De motorbeurs Utrecht kondigt de lente aan

Het einde van de winter is alweer in zicht en de lente begint zich weer aan te dienen. En als de temperaturen stijgen is het zaak om weer je zelf op de hoogte stellen van de nieuwste motor snufjes. Proeven van de nieuwste modellen motorfietsen, en natuurlijk ook proefzitten.

De Motorbeurs in Utrecht

Het kan allemaal op de motorbeurs. De grootste motorbeurs vind eind weer plaats in de jaarbeurs hallen in Utrecht.

De eerste door een verbrandingsmotor aangedreven tweewielers reden al rond tegen het einde van de 19e eeuw. Motorfietsen werden in die tijd nog gezien als experimenteel.

Een echte markt was er niet voor de stinkende gevaarlijke machines.  Laat staan dat er een beurs was. Want dat was zoals het grote publiek over motorfietsen dacht.

Motorfietsen worden altijd als levensgevaarlijk gezien. En in feite waren ze dat in het verleden ook.

Want ook al reden motorfietsen in die tijd niet hard, er gebeurde toch veel ongelukken mee.

Utrechtse motorbeurs

Alternatieven en klassiekers op de motorbeurs in Utrecht

Motorfietsen waren voor de minder bedeelden

Het veiligste was toch de auto. Zo dachten de meesten tenminste. En toch reden er steeds meer motorfietsen rond.

Motorfietsen werden in eerste instantie nog gekocht door mensen die geen geld hadden voor een automobiel maar dat bleef niet altijd zo.

De automobiel was er echter voor de elite en niet voor het gewone volk. Pas toen de automobiel massaal geproduceerd ging worden, ging daar verandering in komen.

De massa productie van de automobiel dreef de prijs omlaag.  Hierdoor  konden meer mensen auto rijden.

De door Ford geproduceerde T-Ford was overigens de eerste auto die aan de lopende band werd gemaakt.

Motorbeurs in Utrecht

De nieuwste modellen op de motorbeurs Utrecht

Reclame en beurzen om aandacht te krijgen

Behalve het verbeteren van het productie proces was het ook nog zaak het verkoopproces (marketing) te verbeteren.

Producenten en verkopers bedachten manieren om nieuwe auto’s en motorfietsen te showen.

Een succesvolle manier om aandacht voor het gemotoriseerde vervoer te vragen was het organiseren van grote auto en motorshows.

Op deze shows werden de nieuwste modellen getoond aan het grote publiek. Gemotoriseerd vervoer werd door deze shows steeds populairder. De shows werden steeds professioneler.

In 1905 vond in Genève de eerste nationale automobiel en fietsshow plaats. De show, ook wel autosalon van Genève genoemd,  werd gehouden aan de Boulevard Georges-Favon.

Het was de eerste maar zeker niet de laatste show. De autosalon van Genève heeft de tijd overleeft en bestaat nog steeds.

zelf gemaakte modellen op de motorbeurs

Motorbeurzen bestonden nog niet

In eerste instantie werden de automobiel beurs en motorfiets beurs nog samen gehouden.

De variatie in motorfietsen was nog niet groot genoeg om een aparte beurs te organiseren en dus werd het gecombineerd.

Rond 1920 kwamen de eerste motorbeurzen met een gevarieerd aanbod van nieuwe motorfietsen.

Gevarieerd voor die tijd natuurlijk. De motorfiets industrie begon in ieder geval vorm te krijgen. Er ontstonden dan ook snel in verschillende landen meer motorbeurzen.

De Japanse Superbikes zorgde voor een boost

Met de komst van de Japanse superbikes zoals de Honda Goldwing en de Yamaha XS1100 kreeg de motorindustrie een ware boost.

De Japanse motorfiets industrie slingerde de internationale motor markt aan en de verkopen stegen.

De motorfiets was niet langer het vervoersmiddel voor de minder bedeelden, de motorfiets werd een duur hobby object.

Een van de bekendste Nederlandse motorbeurzen was die van de Rai in Amsterdam.

Een oldtimer beurs voor de liefhebbers

In grote colonnes trokken motorrijders met hun tweewielers naar het beursgebouw in Amsterdam.

Er kwam ook een oldtimer motorbeurs die de liefhebbers een blik in het verleden gunde.

In de hal van de beurs konden de liefhebbers zich vergapen aan de nieuwste technieken en de mooiste modellen.

Maar de motor-rai hield op te bestaan en er moest een alternatief komen.

Utrechtse motorbeurs

De nieuwe Africa Twin op de beurs in Utrecht

De eerste motorbeurs in een meubelzaak

In 1985 begon er echter iets nieuws en wel in een meubelzaak in Den Bosch.

In een leegstaande meubelzaak werd de eerste motorbeurs gestart en dat had grote gevolgen.

De beurs was zo’n groot succes dat de politie en de brandweer tijdelijk de deuren moesten sluiten vanwege de drukte. Maar liefst 27.000 bezoekers kwamen op de kersverse Motorbeurs af.

De organisator Jan de Rooy en de verschillende standhouders wisten niet wat ze meemaakten. Niemand had namelijk op zoveel bezoekers gerekend.

Een nieuwe locatie was nodig

De organisatie van de Utrechtse motorbeurs had dus niet gerekend op zoveel mensen en er moest nagedacht worden over een nieuwe locatie.

De Motorbeurs zelf werd echter wel voortgezet maar niet meer in de meubelzaak in de Den Bosch. De Motorbeurs werd verplaatst naar de Jaarbeurs in Utrecht.

De Jaarbeurs in Utrecht was natuurlijk wel opgewassen tegen dergelijke bezoekers aantallen.

De Utrechtse motorbeurs groeide snel en binnen korte tijd nam de beurs van 12.000 vierkante meter maar liefst 55.000 vierkante meter in beslag.

Er werd van alles om de beurs heen bedacht. Trial rijders lieten hun soms verbazingwekkende kunsten zien, en er werd een wheelie competitie gehouden.

Opengewerkte motorblokken voor de techniek liefhebbers

De beurs ging vooral over motorfietsen

In het begin was de motorbeurs vooral een beurs waar motorfietsen getoond werden.

Logisch natuurlijk want het is een motorbeurs denk je nu. In een later stadium kwam er echter steeds meer kleding en accessoires bij.

Nog wat later werd de motorbeurs in Utrecht nog gevarieerder. Het ging niet alleen maar over motorfietsen.

Dealers konden occasions tonen en verkopen. Clubs konden een plek huren op de beursvloer in hun jacht op nieuwe leden.

Er kwam ook plaats voor, veelal door hobbyisten, gebouwde motorfietsen. Choppers, supers sportieve racemotoren en scramblers sieren al jaren de beursvloer.

Motorbeurs Utrecht

Sommige exemplaren zijn te mooi om op te zitten

Een belangrijke leegte werd opgevuld

En natuurlijk kan de navigatie apparatuur niet wegblijven. Garmin en TomTom laten de nieuwste navigatie apparatuur zien en geven de bezoeker de kans om de nieuwste apparatuur te testen.

En de motorbeurs in Utrecht breide zich ook steeds meer uit. Er kwamen reisorganisaties bij die hun bijzonder reizen toonden en verkocht.

Toen de beurs eind jaren 90 tot grote hoogte was gestegen sloten importeurs zich ook aan bij de beurs.

Vanaf het einde van de 20e  eeuw toonden importeurs hun nieuwste modellen op de beurs. Honda, Yamaha BMW Suzuki etc.

Allemaal kregen ze in de gaten dat de Motorbeurs een belangrijke leegte bij het motor minnend publiek in Nederland opvulde.

motorfietsen

De inmiddels klassieke Turbo van Suzuki

Honda en KTM laten nieuwe modellen zien

De motorbeurs is inmiddels een begrip geworden waar bijna iedere motorrijder graag naar toe gaat. En het zijn niet de minste modellen die op de beurs getoond worden.

En voor de mensen met plannen, een nieuwe motor kopen kan ook op de motorbeurs.

In 2016 liet Honda bijvoorbeeld de nieuwe Africa Twin op de beurs zien, KTM toonde zijn nieuwe allroad modellen en Yamaha liet zijn scrambler modellen zien.

Voor de liefhebbers van techniek zijn er opengewerkte motorfietsen te zien waar de nieuwste technieken in verwerkt zijn.

Een niet te missen evenement

De motorbeurs is een volwaardige motorbeurs geworden waar liefhebbers van de gemotoriseerde tweewieler hun hart kunnen ophalen.

En zo aan het einde van februari kun je wel zeggen dat de motorbeurs in  Utrecht het begin van het motorseizoen aankondigt.

Want aan het einde van februari kan je wel zeggen dat de winter ten einde loopt en de lente zich aandient. De motorfietsen worden weer de winterstop gehaald en gaan de weg op.

Tijd dus om op de hoogte te blijven van de nieuwste modellen en tijd om nieuwe motorkleding te passen. Want alles…..nou ja bijna alles is te koop op de beurs. motorfietsen motorfietsen motorfietsen.

Opmerkingen

comments