De Tenere herrijst na 25 jaar voelt als een zegen

Tijdens een van mijn motortrips door zuid Frankrijk, stop ik bij een motorzaak om een spuitbus kettingspray te gaan kopen. Terwijl ik een vrolijk gekleurde XT660X sta te bekijken die in de motorzaak staat vraag ik aan een verkoper of er kans is dat er een nieuw model Ténéré aankomt. Non, le Tenere est mort, oftewel nee de Tenere is dood.

[intlink id=”143″ type=”post”]De XT500 als eerste off road motorfiets[/intlink]

Na 25 jaar komt de Tenere terug

2 jaar later kondigt Yamaha het nieuwe model aan in de XT660 lijn. De XT660Z oftewel de Tenere. Tegen ieders verwachting in komt Yamaha met   dit nieuwe model van de Tenere.

De XT660Z die in 2008 voor het eerst verkocht werd is op het eerste gezicht technisch hetzelfde als de XT660R en de XT660X. De nieuwe Tenere oogt wel een stuk forser dan de 660r en de 660x.

Er wordt gebruik gemaakt van hetzelfde eencilinder motorblok als in de R en de X maar verder zijn er toch veel verschillen te vinden.

Een 23 liter tank en een sterker frame

Om te beginnen is de nieuwe XT660Z uitgerust met een benzine tank van 23 liter terwijl de 660R en de 660X slechts 13 liter kunnen meenemen.

De veerwegen van de nieuwe all road zijn langer dan die van de beide andere modellen wat maakt dat de eencilinder vrij hoog op zijn wielen staat.

Het frame, de achterbrug en de voorvering zijn duidelijk zwaarder uitgevoerd. Het is goed te zien dat de Tenere vooral is gemaakt voor zwaar terrein.

De motorfiets is verder uitgerust met dubbele Brembo schijfremmen in het voorwiel en een enkele schijf in het achterwiel.

Yamaha

De Yamaha XT660Z  met kofferset

De Yamaha is opvallend soepel

De Yamaha Tenere 660 heeft een vermogen van bijna 48 pk en een koppel van 58nm. Het vermogen van 48 pk van  de nieuwe Tenere wordt door iedereen als laag ervaren.

Zeker aangezien merken als KTM veel meer vermogen uit hun eencilinder blokken weet te halen.

Het motorblok van de nieuwe Yamaha is opvallend soepel en reageert fel op het gas, wat voornamelijk door de directe brandstof inspuiting komt.

Mede door het zeer stijve frame en goed uitgebalanceerde vering heeft de Tenere een sublieme wegligging.

Voor zwaar terrein is de Yamaha niet echt geschikt

De Tenere wordt wel als zwaar ervaren en is voor het echt zware terrein minder geschikt. De eencilinder is meer een allroad dan een offroad motorfiets geworden.

De dubbele remschijven zorgen voor een prima te doseren vertraging en de gewichtsverdeling voor een prima balans.

De XT660Z  wordt goed ontvangen door het publiek en ook behoorlijk goed verkocht.

Halverwege het jaar 2010 komt Yamaha met een nieuwe verassing voor de liefhebbers van de XT en de Tenere.

In dat jaar brengt Yamaha namelijk een nieuw model super Tenere op de markt.

TenereDe nieuwe Tenere verschilde veel van de 660r

BMW killer of niet?

De nieuwe super Tenere heeft een 1200cc tweecilinder motorblok dat 82,4 kilowatt vermogen levert (112pk) en een koppel van 117 nm.

De oude Super Tenere was ook een twee cilinder maar had een motorblok van 750cc.

De nieuwe Super is voorzien van een uitschakelbare traction controle en het vermogen van de Twin is aan te passen en het gewenste rijgedrag.

De zware tweecilinder moet de strijd aangaan met de GS1200 van BMW en gezien de techniek en het vermogen moet de Super daar zeker toe in staat zijn.

De concurrentie merkt het ook

Yamaha is met de komst van de nieuwe XT modellen de weg van de Allroad motorfietsen opnieuw ingegaan en niet zonder succes.

Ruim tien jaar na de introductie van de XT660R wordt het model nog steeds ongewijzigd verkocht.

De Super Tenere wordt na 5 jaar nog steeds verkocht en is ondertussen in verschillende versies te koop.

Yamaha is met deze nieuwe adventure motorfietsen weer terug van weggeweest en dat merkt ook de concurrentie.

Opmerkingen

comments