De Kawasaki Z900 of toch liever iets anders ?

Ze zijn zeldzaam aan het worden, hebben net iets minder inhoud dan een liter en zijn er in 3 varianten. Je hebt ze Met twee, vier en drie cilinders. Welke heeft de beste kwalificaties en wat kan er beter. Vooral dat laatste is leuk om over na te denken. Want hoe goed fabrikanten hun best ook doen met het bouwen van motorfietsen, er is altijd iets wat beter kan.

De Kawasaki Z900

Kawasaki maakt al vanaf dat ik mij kan herinneren een 900 cc motorfiets. De naam Kawasaki Z900 spreekt bij veel jonge en oudere mensen dan ook boekdelen.

De oude Kawasaki Z900 stamt uit de late jaren 70 en het was een van de eerst superbikes.

De Z900 kreeg maar liefst 81 pk mee en had een koppel van ruim 73 nm. De viercilinder was luchtgekoeld en had kettingaandrijving.

Kawasaki heeft de Z900 altijd in zijn programma gehouden en dat was onder andere vanwege de populariteit van de machine.

 

Kawasaki Z900

De Z900 heeft de meest pk’s

Er zit ruim 40 jaar tussen.

De motorfiets waar Kawasaki ruim 40 jaar later mee kwam is natuurlijk van een heel andere orde.

De 900 cc viercilinder heeft nu 125 pk en een koppel van 98 nm. Het rijklaar gewicht van de Z900 is 210 kilo.

De z900 is geen motorfiets voor lange mensen. Voor iemand als ik die net aan 1,70 is, is de Z900 prima geschikt. Voor mensen die een stuk langer zijn, is de Kawasaki een stuk oncomfortabeler.

Dat zit hem natuurlijk in het feit dat de viercilinder een vrij kleine motorfiets is waar je niet veel aan kunt veranderen.

Er kan misschien een iets hogere buddy op gemonteerd worden maar daar houdt het wel mee op.

 

Kawasaki Z900

De teller partij op de Kawasaki maakt dat je niet makkelijk iets aan het stuur kan wijzigen.

Prima zit positie op de Kawasaki Z900

De positie van de teller is op het stuur waardoor het monteren van stuurverhogers bijvoorbeeld onmogelijk lijkt of in ieder geval heel lastig wordt.

De zit positie op de viercilinder is door het brede stuur relaxt rechtop en daardoor goed vol te houden.

De zit maakt ook dat je volledige controle hebt over je motorfiets, het is in ieder geval beter dan een sportief ogend laag stuur.

De Z900 heeft meer dan genoeg vermogen om met plezier over kronkelende wegen in de Ardennen te toeren of om hoge Alpenpassen te bedwingen. De fun factor is hoog bij de Kawasaki dat is zeker.

 

Kawasaki z900

Stevig vering met voldoende veerweg.

Prima vering voor de Kawasaki Z900

Aan de voorkant is de vierpitter uitgerust met een 41 mm inverted voorvork die goed is voor 120 mm veerwegen. Het achterwiel heeft 140 mm veerweg, en dat is goed genoeg voor op de weg.

In de tank is ruimte voor 17 liter brandstof wat voldoende is om lekker onbezorgd te kunnen toeren. Remmen doet de Kawasaki met voor twee 300 mm schijven en achter een 250 mm remschijf uitstekend.

Voor lange ritten zoals een vakantie van een paar weken is de Z900 misschien iets minder geschikt aangezien er niet veel bagage mee kan op de Kawasaki.

2014 was het jaar waarin Yamaha de drie cilinder weer nieuw leven in blies. De oudere motorrijders onder ons kennen natuurlijk de XS750 en de latere XS850 van Yamaha.

 

Yamaha MT09

De Yamaha MT09 ziet er uit als een deugniet

De drie cilinders van Yamaha

Beide 3 cilinders behoorde niet tot het grootste succes van Yamaha, de huidige MT09 verkoopt veel beter. De MT09 blinkt niet uit als het om topvermogen gaat.

Met een vermogen van 115 pk en een koppel van 87,5 nm is de Yamaha duidelijk minder sterk dan de Kawasaki.

Die 10 pk die de Yamaha MT09 minder heeft worden goedgemaakt door het rijklaar gewicht van189 kg en dat is toch 23 kg minder dan de vier cilinder.

En dat verschil in gewicht merk je direct als gaat rijden met de drie cilinder.

De Yamaha is een pure gooi en smijt motorfiets die het prima doet op de wegen met korte bochten.

 

Tracer 900

De meer aangeklede versie van de MT09 is de Tracer 900

Qua vering doet de MT09 het minder goed

Qua vering doet de Yamaha het duidelijk minder goed. Het achterwiel heeft 122 mm terwijl het voorwiel 132 mm op en neer kan bewegen.

De Yamaha is uitgerust met twee schijven van 298 mm in het voorwiel en een enkele van 245 mm in het achterwiel en dat is net even iets minder dan de Kawasaki.

De actieradius van de Yamaha is met een tankinhoud van 14 liter duidelijk minder dan dat van de Kawasaki. Sturen doet de Yamaha even goed als de Kawasaki daar valt niets over te zeggen.

Voor de MT geldt ook dat lange vakantieritten met de MT09 niet de bedoeling zijn gezien de beperkte bagage mogelijkheden.

 

BMW F900XR

 

De BMW 900R doet prima mee

Yamaha maakt het wel makkelijker om het stuur te vervangen voor een ander exemplaar als je dat zou willen.

De tellerpartij zit los van het stuur gemonteerd en dat maakt het monteren van een ander stuur of het monteren van stuurverhogers net wat eenvoudiger.

BMW heeft zo zijn eigen ideeën als het om motorfietsen gaat en liet dat blijken door met een 900 cc tweecilinder op de markt te komen.

De staande twin wordt door BMW in de categorie Roadster geplaatst, en is een pure naked bike.

 

BMW F900R

De F900R in al zijn betaalbare eenvoud

De pure naked van BMW

De twin heeft een koppel van 88 nm en een vermogen van 105 pk. Rijklaar weegt de BMW 211 kg

De remmen van de BMW bestaan uit 2 320 mm schijven in het voorwiel en een 265 mm schijf in het achterwiel.

De BMW is er als Roadster wat een pure naked bike is en als XR. De XR is de meer aangeklede versie van de 900 cc twin van BMW en is duidelijk meer gemaakt voor de wat langere afstanden.

Dat zie je aan het kleine maar zeer doeltreffende kuipje van de XR en aan de 2 liter benzine die de XR meer mee kan nemen dan de R.

 

BMW F900R

De super naked van BMW mag er zijn

De prijs telt ook mee

Bij de 900R is 13 liter brandstof het maximum en dat is best weinig, ondanks het opgegeven verbruik van bijna 1:25.

De Kawasaki Z900 kan voor een bedrag van € 10.699,– in je garage staan.

De Yamaha is met € 10.999,– net iets duurder terwijl de BMW F900R met € 9.750,– onder de € 10.000,– weet te blijven.

De XR versie van de F900 stijgt qua prijs boven alle andere uit en gaat voor € 13.450,– over de spreekwoordelijke toonbank.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.