De motorbeurs 2019 in Utrecht was weer een feestje

Bent u nog bij de motorbeurs geweest ? vraagt de mobile motorbanden man terwijl hij zijn bandenapparaat zoemend het zware werk laat doen. Jazeker, het was wel weer leuk om te kijken naar al dat moois maar meer dan kijken is het voor mij niet. Tja erg duur allemaal zeker antwoord hij terwijl hij om mijn voorwiel vraagt. Ja dat zeker, maar wel leuk om rond te kijken.

De motorbeurs

We besloten dus maar op vrijdag naar de motorbeurs te gaan met een stel want dan is het waarschijnlijk minder druk dan in het weekend. De motorbeurs dreigt ook dit jaar druk te worden bezocht dus vandaar.

Het kaartje had ik ondertussen digitaal aangeschaft en dat scheelde weer anderhalve euro, dat is snel verdiend dacht ik nog.

Met enige gedoe heb ik het kaartje op mijn telefoon gekregen zodat dit bij de ingang van de beurs makkelijk te scannen is, ja ik doe digitaal mee met de rest van de wereld.

Tot mijn spijt kon ik dit jaar niet op de motorfiets naar de beurs omdat er eerst nog wat sleutelwerk nodig is voor ik met mijn motorfiets de weg weer op kan.

 

BMW

Een BMW zelfbouw project 

een zaal vol motorfietsen

Niet dat het wat uit maakt hoe je er naar toe gaat maar je gaat toch het liefst in stijl nietwaar.

Bij het beursgebouw aangekomen zocht ik direct naar de snelste manier om het gebouw in te komen want het gaat om wat er binnen staat natuurlijk en niet om wat er buiten aan de hand is.

En dan kan je zomaar via een ingang naar binnen die geen ingang is zodat je zonder controle door kan lopen.

Het kaartje was netjes betaald en digitaal op mijn slimme telefoon geworsteld en dan wil je natuurlijk dat iemand dat ziet maar helaas niemand had interesse.

 

Motorbeurs

Een sportieve elektrische motorfiets, daar stonden er meer van

Ik doe digitaal mee

Niet dat ik zo graag gecontroleerd wil worden maar ik wilde wel laten zien dat ik digitaal mee doe.

De ingang die ik kies is overigens ook niet de meest uitnodigende ingang want wat er tentoongesteld wordt heeft niet heel veel met motorfietsen te maken.

Bordjes met daarop route 66 ? huh bestaat die route dan nog steeds en is die echt zo bijzonder ? Ik heb geen idee eigenlijk of route 66 echt bestaat of dat hij uitgevonden is door slimme zaken mensen ?

Ik ben in een ver verleden wel in Amerika geweest maar of ik op de bewust route heb gereden zou ik niet meer weten.

Ik kom ook allerlei leren producten tegen,  zoals gereedschap tasjes die ergens aan de zijkant van je motorfiets bungelen waar bijna geen gereedschap in kan, onhandig motorschoeisel etc.

 

motorbeurs

Er zijn ook foeilelijke elektrische motorfietsen

De prettige sfeer valt op

Zodra je wat verder de beursvloer oploopt valt de prettige sfeer in ieder geval wel op.

Alles staat natuurlijk vol met motor gerelateerde nuttige en minder nuttige zaken waar jong en oud man en vrouw glimlachend tussendoor loopt.

Soms zie je zaken waarvan je je afvraagt wat het in hemelsnaam met motorfietsen te maken heeft.

Zoals een klein standje waar iemand een beetje eenzaam met zijn eigen op afstand bestuurbare autootjes staat te spelen of een eenzame tatoeëerder waar de meeste mensen met een klein boogje omheen lopen.

 

Motorbeurs

Een klassieke XT500, geschikt voor de dakar of wereldreis

Tatoeages en motorfietsen

Want wat hebben tatoeages nou eigenlijk echt met motorfietsen te maken denken mensen waarschijnlijk.

Zo slenterend langs alle motorfiets en niet motorfiets gerelateerde standjes zie ik dat er heel veel om het motorrijden heen verzonnen wordt, dat was vroeger nog wel eens anders.

Wie kan zich nog de motorbeurs in de Amsterdamse Rai herinneren waar alle grote motorfabrikanten hun laatste modellen toonde zonder allerlei zaken er omheen. De motorbeurs in de Rai was echt nog motorbeurs en dat is nu wel een beetje anders.

Er staan meer standjes die niet of minder met motorrijden te maken hebben dan stands die er alles mee te maken hebben. Maakt het uit ? Nee absoluut niet want de sfeer is er niet minder om.

 

Motorbeurs

Motorkunst van BMW

Motorbeurs versus motorrai

In feite is de huidige motorbeurs in Utrecht beter dan de beurs uit vroeger jaren in de Rai in Amsterdam.

Er is voor ieder wel iets wat interessant of je nou op zoek bent naar een vakantie, een motorpak of helm,  of toch die tatoeage, het is er allemaal.

En in alle soorten en maten, of je nou een strakke race overal zoekt, een Goretex super waterdicht ademend off the road pak of blits T-shirt op de beurs kan je het zeker vinden.

Ook op motorfietsen gebied is er natuurlijk van alles te beleven en je wordt al bezoeker soms nog wel eens verrast ook.

 

motorbeurs

De klassieke powerbike van Yamaha in optima forma

Variaties op een motorfiets

Neem nou Royal Enfield die met zijn Himalayan van 411 cc en 24,5 pk met 182 kilo rijklaar gewicht de wereldreizigers onder ons probeert te verleiden.

Het van oorsprong Brits Royal Enfield is een merk om in de gaten te houden want de Himalayan is niet het enige model dat uit de Enfield fabriek komt. Zo is er de Interceptor, de Continental GT en natuurlijk de oude vertrouwde Bullet.

En natuurlijk is er BMW die met zijn variaties op de BMW RNineT de show stal en een ware verzameling motorkunst liet zien. Of je BMW nou mooi vindt of niet, wat de Duitse fabriek op de beursvloer liet zien was in ieder geval om te smullen.

Yamaha liet op de beurs dan eindelijk het productie model van de Ténéré 700 zien, zonder prijs want daar blijven ze bij Yamaha erg geheimzinnig over doen.

 

De super Tenere waar Peterhansel de Paris dakar mee won

De Tenere 700 of de super Tenere

In de zelfde stand van Yamaha stonden ook de nodige Super Ténéré’s in stemmig mat grijs met en zonder koffers.

Yamaha toonde ook een verzameling sportievere modellen, die mij persoonlijk niet zo aanspreken maar dat is een ander verhaal.

In diezelfde Yamaha stand stond ook de toch wel bijzondere Yamaha Niken. De driewiel motorfiets, met zijn 900 cc driecilinder motorblok, kan toch wel als een gewaagd stukje engineering van de fabriek met de stemvorken gezien worden.

Yamaha had duidelijk ook oog voor de meer nostalgisch ingestelde beurs bezoekers onder ons en die werden getrakteerd op een aantal legendarische modellen, zoals de super Ténéré waar Stefan Peterhansel ooit de Dakar mee won.

 

XS650

Een Yamaha 650 in XT500 stijl

Een XT500 en een FJ1100

De zelfbouwers kregen, net als vorige jaar, een eigen plek en ook daar waren kunststukjes te bewonderen. Zoals een prachtige 650 cc scrambler in de stijl van de oude vertrouwde XT500 en een in nieuw staat verkerende FJ1100.

En natuurlijk stonden er ook dit jaar weer een aantal elektrische modellen al of niet experimenteel, tja elektrisch hoort er steeds meer bij. Eerlijk gezegd begrijp ik dat wel al wordt ik niet echt warm voor elektrische motorfietsen.

Op de extreme prijs (€ 3,20) voor een blikje Heineken bier en het veganistische bordje onduidelijkheid na was het een prima dagje beurzen.

Het kaartje heb ik nog steeds digitaal op mijn telefoon, kan ik in ieder geval laten zien dat ik op de beurs geweest ben al was dat dan niet op de motorfiets.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.