De Ténéré 700 en zijn illustere voorgangers

Vele zijn er lyrisch over en er zijn twijfelaars als het gaat om de nieuwste offroad motorfiets van Yamaha. Een tweecilinder met meer dan 70 pk en geschikt voor ieder terrein, dat moet wel fantastisch zijn. De Ténéré 700, ook wel T7 genoemd lijkt alles mee te hebben als je hem vergelijkt met de concurrentie en zijn voorgangers. Een eerlijk vergelijk en een kijkje in de geschiedenis van de populaire modellen van Yamaha is op zijn plek.

De eerste Offroad motorfiets

Vanaf het eerste echte off the road model van Yamaha was de richting van de Japanse fabriek al goed gekozen. De eerste XT500 was een simpele eencilinder van 500 cc.

De motor had een koppel van 38 nm en kon maximaal 32 pk leveren. Het rijklaar gewicht van de eencilinder was 155 kg en de opgegeven topsnelheid zou 162 km/uur zijn.

Het klinkt als heel weinig maar rijdend op de 500 cc eencilinder merk je maar weinig van de slechts 32 pk. De eenvoudige eencilinder met een carburateur en 2 kleppen gaat snel van zijn plek en heeft een grote fun factor.

De motorfiets is afgeveerd met een dubbele achter schokbrekers met een veerweg van 142 mm terwijl de veerweg aan de voorkant 195 mm is. In het terrein is de XT500 een meester in zijn klasse.

 

XT500

Twee keer XT500 op het Zwitsers treffen

Trommelremmen en een kickstarter

Trommelremmen van 160 mm aan de voorkant 150 mm aan de achterkant zorgen voor de nodige vertraging.

De XT500 kan 8,8 liter brandstof meenemen in de standaard tank en het verbruik is bij normaal rijden zo rond de 1: 25. De XT500 heeft alleen een kickstarter met een met de hand bediende kleplichter.

De eencilinder heeft geen balansassen waardoor het voorwiel bij stationair kenmerkend stond te dansen.

De XT500 werd in 1983 opgevolgd door de XT550 die uitgerust is met vier kleppen en een dubbele carburateur. De dubbele carburateur moet zorgen voor minder brandstof verbruik bij rustig en constant rijden.

 

XT600

Het eerste model XT600 Ténéré

Een carburateur en twee kleppen

De carburateur heeft een met een kabel bediende gasschuif en een vacuüm schuif. Bij flink gas geven gaat de vacuüm schuif vanzelf omhoog en kwam er meer mengsel in de verbrandingsruimte.

De 550 cc eencilinder heeft een vermogen van 38 pk en weegt rijklaar 145 kg. De pk gewichtsverhouding ligt met 0,26 pk per kilo gunstiger dan bij de XT500. De 550 liep op een aantal punten achter op de concurrentie.

Zo hadden de eerste modellen nog voor en achter trommelrem. Latere modellen kregen voor een schijfrem. De achterrem bleef een trommel. De benzinetank kon wel ruim 5 liter meer benzine meenemen.

Starten van de 550 gaat nog steeds met gebruik van een kickstarter maar de kleplichter werkt bij deze Yamaha automatische.

 

XT600

De Tenere in zijn element

De XT600 met automatische kleplichter

Bij het intrappen van de kickstarter zorgt een kabeltje ervoor dat een uitlaatklep een stukje wordt ingedrukt voor de nodige decompressie.

De XT550 kreeg achter een monoshock veersysteem met 186 mm terwijl de voorvork 201 mm veerweg had. De opvolger van de XT500 valt slecht bij het motor minnende publiek en wordt maar twee jaar geproduceerd.

1983 is het jaar waarop de eerste XT600 het daglicht ziet. De 600 cc eencilinder is niet slechts een opgeboorde 550 maar een op vele punten verbeterd model.

De XT600 krijgt een motorvermogen van 46 pk en heeft een koppel van 51 nm. 7 nm meer dan de 550. De nieuwe telg van Yamaha weegt 179 kg rijklaar waardoor de pk gewichtsverhouding op 0,25 pk per kilo komt.

 

XT600

Met een XT600 de modder in

De Rally versie van de XT600

Net als de 550 heeft de eencilinder 4 kleppen en een dubbele carburateur en een automatische kleplichter.

Het succes van de nieuwe Yamaha zorgt ervoor dat er al snel een eerste rally versie van de 600 op de markt komt, de Ténéré.

Het eerste model van de Ténéré krijgt een 28 liter tank zodat de actieradius van de motorfiets groot is.

De grotere tank zorgt er echter voor dat de koeling van het blok, met name de cilinderkop niet optimaal kan zijn zodat een oliekoeler noodzakelijk blijkt.

 

XT660R

De XT660R voor het betere off the road werk

Luchtkoeling wordt vloeistof koeling

De luchtgekoelde 600 cc Ténéré wordt tot 1990 verkocht. De later modellen van de Ténéré krijgen een elektrische starter en een kleine stroomlijn en een schijfrem in het achterwiel.

1991 is het jaar waarin de eerste vloeistof gekoelde 660 cc eencilinder op de markt komt. De 660 is het antwoord van Yamaha op de concurrentie die met steeds krachtiger eencilinder off the road motoren komt.

De vloeistof gekoelde 660 heeft een motorvermogen van 46 pk met een koppel van 55,9 nm. Vanwege de grotere cilinderinhoud krijgt de eencilinder drie inlaatkleppen en 2 uitlaatkleppen.

Het gewicht van de 660 is met 195 kg rijklaar aan de hoge kant waardoor pk gewicht verhouding op 0,23 pk per kilo uitkomt.

 

Yamaha Tenere

De XT660z Tenere

Meer koppel en soepeler blok

De 660 is in verhouding dus minder krachtig dan zijn 600 cc voorganger maar heeft wel een hoger koppel en daardoor een rustiger motorkarakter. De brandstof tank kan ruim 20 liter bevatten.

Latere modellen van de 660 worden uitgerust met een kleine stroomlijn en dubbele koplamp. De 660 was geen verkoop succes en de productie ervan stopte in 1999.

Eind jaren 80 begint de wereld van de enduro motorfiets een andere koerst te gaan varen. Enduro wordt adventure en de motorfietsen die daarbij horen worden zwaarder en krijgen meer vermogen mee.

Honda komt met de XRV 650 Africa Twin, BMW introduceert de R 80 en later de  R 100 voor het betere avontuur terwijl Suzuki het met zijn DR. 750 en later DR. 800 op eencilinders houdt, net als Kawasaki met zijn 650 cc Tengai.

 

offroad motorfiets

Met XT660Z op de TET

De voorvader van de T7

In die zelfde periode komt Yamaha met zijn antwoord in de vorm van de XTZ 750 super Ténéré. Zeg maar de verre voorvader van de T7.

De Super Ténéré is een 750 cc vloeistof gekoelde tweecilinder met een motorvermogen van 69 pk en een koppel van 68 nm.

De Super, zoals hij kortweg door liefhebbers wordt genoemd, heeft een pk gewichtsverhouding van 0,29 pk per kilo.

De Super Ténéré weegt rijklaar 236 kg, heeft een dubbele schijfrem voor en een enkele schijf achter. Voor de XTZ 750 valt het doek in 1996 terwijl de 660 tot 1999 wordt geproduceerd.

 

Offroad motorfiets

De Ténéré 700 zet al zijn voorgangers in de schaduw

Vier kleppen en injectie

In 2004 komt Yamaha met een geheel vernieuwde eencilinder, de XT 660R en 4 jaar later ziet een geheel nieuw model Ténéré het daglicht.

De XT660Z Ténéré heeft net als de 660R vier kleppen en injectie.De 660R is voorzien van een 15 liter tankt en de 660Z kan 22 liter meenemen. Het blok levert 48 pk en heeft een koppel van 58,4 nm.

De Ténéré weegt 206 rijklaar en de 660R 181 kg. De 660 weegt ruim 40 kilo meer dan zijn 500 cc voorganger uit 1983.

 

Offroad motorfiets

Het krachtige CP2 motorblok van de T7

De Ténéré 700  vervangt de 660

In 2016 valt het doek voor de XT660Z en het duurt tot 2019 voordat het model vervangen wordt voor de Ténéré 700.

De Ténéré 700 is met zijn 72 pk sterke 2 cilinder motorblok en rijklaar gewicht van 205 kg het antwoord op de concurrentie van Honda’s nieuwe Afrika Twin en BMW’s GS 850 en 1200.

De nieuwste telg van Yamaha is rank en slank en zeker niet zwaar. Het vermogen van 73 pk is ruim voldoende om met plezier mooie routes te rijden, zowel verhard als onverhard.

Met de Ténéré 700 heeft Yamaha een succesvolle opvolger neergezet die de naam Ténéré absoluut hoog houdt.

 

Eén gedachte over “De Ténéré 700 en zijn illustere voorgangers”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.