Niet alles gaat zoals je wil en zo ook met de beoogde testrit op de Suzuki V-strom. De 1000 cc versie van de V-Strom natuurlijk want de 650 cc hadden we al beetgepakt. De V-Strom 650 behoort tot de middelzware klasse onder de Allroad motorfietsen en had een prima indruk achtergelaten maar groter is altijd beter, of niet ?
Yamaha Super Tenere review
Ondanks de dreigende luchten en de inmiddels gestarte miezer regen ging ik voor verwachting richting de dealer.
De V-Strom DL1000 zou klaar staan bij Hans van Wijk en ik verheugde me al op een rit met de Japanse v-twin.
Maar niet alles gaat zoals gepland want de accu van de V-Strom was kapot of leeg en de Soes wilde niet starten.
In eerste instantie was ik enigszins teleurgesteld maar dat ging snel over want er stonden genoeg motorfietsen om uit te kiezen.
De Suzuki DL 650 was al eens onder de loep genomen
De Super Tenere stond knorrend voor de deur
Mijn blik gleed over al die glimmende tweewielers en bleef hangen bij een 1200 cc Super Tenere. “Doe me die anders maar” zei ik tegen de enigszins nerveus heen en weer lopende verkoper.
Blijkbaar opgelucht over het feit dat ik zo makkelijk een andere keuze maakte duwde de man de motorfiets naar buiten.
Even later stond de 1200 cc twee cilinder knorrend op me te wachten. De miezer was ondertussen over gegaan in gestaag neer vallende regen afgewisseld met heuse stortbuien.
Maar een beetje water heeft mij nog nooit tegengehouden en dus maakte ik me klaar om op te stappen.
Het zadel van de Super Tenere is comfortabel genoeg
Regen heeft mij nooit tegengehouden
Mijn Revit motorpak heeft waterdichte voering en dus hoefde ik me niet druk te maken over al het water wat naar beneden kwam. De verkoper van Hans van Wijk maakte zich ook niet zo druk om de regen.
“Nu kan je in ieder geval de traction controle goed uit testen” grijnsde de verkoper en wenste mij vrolijk succes. Een beetje onwennig reed ik het terrein af met de 112 pk sterke twee cilinder.
De 1200cc Super Tenere is natuurlijk niet te vergelijken met de in 1989 uitgekomen 750cc super Tenere maar de naam alleen maakt al indruk. De oude Super had een vermogen van 69 pk en een koppel van 66 nm.
En dat was bijna 30 jaar geleden een indrukwekkende hoeveelheid vermogen. Niet te vergelijken met het huidige 1200cc model natuurlijk.
De Super Tenere is wel even een verschil met de 660 natuurlijk
De 1200cc twee cilinder is comfortabel
Wat gelijk opvalt aan de 1200cc twee cilinder is de prettig zit positie. Het stuur is lekker breed net als het comfortabele in hoogte verstelbare zadel zadel.
Het windscherm is lekker hoog en houdt de niet zo grote berijder lekker uit de wind.
Na de eerste paar minuten bedenk ik me dat de super zo maar eens een fijne motorfiets voor lange afstanden kunnen zijn.
Dat kan voor langere mensen wel anders zijn natuurlijk maar voor mij was het een prima combinatie.
De Super is een indrukwekkend verschijnsel.
De Super is wel even wat anders
Alhoewel, het in hoogte instelbare zadel hoeft voor de langere medemens geen probleem te zijn.
De super Tenere is natuurlijk wel even wat anders dan mijn eigen eencilinder Tenere. De 1200cc twin heeft meer dan twee keer zoveel vermogen (112 pk) en een indrukwekkend koppel van 117 nm.
Niet verkeerd voor een twin, alleen is de vraag of al die power bruikbaar is. Nee nu niet gelijk naar je hoofd gaan wijzen. kijk hier voor meer yamaha super Tenere specs
En mij ook geen een oude man gaan noemen die niet met snelle motorfietsen om kan gaan. Vermogen moet namelijk prettig bruikbaar zijn, zeker voor een Allroad motorfiets.
250 kilo rijklaar en een hele hoop vermogen
Bruikbaar vermogen siert de super Tenere
Als je een motorfiets hebt die alleen in hoge toeren genoeg kracht levert om plezier te hebben is de lol er al snel van af.
Om prettig met een motorfiets te kunnen rijden wil je over een gespreid toerengebied lekker bruikbaar vermogen hebben en bij de Super zit dat wel goed.
De eerste meters waren even wennen. De super Tenere voelt in het begin wat zwaar aan en dat merk je al als je hem van de jiffy af haalt. En dat is ook niet zo gek want de Yamaha weegt rijklaar meer dan 250 kilo.
En dat is zwaar, zeker voor een motorfiets die als Allroad neergezet wordt. En ook al beschik je over al dat vermogen, je moet een dergelijke machine wel kunnen handelen.
Een probleemloze cardan voor al dat vermogen
Het gewicht van de Super ligt lekker laag
Zodra je de Super in beweging zet lijkt al dat gewicht er niet meer toe te doen. Het zwaartepunt van de Ténéré ligt lekker laag en dat merk je. De super laat zich makkelijk een bocht in sturen en blijft lekker stabiel.
Ondanks het vrij hoge gewicht blijkt het een makkelijk sturende machine die zich zonder problemen op een oor laat leggen.
Natuurlijk durf ik er in de regen niet alles uit te halen wat er in zit maar hij lijkt zeker niet slecht te sturen.
Het motorvermogen van de Super is in ieder geval goed bruikbaar in alle toerentallen. Laat je de motor in de hoogste versnelling terugzakken tot onder de 3000 tpm dan ervaar je de souplesse.
Een stevig voorvork draag bij een de prima wegligging
Een goedmoedige reus
Het indrukwekkende maar enigszins rauw lopende motorblok voldoet aan alle verwachtingen. Met 2500 tpm over smalle dijkwegen kronkelen met een gangetje van 60 km/uur is een waar genot.
De tweecilinder bromt tevreden onder je en lijkt geen moment ongeduldig te worden. Op smalle weggetjes even draaien gaat ook met het grootste gemak.
Draai met dit toerental het gas open dan merk je het geweldige koppel dat er in het blok zit. En dat koppel lijkt de motor door te sleuren tot ver boven de 200 km/uur.
Alleen hebben we dat maar niet geprobeerd aangezien oom agent dat niet op prijs stelt maar de potentie is er zeker.
De oude super Tenere op een Zwitsers treffen uitgerust met zijspan
In staat tot grote dingen
Op de snelweg is de 1200 in staat tot grote dingen want ook daar lieten we de snelheid in de hoogste versnelling lekker terugzakken.
Totdat de toerenteller op 3000 tpm stond en we nog 100 km/uur reden. Heerlijk relaxt mee gaan met de verkeersstroom.
Tot je besluit toch maar even op te schieten en dan zonder terugschakelen het gas open te draaien. Gewoon omdat het kan.
Zonder morren veranderd de goedmoedig toerende super Ténéré dan in een wild briesend beest dat alleen maar vooruit wil. En dan ook recht vooruit zonder dat er enige instabiliteit te bespeuren valt.
De Honda Africa Twin heeft meer bodemspeling
Een laagvliegende F16
Met 160 km/uur slingerend om de tragere weggebruiker heen ontpopt de Super zich tot een ware sportmotor.
Ga je echt sporten met de Super en draai in iedere versnelling het gas vol open dan is de Ténéré te vergelijken met een laagvliegende F16.
De kracht dat uit het Super blok komt is indrukwekkend en blijft de Ténéré tot ongekende hoogte door sleuren.
En al die power is ook nog eens uitstekend af te remmen met de dubbele (310 mm) remschijven voor en enkele (282 mm) remschijf achter.
Door het slechte weer waren ook de remmen niet helemaal uit te testen maar dat ze uitstekend hun werk deden merkten we wel.
Meer bodemspeling dan de Suzuki V-Strom
De Super ligt als een blok op de weg
De wegligging was al aan de orde gekomen maar de vering nog niet. En natuurlijk is de zware Allroad goed afgeveerd maar ik wil het toch nog even noemen.
De Super heeft met 190 mm in ieder geval behoorlijk wat grondspeling om spannende dingen te doen.
Oké de bodemspeling is niet zo groot als bij de Africa Twin met 250 mm maar slecht is het zeker niet. Maar dat is verder voor een later artikel, de Yamaha Super Tenere vs Honda Africa twin.
De twin van Yamaha is verder uitgerust met tubeless banden en wordt aangedreven met een lekker makkelijke reactiekrachtloze cardan.
Geen gedoe met kettingen, alhoewel er met moderne ketting motorfietsen nauwelijks nog gedoe is, maar de cardan maakt het leven toch weer een stukje makkelijker.
De familie Tenere bij elkaar op een Nederlands treffen
De Super is een uitstekende allrounder
Alles bij elkaar genomen kan je de Super Tenere een uitstekende allround motorfiets noemen.
De kracht van het blok, de zitpositie en de bescherming tegen de elementen maken de motor tot een multipurpose motorfiets bij uitstek.
Ga je bochten draaien in op uitdagende bergpassen dan slaat de Super zeker geen slecht figuur. Wil je lekker op vakantie, alleen of met zijn tweeën dan is de twin ook uitstekend op zijn plek.
Hang er twee ruim bemeten strak passende koffers aan en je heb een prima reismotor waar je ook lekker mee kan opschieten.
Ook als je van de gebaande paden af wil is de super Tenere een uitstekende keuze, zei het dat hij wel flink wat gewicht in de schaal legt.
De 750cc super Tenere waar de Paris Dakar mee gereden is
De Jiffy zit flink verstopt
Er is slechts een opmerking over de Yamaha en dat heeft te maken met het neerzetten van de motor.
De jiffy is namelijk lastig uit te klappen. Dat komt omdat de standaard weggestopt is achter de linker voetsteun waardoor je er simpelweg amper bij kan.
Het is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen maar het uitklappen van de jiffy vergt enige oefening.
Maar met een 250 kilo zware Super Tenere kan dit wel tot ongemakkelijke situatie leiden.
Neemt niet weg dat de Super Tenere een uitstekende motorfiets is voor zowel de avontuurlijk toerrijder als de sportieve scheurneus.
Wij waren in ieder geval diep onder de indruk van de Super. Blijft Yamaha bij de Super Tenere met de T7 in aantocht of niet. We zullen het zien.