De Trans European Trail wil je niet te veel bij je hebben

Je eerste motor rit is iets wat je voor de rest van je leven zal blijven herinneren. De eerste keer dat je een onverharde rit hebt gemaakt ook. Lekker met een niet te zware off the road motorfiets over modderige bospaden knallen zonder een zorg in de wereld. Net als je dacht dat je alles gezien en gedaan had en toe kwam de Trans European Trail oftewel de TET in beeld.

Lichtgewicht op de TET

De TET is een heel andere beleving dan gewoon even een stukje off the road rijden. Op deze vooral onverharde Europese motorroutes die door heel Europa lopen ben je soms dagen zo niet weken onderweg.

TET rijden houdt dus in dat je het een en ander aan bagage bij je moet hebben. Wat je mee moet nemen en hoeveel heeft natuurlijk te maken met  de tijd die je neemt voor de route die je gaat rijden.

Hoelang wordt de route en hoelang wil je wegblijven. Ga je de hele Franse TET rijden dan heb je natuurlijk meer bij je dan bij de Belgische TET die je in twee dagen kan rijden.

Maar zelfs bij de Belgische TET, die bijna 700 km lang is moet je rekenen op een of twee overnachtingen en dus heb je altijd wat bij je. Bij twee overnachtingen heb je voldoende aan een kleding voor twee dagen.

 

TET

Flexibele en val bestendige zadeltassen voor op de TET

De Franse TET is 6000 km

De Franse TET is veel langer dan de Belgische TET maar je hoeft hem natuurlijk niet in een keer te rijden.

De Gehele Franse TET is bijna 6000 km lang. Wil je de hele trans euro trail france  rijden dan moet je op minstens vier weken rijden rekenen.

Het spreekt vanzelf dat je bij een dergelijk route langer onderweg bent en dat je dus net wat meer bij je moet hebben.

Het hoeft geen probleem te zijn als je je bagage tenminste op een uitgekiende manier samenstelt.

 

Trans European Trail

Op dit soort tracks maakt gewicht niet veel uit maar minder is altijd beter

Campings of hotels

Je neemt iets meer kleding mee maar ook weer niet teveel. Je kan ook waspoeder meenemen om onderweg even iets uit te spoelen en een waslijntje.

Je kan kiezen voor kamperen, om het avontuurlijk te houden, of hotels als je voor het gemak kiest.

Ga je kamperen dan heb je altijd extra gewicht bij je in de vorm van een tent, slaapzak en matje.

Je kan ook alleen een tentdoek meenemen en die over de motorfietsen spannen op een slaapplaats.

 

Lekker makkelijk kampeer stoelen en een gezellig tafeltje maar het is allemaal extra gewicht.

Uitgekiende Kampeer uitrusting

Het is een primitieve manier van kamperen maar het kan wel en je hebt minder bij je.

Je kan ook kiezen voor een licht gewicht tent zodat je nog wat beschutting hebt bij gure nachten.

“Een off the road motorfiets kan toch wel wat hebben ?” Hoor je veel mensen dan zeggen. Ja dat wel maar je wil toch met zo min mogelijk gewicht op pad.

Lichtgewicht tenten zijn er genoeg. Er zijn al tenten die minder dan 3 kg wegen en genoeg ruimte bieden aan twee personen.

 

De R 1200 GS van BMW is een prachtig motorfiets maar te zwaar voor op de TET.

Kampeer uitrusting

Zorg wel dat je je bagage ook kwijt kan in bijvoorbeeld een bagagepunt. Want teveel gewicht op onverharde routes ga je echt merken.

Je vering krijgt het zwaarder te verduren, en je hebt bij zwaardere stukken echt last van te veel kilo’s.

Het is dus zaak dat je niet te zwaar bepakt ben. Zorg dus voor een zo licht mogelijke kampeer uitrusting.

Wil je onderweg zelf koken, kies dan voor een klein gasbrandertje en lichtgewicht pannensets.

 

TET

Je kan ook kiezen voor hotels op de TET zodat je minder bij je hebt

Minitubes tandpasta

Ja kan ook ruimte en gewicht besparen door mini tubes tandpasta en mini flesje shampoo mee te nemen.

En als we dan toch bezig zijn, neem een lichtgewicht handdoek mee die snel droogt.

Het scheelt allemaal gewicht en ruimte in je zadeltassen. Zadeltassen ik heb toch koffers ? Ook nog een punt, op de TET kan je beter geen koffers nemen.

Ga je delen van de Trans European Trail rijden zorg er dan voor dat je bagage in flexibele tassen zit zodat de boel bij een valpartij heel blijft.

 

Kampeer uitrusting

Kleiner is altijd beter

Niet zo pietluttig

Jeetje als je gaat besparen een tube tandpasta ? Ja het klinkt een beetje pietluttig maar geloof me als je ook op die kleine dingen gaat letten kan je veel compacter op pad.

Als je zo bezig bent met het steeds verder minimaliseren van je bagage merk dat je lichter op pad kan dan je denkt.

Het zit soms echt in de kleine dingen zoals compressie zakken voor kleding en slaapzak, een dun slaapmatje van maximaal een centimeter dik dat zichzelf opblaast.

Een compact digitale camera of gewoon een goeie kwaliteit smartphone in plaats van een dikke spiegelreflex camera.

 

Kampeer uitrusting

Een doorzichtige toilet trommel zodat je altijd ziet wat je bij je hebt.

Geen 120 pk nodig

Kies ,als je de mogelijkheid hebt, ook voor een lichtgewicht motorfiets. Je ziet op de TET nogal eens mensen rijden en worstelen met grote zware Adventure motorfietsen als de 1250 GS of Ducati Multistrada en de Africa Twin

Het kan op zich goed te doen zijn met een dergelijk motorfiets maar als je op echt zware stukken TET komt dan ga je dat merken. En geloof me je hebt echt geen 120 pk motorfiets nodig op zoiets als de TET.

Minder is in dit geval gewoon beter. Liever ook geen traction controle die in 4 standen in te stellen is of complexe ABS systemen, gewoon puur en simpel.

Voor een motorfiets op de TET geldt ook, minder is altijd beter.
Zeker als je door stukken met dicht struikgewas moet rijden of steile berg hellingen.

 

Kamper uitrusting

Hou het overzichtelijk

Goed voorbereid op pad

En wat te denken als je motorfiets omvalt en je de boel weer op moet rapen. Minder gewicht is altijd beter.

Je kentekenbewijzen, paspoort en verzekeringspapieren kan je het beste in een waterdicht hoesje meenemen zodat je alles goed droog houdt.

Zorg dat je een klein flesje met water bij je hebt want door transpireren kan je veel vocht verliezen en dat moet je toch weer aanvullen.

Zoek een handig plek op je motorfiets voor een flesje water zodat je af en toe een slok kan nemen om uitdrogen te voorkomen.

Motorrijden is een fantastische bezigheid en het rijden van TET routes maakt alles nog spannender en avontuurlijker.

Ga goed voorbereid op pad en geniet van al het mooi om je heen. Veel plezier op de motor en op de TET.

Eén gedachte over “De Trans European Trail wil je niet te veel bij je hebben”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.