De Ténéré 700 vindt zijn weg op de motormarkt

Motorfietsen die volgepropt zijn met elektronica en de controle over nemen lijken de motorwereld te gaan beheersen. ABS, kantel ABS, Stability control etc. De berijder hoeft blijkbaar alleen nog maar gas te geven de rest wordt door allerlei dure en kwetsbare systemen gedaan. De vraag is of motorrijders daar wel op zitten te wachten.

Allroad motorfietsen

Het is 1983 als ik van een Honda GL1000 overstap op een Yamaha XT500. Niemand in mijn vriendenkring begreep wat ik deed, waarom een dikke 1000 cc viercilinder inruilen voor een 500 cc eencilinder.

Het was het moment dat ik het plezier in motorrijden terugvond, want dat was ik met de viercilinder al een tijdje kwijt.

Met de GL1000 reed ik voornamelijk snelweg terwijl dat met de XT500 eigenlijk niet te doen was. Of eerder gezegd, met de XT500 op de snelweg rijden was geen donder aan.

Maar ik had wel ontdekt waar de eencilinder goed voor was namelijk de kleinste wegen opzoeken die je kan vinden, en het liefst zonder asfalt.

 

Adventure motorfiets

De XT500 is een lekkere simpele no nonsens motorfiets

De absolute basic bike

De XT500 is een motorfiets met 32 pk, 39 nm koppel, voor en achter trommelremmen en natuurlijk geen ABS. Het was de absolute basic motorfiets waar je verschrikkelijk veel lol mee kon beleven.

De opvolger van de XT500 was natuurlijk de XT600. De eerste XT600 had nog steeds een kickstarter, was lucht gekoeld en had een schijfrem voor en een trommelrem in het achterwiel.

Maar de tijd stond niet stil, ook niet in de wereld van de motorfiets. Yamaha ontwikkelde zijn eencilinder verder tot 660 cc en er werd vloeistof koeling toegepast.

De ontwikkeling van offroad motorfietsen ging verder maar de naam offroad veranderde al snel in Allroad. En het was niet alleen de naam die wijzigde.

 

Allroad motorfietsen

Een simpele XT600 kan al voor veel plezier zorgen. 

Meer vermogen en meer gewicht

De lichte off the road motorfietsen werd in eerste instantie veel gekopieerd en er werd veel aan “verbeterd” en ik zet bewust verbeterd tussen aanhalingstekens wat niet iedere verandering is een verbetering.

De concurrentie ging met name voor meer motorvermogen en dat motorvermogen hield in veel gevallen ook in dat een motorfiets zwaarder werd.

Zo kwam Suzuki in 1991 uit met de DR. Big, een eencilinder motorfiets van 800 cc met 52 pk en 58 nm koppel.

De DR. Big woog ruim 185 kg droog en rijklaar kwam de eencilinder als snel boven de 200 kg.

 

Adventure motorfiets van BMW

De 1250 cc zware Adventure motorfiets van BMW

Zware Allroad motorfietsen

Ter vergelijking, de Ténéré van Yamaha die in 1989 uitkwam had met 46 pk iets minder vermogen en kwam rijklaar ook boven de 200 kilo uit.

BMW spande de kroon en wilde meer technische perfectie op de markt brengen zo leek het en kwam met de R100 GS. Het was het begin van steeds grotere en zwaardere Allroad motofietsen.

Motorfietsfabrikanten hadden het gat in de markt gevonden en kwamen met steeds zwaardere en complexere motorfietsen die enigszins geschikt waren voor het terrein.

De term Allroad veranderde op een gegeven moment in Adventure motorfiets, een motorfiets waarmee je iets avontuurlijks kon doen.

 

Tenere 700

De XT660Z Tenere is de voorloper van de Ténéré 700

De Adventure motorfietsen van BMW

BMW kwam met een 1100 GS die rijklaar 250 kg woog terwijl Suzuki begin 2000 met zijn eerste 1000 V-strom uitkwam. Honda had toen allang de honda Transalp geïntroduceerd wat eigenlijk een buitenbeentje was op de allroad markt.

De V-strom met 98 pk woog maar liefst 236 kg rijklaar en was voor het echt avontuur allang niet meer geschikt, net als de BMW overigens.

Het hek was van de dam want iedere zichzelf respecterende fabrikant, van BMW tot Ducati en zelfs Moto Guzzi begonnen zich bezig te houden met het ontwikkelen van avontuurlijke motorfietsen.

De term adventure motorfiets is in feite al vreemd aangezien iedere motorfiets voor avontuur bedoelt is nietwaar. De zogenaamde adventure motorfietsen kregen steeds meer vermogen mee.

 

Moto Guzzi

Uit de tijd dat Moto Guzzi nog geen allroad motorfietsen bouwde.

Een Ducati met 160 PK

Want je schijnt vooral motorvermogen nodig te hebben om avonturen te beleven en vervolgens moet je allerlei controle systemen hebben om al dat vermogen weer onder controle te kunnen houden.

Yamaha kwam met de 1200 cc super Ténéré met bijna 120 pk, de 1250 GS van BMW met 137 pk en de Ducati Multistrada met 160 pk etc.

Want een motorfiets met 160 pk aan het achterwiel hou je als doorsnee motorrijder niet makkelijk stabiel.

Er moest ABS op motorfietsen zitten en traction control of Stability control om de controle over al dat vermogen niet te verliezen.

Launch control en andere onzin

Stability controle die je dan weer op verschillende standen kan zetten zodat je bij nat weer net een andere reactie van het achterwiel hebt dan bij droog weer.

Bij sommige motorfietsen zitten dan weer speciale standen op die ervoor zorgen dat je als eerste weg bent bij dat stoplicht, Launch control genoemd want een stoplicht sprint doen we ook niet meer zelf.

ABS veranderde in kantel ABS dat er voor zorgt dat het remsysteem zich automatisch aanpast aan de bocht die je neemt zodat je jezelf in een bocht niet meer onderuit kan remmen.

Standaard werkt een ABS namelijk alleen maar als je rechtuit rijdt omdat het gewicht van de motorfiets je recht voorruit drukt.

 

Allroad motorfietsen

ABS is tegenwoordig verplicht want remmen kunnen we niet meer zelf

Remmen kunnen we ook niet meer

Rem je daarentegen in een bocht dan loop je de kans dat je motorfiets naar de zijkant weg glijdt omdat er zoiets is al middelpuntvliedende kracht.

En dan zijn er systemen die rekening houden met de hellingshoek bij bijvoorbeeld bergafwaarts rijden.

Dit is het zogenaamde “ Slope Dependent Control” en daar het remgedrag op aanpassen want ook remmen kunnen we niet meer zelf.

Of een systeem dat er voor zorgt dat je niet achteruit kunt rollen als je motorfiets op een helling staat maar ook dat kunnen we zelf door de voorrem ingetrokken te houden.

Is groter en zwaarder ook gelijk beter ?

Alles lijkt groter en zwaarder te moeten zijn en vooral heel veel motorvermogen is nodig maar is dat nou wel zo ? Verlangen motorrijders echt naar al dat extra motorvermogen zoals bij de Adventure motorfiets van  BMW  R1250GS ?

Heb je nou echt ruim 100 pk nodig om plezier te hebben met een motorfiets ? En heb je nou echt al die systemen nodig om een motorfiets onder controle te houden ? Nou, er is tenminste een motorfietsen fabrikant die daar anders over denkt.

Een fabrikant die begrijpt dat avontuurlijk motorrijden niet altijd om veel vermogen vraagt en allerlei controle systemen om de boel onder controle te houden en dat is Yamaha.

In 2019 introduceerde Yamaha namelijk de Ténéré 700. De Ténéré 700 is een no nonsens adventure motorfiets maar dan ook echt een pure adventure bike. Een 700 cc twee cilinder met 74 pk en een koppel van 68 nm.

 

Adventure motorfiets

De oude Ténéré uit 1983 was een pure offroad Adventure motorfiets

De Ténéré 700 is lekker simpel

En dat met een gewicht van 204 kg en zonder ingewikkelde hulp systemen. Geen Stability control, omdat dat met 74 pk niet nodig is, volledig uitschakelbare ABS.

ABS is nu eenmaal verplicht en dus zit dat wel op de machine maar dan lekker simpel en niet alle verschillende opties zoals kantel ABS, helling assist en Slope Dependent control onzin.

Voor lekker offroad plezier wil je geen ABS op de achterrem hebben want je moet je achterwiel kunnen blokkeren voor het betere offroad werk.

Nee Yamaha houdt het lekker simpel en dat lijkt ook te zijn wat het publiek wil want de nieuwe telg van Yamaha blijkt een bestseller en dat komt ook door zijn aantrekkelijke prijs van € 11.500,–

 

Allroad motorfietsen

De Super Ténéré waar Stephan Peterhansel de Dakar mee won.

De Ténéré 700 verkoopt beter dan de 1250 GS

Volgens de laatste berichten verkoopt de Ténéré 700 in Duitsland bijvoorbeeld al beter dan de GS 1250 en dat zegt heel wat.

De Ténéré 700  is dus een succes verhaal en het is te hopen dat fabrikanten van andere merken door het succes van de Ténéré 700 hier iets van leren.

Niet iedere motorrijder zit namelijk te wachten op motorfietsen met ingewikkelde en dure elektronica die alles voor de berijder regelt.

Motorrijden doen we nog steeds zelf, daar hebben we geen elektronica bij nodig.

Eén gedachte over “De Ténéré 700 vindt zijn weg op de motormarkt”

  1. Kijk ook even naar de CB500X: erg veel motor voor weinig geld.

    De Transalp mag een buitenbeentje zijn, maar mijn ’96 PD06 is een genot om te rijden. Soepeler dan de F650GS eenpitter, veel comfortabeler dan de oude XT350 en de moderne KTM 690, veel goedkoper en lichter dan de F800GS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.