De Trans European trail voor een heerlijk avontuur

Vroeger was alles beter, dat hoor je nogal eens maar daar klopt over het algemeen helemaal niets van. Nieuwe vindingen, schonere motoren en vooral veel meer geweldige technologie. Neem nou Satellietnavigatie, handig om even snel ergens te komen maar dat is niet het enig wat je ermee kan. Je kan er namelijk ook TET routes mee rijden TET ? wat is dat dan, nou lees maar verder.

Lang leve de TET

De TET, oftewel de Trans European Trail is eigenlijk begonnen in Amerika als TAT oftewel de Trans American Trail. In 1982 begon Sam Correro de Trans America Trail uit oftewel de TAT.

De Engelsman John Ross vond dat er ook een Europese versie van de TAT moest komen en dat werd de TET. Op het moment van dit schrijven is de TET zo’n 51.000 km lang en bestaat vooral uit onverharde paden.

De TET loopt door bijna alle Europese landen en gaat soms over brede zand en gravel paden en af en toe over spannende single tracks. Overigens is niet alles onverhard, er zitten ook verharde stukken tussen.

De Trans European Trail is voornamelijk bedoeld voor adventure motorfietsen of pure offroad motorfietsen. Om de TET te kunnen rijden heb je een computer nodig en een GPS oftewel een Global positioning apparaat.

 

Satellietnavigatie

De Garmin Zumo voor tracks

Galileo op GPS

Overigens is de naam GPS niet de juiste naam voor een dergelijk apparaat want eigenlijk hebben we het over een apparaat voor navigatie op basis van de informatie die je van satellieten ontvangt.

De naam Global positioning System gaat over het Amerikaanse satelliet systeem en is dus in feite een merknaam.

De EU is al enige tijd bezig met het opzetten van een eigen satellietsysteem dat Galileo heet en dezelfde functionaliteiten heeft als het GPS systeem.

Maar wat is nou de TET en hoe wordt die gemaakt. De TET wordt dus niet gemaakt en bij gehouden door een bedrijf of organisatie maar door pure liefhebbers van het off the road rijden.

 

Trans European Trail

Met stevige zadeltassen klaar voor de TET

De mannen en vrouwen van de TET

De mannen en vrouwen die de TET maken en bijhouden worden ook wel Linesman genoemd en dat zijn natuurlijk de meest fanatieke off the road rijders.

De makers van de TET doen eigenlijk niets anders dan alle mogelijke en soms bijna onmogelijke onverharde routes in hun land in kaart brengen.

En dat doen ze door de routes te zoeken die mogelijk of bijna mogelijk zijn en er overheen te rijden met de navigatie aan.

De satellietnavigatie neemt dan de route op door een zogenaamd digitaal kruimelspoor op het navigatie apparaat achter te laten.

 

TET

Geen route maar Track

Een track is geen route

Dit kruimelspoor bestaat uit markeringen die de satellieten iedere 6 a 7 meter achterlaat op het apparaat.

De software verbind de verschillende punten met elkaar om zo een spoor te vormen die je kan opslaan en kan delen met anderen.

Het zijn deze sporen of tracks die je op de website van de TET kan vinden en kan downloaden.

Een track is heel iets anders dan een route. De meeste mensen zijn gewend een route te maken met hun navigatie en dan aanwijzingen te krijgen. Bij een Track is dat niet het geval.

Sommige toestellen, zoals de meeste Zumo’s en de nieuwste Garmin XT kunnen van een Track een route maken maar dan kan er veel fout gaan.

 

Trans European trail

Veel onverhard op de Belgische TET

Een route maken van een track gaat niet zomaar

Het kaartmateriaal van de Garmin staat namelijk niet toe dat er een route wordt gemaakt over niet bestaande paden.

De route die je van een track maakt gaat dus in veel gevallen afwijken van de track en dat is dus niet de bedoeling.

Als je een track gaat rijden dan is dus zaak dat je zelf de aangegeven lijn op je navigatie volgt. Je kan de TET tracks gratis downloaden van de website Transeurotrail.org en zo vanaf je computer in je navigatie apparaat laden.

Vervolgens ga je via Apps naar sporen op je apparaat en maak je de track zichtbaar op je hoofdkaart. Je kan de track een andere naam geven en je kan hem ook nog van kleur veranderen.

 

TET

Een inklapbare spiegel is altijd makkelijk

Goede voorbereiding is noodzaak

Ga je een dergelijke route rijden dan is het zaak je goed voor te bereiden. Je hebt natuurlijk een off the road of adventure motorfiets met grove banden en goeie vering.

Je motorfiets is technisch goed in orde met een in goede staat verkerende kettingset, verse remblokken en goeie verlichting. Het liefst heb je ook je motorolie lekker vers etc. Met andere woorden je TET machine is in goeie staat.

Want als je op de track zit wil je geen pech hebben. Pech houdt je hopeloos op en je bent toch een beetje weg van de bewoonde wereld als je pech hebt.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat je de routes niet op een weg motorfiets kan rijden maar ik zeg het toch nog maar even.

 

Garmin

Zet je Garmin het liefst recht voor je

De TET is grotendeels onverhard

De routes die tot de Trans Euro Trail behoren zijn voor het overgrote deel onverhard en daar zitten ook veel modderige stukken tussen.

De tracks gaan niet rond, oftewel als je een hele route gaat rijden dan eindig je in bijna alle gevallen op een andere plek dan waar je begon en dus moet je het een en ander aan bagage meenemen.

Ga je een lang weekend rijden dan kan je je bagage minimaliseren tot een slaapzak, een kampeer matje, tent en wat schone kleding. Ga je langer weg dan heb je toch wat meer nodig dan dat.

Zorg dat je je bagage op zo flexibel mogelijke manier bij je hebt en natuurlijk neem je uitgekiende bagage mee, oftewel zo min mogelijk.

 

XT660Z Tenere op de TET

Genieten van het onverharde Belgie

Liever zadeltassen dan koffers

Monteer liever geen koffers op je motorfiets maar neem bijvoorbeeld zadeltassen of roltassen. Zadeltassen kan je makkelijk over je zadel hangen en hebben geen ophangpunten die kapot kunnen bij een eventuele val.

Niet dat je op de TET als vanzelfsprekend onderuit gaat maar je moet bij het off the road rijden wel rekening met een valpartij houden, het hoort er een beetje bij.

Ga je een keer onderuit met koffers en er breekt iets af dan heb je direct problemen.

Zorg voor stevige waterdichte canvas zadeltassen van bijvoorbeeld Touratech. Zadeltassen van Touratech zijn van zeer sterk canvas gemaakt en ze zijn 100% waterdicht.

 

XT660R

Dit soort oponthoud heb je liever niet

Satellietnavigatie liefst recht voor je

De tassen kunnen absoluut tegen een val en zijn zeer gemakkelijk bij iedere off the road motorfiets over je zadel te hangen.

Voor je navigatie gelden andere zaken. Zo heb je natuurlijk een recente Garmin gemonteerd met voldoende geheugen en het liefst met de kaart van heel Europa.

Monteer de navigatie als het even kan recht voor je, direct in je zicht zodat je je blik vrijwel continu op de weg voor je kan houden en toch je navigatie kan zien.

Heb je de navigatie op je stuur zitten dan heb je bij het kijken op je scherm je blik altijd een paar seconden niet op de weg.

 

Akrapovic

Hou het stil en verpest het niet voor de rest

Verpest het niet voor de rest

Die paar seconden kunnen er net voor zorgen dat je een diepe kuil of een andere hindernis over het hoofd ziet en dat kan al fataal zijn.

Hou je snelheid in toom bij het rijden van TET routes omdat er ook voetgangers, ruiters en ander verkeer gebruik maken van de wegen waar je op rijdt.

Ga ook niet met 10 man tegelijk de TET rijden en zorg voor goed gedempte uitlaten anders is het snel over met de pret en gaan er weer allerlei verboden komen. Veel plezier met het rijden van de Trans European Trail.

 

4 gedachten aan “De Trans European trail voor een heerlijk avontuur”

  1. Ik ben van plan om in het voorjaar van 2021 vanuit Belgie naar Portugal te rijden. Ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van de TET- trail. Zijn er hier mensen die dit reeds eerder gedaan hebben of die ergens plannen hebben om dit te doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.