De Kawasaki Z900RS is meer dan een leuke retro motorfiets

Wie langer dan 30 jaar motor rijdt kent net als ik ongetwijfeld de legendarische modellen van de jaren 70 en 80. Een van die modellen en wellicht het meest legendarische model ooit is de Kawasaki Z 900. De Z 900 was in de jaren 70 met 81 pk en 73,5 nm koppel misschien wel de meest krachtige motorfiets die er te koop was. Als je in de jaren 70 een dergelijke motorfiets had hoorde je er pas echt bij en nu is hij terug.

Kawasaki Z900RS

In de jaren 70 en 80 barste de strijd tussen de verschillende motorfabrikanten op het gebied van motorvermogen los.

Honda kwam met een 750 cc machine die 67 pk leverde en even later kwam de GL1000 met bijna 90 pk.

Kawasaki ging zich ook met de strijd bemoeien en verraste de motorwereld met een ranke 81 pk sterke viercilinder. De PK race was begonnen en Kawasaki speelde met de Z900 een niet te onderschatte rol.

Maar de Z900 was meer dan een snelle motorfiets. De 900 cc viercilinder had net iets andere lijnen dan de modellen die zijn concurrenten op de markt brachten.

De slanke tank het hoge stuur en de ronde teller partij deed vele motorharten sneller kloppen.

 

Kawasaki Z900RS

De Kawasaki Z900RS heeft het klassieke uiterlijk van de oude 900

Een andere kijk op motorfietsen

Bij Kawasaki keek men in die tijd duidelijk anders tegen motorfietsen aan en dat idee heeft Kawasaki nu terug gebracht met de opnieuw uitgebrachte Z900RS en de Z900RS café.

Bij het ontwerpen van de Z900 heeft Kawasaki vooral rekening gehouden met de oude lijnen van de Z900 en dat maakt de 900RS zo bijzonder.

De Z900 heeft een 950 cc vloeistof gekoeld viercilinder motorblok dat 98,5 nm koppel levert en 111 pk sterk is. Voor een 950 cc viercilinder motorblok is 111 pk niet bijzonder veel maar het is wel genoeg.

Met de Kawasaki Z900RS laat de Japanse fabriek duidelijk zien dat het bij motorfietsen niet altijd om het topvermogen gaat maar veel meer om het plezier. En met het plezier zit het wel goed met de klassiek ogende vierpitter.

 

Kawasaki Z900RS

De Naam Kawasaki zegt eigenlijk alles

De Kawa weegt 215 kilo rijklaar

De Kawasaki weegt met 215 kg rijklaar ruim dertig kilo minder dan zijn voorouder. De oude Z900 had een rijklaar gewicht van 248 kilo en dat verschil merk je absoluut als je gaat sturen met de machine.

De zwaar ogende Kawasaki stuurt wonderlijk makkelijk en is ongelooflijk wendbaar. Het motorkarakter is bijzonder vriendelijk waardoor je lekker met lage toerentallen over smalle landelijk wegen kan tokkelen.

Draai je het gas open dan merk je dat de Z900 genoeg vermogen heeft om flink indruk te maken. Niets bijzonders voor een 950 cc motorfiets maar toch mag vermeld worden dat je op een serieuze bike rijdt.

Het koppel van 98 nm is ook ruim voldoende net als het remvermogen. De 300 mm remschijven in het voorwiel en de 250 mm schijf in het achterwiel met natuurlijk ABS doen hun werk meer dan prima.

 

Kawasaki Z900RS

Een 41 mm dikke upside down voorvork zorgt voor prima wegligging

Uitstekende wegligging en zithouding

De zit op de Z900 is relaxt terwijl het brede stuur je het gevoel geeft dat je prima controle hebt over je motor.

Op de kleinere binnendoor wegen voelt de Z900 zich uitstekend thuis en daar komt ook de wendbaarheid van de motor om de hoek kijken.

De uitstekende wegligging heeft de Kawasaki onder andere te danken aan de 41 mm dikke Upside down voorvork met zowel ingaande als uitgaande demping.

Aan de achterkant zorgt een horizontale Back-link demper met uitgaande demping voor het constante contact met de weg.

 

Kawasaki Z900RS

De klassieke ronde tellerpartij van de Kawasaki roept herinneringen op

De Kawasaki heeft korte veerwegen

Ondanks de relatief korte veerwegen van 120 mm voor en 140 is de vierpitter opvallend comfortabel en slikt ook zonder moeite de nodig verkeersdrempels.

Die comfortabele vering is ook de reden dat de snelheid waarmee we de drempels namen steeds verder toenam.

De Z900 stuurt met gemak met een rustig zoemend uitlaatsysteem over smalle dijkweggetjes terwijl het blok rustig 2500 toeren draait.

Ga je flink aan het gas draaien klinkt er het lekkere viercilinder geloei uit de klassiek glimmende verchroomde uitlaat.

 

Kawasaki

Hij is er ook in het groen

Uitlaatgeluid van de Kawasaki

Kawasaki heeft speciaal voor de 900 onderzoek gedaan naar het uitlaatgeluid van de motor om zodoende het geluid van de oude 900 zoveel mogelijk te evenaren en met succes.

Want terwijl er in lage toeren een diepe brom klinkt komt er bij hogere toeren een agressieve brul uit de vier in een uitlaat, echt prachtig.

De Z900 moest een remake worden van de oude 900 en daar is Kawasaki prima in geslaagd.

Maar tegelijkertijd zorgen die uitstekende looks en dat prachtige op de oude 900 lijkende uitlaatgeluid ervoor dat de 900 zijn beperkingen heeft.

 

Weinig rijwind bescherming

Weinig bescherming tegen de wind

Zo lijkt een snelle rit op de snelweg met de Kawasaki Z900RS al gauw dodelijk vermoeiend te worden door het gebrek aan bescherming. Je kan een poging doen om je achter je teller partij te verschuilen maar dat zal niet veel helpen.

Tot 120 km/uur is het nog redelijk te doen maar kom je daar boven dan krijg je het idee dat je van de motorfiets afgeblazen wordt.

Het is natuurlijk ook waar je voor kiest als je een Naked Bike koopt. De Z900RS koop je niet om comfortabele lange ritten mee te kunnen maken maar om te genieten van de mooie klassieke lijnen en het geluid van de 4 in een uitlaat.

Het is dan ook geen motorfiets die gemaakt is voor wereldreizen, alhoewel er altijd mensen zijn die er mee op reis gaan natuurlijk.

 

Een horizontaal liggende achter schokdemper voor de prima wegligging

De Kawasaki heeft geen bagagerek

Bagage meenemen is zo goed als onmogelijk bij de Kawasaki vanwege het ontbreken van een bagagerekje en je vind ook geen bagagerekje bij de model accessoires.

Nu denk ik dat je als je perse wil wel aan een bagagerek kan komen voor de Z900 maar wil je dat wel ? Wil je wel een kofferset of een tanktas op deze machine zien ?

Koop je daar zo’n mooi ogende klassieker voor ? Ik denk persoonlijk van niet. Een motorfiets zoals de 900 koop je omdat je hem mooi vindt en mooi is hij zeker.

De 900 is duidelijk niet gemaakt voor de groottoerist maar voor iemand die zo nu en dan is een lekker stukje wil toeren. Of je gaat met een tas achterop de buddy een weekend richting de Ardennen met een mooi klassiek ogende machine.

 

Kawasaki Z900RS

Een klassieke verchroomde vier in een uitlaat siert de Kawasaki

Conclusie

Voor een motorfiets zoekt die er mooi uit moet zien en ook nog presteert is de Z900 misschien wel de beste keus die je kan maken.

De machine heeft genoeg vermogen om lekker gas mee te geven en zorgt toch wel voor een flinke glimlach op je gezicht.

Het geen motorfiets met absoluut topvermogen maar je mist niets. De Z900 heeft gewoon een hoge fun factor en daar gaat hij bij motorrijden om.

De prijs van deze aantrekkelijke naked bike is ook aantrekkelijk, de standaard Z900 kost in het zwart op een euro na € 13.000,–.

Wil je hem in het Kaki dan betaal je € 200,– meer en voor de bruine versie moet je aan een bedrag van € 13.299,– denken.

Hans van wijk motoren

Met dank aan Hans van Wijk motoren

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.