Suzuki is altijd een beetje een underdog geweest in de wereld van de motorfiets. Terwijl Honda en Yamaha al druk bezig waren met het bouwen van sterke viertakt motorfietsen modderde Suzuki nog door met tweetakt machines. Toen Honda eind jaren 60 de wereld verraste met en 750 cc viercilinder die maar liefst 67 pk leverde had Suzuki de GT750 nog als vlaggeschip.
De Suzuki Katana is terug
Tegen het einde van de jaren 70 had Suzuki zijn eerste viertakt machines op de markt gebracht. In 1976 werd de GS750 geïntroduceerd en die sloeg in als een bom.
De GS 750 had een 750 cc viercilinder motorblok dat 63 pk leverde bij 8500 toeren per minuut. Het was de eerste viertakt motorfiets van de fabrikant na 22 jaar tweetakt motoren produceren.
Het koppel van de viercilinder was 60 nm terwijl het droog gewicht niet boven de 223 kg uit kwam. Suzuki was bezig met een inhaalslag en had haast want de concurrentie had duidelijk een voorsprong.
Honda kwam in 1979 met zijn antwoord op de steeds zwaardere en sterkere motorfietsen en noemde hem Bol D’or.
De Suzuki Katana uit de jaren 80 van de vorige eeuw
Suzuki’s antwoord op Honda
De 900 cc metende Bol D’or van Honda wist 95 pk uit de viercilinder te persen met een koppel van 77 nm en stond daarmee aan de top van de superbikes.
1980 was het jaar dat Suzuki met een 1100 cc metende superbike kwam als antwoord Honda’s Bol D’or .
Met de GSX 1100 wist Suzuki 100 pk uit het 1100 cc viercilinder blok te toveren terwijl het koppel boven de 85 nm lag.
Een jaar later werd de GSX 1100 in een speciaal jasje gestoken en kreeg de naam Katana mee. De 1100 cc zware Suzuki Katana had een vermogen van 111 pk en een koppel van 97 nm.
De Suzuki Katana met zijn krachtige uitstraling
Een strakke 1000 cc viercilinder
De naam Katana is gebaseerd op het Japanse zwaard van de Samoerai en dat zwaard dat overal door heen sneed prijkte op de 1100 cc viercilinder uit Japan.
Suzuki had de strijd om de pk’s niet gewonnen maar sprak zeker een woordje mee. Naast de 1100 cc versie kwam er ook een Suzuki Katana 750 en 600 op de markt.
Bijna 30 jaar later brengt Suzuki opnieuw zijn Japans zwaard in stelling tegen zijn concurrenten.
De Suzuki Katana is in 2019 nieuw leven ingeblazen in de vorm van strak ogende 1000 cc viercilinder.
Het bekende Katana kenmerk van Suzuki
Een aangeklede naked bike
Het eerste wat je opvalt aan de Suzuki is de ietwat onlogisch ogende voorkant. Geen ruitje dat je enigszins beschermt tegen de rijwind en ook niet echt een kuip of stroomlijn.
Het minimalistische dat voor de voorkant van de Katana geldt, geldt ook voor de achterkant.
Het zadel is bijzonder kort, geen achterspatbord en zeker geen bagagerek. Hou het simpel moeten ze bij Suzuki gedacht hebben, niet te naakt maar toch een beetje.
De Katana kan je een “dressed naked” noemen of semi naakt misschien.
Doet er natuurlijk niet toe, het gaat erom hoe het rijdt.
Brembo remmen voor
Nisin remmen achter
Ultra sportief blijkt lekker rechtop
Als je de motorfiets van een afstand bekijkt lijkt het erop dat je als bestuurder in een ultra sportieve zithouding gedwongen wordt.
Zodra je gaat zitten merk je dat je juist lekker rechtop zit door het vrij hoge stuur terwijl de voetsteunen verder naar achteren zitten dan je wellicht gewend bent.
Het rempedaal en de versnellingspook zitten eveneens vrij ver naar achteren.
Het is ook een beetje lastig om een categorie te vinden waar je de Katana in zou kunnen plaatsen. Het is zeker geen toermotorfiets en het is ook geen ultra sportieve machine.
Een heerlijk sportieve brul klinkt uit de uitlaat van de Katana
Wennen aan de zithouding
Het is in het begin dan ook wel even wennen aan de zithouding en de geometrie. De positie van de schakelpook en het rempedaal maken dat je de eerste kilometers even moet zoeken.
Vermogen heeft de viercilinder met 150 pk ruimschoots voldoende en ook het koppel van 108 nm valt niet tegen. Het blok is bijzonder soepel en trekt heerlijk van onderuit weg.
Bij 2500 tpm is er al voldoende power om lekker rustig te tokkelen zonder terug te hoeven schakelen.
Begin je bij deze toerentallen flink aan het gas te draaien dan gaat de Soes er zonder morrelen soepeltjes van door.
Sportief of niet sportief dat is voor ieder zelf te bepalen
Alsof het een automaat is
Geen gesputter of bokkig motorgedrag, nee gewoon lekker lineair versnellen alsof het een automaat is.
Schakel je een paar versnellingen terug dan merk je dat er genoeg vermogen aanwezig is om mee te spelen.
Al dat vermogen wordt door een in drie standen in te stellen Stability controle goed in de gaten gehouden waardoor je gewoon lekker aan het gas kan harken zonder gevaar voor wielspin of onbedoelde wheelies.
Op de snelweg is de Katana ook heer en meester. Als je even een beetje flink aan het gas draait zie je de teller al snel boven de 140 km/uur komen. Met dergelijk snelheden merk je wel het gemis aan bescherming tegen de wind.
Een eenvoudig overzichtelijk maar beetje saai dashboard
Brembo remmen voor en Nisin achter
Het minimale ruitje dat op de voorpartij van de Soes zit heeft nauwelijks een functie behalve dat het er wel leuk uitziet.
Wil je iets meer bescherming dan kan je op de after-market genoeg hogere ruitjes vinden voor rond de 100 euro.
Uiteraard heeft de Katana uitstekende remmen. In het voorwiel prijken twee 310 mm remschijven die door Brembo remklauwen worden gegrepen terwijl in het achterwiel een 240 mm schijf zit met een Nisin remklauw.
De keuze tussen Brembo voor en Nisin achter heeft wellicht iets met de kosten te maken wie zal het zeggen.
Een spitse neus met een onbeduidend maar charmant ruitje
Staiblity controle houdt niet alles onder controle
Hoe dan ook, de remmen voldoen absoluut en brengen al het Japanse geweld op uiterst gecontroleerde manier snel tot stilstand.
Met de wegligging is natuurlijk ook niets mis. Snelle en minder snelle bochten draaien is puur genieten alhoewel ik ondanks alles toch wel een paar keer het gevoel heb gehad dat ik in een bocht iets te hard aan het gas draaide.
Niet dat ik het idee had dat ik de controle verloor maar het waren toch wel wat spannende momentjes waarbij ik het idee had dat het achterwiel even wat grip verloor.
Stability controle houdt dus niet alles onder controle dat blijkt wel. De Suzuki heeft niet overdreven veel gewicht dat er voor kan zorgen dat je je vergist.
Droog weegt de Japanse viercilinder 215 kg en rijklaar komt de weegschaal niet boven de 232 kg. Een gewicht dat prima past bij een dergelijk moderne motorfiets.
Conclusie
Zo rijdend op de Katana ga je je afvragen waar deze viercilinder eigenlijk voor bedoeld is. Het is geen motorfiets voor echt lange afstanden alhoewel dat qua comfort best wel kan alleen je kan niets meenemen.
Voor een weekendje kamperen heb je dan al snel een volgauto nodig of een flink rugzak waar je alles in kan proppen.
Een bagagerek ontbreekt op de Katana en dat is eigenlijk maar goed ook want op een dergelijke machine wil je geen rekje, simpelweg omdat het niet staat.
Een ander klein nadeel van de Suzuki is de benzine tank waar slechts 12 liter in kan en dat is toch wel weinig voor een lekker lange trip naar zuid Spanje ofzo, zelfs al zou 1:20 haalbaar zijn met rustig rijden dan is 12 liter toch wel erg weinig.
De Katana is meer een motorfiets voor de fun. Gewoon om op een mooie dag over slingerende wegen te rijden en te genieten van al het mooie dat de Katana te bieden heeft. Lekker je hoofd leeg maken zoals dat heet.
Rijklaar kost de Suzuki Katana nog geen € 15.000,– en dat is best een scherpe prijs voor een zeer volwassen motorfiets waar je veel plezier mee kan beleven.