op een motorfiets gaat maken. De Yamaha Ténéré leek het best geschikt vanwege zijn eenvoud en zijn stevigheid. Een nieuwe motorfiets kopen wilde ik niet, de Yamaha was nog in prima staat.
Ik koos bewust niet voor een BMW motorfiets omdat ik deze over het algemeen veel te zwaar vond voor het doel. PK’s had ik niet nodig, betrouwbaarheid wel.
Om te beginnen ga je je afvragen hoe je je eigenlijk moet voorbereiden, op een wereldreis. Wat moet je bijvoorbeeld doen om een jaar weg te kunnen blijven.
Je hebt natuurlijk de financiën goed voor elkaar want daar valt en staat alles mee.
Gedurende de reis heb je vaak geen inkomen
In de meeste gevallen heb je gedurende een reis geen inkomen maar je geeft wel geld uit. De motorfiets onderdelen die je nodig hebt bestel je bijvoorbeeld liever onderweg maar ook dat kost geld.
Je moet er dus voor zorgen dat je voldoende spaargeld hebt om een dergelijk avontuur aan te gaan.
Eind 1996 begin ik met het voorbereiden van mijn 1 jaar durende wereldreis. Ik vraag bij mijn werkgever bijzonder verlof aan en regel nog wat verzekeringen.
Dit doe ik door aan te geven dat ik een werkweek wil van 4 uur per week en vervolgens neem ik 4 uur per week verlof op.
De Ténéré stond klaar voor het grote avontuur
Alles loopt lekker door tijdens mijn wereldreis
Door op deze manier verlof aan te vragen blijf ik in dienst van mijn werkgever en lopen verschillende verzekeringen gewoon door.
Een slimme manier om een jaar weg te kunnen die niet iedere werkgever ziet zitten maar ik heb geluk.
Of ik na mijn wereldreis nog terug kan komen bij mijn huidige werkgever is niet duidelijk en dat maakt me ook niet uit. Ik wil mijn reis maken wat de gevolgen ook zijn.
De kilometer teller van de Yamaha Ténéré stond ondertussen op 95000 km en dat was toch flink voor een ééncilinder vond ik. Alhoewel de motor nog uitstekend reed en nauwelijks olie verbruikte vond ik een revisie toch op zijn plaats.
De Ténéré was zeer populair, hier op een treffen in Worms
De Ténéré was er klaar voor
Ik liet de zuiger vervangen en de cilinder werd gehoond, de oliepomp en de nokkenas ketting werden ook vervangen. Achteraf had ik de oliepomp beter niet kunnen laten vervangen maar ik dacht dat het beter was van wel.
Het feit dat het blok geheel uit elkaar was gehaald zorgde namelijk weer voor allerlei andere problemen onderweg. Problemen met mijn Ténéré die ik niet had ingeschat.
Ik had van een oud DTA clublid nog een koffer rek liggen dat voor mijn model was gemaakt en dat werd door een vriend van mij op een paar punten aangepast.
Niet iedereen kiest voor koffers en zeker niet voor zelfgemaakte aluminium koffers zoals ik maar het leek mij de beste oplossing.
Even zoeken naar de juiste balans
Een stevig koffer rek op mijn motorfiets
Een stevig koffer rek is ban belang omdat je nu eenmaal wil dat je je bagage veilig mee kan nemen. Het is ook zaak dat je zorgt dat een dergelijk rek overal gerepareerd kan worden.
Kies daarom niet voor een luxe roestvrij stalen rek want roestvrij staal lassen kan niet iedereen. Bovendien is roestvrij staal minder sterk dan gewoon staal.
Een ander clublid kon op zijn werk aluminium koffers maken met passende deksel. Het hang en sluitwerk voor de deksel moest ik zelf monteren.
De Ténéré werd ook nog verzien van een nieuwe ketting en tandwielen set ,nieuwe banden en nog wat andere motorfiets onderdelen. De ketting had ik zelf op maat gemaakt en gemonteerd.
Veel sleutelwerk voor je op reis kan
Sleutelen en papierwerk voordat je op reis kan
Toen ik de wielen met nieuwe ketting en tandwielen set en banden gemonteerd had, bleek dat ik de ketting te kort had gemaakt. Het was een fout die ik vooral maakte vanwege de spanning die had vanwege mijn aanstaande wereldreis.
Door de te korte ketting moest het achterwiel te ver naar voren worden geplaatst. Bij een snelheid van boven de 70 ging de achterband naar buiten toe uitzetten waardoor deze ging aanlopen tegen de achterbrug.
De boel moest weer uit elkaar en er moesten een paar schakels tussen de ketting worden gezet.
Naast veel sleutelwerk aan de motorfiets was er ook veel papierwerk te regelen. Zo was er het Carnet document en de verschillende visa’s die je moet regelen.
Problemen met de oliepomp van de Tenere
Een borgsom voor je motorfiets.
De Ténéré was al eerder door mij voorzien van een nieuwe WP achter schokbreker en deze voldeed nog.
Vering is wel een onderdeel dat in orde moet zijn want je rijdt toch lang met meer bagage dan anders.
De voorvering was ook in prima staat en hoefde niet te worden vervangen. Er was natuurlijk ook het een en ander aan papierwerk te regelen. Een reis plannen kost nu eenmeel tijd.
Ik had in ieder geval voor Iran, Pakistan en India in Den Haag een visum geregeld. Alle visums die er na kwamen vraag ik ter plekke wel aan had ik bedacht.
Het Carnet de Passage
Ik had al links en recht geïnformeerd naar de mogelijkheden dus wist ik ongeveer wat ik doen moest. Informatie inwinnen in belangrijk voor als je een wereldreis onderneemt.
Behalve een visum voor jezelf had je ook nog een tijdelijk invoer document voor het vervoermiddel nodig. Dit document heet een Carnet de passage.
Een Carnet is een document dat bij de grens wordt voorzien van stempel en datum van binnenkomst. Als je het land weer verlaat wordt dit ook op het document genoteerd.
Voor het aanschaffen van een Carnet moet er op een geblokkeerde bankrekening een waarborg som gestort worden.
India was het duurste land
Dit bedrag is afhankelijk van het land waar je door heen rijd. Ieder land bepaald namelijk hoe hoog de borgsom moet zijn.
Zodra je het netjes afgestempelde Carnet weer thuis inlevert wordt het gestorte borgbedrag weer vrij gegeven.
Voor mij was dat India en daar moest een borg van 150% van de nieuw waarde van de motor gestort worden.
Dit was een bedrag van 12000 gulden. Voor het financieren van de reis zorg ik dat ik voor $ 5000 ,– aan Traveler cheques en $ 500, contant voor noodgevallen bij me heb.
Een XT500 is nog eenvoudiger dan de Ténéré en dus eigenlijk beter geschikt
In Zuid oost Azië kan ik geld pinnen
De $ 500,– cash verstop ik in het luchtfilter van de Ténéré. Ik heb ook nog een flink bedrag op mijn bankrekening staan. Ik ga er van uit dat ik door heel Azië geen geld kan opnemen bij mijn bank.
Ik weet uit ervaring echter dat dit in Zuid oost Azië wel kan. Met het klaar maken van de papier winkel gaat redelijk vlot.
De Yamaha Ténéré technisch in orde maken en de financiën regelen zijn bijna klaar. Verder ben ik bijna klaar voor vertrek.
De huur van mijn woning werd opgezegd en ik was klaar voor mijn wereldreis per Ténéré.
De Tenere is goed in balans
Ook het inpakken van alles wat ik mee neem vergt tijd want het moet wel strategisch ingepakt worden.
Als je alles zomaar in je koffers gooit is het niet handig. Uiteindelijk krijg ik alles mee en staat de Tenere helemaal klaar om te vertrekken.
Nog een nacht slapen en het is zover, mijn reis gaat beginnen. De volgende dag is het eindelijk zover. Ik trap de eencilinder aan en ik rij voor de laatste keer weg uit Zoetermeer.
Ik voel met de eerste kilometers dat de Tenere goed in balans is. Ik ben niet te zwaar beladen en het gewicht is goed verdeeld.
Het rek is zo geconstrueerd dat het gewicht zoveel mogelijk naar voren is geplaatst. Het rek is stevig genoeg maar ook weer niet te stevig want ik heb liever dat het rek breekt bij een val dan dat mijn Frame beschadigd.
In de stortregen blijft de motor het prima doen.
Bij mij betekend dat, dat de koffers meer voor dan achter de achteras uitsteken. Alles wat er aan gewicht achter de achteras hangt zorgt ervoor dat de motor achterover wordt getrokken.
Als dat teveel gebeurt wordt het voorwiel te licht waardoor de motor minder stabiel wordt.
Het begint goed, met een mager zonnetje koers ik langzaam richting het zuiden.
De Tenere snort er lustig op los en geeft een betrouwbaar gevoel Ik breng de eerste nacht door bij een clublid in Limburg. De volgende dag rij ik verder richting de Duitse Eifel.
Het is inmiddels gaan regenen maar, zo denk ik, dat gaat vanzelf over. Het is tenslotte augustus en dus krijg ik nog mooi weer.
Ik rij echter de hele dag op mijn motor in de stortregen door Duitsland. Ik zet in de regen mijn tent op, op een droevige verlaten camping en ga op zoek naar een restaurant om wat te eten.
Mijn reis begint met veel regen
Er is echter nergens iets te vinden en dus maak ik zelf maar wat op mijn benzine brander. Dat begint goed, denk ik maar morgen is het vast mooi weer.
De volgende ochtend wordt ik wakker van het getik op mijn tent. Ik rits de tent open en staar naar een egaal grijs wolkendek het stortregent weer.
De Tenere blijft het onder de barre weersomstandigheden prima doen en geeft geen kik. Geen last van vocht problemen dus.
Dit gaat zo 4 dagen door waardoor alles doorweekt is. Na 4 dagen door de stortregen rijden zie ik eindelijk de zon verschijnen in Italië.
Een vreemd geluid uit het motorblok
Ik stop vroeg op een camping en zet mijn tent op en laat de Tenere en al het andere door de warme wind lekker droog waaien.
Ik geniet volop van de zon en loop een beetje om de motor heen om te kijken of alles nog goed vastzit.
Tot nu toe gaat alles goed maar het lijk erop of ik af en toe een vreemd geluid in de motor van de Ténéré hoor.
Ik denk er niet verder over na en geniet van de warmte, vanavond maar een pizza gaan eten ergens. Ik ga ervan uit dat mijn motorfiets het allemaal gaat volhouden.