De Naked bike is er in vele soorten en maten

De Naked bike, het is een term die bedacht werd om de motorfietsen die geen accessoires als kuipen en koffers gemonteerd hadden te benoemen. De meeste, zo niet alle motorfietsen tot aan de jaren negentig, hadden standaard geen kuipen en/of koffers als ze uit de fabriek rolde. Wilde je in die tijd een beetje uit de wind zitten op je motorfiets dan moest je investeren in kunststof en staal en dat is nu wel anders. Veel motorfietsen komen soms kant en klaar met kuip en koffers de fabriek uit.

De beste Naked bike

Maar toch zijn er nog veel motorrijders die kiezen voor die pure beleving van het rijden. Geen windscherm maar gewoon puur in de rijwind en zo min mogelijk bescherming voor je.

Er zijn meerdere motormerken die de naked bike opnieuw hebben ontdekt en hebben ingevoerd. Voor dit vergelijk halen we er drie naar voren van ieder 900 cc maar wel met flink wat technische verschillen.

Om te beginnen de BMW F 900R. De F900 R van BMW is een 900 cc tweecilinder met een koppel van 92 nm bij 6.500 tpm. Het maximum vermogen van de BMW is 105 pk en dat komt er uit bij 8.500 tpm.

105 pk is voor een tweecilinder best flink en dat zie je ook aan de compressie verhouding van 13:1. Een compressie verhouding van 13:1 is tegen de limiet van het benzine lucht mengsel aan voordat dit uit zichzelf detoneert.

 

BMW

De eerlijke Naked van BMW

Een Duitse twee cilinder

De Duitse tweecilinder kan een topsnelheid halen van 216 km/uur en zou een verbruik hebben van 4,2 liter op 100 kilometer. Voor een 900 cc tweecilinder zijn dit best goeie prestaties.

Yamaha heeft o.a de MT09 als naked bike in zijn programma. De Yamaha MT09 heeft het karakteristieke 900 cc driecilinder crossplane motorblok wat voor een apart ervaring bij zijn berijder moet zorgen, claimt Yamaha.

Het 3 cilinder crossplane motorblok levert met 115 pk duidelijk meer vermogen dan de BMW terwijl het koppel toch een stukje minder is.

De compressie verhouding van de Yamaha is met 11,5: 1 ook lager dan zijn Duitse concurrent. Het maximum koppel van 87,5 nm wordt bij de Yamaha pas bij 8.500 tpm gehaald.

 

Yamaha MT09

De MT09 van Yamaha is heerlijk speelgoed

De Kawasaki Z 900

De Kawasaki Z900 doet het wat motorvermogen betreft net even wat beter dan zijn beide concurrenten.

Het viercilinder motorblok van de Kawasaki levert maar liefst 125 pk bij 7.700 tpm en heeft een koppel van 98,6 nm dat er ook bij 7.700 tpm al uit komt. De compressie verhouding ligt met 11,8:1 in het midden .

Het maximale koppel van de BMW is dus bij 6500 tpm al bereikbaar terwijl dat bij de Yamaha pas bij 8500 tpm bereikt wordt en bij de Kawasaki Z900 bij 7700 tpm.

In zijn algemeenheid kan je zeggen dat de BMW het rustigste motorkarakter heeft.

De maximale kracht kan al bij 6500 tpm uit het tweecilinder blok geperst worden waardoor de BMW in theorie het prettigste motorkarakter zou moeten hebben.

 

Kawasaki Z900

De Z900 van Kawasaki in passend groene omgeving

De zuinigste Naked bike

Dit verschil merk je ook in het brandstof gebruik. BMW geeft een verbruik op van 4,3 liter per 100 kilometer (1:23).

De Yamaha komt met 5,5 liter per 100 kilometer in het midden (1:18) uit terwijl de Kawasaki Z900 met 5,7 liter per 100 kilometer (1:17,5) de meeste brandstof lust. De Kawasaki is duidelijk de meest dorstige machine van de drie.

Als het over gewicht gaat komt de Yamaha met 193 kg rijklaar het best van de drie uit de bus. Op nummer twee staat de Kawasaki met 210 rijklare kilo’s terwijl de BMW met 211 kg een kilo meer nodig heeft om de weg op te kunnen.

De Yamaha wint het hier dus met vlag en wimpel van zijn concurrenten als het om het gewicht gaat tenminste.

 

Kawasaki Z900

Lekker brutaal smoelwerk van de Kawasaki Z900

De Kawasaki Z900 lust het meest

Gaan we het over de actieradius hebben dan kan de Kawasaki met 17 liter in ieder geval de meeste brandstof meenemen. Met een verbruik van 1 op 17,5 kom je met de Kawasaki 297,5 kilometer ver.

De BMW komt 1,5 kilometer verder op zijn 13 liter tank terwijl de Yamaha met zijn 14 liter tank slechts 252 kilometer ver komt. Hier komt de BMW dus weer beter uit de bus.

Op het gebied van wegligging is er op alle drie de motorfietsen weinig aan te merken. De rechtuit stabiliteit is van alle drie prima te noemen, zowel bij lage als bij hogere snelheden.

Ook het bochtengedrag van alle drie de machines is uitstekend. zowel met hoge als met lage snelheden. De vering van doet zowel bij de BMW als de Yamaha en de Kawasaki prima zijn werk.

 

BMW

De meer aangeklede versie van de F 900 R

Heeft de BMW de betere vering ?

Er zit wel wat verschil in de veerwegen van de drie naakte motoren. De F 900 R heeft met 135 mm voor en 142 mm achter misschien wel de beste papieren in huis.

De Kawasaki Z900 moet het met 120 mm voor en 140 mm achter doen terwijl de Yamaha 137 mm veerweg voor en 130 mm veerweg achter heeft.

Die paar mm verschil, is dat nou geen geneuzel ? Nee absoluut niet want het zegt wel degelijk iets over het weggedrag. Als je op minder kwaliteit asfalt rijdt dan ben je dus echt wel gelukkig met iets langere veerwegen.

Komen we gelijk bij het comfort van de naakte tweewielers. Voor alle drie de motoren geld natuurlijk dat er geen enkele bescherming is tegen de rijwind maar dat weet je als je voor een naked gaat natuurlijk.

 

Kawasaki Z900

Een piep klein stukje plastic voor minimale bescherming

De Kawasaki Z900 heeft iets bescherming

En toch zijn er verschillen te ontdekken. Zo heeft de Kawasaki een piepklein schermpje dat toch net voldoende is om de berijder iets uit de wind te houden.

De BMW heeft net als de Kawasaki een heel klein schermpje dat de wind net iets over je heen voert terwijl de Yamaha toch wel heel puur is en helemaal geen bescherming heeft.

Natuurlijk kunnen alle drie de naked bikes voorzien worden van een windscherm en andere accessoires alleen gaat het daar nu niet om.

Voor alle drie de machines geldt dat de zit in ieder geval prima is. Of je nou op de Yamaha, de Kawasaki of de BMW plaats neemt je hebt direct het gevoel dat je goed zit en de machine uitstekend onder controle hebt.

 

Kawasaki Z900

De Kawasaki Z900 heeft het krachtigste blok

Wie heeft de beste remmen

Dat gevoel geld ook voor de remmen al zitten daar nog wel wat verschillen in. De BMW is uitgerust met twee 320 mm grote remschijven in het voorwiel en een 265 mm schijf in het achterwiel.

De Kawasaki heeft een 300 mm grote dubbele schijf in het voorwiel en een enkele 250 mm schijf in het achterwiel.

De Yamaha heeft twee 298 mm schijven in het voorwiel en een enkele 245 mm schijf in het achterwiel. Alle drie de motorfietsen zijn natuurlijk uitgerust met ABS.

Zowel de Yamaha als de BMW en de Kawasaki zijn uitgerust met instelbare traction controle en slipperclutch. De BMW en de MT09 zijn ook nog uitgerust met een quick shifter systeem.

 

Een beknopt overzicht van de meest in het oog springende eigenschappen

Conclusie.

De keuze uit deze drie 900 cc machines kan een lastig zijn maar er zijn natuurlijk wel verschillen.

Kijk je puur naar koppel en motorvermogen dan springt de BMW er wat betreft koppel bovenuit want 92 nm bij 6.500/tpm belooft een lekker soepel motorkarakter.

Het top vermogen is het hoogst bij Kawasaki terwijl de Yamaha de minste kilo’s hoeft mee te slepen.

Voor alle drie de motorfietsen geldt dat ze een uiterst uitgekiende zithouding bieden waarbij voor mij persoonlijk de Kawasaki het beste is.

Qua prijs en verbruik komt de BMW toch wel het beste uit de verf want er zit toch wel bijna € 1.000,– verschil in de drie 900 cc machines.

De keuze voor een van de drie is uiteindelijk een persoonlijke en het gaat er ook om wat je mooi vindt. De pure Naked bike wordt dan ook niet door iedereen gewaardeerd.

Een motorfiets kopen is niet altijd een rationele beslissing en dus spelen smaak en soms ook de voorkeur voor een bepaald merk ook mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.