Het zijn soms van die discussies als het over motorfietsen gaat. Ga je voor Duitse precisie of Italiaans karakter. Karakter ? een motorfiets met karakter ? Het zijn toch allemaal maar draaiende metalen onderdelen, waar zit dat karakter dan in ? Het is een beetje een doodszonde om zoiets te zeggen tegen de liefhebbers van Italiaanse pk knallers. Maar waar liggen de echte verschillen en wat is beter?
Het karakter van de Multistrada
Het is een beetje lastig om de Multistrada te vergelijken met een andere soortgelijke motorfiets maar we doen het toch.
In 2006 kwam Ducati met zijn eerste motorfiets op de markt die meer kon dan alleen asfalt vreten.
Dit eerste offroad van Ducati is niet helemaal juist natuurlijk want in de jaren 90 van de vorige eeuw bracht de Italiaanse fabriek ons de Cagiva Elefant.
Cagiva kwam in 1985 al uit met een off the road motorfiets op basis van het Ducati twee cilinderblok.
Afbeelding op verschillende materialen te bestellen bij Werkaandemuur.
De Cagiva Multistrada ?
Stiekem was de Cagiva al een Multistrada al gaf Ducati dat natuurlijk niet direct toe.
Cagiva was overigens in de jaren tachtig eigenaar van Ducati. Met Hubert Auriol in het zadel wist Cagiva de Dakar een aantal keren te winnen.
De eerste Ducati Multistrada kwam in 2005 op de markt. Dit was de 620, een motorblok van iets meer dan 600 cc met een vermogen van 61 pk en een koppel van 54 nm.
De Multistrada is een succes voor de Italiaanse fabriek en is in 2020 nog steeds in productie. De grote Italiaanse Allroad motorfiets is nu te koop als 950 en 1260 cc machine.
De Multistrada spreekt tot ieders verbeelding
Duits of Italiaans ?
De 950 cc is qua motor inhoud een beetje de tegenhanger van de GS850 van BMW en dus mooi voor een vergelijking.
Beide motorfietsen zijn volgens de fabrikanten geschikt voor de meer onverharde wegen en beide zijn qua aantal cc’s te vergelijken.
De Multistrada wint het met 113 pk puur met motorvermogen van de 850 GS die het met 95 pk moet doen.
Ook op het gebied van koppel scoort de Ducati met 95 nm iets beter dan de BMW die het met 90 nm moet doen.
De BMW 850 GS, perfect of toch een beetje saai ?
Koppel en vermogen
De BMW heeft dan wel het voordeel dat het maximum koppel bij 6.250 tpm al bereikt is terwijl de Ducati 7.750 tpm nodig heeft.
De Italiaanse twin kan daarentegen weer hogere toerentallen draaien en dat komt weer door de desmodromische klepbediening.
Vermogen is natuurlijk niet het enige wat telt bij het vergelijken van motorfietsen, het gaat ook om het karakter van een motorfiets.
Karakter bij een motorfiets heeft meer te maken met een gevoel dat je krijgt bij een motorfiets.
Prima verzorgd dashboard van de Multistrada
Een Italiaans karakter
Een Ducati heeft hoe dan ook een ander motorkarakter dan een BMW en dat is niet alleen het gevoel. Een V-twin, of liever gezegd een L-twin in het geval van de Multistrada, voelt veel rauwer aan dan een staande twin.
En daar bedoel ik niet mee dat Italiaanse motorfietsen hinderlijk trillen of veel lawaai maken. Een Ducati voelt gewoon anders aan dan een BMW. Niet minder niet slechter maar anders.
Beide motorfietsen zijn gemaakt voor het onverharde avontuur, als het ik zo even mag noemen.
De Italiaanse fabriek vind voor en achter 170 mm veerweg voldoende voor avontuurlijk rijden terwijl de Duitse fabriek daar duidelijk anders over denkt.
Dat andere iconische motormerk
Lange veerwegen voor meer avontuur
De Duitse twee cilinder heeft dan ook met voor 230 mm en achter 215 mm veel langer veerwegen. Het avontuurlijke verschil zit hem ook in de wielmaten van beide adventure motorfietsen.
Waar de Italiaanse tweecilinder zich met een 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel avontuurlijk voelt, is dat bij de Duitse twin 21 inch voor en 17 inch achter.
En je weet, een groter voorwiel maakt dat je makkelijker over obstakels komt. BMW heeft zijn 850 GS standaard wielen met draadspaken gegeven.
Dit is voor rijden op onverhard paden en wegen natuurlijk altijd beter is. Draadspaken kunnen nu eenmaal meer schokken opvangen dan gegoten wielen.
Een karaktervolle Ducati
De starheid van gietwielen
Bij zwaar gebruik kunnen gegoten wielen haar scheurtjes gaan vertonen omdat gegoten wielen star zijn.
De Italiaans twin is ook te koop met draadspaak wielen maar die is dan wel een stuk duurder.
Op brandstof gebied wint de Italiaan (20 liter) het met 5 liter van de Duitser (15 liter).
De BMW heeft een brandstof verbruik van 4,2 liter per 100 km. De Ducati heeft met 5,5 liter per 100 km iets meer brandstof per km nodig.
Gegoten wielen zijn vaak te star voor het onverharde
De Ducati is net iets lichter
Met de BMW kan je in theorie dus 357 km ver komen terwijl je met de Ducati na 363 km pas stil staat.
Dan komen we op het hoofdstuk gewicht. Voor het echte avontuurlijke gevoel wil je zo min mogelijk gewicht bij je hebben.
Zeker als je echt pittige onverharde paden en wegen wil ontdekken wil je zo min mogelijk gewicht bij je hebben.
Je hebt veel aandacht besteed aan je bepakking en dus op ieder grammetje gelet om zo soepel mogelijk overal doorheen te komen.
Het dashboard van de GS
Beide motorfiets zijn prima in balans
Maar dan komt het gewicht van je motorfiets er nog bij. Met de Multistrada ben je geheel rijklaar met 230 kg net iets beter uit dan de BMW die met 233 kg pas rijklaar is.
Gewicht is niet altijd alles want het draait ook om de betere balans natuurlijk en daar is niet veel verschil in te vinden.
Zowel de BMW als de Ducati zijn uitstekend in balans en laten zich zeer makkelijk een bocht in sturen.
Van beide motorfietsen kan je zeggen dat het een plezier is om op te rijden alleen tovert de Ducati een net iets bredere glimlach op je gezicht.
De BMW 850 GS is Duitse perfectie
Karakteristiek geroffel
Het heerlijke geroffel van de Italiaan geeft je net iets meer lol dan het nette gebrom van de Duitse twin.
Niet dat de BMW slecht rijdt of saai is, maar het is net even minder opwindend. De Ducati heeft net iets meer….. karakter ?
Ja daar heb je dat woord weer. Misschien moet karakter bij motorfietsen staan voor net iets minder perfect ?
De liefde voor Ducati gaat erg ver
De prijs kan bepalend zijn
Het simpele feit dat de Ducati je net iets meer uitnodigt om gas te geven dan de GS zegt misschien alles.
Gaan we het over geld hebben dan wordt de keuze heel anders. De standaard 850 GS kost rijklaar € 14.500,– en de adventure versie die uitgerust is met een twintig liter tank kost € 15.650,–.
Een standaard Multistrada 950 kost je rijklaar € 16.490,– terwijl de 950S € 19.190,– kost.
Wellicht is het de prijs die uiteindelijk bepaald wat de keuze wordt. Alhoewel de echte Ducati liefhebber natuurlijk altijd voor het karakter van de Italiaan zal kiezen.