De Ténéré 700 travel editie is nu nog een gerucht

Het is ook nooit goed voor de kritische motorrijder. Een motorfiets is of te zwaar, te licht heeft niet genoeg vermogen en teveel of juist te weinig elektronica. Motorrijders blijken tot de meest kritische weg en modderpaden gebruikers te horen die de wereld rijk is zo lijkt het. Fabrikanten wringen zich vaak in allerlei bochten om die kritische consument op zijn of haar wenken te bedienen want klanten blijken nog steeds koning te zijn.

Yamaha motorfietsen

Bij Yamaha motorfietsen weten ze als geen ander hoe belangrijk klanten zijn alleen is de klant bij Yamaha niet altijd 100% koning. Yamaha is zo’n merk dat voornamelijk zijn eigen gang gaat en niet altijd zonder succes.

Dat zie je direct als je naar de verschillende modellen van het merk van de stemvorken kijkt.

Kwamen Honda, Suzuki en Kawasaki met viercilinders uit dan bleef Yamaha toch driecilinders produceren.

Was iedereen overgestapt op viertakt motorfietsen, kwam Yamaha toch met een aantal tweetakt modellen uit (RD350, RD500).

 

XT500

De klassieke XT500 was een doorslaand succes

De vertrouwde XT500

Zo ging dat ook met offroad motorfietsen. Suzuki en Kawasaki brachten de consument tweetakt motorfietsen voor in het terrein en Yamaha kwam met een 500 cc eencilinder viertakt, u weet wel de XT500.

De 500 cc eencilinder was het voorbeeld van hoe Yamaha dacht over motorfietsen.

Met het uitbrengen van de 500 cc viertakt liet Yamaha zijn eigen visie op het rijden in het terrein zien. Je kan wel zeggen dat Yamaha het off the road rijden heeft uitgevonden.

In het begin begreep niemand iets van de gedachte achter grote eencilinder maar dat interesseerde de Japanse fabriek blijkbaar niets.

En terecht want de XT500 werd een van de meest legendarische motorfietsen ooit.

Ténéré 700

Een rijtje Tenere’s en een oude XTZ750 Super Tenere

Het succes van Yamaha’s XT’s

Voor Yamaha is het succes van de XT500 en later de XT600, XT660 en XT750 een reden om door te gaan met het type motorfiets.

De gewone XT krijgt ook nog een wat meer op reizen gerichte versie die de naam Ténéré krijgt.

In 2019 kom Yamaha met de Ténéré 700 op de markt, de Allroad met een sterk offroad karakter slaat snel aan bij het motor minnend publiek.

Een twee cilinder met ruim 70 pk en een heerlijk zacht motorkarakter, niet te zwaar en prima vering.

De Ténéré 700 of T7 zoals de tweecilinder ook genoemd wordt lijkt perfect, maar is dat echter niet voor iedereen.

 

Ténéré 700

De Rally editie is niet meer dan een aangeklede Ténéré 700, een kettingrandje maakt nog geen rally motorfiets. 

De Ténéré 700 is zeker niet perfect

Er zijn natuurlijk altijd wat minpunten te vinden en dat geldt ook voor de T7, want zelfs die is niet perfect.

Over het motorvermogen valt niets te klagen. 74 pk is ruim voldoende, het koppel is ook prima in orde dus dat zit wel goed.

Een van de minpunten van de nieuwe Ténéré is de hoeveelheid benzine die je kan meenemen.

Standaard heeft de motorfiets een 16 liter tank en voor een motorfiets die toch voor avontuurlijke reizen is gemaakt is dat toch een beetje krapjes.

Voor stevig offroad rijden kan je de Ténéré 700 prima gebruiken alleen zijn er wat kleine aandachtpunten en die lost Yamaha op met de rally editie.

 

Ténéré 700

De extra stevige carterplaat van de Rally Editie

Een steviger carterplaat en andere extra’s

De rally editie krijgt een steviger carterplaat, een Akrapovic uitlaat en nog wat andere extra’s.

Veel meer dan dat is het echter niet en eigenlijk worden er puur wat extra accesoires gemonteerd.

De Rally Edition wordt ook nog in de stijl van een ouder type Ténéré gespoten, maar technisch veranderd er niets.

De extra accesoires en het modieuze kleurtje maken de T7 wel € 1600,– duurder dan de gewone Ténéré.

Voor de liefhebbers van de rally look is het misschien wel iets om over te kwijlen maar functioneel is het allemaal niet.

 

Ténéré 700

De Rally editie is niet meer dan een T7 met wat extra accessoires

De Ténéré 700 travel editie

De rally editie lijkt niet heel bijzonder veel anders te zijn dan de standaard Ténéré. Een andere nog onaangekondigde editie kan dat wel zijn.

Alhoewel Yamaha zelf nog niets heeft aangekondigd gonst het op het internet al een tijdje van de geruchten over nog de Travel editie. Ho ho niet gelijk enthousiast worden er is nog niets officieel bekend.

Wat zou een Ténéré 700 travel editie van de nieuwste telg van Yamaha kunnen inhouden.

Om te beginnen wil je op langere motorreizen een flinke actieradius hebben. Met 16 liter haal je wel meer dan 300 kilometer maar dat kan natuurlijk beter.

 

Ténéré 700

De standaard T7 heeft wel wat minpuntjes

Een minpunt van de Ténéré 700

De huidige 16 liter tank is een absoluut minpunt van de nieuwe Ténéré want voor het maken van een lange reis wil je niet iedere paar honderd km nerveus naar een benzinepomp hoeven zoeken.

Ik ken zelf het gevoel van net aan de volgende benzinepomp halen van de tijd dat ik op een 660 cc eencilinder rond reed.

De XT660R waar ik het over heb is een prima motorfiets voor het rijden van lange afstanden alleen het regelmatig nerveus naar een pomp moeten zoeken was minder.

De XT660R is uitgerust met een tank waar 15 liter benzine in kan en voor lange afstanden is dat echt niet prettig. In 2008 kwam de oplossing in de vorm van de Ténéré met de 23 liter tank.

 

Xt660Z

De XT660Z op de Belgische TET

Een uitstekend actieradius

De combinatie laag benzine verbruik en 23 liter tank zorgt voor een uitstekende actieradius van ruim 500 kilometer.

Prima voor de lange avontuurlijke afstanden en behalve de grotere actieradius was het model van de tank beter uitgedacht.

Een verzonken tankdop die keurig met een scharnier op zijn plek bleef bij het openen ervan.

Bij de 700 cc versie van de Ténéré is dat duidelijk anders. Bij het openen van de tankdop heb je de volledige tankdop in je handen en die moet je dan weer ergens kwijt met je sleutels erin.

 

Ténéré 700

De uitlaat van de T7 steekt erg ver uit is daarom kwetsbaar en maakt het strak monteren van koffers vrijwel onmogelijk.

Maak lange afstand rijders gelukkiger

Allemaal extra gedoe natuurlijk en op lange ritten gaat de beperkte benzine voorraad echt hinderlijk worden let maar op.

Het lijkt er op dat Yamaha ook door heeft dat de Ténéré 700 wat beperkingen heeft.

Volgens de geruchten is Yamaha dus bezig met een nieuwe editie van de Ténéré 700 en dat zou de reis editie zijn.

Persoonlijk denk ik dat veel adventure rijders erg gelukkig zijn met een meer op reizen gerichte Ténéré 700.

Te denken valt aan een benzine tank die minstens 23 liter kan bevatten met een verzonken tankdop zoals bij de XT660Z waar dan ook mooi een tanktas op past.

 

Yamaha XT660Z

Strak aansluitende koffers op de XT660Z

Een kwetsbaar gemonteerde uitlaat

Een ander minpuntje van de nieuwe Ténéré is ook de nogal ver uitstekende uitlaat die vrij kwetsbaar gemonteerd zit. Ook dat was bij de XT660Z veel beter bedacht.

Die uitlaat maakt het strak monteren van een kofferrek toch wel een beetje een uitdaging. Voor een motorfiets waar je verre reizen mee wil maken is dat toch wel een punt.

Als Yamaha er in slaagt van de T7 een reis vriendelijke motorfiets te maken en de prijs redelijk te houden dan heeft Yamaha weer een winnaar.

Het is alleen te hopen dat we geen reis editie te zien krijgen waar alleen koffers en wat andere accessoires tegen aan geschroefd zijn. Laten we hopen dat Yamaha van de Ténéré 700 iets speciaals gaat maken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.