De Ténéré als betrouwbare eencilinder motorfiets

De Yamaha XTZ660 Ténéré is een vloeistof gekoelde 660cc eencilinder motorfiets. Het is een opvolger van de oer Ténéré die in 1983 voor het eerst op de markt kwam. Het huidige model is duidelijk geheel nieuwe motorfiets en is niet te vergelijken met het oude model. Na 70.000 km blijkt de Ténéré de legende voort te zetten.

De Yamaha XT660Z Tenere

In 2008 kocht ik mijn nieuwe Yamaha Ténéré. Ik had voordat ik de Ténéré kocht kennis gemaakt met de  .

Ik wist dus al van de kwaliteiten van de nieuwe Yamaha telg. Het 660cc motorblok ,dat in beide motorfietsen zit is van veel betere kwaliteit dan de oude 600 en 660cc blokken.

Het nieuwe 660 blok is uitgerust met een aluminium cilinder met Nikasil cilinder voering. Nikasil is een legering van Nikkel en Ciliciumcarbide.

Ciliciumcarbide is een zeer hard materiaal en daardoor slijtvast. Tijdens het rijden verdwijnt het Nikkel uit de legering en blijft de Ciliciumcarbide over.

De XT600 uit 1994 had ook al geen kickstarter meer

Minder slijtage met een stiller motorblok

Het voordeel van Nikasil is dat er hardere materialen voor zuigerveren en zuiger gebruikt kunnen worden. Hierdoor wordt het geheel slijtvaster en ook veel stiller.

Na mijn eerste kilometers kwam ik er echter achter dat de Yamaha XT660Z Ténéré toch een geheel andere motorfiets is. de Yamaha 660R.

Zo is de zithoogte met 895 mm van de Yamaha XT660Z Ténéré een stuk hoger dan die van de 660R die 855 mm meet.

De robuuste Eencilinder motorfiets is bovendien uitgerust met een 23 liter benzine tank terwijl de tank van de 660R maar 15 liter inhoud heeft en dat scheelt.

Zuinige eencilinders

Niet dat het echt een probleem is als je een 15 liter tankt hebt met beide  eencilinders. Beide motorfietsen gaan zeer zuinig met hun brandstof om en dat garandeert een prima actieradius.

Zo kon ik met de Yamaha XT660R met gemakt 1 op 25 halen wat maakt dat je met 15 liter ruim voldoende benzine bij je hebt.

De Yamaha Ténéré heeft een benzine tank waar 23 liter in kan en dat zorgt ervoor dat je een actieradius hebt van ruim 500 km.

Yamaha XT660R

De Yamaha  XT660R

De eencilinder motorfiets heeft prima remmen

De Yamaha XTZ660 Ténéré is uitgerust met een injectiesysteem.  Bovendien heeft de motorfiets een katalysator.

Dit is nodig om aan de steeds strenger wordende milieu eisen te kunnen voldoen.

De Japanse eencilinder motorfiets is overigens alleen nog maar elektrisch te starten, een kickstarter zit er niet meer op.

De eencilinder start weliswaar gemakkelijk maar ik vind ontbreken van een kickstarter het toch een gemis.

De Tenere moet het echter al sinds 1994 zonder kickstarter doen. De eerdere XTZ660 was namelijk ook niet meer met kickstarter uitgerust.

Geen kickstarter maar wel Brembo remmen

Dit komt misschien omdat ik ook op de allereerste XT600 Ténéré uit 1983 heb rondgereden die alleen maar met een kickstarter was uitgerust.

De Ténéré reageert wonderlijk soepel op het gas en dat is voor een motorfiets met injectie best bijzonder.

Zeker als het een eencilinder is. De wegligging van de Ténéré is werkelijk fantastisch te noemen.

De motorfiets ligt als een blok op de weg en stuurt uitstekend. Remmen doet de Ténéré overigens ook prima. Zijn dubbele Brembo remklauw voor en enkele achter.

Zo rijdend op de Ténéré merk je dat de motorfiets gemaakt is voor de lange afstanden.

eencilinder motorfiets

De oer Ténéré in Zwitserland gespot, 30 jaar na de introductie

De Japanse eencilinder motorfiets is lekker stil

Het brede stuur en de zithouding waar de motorfiets je toe dwingt maken dat je zonder moeite lange afstanden kunt afleggen.

Voor niet al te grote berijders biedt het ruitje voldoende bescherming tegen de rijwind, voor de wat langere berijders is het mogelijk om een hoger ruitje op de motorfiets te monteren voor meer bescherming.

Een minpuntje vind ik persoonlijk het getrapte zadel, waardoor je niet makkelijk kan verzitten tijdens lange ritten.

Een sportief geblaf bij accelereren

Voor de rest is de eencilinder comfortabel genoeg om lange afstanden af te leggen zonder veel te moeten  pauzeren.

De Yamaha XTZ660 Ténéré is ook lekker stil en dat is vooral op lange afstanden van belang, het motorblok blijft stilletjes zijn werk doen.

Dit is ook na bijna 70.000 km het geval. Ook het uitlaat geluid is bij een constante snelheid bijna weg te cijferen.

Alleen bij het plotseling dicht draaien van het gas of fel accelereren is er een sportief geblaf te horen.

Alles blijft echter binnen de perken en voldoet aan de huidige geluidseisen die er aan voertuigen worden gesteld wat ook prettig is voor het eigen gehoor.

Yamaha XTZ660 Ténéré

De Ténéré is ook nog een mooie motorfiets om te zien

De Yamaha XTZ660 Ténéré is er met en zonder ABS

In het terrein doet de motorfiets het ondanks zijn hoge gewicht, voor een off road motorfiets dan, ook uitstekend.

De lange veerwegen doen hun werk uitstekend in het terrein en zorgen ervoor dat de Yamaha XTZ660 Ténéré prima bestuurbaar blijft.

Het feit dat de motorfiets rijklaar bijna 200 kilo weegt merk je amper in het terrein en dat komt doordat het gewicht van de motorfiets goed verdeeld is.

Wat voor een off the road motorfiets minder geslaagd is, is het ABS systeem dat er op de later modellen gemonteerd is.

ABS liever niet in het terrein

Als je met een motorfiets in het terrein wil rijden is het belangrijk dat je in ieder geval je achterwiel kunt blokkeren om sneller bochten om te gaan.

Bovendien heb je aan ABS bijzonder weinig als je in het terrein rijdt omdat de motorfiets met ABS dan gewoon nauwelijks remt.

Na bijna 70.000 kilometer met de Yamaha te hebben gereden durf ik te zeggen dat de motorfiets zeer betrouwbaar is.

De eenpitter heeft mij nog nooit in de steek gelaten en behalve het vervangen van de balhoofdlagers en een lampje heb ik geen dure reparaties gehad.

De Yamaha heeft nogal eens kuren

Zolang je op tijd het nodige onderhoud pleegt aan de XTZ zal je niet snel in de problemen komen.

De Ténéré heeft nog wel wat oude XT kuren. Zo kan de XT gewoon afslaan als je op verkeerde moment gas geeft.

Zo nu en dan wil de motor zonder reden niet starten. Maar dat hoort er allemaal en valt onder het hoofdstuk karakter volgens ons.

Ik heb zelf wel eens 5 minuten staan starten ergens en net voordat ik de ANWB wilde bellen sloeg de motorfiets toch aan.

Op naar de volgende 70.000 km

Op de snelweg kun je met de motorfiets een comfortabele 130 km/uur kruisen zonder dat je snel moe wordt.

Als je echter echt plezier wil hebben van de Yamaha dan zijn de kleinste binnendoor wegen echter eerder aan te raden.

Vooral als je af een toe een onverhard pad wil inslaan. De  eencilinder motorfiets was voor mij een  uitstekende keuze en ik maak me nu al klaar voor de volgden 70.000 km.

[bol_product_links block_id=”bol_544e147147d24_selected-products” products=”9200000000633777″ name=”Yamaha Tenere” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Opmerkingen

comments