Er zijn maar weinig motorfiets merken die een heel eigen imago hebben zoals Ducati of Harley Davidson. Motormerken die hele families naar zich toe weten te trekken alleen al vanwege de merknaam. En dan zijn er natuurlijk altijd merken die het succes van zo’n merk of type motorfiets proberen te evenaren door met kopieën van het origineel te komen en soms lukt dat en soms ook niet.
Suzuki SV 650S
Zo dacht ook Suzuki het succes van de V-twin van Ducati te kunnen evenaren door met een twee cilinder in V vorm op de markt te komen. Einde vorige eeuw bracht Suzuki de V-twin op de markt onder de naam SV650X.
De SV650X is uitgerust met een 650 cc twee cilinderblok dat een vermogen levert van 72 pk met 64 nm koppel. Het vermogen is niet schokkend veel te noemen voor een 650 cc twee cilinder maar het is wel voldoende, zie de suzuki sv650s specs
De Suzuki SV 650S werd ergens begin 2000 gelanceerd als sportieve variant op de 650X. De motorfiets is nog uitgerust met carburateurs, heeft wel al elektronische ontsteking en 6 versnellingen.
De zit op de Suzuki SV 650S valt in de categorie ultra sportief. Gebogen over je tellerpartij met zicht op de toerenteller. En met een die een respectabel maximum toerental van 10.500 per minuut aangeeft, voel je je al snel een echte coureur.
De Suzuki SV 650S
Het Ducati gevoel verdwijnt vanzelf
Niet dat de snelheid die de V-twin kan ontwikkelen dit gevoel rechtvaardigt maar daar gaat het niet om. Suzuki heeft de ultra sport voornamelijk ontwikkeld voor het (Ducati) gevoel zo lijkt het tenminste.
Dat Ducati gevoel verdwijnt een beetje zodra je de SV start. De Suzuki is natuurlijk vloeistof gekoeld en door Japanse technologie zo getuned dat het allemaal bijna perfect is.
Geen karakteristiek gerammel van de droge koppeling die zo typerend is voor de Italiaanse tegenhanger van de Soes. Geen rauw lopend motorblok met Italiaans karakter, nee gewoon Japanse perfectie.
Oké we hebben het natuurlijk over een motorfiets van 20 jaar oud en wellicht begrijpen Japanners van nu wel iets over het karakter van een motorfiets.
Het brutale smoelwerk van de Suzuki SV 650S
20 later is de V-twin er nog steeds
Bij de SV 650S was dat begrip er absoluut niet. Het 650 cc V blok is gewoon te soepel om voor een Ducati blok door te gaan.
Ik ga er dan natuurlijk wel vanuit dat de ingenieurs van Suzuki een Ducati lookalike wilde neerzetten. Laat je dat idee los en ga je puur naar de motorfiets op zich kijken dan kan je de Suzuki redelijk geslaagd noemen.
En dat blijkt alleen al uit het feit dat het V-twin blok van de 650 20 jaar later nog steeds in diverse Suzuki motorfietsen te vinden is. Het blok is natuurlijk wel op veel fronten aangepast maar het blijft een V-twin.
De modernere Suzuki’s zijn natuurlijk allemaal met injectie uitgerust en er is meer aandacht voor innovaties die de huidige motorfietsen een smeuïger karakter mee geven.
Het sobere maar doeltreffende dashboard van de Suzuki
Stiller dan luchtgekoelde machines
Rijdend op de SV merk je dat het V blok toch wat rauwer klinkt dan je verwacht. Vloeistof gekoelde motoren zijn natuurlijk altijd stiller dan lucht gekoelde machines.
Dat komt natuurlijk door de vloeistof mantel die er omheen zit. Het blok is te soepel om het Ducati gevoel wakker te maken.
Het mechanische geluid is net niet brute genoeg en dat bedoel ik als compliment naar Ducati toe. Ducati geeft je nu eenmaal dat uh……Ducati gevoel.
Zodra je de motorfiets in beweging zet merk je wel het prettige koppel. Niet dat er een geweldig trekkracht uit het blok komt maar het is precies genoeg om plezier te hebben.
Strak kuip werk op de SV 650S
De Suzuki SV 650S is geen toermotor
De SV is natuurlijk geen toermotorfiets en heeft daarom ook een bijzonder sportieve zit. Logisch natuurlijk want het is ook bedoeld als sportieve motorfiets.
Dat merk je ook aan de vering die toch wel bijzonder kort en daarom wat oncomfortabel is. Anders gezegd, je voelt ieder hobbeltje.
Daar zit dan ook een verschil in bijvoorbeeld V-strom 650 heeft 160 mm voor en 163 mm achter aan veerweg terwijl de SV het met 130 mm voor en 125 mm achter moet doen.
Logisch want de V-strom is meer voor toer en Allroad ritten bedoeld natuurlijk dus waar heb je het over.
De V-Twin van Suzuki is oerbetrouwbaar
Minder comfortabel dan zijn allroad broertje
Het heeft toch zin om het even te benoemen omdat je al snel merkt dat de motorfiets daarom minder comfortabel is dan zijn Allroad broertje. Appels en peren vergelijken ? Ja nou en.
Je voelt dus al snel ieder hobbeltje in de weg, voor de kortere stukken is dat niet vervelend maar op de lange duur kan het wel eens als minder prettig ervaren worden.
De soes stuurt wel als een mes want hij neem iedere wat snellere bocht prima en zonder morren.
De voorover gebogen zithouding maakt wel dat kortere bochten minder makkelijk te nemen zijn, de SV is duidelijk gemaakt voor lange snellere bochten.
Het 650 blok wordt, in aangepaste versie, nog steeds gebruikt
Geen plek voor bagage
De SV lijkt ook niet echt geschikt voor vakantie trips want waar laat je in hemelsnaam al je bagage.
De motorfiets is uitgerust met twee dubbele 290 mm remschijven in het voorwiel en een 240 mm grote schijf in het achterwiel en die doen hun werk naar behoren.
Natuurlijk is de SV650 S niet uitgerust met ABS maar ondanks dat voelen de remmen vertrouwd aan. Het motorblok van de Suzuki is duidelijk succesvol want dit wordt natuurlijk nog steeds gebruikt.
In de 650 V-strom, de SV650 XA en de SV650 A is nog steeds het bekende V blok te vinden maar dan wel gemoderniseerd met injectie en verschillende elektronische hulp systemen.
Het echte Ducati gevoel is toch anders
Geen Japanse Ducati
De hulpsystemen zoals easy startsysteem en low RPM systeem maken dat het blok nog soepeler draait dan dat van de oude SV650.
De modernere SV 650 is natuurlijk geschikt gemaakt voor de euro 4 normen en heeft een totaal ander motorkarakter dan de oude SV650.
Voor de liefhebbers van een stukje Japanse nostalgie is de oude SV650 S een prima motorfiets maar denk niet dat je een Japanse Ducati koopt want dan kom je bedrogen uit.
De SV650 is eigenlijk een beetje een klasse apart, een klasse waar je van moet houden. Voor wie interesse heeft, bij Ab motoren in Leiderdorp staat nog een net exemplaar te koop voor € 2.250,–.