Mijn eerste reis op een XT500 bracht een probleem met zich mee en dat was de voorraad benzine die je mee kon nemen. De originele tank van de XT500 kan slecht 8 liter benzine bevatten en dus sta je snel leeg als je niet op past. Op reis gaan met de XT500 was verder een feest. Je kon immers overal komen door de offroad capaciteiten maar die benzine voorraad he.
Yamaha stelt teleur
De XT500 was mijn eerste Yamaha en zeker niet mijn laatste. Yamaha kwam een paar jaar later met een XT600 maar ook die had het probleem van een te kleine tank.
De XT600 kon 11 liter benzine meenemen en voor lange afstanden was dat veel te weinig maar daar was de XT600 ook niet voor gemaakt.
Zeker als je je buiten de Europese grenzen begeeft is 11 liter benzine onvoldoende. De oplossing voor het brandstof probleem kwam met de eerste Yamaha Ténéré.
De eerste Ténéré kon namelijk 28 liter brandstof meenemen en dus had je voldoende actieradius.
Een van de eerste types van het Tenere model met lekker grote tank
28 liter was niet overdreven
Overdreven zo’n grote tank ? nee zeker niet. Als je langere afstanden gaat rijden wil je niet iedere 250 km opzoek hoeven naar een benzine pomp en dus is 28 liter best lekker.
Zeker als je door landen als Pakistan of Mongolië gaat rijden, want daar vind je niet veel service stations.
Met de XT660R en de XT660Z Ténéré wist Yamaha het succes van de 600cc machine te herhalen.
De XT660R had weer het zelfde probleem van een te kleine tank van 15 liter De XT660Z Ténéré had dat probleem al opgelost met een 23 liter tank.
De T7 zou eigenlijk gewoon XT700 moeten heten
De Ténéré bedoeld als reis motor
De XT660Z Ténéré is hoe dan ook een heerlijke reis motorfiets. Lange veerwegen maken dat je comfortabel over lastige trajecten kan rijden.
En je hoeft niet zo vaak naar een benzine station te gaan zoeken want je hebt 23 liter aan boord en dat vergroot het comfort.
Met een verbruik van rond de 1:25 is 23 liter benzine echt voldoende om zorgeloos een hele dag te rijden.
Maar ook de XT660Z Ténéré moest plaats maken voor iets nieuws want Yamaha wilde vooruitgang en moest zich houden aan de Europese emissie normen.
De echte reis enduro is de XT660Z Tenere
De overdreven aandacht die de T7 kreeg
Er moest hoe dan ook een nieuwe Ténéré komen want de naam Ténéré moest hoe dan ook hoog gehouden worden. En die nieuwe Ténéré werd met veel bombarie aangekondigd.
Het Yamaha circus begon op volle toeren te draaien rondom de T7 en dat ging vier jaar door. In het begin was er een en al geheimzinnigheid rondom een nieuw model Ténéré.
Er werd eindeloos proef gereden door allerlei rally rijders die de T7 wel eens even aan de tand gingen voelen.
Foto’s en filmpjes van Enduro motorfietsen die op hoge snelheid door de woestijn scheurde en over zandduinen sprongen vlogen over het internet.
Motorcrossers en rally legendes
Verschillende bekende en minder bekende enduro rijders, motorcrossers en rally legendes prezen het nieuwe in mysterie gehulde model de hemel in.
De T7 zou superieure weg en vooral terreinligging hebben want daar was de T7 voor gemaakt.
Natuurlijk volgde ik als liefhebber van de reis-enduro en bezitter van de XT660Z Ténéré al het nieuws rondom de T7 maar echt enthousiast kon ik niet worden.
Ik begreep in eerste instantie al het gedoe rondom de T7 niet. De eindeloze hoeveelheid filmpjes en berichten over de nieuwe telg van Yamaha zonder dat er echt iets bijzonders verteld werd wekte steeds meer irritatie op.
De XT600 was de echte offroad motorfiets
De Honda Africa Twin had geen campagne nodig
Ja natuurlijk hebben dergelijke promotie acties veel reclame waarde maar het gaat af en toe wel wat ver.
Want laten we eerlijk zijn, Honda zet gewoon zonder veel ruchtbaarheid een compleet nieuw model Africa Twin op de markt.
En die Africa Twin blijkt dan ook nog eens een uitstekende motorfiets te zijn. Geen jaren lange mysterieuze campagne en taser trailers maar gewoon na een korte introductie op de markt zetten.
En wat vooral belangrijk is, de prijs was zo goed als gelijk bekend. De Africa Twin is met 95 pk een prima motorfiets voor de lange afstanden en off road plezier.
Honda zette gewoon een nieuwe Twin op de markt zonder poespas
Doet Honda het beter dan Yamaha ?
Een comfortabel groot zadel prima vering en een redelijk tankinhoud. Nou ja redelijk, eigenlijk kan de standaard Africa twin met 18.8 liter te weinig benzine meenemen. En dat vond Honda ook.
Het duurde dan ook niet lang voor Honda met een adventure model van de Africa Twin op de markt kwam.
Geen maanden lange campagnes en reclame filmpjes van idolate enduro helden, nee gewoon een Adventure model op de markt zetten met een 24 liter tank. Kijk Honda heeft het begrepen.
Of neem nou BMW die zonder bijzonder veel aankondigingen de R1250 GS met als absolute primeur de shiftcam techniek en Quick schifter neerzet.
Waar was al die ophef goed voor ?
Het blijft mij dan ook een raadsel waarom Yamaha zoveel ophef heeft gemaakt over een toch niet zo heel bijzonder motorfiets.
Zo is het motorblok waar de Ténéré 700 mee uitgerust wordt is niet onbekend bij het motor minnende publiek en hoefde dus niet opnieuw ontwikkeld te worden.
Met andere woorden Yamaha kon het blok zo van de plank trekken, niets bijzonders.
Niets mis met het motorblok overigens want dat is echt prima maar ook niet echt bijzonder. Want een 700 cc tweecilinder blok dat 75 pk levert dat kunnen er meer en ook beter.
De R1250 GS van BMW heeft pas echt bijzondere techniek.
niets spectaculairs aan de T7
Neem nou de KTM 790 die met een 800cc motorblok 105 pk op de weg weet te zetten. Kijk dat maakt indruk en zeker als je neemt dat de KTM 169 kilo droog weegt.
Oké de Ténéré 700 is met 206 kg rijklaar gewicht ook geen zwaar gewicht maar dan heb je toch nog maar 73 pk tot je beschikking. Absoluut genoeg om lekker onder weg te zijn maar niet spectaculair.
Maar het meest verbazingwekkende vind ik toch dat Yamaha de T7 een Ténéré durft te noemen Ténéré staat naar mijn idee voor een reis enduro en dat is de Ténéré 700 absoluut niet.
Een reis Enduro heeft voldoende benzine bij zich om lange afstanden te kunnen overbruggen en dat heeft de T7 absoluut niet.
De oer Tenere met 28 liter tank en off road veerwegen
Een Tenere met een 16 liter tank ?
Yamaha heeft het over een mooi vormgegeven brandstoftank waar maar liefst 16 liter in zou kunnen voor meer dan 350 km.
Huh 350 km actieradius voor een motorfiets die zijn naam te danken heeft aan de Ténéré woestijn ? Meent Yamaha dat nou echt serieus ?
Denkt Yamaha nou echt op deze manier de concurrentie te kunnen verslaan ? Er zijn echt reis Enduro’s die meer benzine mee kunnen nemen en dezelfde capaciteiten hebben als de T7.
Ik zeg niet dat de Ténéré 700 mislukt is want ik moet er sowieso nog een testrit mee maken maar ik had toch net even wat meer verwacht.
De Koffers waren ze vergeten
Zo had ik ook netjes geïntegreerde koffers verwacht zoals bij de XT660Z Ténéré het geval is.
Bij de T7 lijkt het of de koffers in eerste instantie vergeten zijn en Yamaha er op het laatst maar een rek tegen aan geschroefd heeft en dat is jammer.
De kans is groot dat Yamaha ook nog met een adventure model op de markt komt maar of dat brengt waar de echte Ténéré liefhebber op zit te wachten is de vraag.
De T7 die Yamaha op de Eicma heeft gepresenteerd is in feite niets anders dan een forse off the road motorfiets, gebaseerd op het MT07 blok.
Het is jammer dat Yamaha het publiek zo misleid heeft met alle promotie filmpjes rondom de T7 want met een Ténéré heeft de nieuwe motorfiets van Yamaha niets te maken.
Een mooi tegenvoorbeeld: Kawasaki KLR 650 uit 1992: 168 kg droog en 23 liter tankinhoud…
Maar de AF is mega zwaar… Daar wil je geen serieuze offroad mee rijden. Als beginnende rijder zit ik te dubben over een Tenere 660 of de 700….
Dat geldt volgens mij ook voor de T7, een offroad motor mag maximaal 140 kg wegen en geen 200. Maar dat is mijn mening.
Er is weinig nog 140kg. Afgezien van een CCM GP450 Adventure denk ik dan aan een Honda XR600, een Yamaha WR250R (of vergelijkbaar) met mods, dat soort motoren. Allemaal tweedehandsjes.
Fabrikanten maken goedkope lichte motoren die Europa niet inkomen, en voor Europa dure zware motoren voor de weg en dure lichte motoren voor de sport. Zelfs een Honda CRF250 Rally weegt 157 kilo. ABS is verplicht, en straks geldt dat voor meer systemen.
Beste lezers,
Iedere eigen meningen. Zelf vind ik dat T7 mooie motor. Oogt offroad achtig. En het is ook zo. Natuurlijk is deze motor niet alleen ontworpen voor offroad. Met 73 pk is meer dan voldoende. Ik rij niet graag op snelweg. Dus 700 cc is perfect.
Wat heb je aan dikke motor van 1000 cc of meer. Dat maakt niet sneller motor van! Andere vergelijkbare motor Honda nc 750. Wat is die lelijke motor. Het oogt niet offroad motor. Kijk uit voor krasje. En andere motor zoals BMW 850 en KTM 890, zijn wel dure aanschaftprijs.
Ik heb nu een Honda dominator 650. Volgende jaar nieuwe motor kopen. Welke? hmm ik ga voor Yamaha T7
ik zie dat er veel gepraat wordt over Pk’s meer tankinhoud vandaag puilen de showrooms uit van zware adventure bikes met zoveel mogelijk opties maar heb je zo’n zware bike nodig om lol te hebben sommige willen een advanture bike rijden als een racer plat door de bocht maar ze willen ook offroad alsjeblieft hou op met me. ik denk dat er teveel gekeken wordt naar de specs maar als je op een motor stap en je hebt fun dat is toch het belangrijkste voor de een is dat en racer ander weer een tour motor zelf was ik ook wel gevoelig voor al die technische snufjes zoals bij BMW mooie display rij modi ESA en ga zo maar door ik heb eens goed nagedacht en op die Tenere 700 zit alleen ABS verder niets het is een betrouwbare fiets het motorblok heeft zichzelf al bewezen er kan weinig stuk aan die fiets en is goedkoper in onderhoud dan all die luxe modellen dus mijn besluit staat vast ik ga voor de tenere dan ga ik maar een keer vaker tanken en niet plat door de bocht
Een andere insteek is goed, maar dit is toch vooral een stukje van een zuurpruim die al bij voorbaat negatief staat tegenover Yamaha’s introductie gedoe en dat weet door te trekken tot allerlei dtails die op zich juist zijn maar slaan op zeer specifiek gebruik dat 98% of zo van de gebruikers niet gaat doen. Maar oké,, legio lui monteren grotere tanks voor reizen waar je met een beetje plannen niet meer dan 200km radius nodig hebt (ja, ook in Marokko). Of kopen een dikker skidplate want die originele is zo dun. Maar de vele fotos van zwaar beschadigde originele skidplates zijn niet te vinden op Internet. Ook het gedoe over ‘vergeten koffers’, waar menig reiziger de zachte tassen liever heeft en die geen aanslag plegen op het frame. Resultaat is dat als je bereid bent te kijken naar het toepassingsgebied, en je daarmee tevreden stelt je voor wen leuk bedrag een heel capabele allroad hebt die middelzwaar en niet obese wordt zoals vele de afgelopen jaren als allroad aan de man zijn gebracht. Maar oké, de nAr Ténéré is een tikje dik aangezet voor deze alles vretende reisenduro
‘Ik zeg niet dat de Ténéré 700 mislukt is want ik moet er sowieso nog een testrit mee maken maar ik had toch net even wat meer verwacht.’
Zonder op de motor gereden te hebben is de T7 tot nu toe een teleurstelling voor J. Radstake.
Dat vond ik wel grappig.
Misschien een idee om eerst een proefrit te maken, en dán een review te schrijven, in plaats van andersom.
Zuur verhaal. Ik rij al 41 jaar en mn laatste twee zijn n xt1200 explorer uitvoering en nu n s1000xr , beide fijne fietsen met voors en tegens. Heb voor te spelen n xt 600 erbij gehad en nu een xt660z, beide fun. Mn volgende wordt n 700 als ze 2e hands in de markt komt.
Ondanks dit zure verhaal hierboven. Sorry. Mvg.
Heel simpel, voor alle reizigers;
Leg een T7 met bijna volle tank eens plat op een stukje zachte bosgrond.
Probeer hem nu alleen terug recht te krijgen zonder een hernia op te lopen.
_
ehh, wat zeg je? Je bent van plan om NOOIT een keertje te vallen met je motor? hm…
De Tenere 700 is een hele mooie motor maar wordt aan de verkeerde mensen verkocht. De filmpjes van de T7 doen je geloven dat je er alles mee kan. Dat kan vast, maar niet voor diegene die nooit eerder off-road reden. Ik heb hem gekocht omdat ik veel kilometers in en rond de stad maak voor mijn werk. De ideale stadsmotor tussen paaltjes door, trapjes op en af, goed rijgedrag op kinderkopjes. Perfect.
Ben net een week naar en door de Pyreneen geweest. In een week 4500 km afgelegd en ook dat gaat geweldig als het zadel maar niet zo vreselijk slecht was. Het knelt je bloedsomloop na een uur al af en je huid is een week later nog pijnlijk. Je zit lekker hoog en je kan het mooie landschap over zien. Tussen de files door op de periferie van Parijs lukt ook maar danzou het makkelijker zijn als je beter met je voeten bij de grond kan. (Tijdens die 4500 km heb ik maar één T7 en één African Twin gezien die er uit zagen dat ze echt gebruikt worden en ik heb veel motoren in die tijd gezien.)
Off-road rijder ben ik niet echt maar ik vind het gewoon prettig om lekker over slechte paden te kunnen rijden zonder problemen en dat kan hij. Vorig jaar in Polen met mijn TDM ging dat niet echt lekker. Of ik ooit een echte off-road rijder wordt betwijfel ik.
Verder doen de looks van het geheel het goed bij de ladies, van jong tot oud. Niet geheel onbelangrijk voor het mannelijk ego. Koop de T7 niet als je denkt dat je in één dag off-road rijder wordt maar bekijk het praktisch.