De Transalp, die in 1990 voor het eerst in Nederland en de rest van Europa te koop was maakte nogal wat tongen los in het begin. Het was geen off the road motorfiets en geen toermotor. Het was eigenlijk een motorfiets die nergens bij hoorde. Terwijl de Transalp misschien wel de eerst adventure motorfiets ooit was. Pure off the road rijders wisten niet wat ze aan de nieuwe Honda hadden terwijl toerrijders er ook niet veel van vonden. Maar toch wist de Transalp menig motorhart te beroeren.
Allroad motorfietsen
De eerste Transalp werd uitgerust met het betrouwbare motorblok van de Honda Africa twin maar dan met 2 pk minder. Het blok bleek in ieder geval sterk genoeg en zeer betrouwbaar.
De Transalp was bedoeld voor mensen die niet goed wisten of ze echt voor het off the road rijden gingen of voor iets wat er een beetje op leek. De Transalp was ook de goedkope allroad motor van dat moment.
De Africa Twin schrok sommige mensen een beetje af vanwege zijn omvang en stoere uiterlijk en dus moest Honda met een alternatief komen.
De Honda Transalp was de wat mildere adventure motorfiets. Een motorfiets met genoeg avontuurlijke capaciteit maar net wat meer aaibaar dan de Twin.
De Transalp in actie in Marokko
Een milde adventure motorfiets
Deze adventure mild was eigenlijk van alles een beetje en blonk nergens echt in uit.
Het eerste model van de Transalp had een rijklaar gewicht van 194 kg en dat was met 52 pk ruim voldoende.
Niets aan de Transalp was en is echt indrukwekkend maar alles was gewoon voldoende en dat was voor veel motorrijders goed genoeg.
De vering bleek met 200 mm veerweg voor en 187 mm achter voldoende voor de meer avontuurlijke ritten over onverharde wegen.
De oude vertrouwde Afrika Twin
De Transalp Rally
De tweecilinder werd in kort tijd populair en dat kwam vooral door zijn veelzijdigheid. Het was en is een motorfiets die door zijn relaxte zit geschikt is voor lange afstanden.
Alhoewel de motorfiets minder stoer oogt dan de Africa Twin blijkt hij verrassend goed geschikt te zijn voor avontuurlijke motorritten.
Om extra aandacht voor de Transalp te krijgen organiseerde Honda een aantal keren de Transalp rally.
De Transalp rally, die eigenlijk een wat zwaardere tourrit door de Alpen was, ging voor een groot deel over onverharde wegen door het berggebied.
De nieuwe Twin is zeker de moeite waard
Prima motorfiets voor het onverharde
Het was voor Honda de manier om reclame te maken voor het model. De Transalp bleek het verrassend goed te doen op de onverharde routes en ook bij het publiek.
De Transalp werd binnen korte tijd populair en dat was iets wat Honda nodig had, zeker na de min of meer geflopte XLV 750.
Niet iedereen was enthousiast over de Transalp en soms werd de nieuwe Honda telg beschimpt door mensen binnen motorclubs als de Dutch Ténéré Association (DTA) bijvoorbeeld.
Binnen de DTA werd de Honda al snel Transwalg genoemd. Die bijnaam kreeg de twin niet omdat het een slecht product was maar omdat het geen pure off the road was en ook geen weg motor.
BMW R1200GS
Doorgegroeid naar 59 pk
De Africa Twin en de Transalp wisten op den duur veel fans aan zich te binden in de nieuw opkomende markt van de adventure motorfietsen. In 2008 kwam het laatste model van de populaire reismotor op de markt.
De Honda was ondertussen doorgegroeid naar 700 cc en had met 59 pk ook meer vermogen gekregen. 2010 was zo’n beetje het laatste jaar dat Honda’s reismachine de fabriek uit rolde.
De meer op enduro gerichte 750 cc Honda Africa Twin was rond 2003 voor het laatst te koop.
Een gemis voor Honda aangezien Yamaha, BMW en Ducati juist meer adventure achtige motorfietsen introduceerde.
De Kawasaki Versys
Een nieuwe Twin
2016 is het jaar waarin Honda antwoord geeft op de concurrentie en met succes.
De nieuwe Africa Twin wordt ,terecht, goed ontvangen door een grote groep liefhebbers van de adventure motorfiets maar niet door iedereen.
Alhoewel de Honda prima past in het adventure genre maakt zijn omvang dat niet iedereen zichzelf op een dergelijk motorfiets zien zitten.
Voor Honda wordt het daarom tijd om een ander oud model nieuw leven in te blazen en dat zou wel eens de Transalp kunnen zijn.
De Transalp is het alternatief voor avontuurlijk ingestelde motorrijders die de Africa Twin te zwaar vinden.
Het blok van de NC750C zou zomaar in de nieuwe Transalp kunnen passen
Een Transalp met DCT
Volgens de geruchten zou de nieuwe Alpen cruiser wel eens uitgerust kunnen zijn met het blok van de NC750X.
De NC750X, die met en zonder DCT te krijgen is heeft precies die eigenschappen die voor een mildere versie van de avontuurlijke twin prima zouden passen.
Voldoende vermogen maar niet overdreven veel, niet te zwaar en makkelijk te bereiden.
De kans is groot dat een nieuwe Transalp met en zonder DCT geleverd wordt.
De Tenere 700 is misschien wel de ultieme Adventure motorfiets
60 pk is absoluut voldoende
Het motorblok dat bijna 60 pk levert is in ieder geval ruim voldoende voor een wat milder ogende adventure motorfiets.
Voor avontuurlijk motorrijden heb je niet noodzakelijk een overkill aan pk’s nodig, betrouwbaarheid en een rustig motorkarakter zijn veel belangrijker.
Iets langere veerwegen, een 19 inch voorwiel en misschien als optie wielen met draadspaken.
Of en wanneer een nieuwe Transalp het daglicht gaat zien is afwachten maar Honda zou er wel verstandig aan doen, zeker gezien het succes van het oude model.