De Ténéré 700 world raid komt maar waarom eigenlijk ?

2019 was het jaar waarop de lang verwachtte nieuwe offroad motorfiets van Yamaha uitkwam. Het eerste model van de Ténéré werd begin jaren 80 geïntroduceerd en was niet zonder succes. De Ténéré was in feite niets anders dan een XT600 met een grotere tank, of ben ik nou oneerbiedig over de Ténéré aan het schrijven? 36 jaar na de introductie van de eerste Ténéré komt Yamaha met de Ténéré 700 uit of is het een XT700?

Yamaha wat nu ?

De laatste eencilinder Ténéré kwam in 2008 uit. De XT660Z Ténéré was in feite de lange afstanden variant van de XT660R. Het motorblok in de Ténéré is hetzelfde als dat van de 660R maar verder is alles anders.

De Ténéré is de variant zoals we dat ook zagen met de oudere op de XT600 gebaseerde modellen. De XT660Z kreeg een 23 liter tank mee terwijl de 660R een 16 liter tank had maar dat was niet het enige verschil

De XT660Z had een bodemspeling van 245 mm terwijl de 660R 210 mm ruimte onder het blok kreeg. Het rijklaar gewicht van de XT660Z was 25 kilo hoger dan dat van de 660 en dat kwam natuurlijk deels door de 23 liter tank.

De XT660Z verdween en het duurde een tijdje voor er wat nieuws kwam en dat gebeurde in de vorm van een 700 cc tweecilinder.

 

Yamaha

De XT660Z in volle glorie

De Ténéré 700

Je creëert als motorfabrikant geen succesvol motortype om er vervolgens helemaal mee te stoppen. De Ténéré moest hoe dan ook blijven voortbestaan en dat gebeurde ook.

2019 was het jaar dat de Ténéré 700 geïntroduceerd werd. De Ténéré 700, door de fans als snel T7 genoemd, is gebaseerd op het motorblok van populaire MT07.

De MT07 leent zich met zijn lichte 2 cilinder motorblok uitstekend voor een niet al te zware allroad motorfiets.

Succes gegarandeerd voor Yamaha natuurlijk en dat bleek ook wel. De T7 wordt, mede door zijn gunstige prijs, in korte tijd populair.

 

Yamaha

De XT660R leent zich uitstekend voor offroad werk

hoeveel brandstof wil je meenemen

Niet iedereen is tevreden over de nieuwe Yamaha. Ja er moet altijd wat te klagen zijn. Voor veel mensen is het grote nadeel van de T7 de inhoud van de benzinetank.

De standaard tank van de T7 kan slechts 16 liter bevatten en dat is voor lange afstanden in veel gevallen onvoldoende.

Rij je voornamelijk door Europa dan maakt die 16 liter niet heel veel uit alhoewel je je met een paar liter meer net wat “veiliger” kan voelen.

En dat was nou net het sterke punt van de XT660Z en al zijn voorgangers. Vanaf het eerste model Ténéré tot en met de XT660Z kon er voldoende brandstof meegenomen worden.

 

Yamaha

De oude Yamaha Tenere

De woestijn motorfiets bij uitstek

De Ténéré was immers bedacht als woestijnmotorfiets en dus moest je genoeg benzine mee kunnen nemen.

En dat is exact wat er mis is met de Ténéré 700. De T7 is voor in het terrein een uitstekende motorfiets, licht van gewicht, voldoende vermogen en heerlijk wendbaar.

Voor de lange afstanden door ruig gebied lijkt de tweecilinder minder geschikt en dat komt door de beperkte inhoud van de tank.

Reden voor Yamaha om met een nieuw model van de T7 te komen en dat is de world raid versie. Eerder kwam Yamaha met de world raid super Ténéré uit en nu dus de Ténéré 700 world raid.

 

Yamaha

De Rally versie van de T7 is niet veel meer dan wat extra accessoires en een ander kleurtje.

23 liter tank in twee delen

De world raid versie is op een aantal punten anders dan de standaard T7. Om te beginnen is er een grotere tank gemonteerd die 23 liter brandstof kan bevatten.

23 is een behoorlijke verbetering ten opzichte van de 16 liter die de standaard 700 mee kan nemen.

Yamaha heeft gekozen voor twee halve tanks die samen 23 liter mee kunnen nemen en dus ieder apart gevuld kunnen worden.

Leuk natuurlijk alleen kan je afvragen of het slim is om de tank uit twee helften te laten bestaan. Gewoon even je tank vullen is net wat minder handig dan met één tankdop in het midden.

 

De World Raid versie van de T7

Offroad rijden doe je meestal staand

Het zadel loopt bij het raid model tot tussen de twee tank helften door en dat is volgens handig voor de berijder die zich makkelijker kan verplaatsen. Maar wie gaat er nu in hemelsnaam zover naar voren zitten?

Bij het rijden van onverharde routes met zwaar terrein verplaats je eerder je gewicht naar achter dan naar voren. Zitten tijdens onverhard rijden doe je overigens nauwelijks, bij offroad rijden geldt dat je zoveel mogelijk staat.

De tank loopt ver naar onderen door waardoor het gewicht van de brandstof laag ligt wat volgens Yamaha weer zorgt voor betere bestuurbaarheid.

Meer brandstof is hoe dan ook meer gewicht en meer gewicht merk je hoe dan ook. Wellicht is dat de reden dat Yamaha om voor de 43mm KYB-voorvork te kiezen die ook nog eens instelbaar is.

 

Ténéré 700

De standaard Tenere 700 voor € 10.499,–

20 mm extra veerweg

Alleen is het wel zo dat de voorvering van de standaard T7 ook volledig instelbaar is en ook 43 mm dik is en natuurlijk hebben we het in beide gevallen over een upside down voorvork.

De voorvering van de Raid versie krijgt 20 mm extra veerweg en dat is waarschijnlijk om het gewicht van de extra benzine op te kunnen vangen.

Met een volle tank van de Raid versie heb je vijf kilo meer op je voorvering en dus is er kans dat de voorvering iets inzakt bij een volle tankt.

Die 20 mm extra veerweg is dus niets meer dan een oplossing voor het inzakken van je voorvering bij een volle tank. Je kan ook zwaardere vering en dikkere olie in de standaard voorvering van je motorfiets doen.

 

Honda

De Africa Twin als Tegenhanger van de T7

Een stuurdemper ?

De door Yamaha gemonteerde stuurdemper is op een goed sturende motorfiets eigenlijk totaal overbodig. Een stuurdemper met 18 verschillende instel mogelijkheden dempt bewegingen in het stuur die je liever niet hebt.

Anders gezegd als je een stuurdemper op een motorfiets nodig hebt dan is er iets mis met het weggedrag van de motorfiets. Prima dat Yamaha daar over nadenkt natuurlijk maar laten we het niet als extra aanmerken.

De remmen bestaan nog steeds uit een dubbele 282 mm schijf in het voorwiel en een 245 mm schijf in het achterwiel daar dus geen nieuws.

De Ténéré 700 is uitgerust met prima remmen dus dat daar niets aan veranderd is, is te begrijpen. En dat geldt voor meer dingen. Het motorblok is hetzelfde blok als in de standaard T7 en levert nog steeds 75 pk.

 

XT660R

De XT660R

De prijs van de Ténéré 700 world Raid

En dan is er nog het vernieuwde TFT-kleuren display met de nodige extra’s als countdown-triptellers en de connectiviteit met de MyRide-app. Met deze app kan je onderweg sms-berichten ontvangen.

Maar wie wil er sms-berichten ontvangen als je lekker avontuurlijk onderweg bent? Je stap juist op je motorfiets om bevrijd te zijn alle sms en andere berichten. Als ik aan het rijden ben wil ik niets aan berichten ontvangen.

Allemaal extra’s alleen is het de vraag of je als motorrijder behoefte hebt aan al die extra’s en al die extra’s zijn natuurlijk niet voor niets.

De raid versie van de Ténéré gaat je namelijk wel even € 4.000, — meer kosten dan de standaardversie en dat is toch een flink bedrag.

 

Yamaha

De rally versie van de oude Tenere

Voor onder de € 400,– heb je een 22 liter tank

€ 4.000, — voor een grotere tank en 20 mm meer veerweg die waarschijnlijk direct wordt opgeslokt door de extra kilo’s aan benzine die je mee kan nemen.

En dat terwijl je voor onder de € 400,– een 22 liter tank van Acerbis kan kopen die special voor de T7 gemaakt is.

En dat is zeker als je geen behoeft hebt aan al die andere extra’s.Het is het trucje dat Yamaha eerder heeft uitgehaald met de T7 rally editie.

De Rally editie is niets meer dan de standaard Ténéré 700 met wat extra accessoires en daar betaal je dan € 3.000, — meer voor.

 

Honda

De oude Africa Twin.

Goedkope oplossingen van Yamaha

Het zijn voorral goedkope oplossingen voor Yamaha omdat het merk niet voldoende kapitaal lijkt te hebben om echt nieuwe motorfietsen te ontwikkelen.

Om een voorbeeld te noemen, Honda ontwikkeld in kort tijd een nieuw Africa Twin en deze wordt met weinig poeha geïntroduceerd.

Het is het uitmelken van type motorfiets om met zo min mogelijk investering toch geld te verdienen.

Het is spijtig dat Yamaha niet meer tijd en geld steekt in het ontwikkelen van echt nieuwe motorfietsen in plaats van het goedkoop klonen van bestaande modellen.

De vraag is of we in toekomst nog iets kunnen verwachten wat echt vernieuwend is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.