De viertaktmotor en kleppen stellen

Kleppen zijn er om een viertakt motor te kunnen laten ademen, dat is een veel gebruikte term. Maar wat wordt er eigenlijk mee bedoelt ? en wat zijn kleppen in een viertaktmotor en waarom moet kleppen regelmatig gesteld worden ? In dit artikel ga ik uitleggen waarom we kleppen stellen.

Kleppen worden door een nokkenas bediend.

Om brandbaar mengsel in de verbrandingsruimte van een [intlink id=”217″ type=”post”]viertaktmotor[/intlink] te krijgen moeten er openingen in de kop van de cilinder zitten.

Deze openingen moeten echter ook weer gasdicht afgesloten kunnen worden op het moment van de verbranding.

De verbranding van het mengsel zorgt voor de druk die de zuiger naar beneden drukt waardoor de motor in beweging komt.

Als de opening in de cilinderkop niet wordt gesloten ontsnapt er gas waardoor de zuiger niet in beweging komt.

Hiervoor zijn er dus kleppen uitgevonden. De kleppen worden d.m.v. een nokkenas op het juiste moment open en dicht gedrukt. De inlaatklep gaat open als er nieuw mengsel in de verbrandingsruimte moet worden gezogen.

kleppen stellen bij een viertaktmotor

Bovenin de cilinder zitten de kleppen 

Kleppen stellen we omdat deze speling moeten hebben.

De uitlaatkleppen gaan open als het verbrande mengsel uit de cilinder moet worden gedrukt na de arbeidsslag. Tijdens de arbeidsslag staan zowel de inlaat als de uitlaat kleppen gesloten zodat er geen gas kan ontsnappen.

Als de motor rijdt wordt deze flink heet en metaal zet uit als het heet wordt. Zo ook de kleppen van een viertaktmotor.

En als het hele kleppensysteem heet wordt en uitzet betekend dit dat de kleppen door het uitzetten van het metaal een stukje open komen te staan.

En met open staan bedoel ik dat de klep een stuk de verbrandingsruimte in geduwd wordt. De klep wordt veel heter dan de bedoeling is en de verbrandingsruimte sluit niet meer geheel af.

De klep staat warmte af aan de klepzitting

Dat heter worden van de kleppen komt ook doordat de klepschotel normaal gesproken even rust tegen de klepzitting in de cilinderkop.

Tijdens de zeer kort rust periode van een 100e van een seconden ofzo kan de klep even wat warmte afstaan aan de klepzitting.

De klepzitting in de cilinderkop zorgt dus ook voor een stukje afkoelen van de klep, het is niet veel maar net voldoende om de klep niet te laten verbranden.

De klepspeling mag niet te groot zijn

Om nou te voorkomen dat een klep door het oplopen van de temperatuur zo heet wordt dat hij niet meer sluit zit er speling tussen de kleptuimelaar en de klepsteel.

Die speling mag niet te groot en niet te klein en omdat die speling binnen bepaalde grenzen te houden moeten we regelmatig de kleppen stellen.

We moeten de klepspeling dus in de gaten houden en regelmatig bijstellen om de motor optimaal te kunnen laten functioneren kleppen stellen hoort er nu eenmaal bij.

Opmerkingen

comments