De Ténéré 700 is een pure adventure motorfiets

Yamaha houdt zich al langer bezig met het maken van motorfietsen voor iedere terrein. De zogenaamd off the road motorfiets is misschien wel een uitvinding van de fabriek van de stemvorken. Er worden natuurlijk al jaren door verschillende fabrieken cross motoren gemaakt maar een crossmotor is toch wezenlijk anders dan een off the road. En dat hebben ze bij Yamaha goed begrepen.

De Tenere 700 of de T7

De Ténéré 700 of de T7 zoals de motorfiets door de fans liefkozend wordt genoemd is er een van formaat. En dat bedoel ik ook letterlijk want het opstappen is voor iemand van net 170 cm best wel een opgave.

Omdat ik zelf al enige tijd op een ook vrij hoge XT660Z rij weet ik ondertussen dat je het beste kan doen of je op een paard stapt.

Met de motor op de zijstandaard zet je linkervoet op de linker voetsteun, je zwaait je rechterbeen over het zadel en je neemt plaats. En als je wil kan je dat ook best op een stoere enduro manier doen.

De Ténéré 700 is van de fabriek af met een zithoogte van 879 mm zeker geen klein formaat motorfiets te noemen. De eerdere XT660Z was bijvoorbeeld al vrij hoog met 865 mm en daar gaat de T7 nog overheen.

 

Tenere 700

De Tenere 7 is een ranke Adventure motorfiets

De T7 is niet voor kleine mensen

Geen motorfiets voor kleine mensen dus maar ondanks dat wil ik toch een proefrit maken. De T7 oogt best rank in vergelijking met concurrenten als de Afrika Twin en de GS en dat is niet alleen op het oog.

Van de voorkant af gezien ziet de T7 er eerder uit als een grote pure offroad motorfiets dan als een adventure motorfiets en dat merk je ook aan het gewicht.

De Ténéré 700 is met een rijklaar gewicht van 205 kilo net een kilo lichter dan zijn 660cc voorganger.

En als je dan meeneemt dat de 700 cc tweecilinder 24 pk en 10 nm koppel meer dan merk je dat de Yamaha ingenieurs goed hun best hebben gedaan.

 

De T7

De T7 heeft een lekker brutaal smoelwerk

16 in plaats van 22 liter

Daar moet natuurlijk wel bij vermeld worden dat de T7 16 liter benzine mee kan nemen terwijl de 660 dan weer 6 liter meer kan mee nemen. Die 6 liter maakt de 660 weer 5 kilo zwaarder.

De inhoud van de tank van de Ténéré 700 maakt de motorfiets dan wel lichter maar het heeft als nadeel dat de actieradius een stuk minder wordt.

Niet alleen de actieradius is een minpuntje van de tank, ook de dop die op de tank zit is geen ontwerp wonder.

Ten eerste zit de dop bovenop de tank en niet mooi verzonken zoals bij de 660 en de super Ténéré.

 

Yamaha CP2

Het krachtige en betrouwbare CP2 blok

Een zuinig CP2 blok

Het ontwerp van de tank maakt het gebruik van een mooi strak zittende tanktas zo goed als onmogelijk.

Bovendien komt de tankdop helemaal los met het tanken en die moet je dan weer ergens zien te laten als je gaat tanken, naar mijn idee had dat beter gekund.

Spijkers op laag water zoeken ? Ja misschien wel want het tweecilinder CP2 blok kan heel zuinig met zijn brandstof omgaan en dus is 16 liter genoeg. En wie wil er nou een tanktas met het offroad rijden ?

Ga je met de Ténéré 700 lekker toeren over secundaire wegen dan kan je met gemak 100 kilometer halen uit 4 liter benzine en dan is 16 liter weer prima. Theoretisch is een actieradius van 400 km dus haalbaar.

 

T7

Het ontwerp van de tank zorgt voor wat vraagtekens

Een eenvoudig maar overzichtelijk dashboard

Op het eenvoudige maar zeer overzichtelijk dashboard van de T7 is het benzine niveau goed in de gaten te houden.

Het benzine verbruik wordt bij hogere snelheden op de snelweg rijden wel hoger maar zelfs bij 1:20 is een respectabele 320 km nog haalbaar.

Niks mis met de 16 liter tank dus alleen vraag ik mij af waarom Yamaha het op zijn website heeft over een grote 16 liter tank. Want ondanks dat 16 liter best voldoende is, kan je niet over een grote benzine tank spreken.

Het rijden op de Ténéré is vertrouwd maar zeker niet spectaculair. In ieder geval niet op de weg.

Je merkt wel dat de motor 72 pk heeft maar dat resulteert niet in spectaculair accelereren of puur op het gas het voorwiel in de lucht krijgen. Het blok doet het gewoon goed maar daar is alles ook mee gezegd.

 

Brembo

De Brembo remmen doen uitstekend hun werk

Stability control ontbreekt op de T7

Stability controle ontbreekt op de Yamaha en dat is eigenlijk wel prima want op een motorfiets met 72 pk heb je geen ingewikkelde in 3 standen instelbare Stability control nodig.

Bochtenwerk doet de Yamaha zoals je verwacht van een dergelijke motorfiets, degelijk, betrouwbaar en scherp. Met andere woorden er is niets op te merken over het weggedrag van de T7.

De betrouwbare Brembo remmen met 282 mm grote remschijven in het voorwiel en 245 mm grote schijf in het achterwiel doen hun werk prima, met en zonder ABS.

Want de ABS is met een simpele druk op een knop zomaar uit te schakelen en daarvoor hulde aan Yamaha. Ook hier geen ingewikkelde zaken als bochten ABS, regen ABS of helling ABS.

 

Yamaha

Vrij grote en kwetsbaar opgehangen uitlaatsysteem

Doeltreffende eenvoud

Gewoon simpel niet meer dan nodig is want motorrijden en remmen moet je als motorrijder zelf kunnen en je ABS moet je ook uit kunnen zetten.

Niet dat ABS op een motorfiets slecht of onzin is, alleen in stevig off the road rijden heb je liever je ABS uit, in ieder geval op het achterwiel.

Voor het rijden in het terrein wil je gewoon je achterwiel kunnen blokkeren om je motorfiets makkelijker een hoek om te kunnen krijgen.

En voor het terrein lijkt de Ténéré 700 echt gemaakt. Dat zie je al aan de goed uitgevoerde vering.

 

Yamaha

Het beschermplaatje bij de koppeling zit wat in de weg

Rally specificaties

Aan de voorkant zorgt een omgedraaide voorvork met een diameter van 43 mm en een veerweg van 210 mm voor optimale vering voor stevig off the road gebruik.

De demping met rally specificaties kan volledig naar wens worden ingesteld en voldoet ook uitstekend.

Aan de achterkant doet een schokdemper met een veerweg van 200 mm uitstekend zijn werk. Uit alle specificaties blijkt dat de Ténéré 700 vooral voor in het terrein is gemaakt.

Echt zwaar terrein is voor de doorsnee offroad rijder met de T7 echter niet aan te raden want de Yamaha weegt toch nog ruim 200 kilo en die kilo’s ga je in heel zwaar terrein wel voelen.

 

Yamaha

Een hard maar functioneel zadel

De T7 is 100% Geschikt voor de TET

De Ténéré 700 is, zoals ik het zie, meer bedoeld voor het avontuurlijk motorrijden zoals bijvoorbeeld op de Trans European Trail oftewel TET achtige routes.

Dat is het gebied waar een motorfiets als de T7 tot zijn recht komt. Voor langere reizen lijkt de T7 ook absoluut geschikt.

Alleen is er het “nadeel” van de 16 liter tank en de nog al opvallend uitstekende uitlaat waardoor koffers de T7 wel heel erg breed maken.

Rijden met zadeltassen is dan ook de oplossing voor de Ténéré 700 want wie rijdt er anno 2020 nog met koffers nietwaar ?

 

Adventure motorfiets

Een eenvoudig maar overzichtelijk dashboard

Conclusie.

Je kan over de Ténéré 700 niets anders zeggen dan dat het een zeer geslaagd ontwerp is. Het gewicht is laag voor een 700 cc motorfiets en dat geld ook voor de prijs.

€ 11.500 is niet niks maar voor wat je krijgt is het niet bijzonder veel. De T7 is krachtig genoeg om vlot door te rijden en heeft voldoende capaciteiten om goed te voldoen op onverharde paden.

Op sommige punten is er misschien wel het een en ander aan te merken maar voor wie van het pure motorrijden houdt is de Yamaha absoluut geslaagd te noemen.

Dank aan Goedhart motoren voor het mogelijk maken van deze rijimpressie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.