De Tracer 900 ofwel het geweld van de driecilinder

Het is alweer even geleden dat Yamaha driecilinder motorfietsen maakte. 30 jaar geleden om precies te zijn produceerde Yamaha de laatst XS850G, een 850cc driecilinder met 79 pk en cardan aandrijving. Yamaha was een kampioen in het maken van driecilinder motorfietsen want de XS850 was net als zijn iets grotere broertje een hit onder motorrijders. Genoeg vermogen en een probleemloze cardan tegen een redelijke prijs. Maar het tijdperk van de driecilinder eindigde, voor een tijdje tenminste lees meer in de yamaha tracer 900 review.

Yamaha maakt weer driecilinders

Yamaha maakt alweer een tijdje driecilinders, alleen zijn de moderne driecilinders natuurlijk niet te vergelijken met de motorfietsen die pakweg 30 jaar geleden op de markt kwamen.

Alhoewel ik zelf nooit in het bezit ben geweest van een de XS750 of 850 motoren van Yamaha, weet ik wel dat het uitstekende motorfietsen waren, zeker voor die tijd.

Het was in de jaren 70 de lijn van Yamaha. De XS1100 stond als een koning bovenaan en daaronder kwamen de 850, 750 en de 500 cc tweecilinder.

Die lijn heeft Yamaha nu weer teruggebracht met zijn MT modellen, de MT10 staat als onbetwiste winnaar natuurlijk bovenaan en daaronder komen de MT09 en de MT07 en helemaal achteraan de MT03.

 

Tracer 900

Een zeer sportief ogende motorfiets

De driecilinder crossplane

Een van de meest opmerkelijk motorfietsen in de MT lijn is toch wel de MT09. De driecilinder crossplane motor heeft ook een heel apart karakter vergeleken bij andere motofietsen.

Bij crossplane motoren worden de kruktappen in een 90 graden hoek geplaats in plaats van 180 graden, dit in tegenstelling tot een flatplane motor.

Maakt het wat uit dan hoe de kruktappen staan ? Ja dat maakt uit, zeker in combinatie met een totaal ander ontstekingspatroon dan de meer traditionele flatplane motoren. Je merkt het met rijden en je hoort het aan het motor geluid.

Het is alleen al heerlijk om het gemurmel van de cp3 motor te horen als hij stationair staat te draaien. En het is een nog lekkerder geluid als je een korte draai aan het gas geeft, gewoon even om die prachtige driecilinder brul te horen.

 

De crossplane motor in beeld

 

Een geslaagd project

Yamaha presenteert de MT09 voor het eerst in 2013. De 900 cc driecilinder zorgde direct voor enthousiast reacties onder het publiek maar er zaten nog wel wat kleine minspuntjes aan.

Ze werd de eerste serie teruggeroepen naar de dealer om de gasreactie niet soepel genoeg was.

De eerste MT09 had last van een hinderlijk aan uit gedrag en dat moest verholpen worden door de mapping van het injectie systeem te veranderen zodat de krachtige driecilinder prettiger op het gas reageerde.

En dat mocht natuurlijk niet ten koste van het vermogen gaan natuurlijk en daar is Yamaha in geslaagd.

 

Tracer 900

De driecilinder is een indrukwekkende krachtbron

Ruim 110 PK en 87,5 NM koppel

Het vermogen van ruim 110 pk en het koppel dat al bij 2000 toeren beschikbaar is, maken de MT09 tot een indrukwekkende motorfiets. Alleen moet daar wel bij gezegd worden dat het niet alles goud is wat er blinkt.

Wat er wel blinkt, is dus dat vermogen van dik 110 pk wat de crossplane motor produceert. Want de drie pitter kan werkelijk verschrikkelijk snel van zijn plek af komen alleen moet je dat als berijder dan ook wel kunnen. En dat laatste viel een beetje tegen.

Geen idee of het aan mijn rijkunsten ligt maar ik had best wel moeite met snel optrekken met de 900.

Oké als het rolt en je draait het gas open dan accelereert de motor als een kogel maar snel bij een stoplicht wegkomen daar had ik wel wat moeite mee.

 

Yamaha

Een koppeling met een kabeltje

Het gemis van hydrauliek

Natuurlijk is het altijd lastig om tijdens een relatief korte testrit een motorfiets 100% te kunnen aanvoelen maar snel bij een stoplicht optrekken moet je toch met iedere motorfiets kunnen doen.

Het probleem met de MT was waarschijnlijk een voor mij niet prettig afgestelde koppelingskabel en dus is dat wel te verhelpen maar het zegt ook iets over de Yamaha zelf.

De MT09 is uitgerust met een kabelbediende koppeling in plaats van een hydraulische en eigenlijk is dat een beetje ouderwets, zeker als je het met de concurrentie vergelijkt.

Tegelijkertijd is de kabel bediening van de koppeling goed te verdedigen omdat er een Quickshifter op de Yamaha zit. Je gebruikt de koppeling dan ook zelden maar het was wel net wat meer af geweest.

 

Yamaha Tracer 900

Lekker quickshiften

Lekker quickshiften met de driecilinder

Een hydraulische koppeling zal ongetwijfeld duurder zijn dan de ouderwetse kabelversie vandaar de keuze van Yamaha denk ik.

Waarschijnlijk zijn kleinigheden als het ontbreken van een hydraulische koppeling precies datgene wat de Yamaha qua prijs erg interessant maakt. Want voor € 10.699, koop je een MT09 en voor € 1.600,– meer heb je een nieuwe Tracer 900.

Overigens komt er overigens wel een vreemd prijsverschil naar boven als je de 117 pk sterke driecilinder vergelijkt met de Tenere 700 van Yamaha die € 11.500,— moet kosten maar dat is een andere discussie.

Zodra je weg rijdt kan je de koppelingshendel overigens met rust laten en gewoon lekker soepel schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Die quickshifter werkt overigens perfect in alle toerentallen zodat op of terug schakelen met de Tracer een koud kunstje wordt.

En dan is de 900, mede door het 214 kg rijklaar gewicht werkelijk razendsnel. Zeker als je het quickshifter systeem goed weet te gebruiken. Met opschakelen kan je gewoon zonder moeite doorschakelen al voelt dat dan wel wat rouw aan.

 

Yamaha Tracer

Een overzichtelijke tellerpartij

De Yamaha is voor schakel luie rijders

Wil je liever wat soepeler en minder grof door accelereren dan kan je het beste even het gas een tikje terug draaien voor je naar de volgende versnelling gaat. Het kan allebei.

Wat ook makkelijk met de Tracer 900 kan is schakellui rijden, oftewel je kwakt de Tracer in de 6eversnelling en je gaat met 60 kilometer per uur lekker heel rustig toeren.

Ja je kan de Yamaha dan makkelijk tot 2000 toeren in de 6e versnelling laten terugzakken zonder dat hij begint te sputteren. Vervolgens draai je zonder terugschakelen het gas open en alles lijkt vanzelf te gaan.

Dit maakt dat de motorfiets voor zowel rustig tot zeer rustig toeren kan worden gebruikt en daarnaast ook voor het echt snelle werk. En bij deze lage toerentallen gaat alles nog steeds soepeltjes.

 

Een netjes weggewerkt koffer ophang systeem

De 900 is nog wel wat nerveus

Dat wordt wel een beetje anders als je wat hoger in toeren gaat rijden want dan krijgt de Tracer toch wel een beetje nerveuse trekjes. Hoger in toeren rijden maakt dat de motorfiets soms nog steeds wat aan uit gedrag vertoont, niet heel ernstig maar het is er wel.

Sturen doet de Tracer ook prima maar je moet hem wel echt een beetje een bocht in dwingen en dat komt waarschijnlijk door de brede achterband maar verder geen centje pijn.

Hoe de motorfiets bevalt als je lange afstanden gaat rijden kan ik niet zeggen. De zit is sportief maar niet te sportief. Je zit lekker rechtop terwijl het brede stuur maakt dat je de zaak goed onder controle hebt.

Het zadel is behoorlijk hard en gedurende de twee uur die ik had om de Tracer uit te proberen begon ik al last van mijn achterwerk te krijgen.

 

Hans van Wijk motoren

Met dank aan Hans van Wijk motoren

Plussen en minnen

Maar ondanks de minpuntjes, die er natuurlijk zijn, kan je de Tracer toch een goeie motorfiets noemen, zeker voor de basis prijs van € 12.299,–. Wij waren in ieder geval onder de indruk van de driecilinder van Yamaha.

Plus en minpunten

+ motorvermogen               – gasresponse bij hogere toeren
+ Quickshifter                        – hard zadel
+ wegligging                        –
+ Prijs
+ koppel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.