De TT van Assen begon zijn geschiedenis al in 1925

In het laatste weekend van juni is het weer zover, de TT van Assen wordt dan gereden. De TT van Assen is een onderdeel van het wereldkampioenschap motorracen, ook wel de Moto GP genoemd. De TT is echter een evenement op zich en is meer dan alleen een motorrace.

Ver voor de TT van Assen

Het lijkt iets typisch menselijks te zijn, die eeuwige competitie drang. Beter willen zijn dan anderen en zeker geen verliezer willen zijn. Zodra mensen wisten hoe ze paarden moesten berijden werden er wedstrijden gedaan.

Wie had het snelste paard en wie kon deze het best berijden. Winnen of verliezen, het hoorde er allemaal bij.

De competitie drang zit in de mens want mensen willen zich met elkaar meten en dat ging ook op voor motorvoertuigen. Op 22 juli 1894 schrijven 120 auto’s zich in voor wat ,waarschijnlijk ,de eerste “officiële” autorace ter wereld is.

De race loopt van Paris naar Rouen De race staat bekend onder de naam Concours du Petit Journal. De verbrandingsmotor had net zijn intrede gedaan en er werden al wedstrijden mee gereden motorracen op zich bestond nog niet.

 

Wil Hartog

De wedstrijd motor waar de witte reus de TT van Assen in 1977 mee won.

Racen met motorfietsen

In het begin van de weg racerij, als er al wegen waren tenminste, raceten auto’s en motorfietsen nogal eens door elkaar heen.

Auto’s motoren Quadricycles , een soort motorfiets op vier wielen. Trikes gingen door elkaar heen.

Er kwamen landenwedstrijden waar landen tegen elkaar streden. Circuits waren er in het begin nog niet, er werd vaak over lange afstanden gereden. In Amerika waren er bijvoorbeeld wedstrijden die van kust naar kust gingen.

Er was nog lang niet overal asfalt en dus gingen veel races over zandwegen. In sommige gevallen waren er zelfs geen tegenstanders te vinden en reed de enkele deelnemer een race tegen de tijd.

Door het toenemend aantal dodelijke ongelukken, die vooral onder het publiek vielen, werden er steeds meer speciale circuits gebouwd.

 

TT van Assen

De Bugatti was een van de snelste driewielers uit zijn tijd

De eerste TT was in 1925

In 1925 organiseerde de Motorclub Assen de eerste race. Het toenmalige parcours was 28,4 kilometer lang en ging voornamelijk over een weg met klinkers die verschillende Drentse dorpen met elkaar verbonden.

In het begin van de TT van Assen waren er zelfs onverharde stukken weg opgenomen in het circuit. De allereerste race werd gewonnen door Piet van Wijngaarden op een 500 cc Norton.

Van wijngaarden was eigenaar van motorpaleis Rotterdam en had nauwelijks tijd voor de TT maar hij won wel 2 keer de grote prijs van Assen. In 1925 en 1926 schreef Piet de overwinning op zijn naam

Het oude straten circuit van Assen werd na 1955 vervangen door een nieuw circuit. Een deel van het oude circuit is nog steeds onderdeel van het nieuwe circuit.

De TT heeft een aantal Nederlandse winnaars voortgebracht, zo won Paul Lodewijkx in 1968 met een 50cc motor de grote prijs van Assen.

 

TT van Assen

Norton was in de begin jaren van de racerij zeker kansrijk

De TT was nog een binnenlandse aangelegenheid

De eerste paar jaar was de TT nog een puur Nederlandse wedstrijd. De deelnemers waren allemaal afkomstig van Nederlandse bodem maar dat veranderde snel.

Aan de TT van 1927 mochten voor het eerst niet Nederlandse deelnemers mee doen. De eerste internationale race werd niet gewonnen door Piet Wijngaarden maar door Ier Stanly Woods met een Norton.

Het circuit in Assen begon steeds meer aan faam te winnen. In 1939 werd de voorlopig laatste race gereden in verband met de 2e wereldoorlog. Maar na de oorlog in 1946 kon de eerste race weer gereden worden.

Tussen het internationale race geweld zaten ook wel Nederlandse helden. Nederlandse coureurs wonnen niet veel races maar waren wel altijd prominent aanwezig.

 

Wil Hartog

Race motoren waren in de begin tijd nog niet zo gestroomlijnd

Nederlandse helden van de TT

In 1977 won Wil Hartog, ook wel de witte reus genoemd, de TT van Assen op een 500cc Suzuki. De 500cc werd toen nog de koningsklasse genoemd en kende ook zijn Nederlandse helden als Boet van Dulmen en Jack Middelburg.

De koningsklasse werd als een na laatste race gereden op iedere Grandprix. De laatste race was bestemd voor de zijspannen. De zijspan races waren vaak het meest sensationele

De zijspanklasse had in de jaren 70 en 80 een legendarisch Nederlands duo. Dat waren coureurs Egbert Streuer en Bernard Schnieders die in 1987 de Dutch TT wonnen. Later deed Streuer het nog een keer over en won hij TT met Peter Brown als bakkenist.

De bakkenist, zoals de man of vrouw in het zijspan wordt genoemd speelt een belangrijke rol in het zijspan racen. De balans van het zijspan hangt namelijk voor een belangrijk deel af van de persoon die in de bak zit.

 

motorracen

Een zijspan zoals ze in de eerst zijspan races ook werden gebruikt, de bakkenist moest zich goed vast houden.

 De zijspannen waren niet populair genoeg.

De zijspanklasse is uiteindelijk uit de Motor Grandprix gehaald omdat de klasse niet populair genoeg zou zijn.

De TT van Assen is overigens niet alleen bekend vanwege de race die gereden wordt, ook de nacht voor de race is bekend of liever gezegd berucht.

Die nacht staat dan ook bekend als de nacht van Assen en ging al jaren gepaard met feesten, openbare dronkenschap en vechtpartijen.

Toen de gemeente echter allerhande bezigheden organiseerde voor de feestgangers bestaande uit een kermis en muzikale optredens werden de nachten van Assen rustiger.

                       

TT van Assen in 1977 met de overwinning van Wil Hartog

De Moto GP is veranderd

Er is wel het een en ander veranderd in de motor grand prix, zo verdween de 500cc koningsklasse en maakte de tweetakt plaats voor viertakt.

In de Moto gp mag de zwaarste motorfiets nu maximaal 1000cc meten met 800cc als minimum aantal cc’s. De zijspanklasse is al langere tijd verdwenen net als de 350 cc.

Maar wat er ook veranderd, de Moto gp blijft een spectaculaire sport met de TT van Assen als absoluut hoogtepunt, tenminste voor de Nederlandse motorsport liefhebbers.

Wat trouwens ook nagenoeg onveranderd is gebleven, is de traditionele regenbui die er tegen het einde van de race altijd valt.

Eind Juni is het weer zover, dan is het weer tijd om naar Assen te gaan, een niet te missen evenement voor iedere motor enthousiast.

 

De TT van Assen in beeld

Opmerkingen

comments