De Kawasaki Z900 is puur voor de fun

De oudere motorrijders zullen zich de oude Kawasaki Z900 uit de jaren 80 van de vorige eeuw nog wel kunnen herinneren. De Z900 behoorde tot de meest legendarische motorfietsen van de vorige eeuw. Het was het wapen van Kawasaki in de tijd waarin de superbikes opkwamen. Aan mij de eer om op de nieuwe Z900 te gaan rijden en er een review over te schrijven.

De Z900 ziet er Spartaans uit

Als ik het zwart groene monster van Kawasaki zie staan is de eerste gedachte die bij mij opkomt er een van kramp en rugklachten.

De 900 cc viercilinder heeft een nogal gedrongen voorkomen en straalt op het eerste gezicht niet veel comfort uit.

Dat beeld wordt voor een klein deel gevormd door de lengte van de Z900 die met 2065 mm iets minder is dan bijvoorbeeld de lengte van 2100 mm van zijn neef, de Z900RS.

De Z900 RS is de meer klassieke variant op de 900 cc viercilinder van Kawasaki. Appels met peren vergelijken misschien maar het gaat even om het beeld dat ik heb, te kunnen verklaren.

 

Z900

De Kawasaki Z900 ziet er wel spannend uit.

Een 900 cc supermotard

Je zou de Z900 het beste kunnen zien als een krachtig supermotard maar dan net even anders.

Dit beeld veranderd als ik plaats neem op de viercilinder. De zit op de Z900 is verbazingwekkend goed en relaxt en je krijgt meer het idee dat je de motorfiets aantrekt dan dat je er op gaat zitten.

De hoogte van het stuur is precies goed en lekker breed. En dat is maar goed ook want zo op het eerste gezicht is het niet mogelijk om stuurverhogers te plaatsen.

Het zeer compacte dashboard van de Kawa zit op het stuur gemonteerd zodat er op het eerste gezicht weinig te wijzigen is aan de positie van het stuur.

 

Kawasaki

Een dashboard ter grote van een smartphone

Een smartphone als Dashboard

Het dashboard is zo’n beetje even groot als een uit de kluiten gewassen smartphone maar geeft wel de informatie die je wil zien op een motorfiets.

Rechts onderin de snelheidsmeter, een kleurig regenboog bovenin geeft de toerentallen aan.

Een klein metertje aan de linkerkant laat weten hoeveel brandstof je nog hebt en er zit zelfs een indicator op die aangeeft of je zuinig rijdt of niet. Alsof dat op een dergelijk motorfiets belangrijk is maar het zit er op.

Allemaal erg beknopt maar voldoende, zeer overzichtelijk en zo geplaatst dat je er gemakkelijk af en toe een blik op kan werpen. Voor wie het wil kan er een smartphone draadloos verbonden worden met je motorfiets.

 

 

Kawasaki

Een lekker smoelwerk

Het gegrom van een Akrapovic

Met een druk op de startknop breng ik de viercilinder tot leven waarop er een diep gegrom uit de Akrapovic uitlaat komt.

Volgens de dealer is het exemplaar waarop ik ga rijden uitgerust met een geheel ander uitlaatsysteem waardoor de Kawa 130 pk levert. 5 pk meer dan de standaard uitlaat.

5 pk is niet echt veel meer, dus of je het daar voor wil doen kan je je afvragen. Als je de Akrapovic niet vanwege de 5 pk extra wil hebben dan wil je het misschien voor het gezicht of het geluid.

De lompe zware originele uitlaat van de Z900 is er niet een om direct enthousiast over te worden en dus kan dat een reden zijn om iets anders te monteren.

 

Akrapovic

Een strak ogende Akrapovic siert de Z900

De Z900 stuurt bijzonder makkelijk

Of het geluid nog binnen de legale normen ligt is de vraag maar opzwepend is het zeker. Wat je direct merkt als je wegrijd is het gemak waarmee de Z900 te besturen is.

Het is alsof je op een supermotard rijd zo makkelijk is de motorfiets te berijden. Het sturen is zeer direct en bij kleine krappe bochten hoef je nauwelijks iets te doen, het gaat bijna vanzelf.

Ook de reactie op het gas is verrassend mild. Wil je lekker rustig toeren over kleine bochtige dijkwegen (waar dat nog mag tenminste) dan kan dat gemakkelijk zonder moe te worden.

Zodra je het gas opendraait voel je de 130 pk er onmiddellijk in springen. Ook vanuit lagere toeren trekt de vierpitter heerlijk van onderuit weg. Logisch ook gezien het flinke koppel van ruim 98 nm.

 

Kawasaki Z900

Een super krachtig motorblok

210 kg rijklaar met 125 pk

Het relatief lage gewicht van 210 kg rijklaar helpt natuurlijk ook bij het weggedrag. Ook bij flinke accelereren en hogere snelheden blijft de Z900 uitstekend stabiel.

Natuurlijk verwachten we ook niet anders bij een moderne motorfiets met 125 pk maar ik vermeld het toch maar even.

De wegligging is mede door het stijve Trellis frame van hoogwaardig staal en de uitstekende 41 mm Inverted voorvork en Horizontale back link vering achter uitstekend te noemen.

Of je nou met hoge snelheid over strak asfalt rijdt of op kleine hobbelig dijkwegen de viercilinder blijft altijd prima onder controle en comfortabel.

 

Kawasaki

De Klassieke Z900

Weinig rijwind bescherming

En vooral dat laatste is verrassend. Want als er iets is wat ontbreekt dan is het bescherming tegen de rijwind.

De voorkant van de Kawasaki is voorzien van een minuscuul stukje plastic dat de naam windscherm niet eens kan dragen maar het lijkt wel te helpen. Op 80 km/uur wegen heb je nauwelijks bescherming nodig natuurlijk en je voelt dan ook nauwelijks rijwind.

Ook op de snelweg lijkt het schermpje toch wat bescherming te bieden. Tot 140 km/uur is het rijden op de toch wel erg naakte Kawa nog prima te doen, ondanks het gebrek aan bescherming.

Kom je boven de 140 per uur dan mis je toch wel een windschermpje. Aan remkracht heeft deze Japanse gigant ook absoluut geen gebrek.

 

Z900

Een klein stukje plastic ter bescherming tegen de rijwind

Indrukwekkende vertraging

De 300 mm grote dubbele schijfrem in het voorwiel en 240 mm schijf in het achterwiel weten voor een indrukwekkende vertraging te zorgen.

De Z900 is in bijna alle opzichten een uitstekende motorfiets voor absolute fun alleen is het de vraag hoe een dergelijk motorfiets op de lange afstand bevalt.

De zit is dan wel comfortabel tijdens de proefrit maar of je dat na 200 km snelweg nog vindt is de vraag.

Het is ook geen motorfiets waar mee 3 weken mee op vakantie gaat met bagage want waar moet je de bagage laten in hemelsnaam.

 

Z900RS

De tellerpartij van de klassieke tegenhanger van de Z900

Ooit een Z900 met koffer rek gezien

Er zit standaard geen bagagerek op en dat wil je ook niet omdat dat simpelweg geen gezicht is op een dergelijk motorfiets.

Ooit wel eens een Z900 met kofferrek met koffers gezien ? Nee, houden zo want geloof me het verprutst het voorkomen van de motorfiets volledig.

Een dergelijk motorfiets koop je ook niet om lange reizen mee te maken maar voor dagtrips, snelle of gewone toertochten of een lang weekend met weinig bagage bij je.

 

Supermotard

De Z900 is een gedrongen krachtpatser

De Z900 valt in de categorie funbike

De Z900 valt duidelijk in de categorie funbike alhoewel bijna iedere motorfiets bij mij in de categorie funbike past.

Het is absoluut makkelijk een motorfiets die je als tweede of misschien derde motorfiets hebt.

Mooi of niet dat is een andere vraag en ook een erg persoonlijke. Over de rijeigenschappen is echter helemaal niets af te dingen.

De Kawa900 is ook best vriendelijk geprijsd want voor net iets meer dan 10.000 euro  koop je uitstekend sturende motorfiets met meer dan genoeg vermogen en een hele hoge fun factor.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.