De Adventure of Allroad motorfiets heeft de afgelopen jaren een sterke positie ingenomen op de motormarkt. De concurrentie onderling is hevig waardoor de prijzen onder druk staan. En toch durft Yamaha het aan om het succes van zijn Ténéré lijn te gaan voortzetten.
De echte Adventure motorfiets
Door de nieuwste EU normen valt het doek voor de XT660Z Ténéré van Yamaha en dus moet Yamaha met wat anders komen.
De naam Ténéré klink bij iedere motorrijder die van het onverharde houdt bekend in zijn of haar oren.
Een krachtig eencilinder van 660 cc die zo goed als onverwoestbaar is. Veel liefhebbers zweren al tientallen jaren bij de eencilinder met zijn prettige karakter.
De Ténéré is met 47 pk geen motorfiets met topvermogen zoals bijvoorbeeld de eencilinders van KTM maar de Ténéré is wel zeer betrouwbaar.
De oer Ténéré die ooit in de Paris Dakar mee deed
De XT 660Z Ténéré gaat verdwijnen
Alleen gaat de 660 verdwijnen uit het programma van Yamaha en daar komt iets anders voor terug.
En dat wat er voor terug komt is de Ténéré 700. Een motorfiets die zomaar heel interessant kan zijn alleen weten we er nog niet heel veel vanaf.
Wat we wel weten is dat het een 700cc tweecilinder gaat worden. Het motorblok komt uit de inmiddels zeer bekende MT07 en gaat dus al een tijdje mee.
De MT07 heeft zich bewezen als betrouwbare motorfiets en met een vermogen van 75 pk en een koppel van 68 nm ook krachtig genoeg voor avontuurlijk motorrijden.
De XT660Z is een uitstekende reismotor
De markt veroveren gaat niet zomaar
Gaan we er vanuit dat Yamaha de nieuwe Ténéré van goed functionerende vering voorziet en niet te zwaar maakt en je hebt een winnaar.
Een winnaar voor Yamaha als motorfietsen fabrikant en een winnaar voor het motor minnend publiek.
Je zou zeggen dat Yamaha met deze specificaties de markt al kan veroveren maar daar is meer voor nodig.
Want er is veel concurrentie op het gebied van Allroad motorfietsen. En waar Yamaha vooral op moet letten is de prijs van zijn nieuwe tweewieler.
Het concept model van de Ténéré 700 op de beurs in Utrecht
Een Adventure motorfiets is toch niets bijzonders ?
Oké een Allroad motorfiets met een tweecilinder motorblok dat 75 pk levert en waarvan we hopen dat hij niet al te zwaar is mag wat kosten of toch niet ?
Nou nee, eigenlijk niet want dan heb je die concurrentie weer die roet in het eten kan gaan gooien voor Yamaha.
Zoals ik als zei is Yamaha niet het enige merk dat met een middenklasse allroad motorfiets op de markt komt.
Neem bijvoorbeeld BMW die met een veelvoud aan Allroad modellen voor flinke concurrentie zorgt en dat zeker ook qua prijs doet.
De F800 GS is een slanke adventure motorfiets en de grote broer van de F700 GS
BMW is een geduchte concurrent
Om te beginnen is er de F700GS. Ook een 700cc tweecilinder met interessante specificaties. Het kleine broertje van de F800 GS.
Met 75 pk en een maximum koppel van 77 nm is de 798 cc metende vloeistof gekoelde staande twin een goeie keus in de Allroad sector. Zeker als je het droog gewicht neemt van 186 kg.
Technische hulpmiddelen als Automatic Stability Control (ASC) en natuurlijk ABS maken dat de 700 cc twin zeker als volwaardige machine gezien kan worden.
Neem daarbij de wielmaten van 19 inch voor en 17 inch achter en je hebt een volwaardige adventure motorfiets. De basisprijs van de BMW is met € 10.694,– niet hoog te noemen.
KTM is ook een geduchte concurrent voor Yamaha
Een klein nadeeltje voor de BMW
Het enige nadeel van de BMW die ik nu zo even kan opnoemen is misschien de benzine voorraad van 16 liter die je kan meenemen.
Want voor avontuurlijk motorrijden heb je soms net wat meer brandstof nodig. Maar over het algemeen is de BMW zeker een machine waar Yamaha rekening mee moet houden.
Een andere concurrent waar het merk van de stemvorken rekening mee moet houden is de inmiddels zeer goed bekend staande Suzuki V-Strom.
De V-strom is er in twee maten. Zo heb je de 650cc V-strom als geschikte concurrent voor de Ténéré 700.
De V-strom 650 is in twee types te krijgen. De 650 A, met gegoten wielen en de 650 XTA met spaakwielen. De A kost rond de € 9.300 en de XTA is € 500, hoger geprijsd.
De 650 V-strom kan een flinke concurrent worden voor Yamaha
71 pk en een flink koppel
De V-strom kan zich qua vermogen zeker meten met de toekomstige Ténéré 700. Het oer betrouwbare tweecilinder blok levert 71 pk bij 8800 tpm en heeft een koppel van 62 nm. Geen slecht specificaties voor een tweecilinder van 650 cc.
De Soes is met 213 kg wel iets zwaarder dan de eerder genoemde BMW maar heeft als voordeel weer dat er 20 in de tank past. Lekker voor als je op avontuur wil.
Het gewicht van de 650 cc twin scheelt overigens niet veel met het gewicht van zijn grotere broer. De 350 cc grotere broer van de 650 mag met 228 kg best wat zwaarder wegen.
Prijstechnisch gezien is de 1000cc V-strom echter niet als directe concurrent van de nieuwe telg van Yamaha te zien. Tenzij de Ténéré 700 richting de € 12.000,— natuurlijk. De Africa twin houden we er ook even buiten want dat is meer een concurrent van de XT1200.
De Versys van Kawasaki mag zeker niet onderschat worden.
De Kawasaki Versys
Nog een andere concurrent die zeker meetelt is de 650 cc Versys van Kawasaki. Kawasaki heeft niet echt een reputatie op het gebied van Allroad of adventure motorfietsen.
Maar met de Versys kan het merk zeker mee doen in de markt voor de adventure bikes.
Zeker als je een iets smallere beurs hebt. De Versys 650 heeft met zijn 69 pk ,2 pk minder dan de V-strom, zeker potentie om de strijd met de nieuwe Ténéré aan te gaan.
De Versys is met zijn 217 kg misschien iets aan de zware kant, zeker als je hem vergelijkt met de eerder genoemde BMW en de V-strom maar veel scheelt het niet.
Het blok van de nieuwe Tenere komt uit de MT07
De iets minder Adventure motorfiets
Wat de Versys iets minder als adventure motorfiets neerzet is misschien de maat van de wielen.
Want de Kawasaki is zowel voor als achter uitgerust met 17 inch wielen, hetgeen voor een Allroad niet echt gunstig is.
Als je graag het onverharde opzoekt wil je minimaal een 19 inch wiel voor hebben om obstakels makkelijk te kunnen nemen.
In tegenstelling tot de BMW kan je met de Kawasaki Versys wel 20 liter benzine meenemen wat weer prettig is op de lange afstanden. Qua prijs is de Versys met bijna € 8.500, — de meest interessante optie.
Gaat de prijs van de Super Tenere zakken ?
KTM en de 790 Adventure
Nog een concurrent is KTM, die naast de zwaardere modellen zoals de 1090 adventure en de 1290 super adventure nu ook met een 790 adventure op de markt komt.
De 1090 en de 1290 zijn qua prijs en motorvermogen waarschijnlijk niet te vergelijken met de komende Ténéré 700 maar de 790 komt er waarschijnlijk wel in de buurt.
De prijs van de 790 adventure is nog niet bekend maar zal niet veel verschillen met de prijs van de 790 Duke denken wij.
De paralel twin heeft ruim 100 pk aan boord en weegt slechts 169 kg. De Adventure gaat ongetwijfeld iets zwaarder wegen maar zal niet boven de 200 kg komen. De Duke gaat € 11.625 kosten en dat prijskaartje verwachten we ook op de 790 adventure.
Wordt de Tenere 700 een verkoop succes ?
De Ténéré 700 kan een verkoopsucces worden
Wil Yamaha van de Ténéré 700 een verkoopsucces maken dan is het zaak dat de prijs interessant blijft gezien de concurrentie.
Zodra de 700 voor een aantrekkelijke prijs op de markt komt gaat dat zeker effect hebben op de huidige prijzen van de Allroad motorfietsen.
De kans is groot dat de prijs van de XT1200 Super Ténéré gaat zakken omdat meer mensen kiezen voor de T7.
De Super Ténéré is met zijn bijna € 16.000,– toch een prijzige motorfiets te noemen.
Bovendien is de 1200cc Super Ténéré nogal een zwaar gewicht met zijn 257 kg. Een Super Ténéré van 257 kg inruilen voor een veel lichter 700 cc versie kan zomaar aantrekkelijk blijken
Effecten op de motormarkt
De komst van de nieuwe adventure motor van Yamaha heeft waarschijnlijk ook gevolgen voor de tweedehands markt.
Bij een gunstige prijs voor de Ténéré 700 kunnen de prijzen van de tweedehands aangeboden XT1200Z en de 660 flink gaan zakken. Want wie wil er nou een tweedehands 660 kopen voor de prijs van een nieuwe 700.
Een ding is zeker, het succes van de Yamaha’s nieuwe Adventure motorfiets hangt voor een groot deel af van de prijs.
En die prijs gaat zijn effecten hebben op de markt. Houdt Yamaha de prijs onder de € 10.000,– dan wordt de nieuwe Ténéré een succces.
Gaat de prijs richting de € 12.000 dan vrees ik het ergste voor Yamaha. Er is namelijk keuze genoeg in Adventure land.