De MT10 voor een indrukwekkende rijimpressie

1998 was het jaar dat Honda’s Fireblade van zijn troon gestoten werd door een PK monster van Yamaha. De motorfiets waar het merk met de stemvorken mee kwam droeg de korte naam R1. Een duizend cc viercilinder met 150 pk die met 177 kg ook nog eens ver onder de 200 kg bleef. Daarboven op kwam de indrukwekkende topsnelheid van 280 km per uur.

De R1 of de MT10

In 2016 vond Yamaha het tijd om met een naked versie van de R1 te komen. De naked kreeg de in de MT lijn passende naam MT10 mee.

De MT10 is uitgerust met een 160 pk sterk viercilinder motorblok en weegt rijklaar 210 kg. De MT10 is dus niet zo sterk als de R1 die 200 pk heeft maar 160 pk lijkt ons wel genoeg voor een naked dus we klagen niet.

160 pk en een potentiële topsnelheid van ver boven de 200 km/uur, dat moet toch wel genoeg zijn dacht ik zo.

Zodra je de motorfiets start hoor je 160 ongeduldige paarden trappelen, nee geen geintje het geluid wat de uitlaat produceert is die van ongeduld. Alsof de naakte R1 smeekt om uitgelaten te worden en liever niet te traag.

 

MT10

De MT10 heeft een krachtig uitstraling

Ongeduldig Crossplane geluid

Het geluid dat de viercilinder maakt is niet overdreven luid maar toch echt anders dan bijvoorbeeld een FZ1.

Het lijkt of de viercilinder onregelmatig loopt en dat komt natuurlijk ook doordat het een crossplane motor is.

De kruktappen staan onder een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar en de ontsteking verloopt anders dan bij een flatplane krukas.

Ik kan mij wel voorstellen dat menig minder ervaren motorrijder zich laat afschrikken door het geluid en het imposante agressieve voorkomen van de 1000 cc vierpitter.

 

MT10

Als je dit in je spiegels ziet ga je vanzelf aan de kant

Ik ben niet snel onder de indruk

Ik echter niet, de uitstraling van deze krachtpatser maakt dat ik zo snel mogelijk wil opstappen om de machine uit te proberen maar dan wel in een stijl die past bij de openbare weg.

Het is ook de vraag of het agressieve voorkomen en de 160 pk een reden is om niet op deze krachtpatser te stappen.

Je hebt dan wel 160 pk tot je beschikking maar die komt er alleen uit als je zelf het gas flink open draait en dat heb je natuurlijk altijd zelf onder controle.

En als je dat dan doet dan is er nog altijd een batterij elektronica aan boord die de boel onder controle houdt.

 

Yamaha MT10

Water en oliekoeling om de temperaturen onder controle te houden

Je kan de Stability controle ook uitzetten.

De MT10 is natuurlijk uitgerust met instelbare Stability controle en dat is met een 210 kilo wegende krachtpatser alleen maar goed natuurlijk alleen proef je daardoor nooit de echte agressie van 160 pk.

Voor de mensen die het durven, je kan de Stability controle ook uitzetten alleen wil je dan wel perfect droog asfalt zien. Althans zo denk ik dan.

Zodra je plaats neemt op de Yamaha merk je dat dit een motorfiets is die niet bij lange mensen past.

De zithoogte is 825 mm en dus krijg ik met mijn 1.70 meter mijn voeten prima aan de grond.

 

Crossplane motor

Ongeduldig geluid uit de vier in een uitlaat

Sportieve maar relaxte zit

De zithouding is toch een beetje afgekeken van de R1 maar dan minder naar voren hangend, dat is tenminste hoe ik het wil beschrijven. Je zit als het ware in een soort sportieve tour houding.

Bij lagere snelheden steun je op het stuur waar je op de lange ritten misschien wel last van kan krijgen.

Standaard is de MT10 uit te rusten met een windscherm maar die is naar mijn smaak te hoog en doet de van oorsprong agressieve uitstraling wel teniet.

Bij hogere snelheden vanaf 120 km/uur zorgt de winddruk ervoor dat de druk op je schouders afneemt. Dus snelheid maken is het advies.

 

Yamaha MT10

12000 toeren per minuut is het maximum aantal toeren

De buddy is breed en hard

Het zadel is breed en hard maar niet oncomfortabel. De MT die ik bij mee had heeft geen windscherm en dus kan je hem als de meest pure naked bike beschouwen die bestaat.

En ondanks dat is er nauwelijks sprake van hinderlijke wind tijdens het rijden op deze pure naked, ook als de naald even richting de 140 km/uur gaat.

Qua motorvermogen kom je met het 160 pk sterke viercilinder blok natuurlijk niet tekort. Van onderuit trekt de motor ook prima alhoewel ik dit met een koppel van 111 nm toch een beetje vind tegenvallen.

Andere motorfietsen die beduidend minder koppel hebben dan de MT10 hebben een soepeler motorkarakter bij lage toerentallen.

 

Crossplane motor MT10

Het Blok uit de R1 maakt indruk

Boven de 3000 toeren houden

Dit merk je aan het bokken van de motor als je het blok tot 3000 toeren in de 6e versnelling terug laat zakken en dan gas gaat geven.

Persoonlijk vind ik dat dit met een dusdanig sterk motorblok zonder moeite moet kunnen. Mijn eigen Fazer 600 trekt moeiteloos vanuit de zesde versnelling vanaf 2500 toeren door, net als bijvoorbeeld de Honda CB1000R.

De Yamaha lijkt hier duidelijk moeite mee te hebben en begint bij 3000 toeren duidelijk iets te protesteren.

Als je aan het gas blijft draaien lopen de toerentallen gewoon op maar echt naar zijn zin heeft de MT het dan blijkbaar niet.

 

Stuurdemper

De MT10 is voorzien van een stuurdemper

Boven de 3000 toeren een soepel motorblok

Dat zegt misschien iets over de sportieve afkomst van het blok dat een fors terug getunede versie is van het oorspronkelijke R1 blok.

Zolang je het blok boven de 3000 toeren houdt is het genieten van het soepele motorkarakter. Iets eerder een versnelling terug gaan loont dus in dit geval.

De toerenteller loopt door totdat het rode gebied bij bijna 12000 toeren bereikt is dus genoeg ruimte om met de toerentallen en 6 versnellingen te spelen nietwaar.

De Assist en Slipper Clutch en het quickshifter systeem helpen daar zeker bij.

Yamaha

De MT10 staat op eenzame hoogte

De MT10 is een prima bochten monster

De wegligging van de MT10 is zoals verwacht uitstekend en dan heb ik het niet eens over de SP.

De SP editie is uitgerust met volledig elektronisch instelbare vering van Öhlins en heeft in theorie veel betere vering dan de standaard MT. De motorfiets stuurt gewoon hemels.

Qua remmen zit je bij de MT10 ook prima met aan de voorkant twee 320 mm remschijven en aan de achterkant een 220 mm remschijf.

De remmen zijn natuurlijk uitgerust met ABS en zorgen voor een indrukwekkende vertraging.

 

ABS

Uitstekende remmen natuurlijk met ABS

Waar is de MT10 goed voor ?

Minpunten zijn er bijna niet te vinden bij de Yamaha rest alleen de vraag, waar is de MT10 nu het beste voor te gebruiken.

In feite kan je natuurlijk alles met een dergelijk motorfiets doen alleen zijn er wel wat beperkingen.

Zo is het opgegeven benzine verbruik met 8 liter op de 100 km (1:12) best aan de hoge kant waardoor je met het 17 liter tankje toch wel vaak bij een benzine pomp staat.

Wellicht zijn er MT10 rijders die daar andere ervaringen mee hebben. Het is ook geen motorfiets die je voor woon werk verkeer gaat gebruiken denk ik, want daar heb je geen 160 pk voor nodig.

 

motorfietsen

Indrukwekkend

De Yamaha is er in drie uitvoeringen

Ook het hoge benzine verbruik en de beperkte actieradius gaat een rol spelen bij het gebruik voor woon werk verkeer.

De MT10 is wellicht puur voor de fun bedoeld. Motorrijders die genoeg ervaring hebben met snellere motorfietsen kunnen zich natuurlijk heerlijk uitleven met de 160 pk sterke viercilinder, zeker als je de Stability control uitzet.

Een dagje circuit rijden lijkt mij in ieder geval een feest op de MT10. De Yamaha MT10 is er in drie verschillende uitvoeringen, de standaard uitvoering voor een prijs van € 15.999,–.

De SP met elektronisch instelbare vering die voor € 18.999,– aangeschaft kan worden en de Tourer editie die voor € 16.749, over de toonbank gaat. Met dank aan Hans van Wijk motoren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.