7: De voorbereidingen voor een wereldreis

Wereldreizen, veel mensen hebben het er over maar er zijn maar weinig mensen die het uiteindelijk ook doen. Ik wilde al jaren een lange motorreis maken maar wist niet goed hoe het te organiseren. Tot ik op een bepaald moment besefte dat de tijd rijp was voor de reis van mijn leven. Ik begon een wereldreis per Ténéré.

Deel1: Van Goldwing naar XT500

De Yamaha werd voorbereid op een wereldreis

Eind 1996 begin ik met het voorbereiden van mijn 1 jaar durende wereldreis. Ik vraag bij mijn werkgever bijzonder verlof aan. Dit doe ik door aan te geven dat ik een werkweek wil van 4 uur per week en vervolgens neem ik 4 uur per week verlof op.

Door op deze manier verlof aan te vragen blijf ik in dienst van mijn werkgever en lopen verschillende verzekeringen gewoon door. De kilometer teller van de Ténéré stond ondertussen op 95000 km en dat was toch flink voor een één cilinder vond ik.

Alhoewel de motor nog uitstekend reed en nauwelijks olie verbruikte vond ik een revisie toch op zijn plaats. Ik liet de zuiger vervangen en de cilinder werd gehoond, de oliepomp en de nokkenas ketting werden ook vervangen.

Een wereldreis per Ténéré

Klaar voor een wereldreis per Ténéré

Een motorreis vereist wel wat technische kennis.

Ik had van een oud DTA clublid nog een kofferrek liggen dat voor mijn model was gemaakt en dat werd door een vriend van mij op een paar punten aangepast.

Een ander clublid kon op zijn werk aluminium koffers maken met passende deksel. Het hang en sluitwerk voor de deksel moest ik zelf monteren.

De Ténéré werd ook nog verzien van een nieuwe ketting en tandwielen set en een set nieuwe banden. De ketting had ik zelf op maat gemaakt en gemonteerd.

Sleutelen en papierwerk voordat je op wereldreis kan

Toen ik de wielen met nieuwe ketting en tandwielen set en banden gemonteerd had, bleek dat ik de ketting te kort had gemaakt.

Door de te korte ketting moest het achterwiel te ver naar voren worden geplaatst. Bij een snelheid van boven de 70 ging de achterband naar buiten toe uitzetten waardoor deze ging aanlopen tegen de achterbrug.

De boel moest weer uit elkaar en er moesten een paar schakels tussen de ketting worden gezet.naast veel sleutelwerk aan de motorfiets was er ook veel papierwerk te regelen. Zo was er het Carnet document en de verschillende visa’s die je moet regelen.

Een borgsom voor je motorfiets.

De Ténéré was al eerder door mij voorzien van een nieuwe White Power achter schokbreker en deze voldeed nog. De voorvering was ook in prima staat en hoefde niet te worden vervangen. Er was natuurlijk ook het een en ander aan papierwerk te regelen. Een wereldreis plannen kost nu eenmeel tijd.

Ik had in ieder geval voor Iran, Pakistan en India in Den Haag een visum geregeld. Behalve een visum voor jezelf had je ook nog een tijdelijk invoer document voor het vervoermiddel nodig. Dit document heet een Carnet de passage.

Een Carnet de passage is een document dat bij de grens wordt voorzien van stempel en datum van binnenkomst. Als je het land weer verlaat wordt dit ook op het document genoteerd.

Voor het aanschaffen van een Carnet de passage moet er op een geblokkeerde bankrekening een waarborg som gestort worden.

India was het duurste land

Dit bedrag is afhankelijk van het land waar je door heen rijd. Ieder land bepaald namelijk hoe hoog de borgsom moet zijn. Zodra je het netjes afgestempelde Carnet weer thuis inlevert wordt het gestorte borgbedrag weer vrij gegeven.

Voor mij was dat India en daar moest een borg van 150% van de nieuw waarde van de motor gestort worden. Dit was een bedrag van 12000 gulden. Voor het financieren van de reis zorg ik dat ik voor $ 5000 ,– aan Traveler cheques en $ 500, contant voor noodgevallen bij me heb.

De $ 500,– cash verstop ik in het luchtfilter van de Ténéré. Ik heb ook nog een flink bedrag op mijn bankrekening staan. Ik ga er van uit dat ik door heel Azië geen geld kan opnemen bij mijn bank.

Ik weet uit ervaring echter dat dit in Zuid oost Azië wel kan. Met het klaar maken van de papier winkel, de Yamaha Ténéré technisch in orde maken en de financiën regelen ben ik bijna klaar voor vertrek.

Ik zegde de huur van mijn woning op, keek alles nog een keer goed na en voelde mij klaar voor mijn reis, mijn wereldreis per Ténéré.

Deel 8: Eindelijk onderweg

Opmerkingen

comments