De KTM 390 Duke is meer dan een A2 motorfiets

Het begon allemaal in 1934 in het Oostenrijkse Mattighofen. Daar richtte Hans Trunkenpolz zijn motorfietsen fabriek op. De naam van de Fabriek Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen is waar de afkorting KTM vandaan komt. KTM stond in eerste instantie bekend om zijn terrein motoren maar ontwikkelde later ook weg motoren. 

KTM en motorfietsen

KTM begon in 1953 met het inbouwen van Rotax blokken van 98 cc. Vervolgens bouwde KTM 123 cc motorfietsen en 147 cc scooters.

In 1991 kwam het bedrijf na een faillissement in handen van verschillende banken die het bedrijf opsplitste.

Zo kwam er het bedrijf voor sportmotorfietsen, fietsen, koelsystemen voor auto’s en motoren en werktuigbouw.

Toen in 2013 3 verschillende soorten rijbewijzen voor motorfietsen gingen gelden moest ook KTM mee met de stroom om geen marktaandeel te verliezen.

 

KTM Duke

De KTM 390 Duke heeft een krachtig voorkomen

Een 125 cc met 15 pk

Om mee te gaan met de markt kwam de fabriek uit Oostenrijk met de 125 en 390 cc Duke uit. De 125 cc motorfiets heeft een motorvermogen van 15 pk en is daardoor geschikt voor het A1 rijbewijs.

De Duke 125 heeft een koppel van 12 nm en levert dat bij 8000 toeren per minuut. Natuurlijk kan een 125 cc motorfiets meer vermogen leveren alleen hoort dat niet bij het A1 rijbewijs.

Droog weegt de Duke 137 kg en dat is best veel voor het vermogen alleen kan een dergelijke motorfiets niet veel lichter gemaakt worde denk ik.

Voor het A2 rijbewijs heeft KTM de 390 Duke op de markt gezet. De eencilinder van 390 cc heeft natuurlijk meer motorvermogen dan zijn kleinere broer en een hoger koppel.

 

KTM

Een KTM met pit

Goed voor het A2 rijbewijs

Met 43 pk en een koppel van ruim 35 nm kan je de Duke al een volwassen motorfiets noemen al is het een motorfiets voor het A2 rijbewijs, zeker gezien het gewicht van 149 kg.

Om een stuiterend achterwiel te kunnen voorkomen is een slipperclutch gemonteerd. Of een dergelijke koppeling zinvol is bij een motorfiets met 43 is de vraag maar het zit erop.

De Duke is afgeveerd met een omgekeerde WP voorvork van 43 mm met 142 mm veerweg. De achterkant van de Duke is afgeveerd met een WP element die zorgt voor een veerweg van 150 mm.

Voor de nodige vertraging is in het voorwiel een enkele schijfrem van 320 mm gemonteerd terwijl in het achterwiel een schijf van 230 mm gemonteerd is. De zithoogte van de KTM is een comfortabele 830 mm.

 

KTM Duke

Het iets te simpele dashboard van de Duke uit 2017

De Tenere is ook best hoog

Voor kleine mensen zoals ik zelf is de standaard hoogte van een van mijn twee motorfietsen, de Yamaha XT660Z Ténéré met 865 mm, soms ongemakkelijk en dus is 830 mm wel prettig.

Zodra je op de Duke plaats neemt merk je het lage gewicht en de geringe omvang van de motorfiets.

Zelf heb ik nooit iets met A1 en A2 rijbewijzen te maken gehad, ik kon direct op iedere motorfiets rijden die ik wilde.

Maar zo zittend op de Duke snap ik waarom er een onderscheid is gemaakt tussen de verschillende rijbewijzen.

 

WP vering

WP vering op de Duke zorgt voor prima wegligging

Een handelbare eencilinder

Zelfs als ik nog geen meter gereden heb merk ik dat de 373 cc motorfiets bijzonder handelbaar moet zijn.

Alles klopt ook aan de eencilinder uit Oostenrijk. Het zadel is hard maar best comfortabel, het stuur is lekker breed en de handels zijn makkelijk te bedienen. De koppeling bedienen vergt je helemaal geen kracht, net als de voorrem trouwens.

Het is echt een beginners motorfiets en dat is niet negatief bedoeld. Zodra je de motor start hoor je een volwassen motorgeluid.

Het lekkere geplof van de eenpitter doet mij denken aan mijn eigen eencilinder, de Yamaha Ténéré.

 

KTM Duke

De KTM is natuurlijk uitgerust met ABS

Het dashboard is gelukkig verbeterd

En dat gevoel wordt versterkt als ik de Duke in beweging zet. De 6 versnellingsbak schakelt bijzonder makkelijk en het blokje gaat lekker hoog in toeren door.

Dat toerental moet je overigens een beetje raden want het dashboard van de KTM is niet echt heel duidelijk.

De tellerpartij van de Duke zit in het kleine koplampje ingebouwd en is uitgevoerd in goedkoop groen en iets donkerder groen gekleurde letters om nog wat informatie te bieden.

Als je hoger in toeren komt gaat er een oranje lampje knipperen. Het geheel doet wel erg goedkoop aan en doet denken aan de oude monochrome beeldschermen van computers uit de jaren 90.

 

KTM boekje

Zeer uitgebreid boekwerk bij de KTM

Een Duke uit 2017

Misschien een niet zo belangrijk detail maar daar had KTM iets beter zijn best op kunnen doen.

Oké we hebben het wel over een Duke uit 2017 en bij het 2020 model is dat allemaal al veranderd dus waar zeuren we over niet waar.

Ondanks het feit dat de Duke maar 43 pk heeft blijkt het een heerlijk motorfietsje te zijn. Het blok is best pittig en trekt makkelijk door, ook in lagere toerentallen.

Het feit dat je zo nu en dan flink door moet trekken om gang te maken, maakt het rijden op de Duke alleen maar leuker want je hebt tenminste het gevoel dat je er wat voor moet doen.

 

De Tenere

De 660 Tenere heeft bijna evenveel vermogen als de Duke

De KTM kent prima weggedrag

Op het weggedrag van de KTM is ook niets aan te merken. De vering strijkt de meeste oneffenheden makkelijk glad, alleen de wat forsere hobbels voel je.

De motorfiets stuurt ook bijzonder licht over de bochtige smalle wegen waar ik de 390 cc eencilinder op uit mag proberen. Verkeersdrempels, snelle bochten of haakse bochten het gaat allemaal als vanzelf.

De Duke is zoals je kan zeggen een pure naked en bescherming tegen de rijwind heb je niet.

Het is ook niet de motorfiets om een scherm op te monteren alhoewel er wel windschermen bestaan voor de Duke alleen of je dat wil is een tweede.

 

KTM

Stevige achterbrug maakt dat het weggedrag uitstekend is.

Wie neemt er nou bagage mee op een Duke ?

Het meenemen van bagage lijk ook lastig alhoewel je natuurlijk overal zadeltassen overheen kan gooien.

Als je het gewicht maar beperkt houdt denk ik. Lange stukken snelweg lijken mij op een dergelijke motorfiets niet aan te raden.

Hoe dan ook, de Duke is een leuke motorfiets met best wel wat beperkingen maar dat kan je verwachten van een motorfiets dat geschikt is voor het A2 rijbewijs.

Niet dat dit geen motorfiets zou zijn voor mensen met een A rijbewijs.Voor mensen met een camper die een motorfiets mee willen nemen als ze op reis gaan is de Duke 390 een prima optie.

 

A rijbewijs

Voor de Tracer 900 is een A rijbewijs nodig.

Lekker achterop een camper binden

Het lage gewicht maakt dat je de motorfiets makkelijk achterop een camper kan binden en voor af een toe een ritje in de buurt van je vakantie bestemming is de 43 pk ruim voldoende.

De nieuwprijs van de Duke is met € 6.600,– best aan de forse kant maar je kan natuurlijk ook voor een goede occasion kiezen.

Maar wie goed zoekt vind zo nu en dan ook nog een goeie tweedehands Duke.

Bij Ab motoren in Leiderdorp staat bijvoorbeeld een zeer nette KTM 390 Duke met weinig kilometers voor de liefhebber.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.