De Kawasaki Z1000 als sterke middenmotor

Bij de naam Kawasaki denken veel mensen direct aan de Z900 en de Z1000. Twee legendarische modellen uit de jaren 70 en tachtig van de vorige eeuw. In het programma van Kawasaki komen de beide snelle machines nog steeds voor, alleen is de vraag of ze nog steeds zo bijzonder zijn als in de jaren 80 van de vorige eeuw.  

De Kawasaki Z1000

Kawasaki veroverde de jaren 70 en 80 met de Z900 en later de Z1000 veel motorharten. Als je in het bezit was van een Z900 dan was je iemand.

De oude Z900 van eind jaren 70 had maar liefst 81 pk en behoorde tot de top van de motorwereld.

Geen enkel ander merk had in die tijd een antwoord op het brute vermogen van de luchtgekoelde viercilinders van Kawasaki. Wat de oude modellen zo bijzonder maakte was het model dat iedere motorliefhebber aansprak.

De karakteristieke druppel tank en het dekje achter de buddy hadden die typische Kawasaki look. Kawasaki heeft nu nog steeds de beide Z modellen in zijn programma zitten maar dan wel in een heel nieuw jasje.

 

Kawasaki Z1000

Mooi of niet, dat is een kwestie van smaak

Een andere Z1000

De huidige Kawasaki Z1000 heeft natuurlijk helemaal niets meer te maken met het model uit de jaren 70.

Technisch is er veel verbeterd. Het vermogen is bijna verdubbeld en het gewicht is met bijna 20 kilo afgenomen.

Een prima geluid voor de echte Kawasaki fans maar echt bijzonder is het niet.

De meeste zichzelf respecterende motorfiets merken produceren ondertussen motorfietsen met dik 100 pk en weinig kilo’s.

 

Kawasaki Z1000

Ietwat gedrongen maar wel strak

Hoekig en gedrongen

Het model van de moderne Z1000 heeft ook helemaal niets meer te maken met het klassieke model uit de jaren 80.

De huidige Z1000 oogt een beetje hoekig en gedrongen en mist de mooie lijnen van weleer.

Niet dat vroeger alles beter was maar soms waren dingen gewoon mooier. Het is ook een beetje gezeur want voor de liefhebber is er nog altijd de Z900RS retro dus is er keuze genoeg.

Smaken verschillen nietwaar en er zijn absoluut mensen die de moderne bruut ogende Z1000 wel mooi vinden.

 

Kawasaki

Minder leuk voor de duo passagier

Een een persoons motorfiets

Zodra je plaats neemt op de 1000 cc’er merk je in ieder geval dat de motorfiets als een persoonsmotorfiets is bedoeld.

Tenzij je absoluut een vreselijk hekel aan iemand hebt is het in ieder geval niet aan te raden iemand achterop te nemen.

De buddy is ook eigenlijk geen buddy zit maar meer verdiend eerder de naam een persoonszadel met een klein stukje extra voor als je perse even iemand mee wil nemen.

voor echt lange afstanden lijkt de vierpitter gezien het zadel ook niet echt geschikt.

 

Kawasaki Z1000

De klassieke versie van de Z1000

De Z1000 is minder voor lange afstand gemaakt

Je kan er natuurlijk wel een rondje Ardennen of Eifel mee doen maar dan wel met zo min mogelijk of liever gezegd helemaal geen bagage. Daar is de Z1000 gewoon niet voor gemaakt.

Dat de Kawasaki niet echt voor lange afstanden gemaakt is merk je ook aan de complete naaktheid van de machine.

Er is werkelijk niets wat enige bescherming biedt tegen de rijwind waardoor je je op hogere snelheden flink schrap moet zetten.

De Z1000 behoort dan ook tot het ras van de super naked motorfietsen, het mindere comfort neem je er dan gewoon bij.

 

Yamaha MT10

De MT10 van Yamaha heeft 20 pk meer

Genoeg te koop voor de super naakte

Overigens zijn er genoeg hogere ruitjes te koop voor de Super naakte Kawa zodat je hem iets minder naakt kan maken.

Het zadel is redelijk comfortabel en breed alleen is het stuur wat laag waardoor flink op je armen steunt.

Het rijden op de krachtige viercilinder is, mede door het uitlaat geluid van de Akrapovic, een klein feestje.

Tja met dik 140 pk wordt iedere motorfiets ook wel een feest, zeker als dat vermogen ook nog een makkelijk onder controle te houden is.

 

Akrapovic

Akrapovic is een stuk slanker dan de standaard uitlaat

Niets nieuws onder de zon

En die controle is er zeker. Om te beginnen is de Z1000 met 221 kg rijklaar gewicht prima in balans.

Dit komt natuurlijk mede door de goed werkende Stability controle die ingrijpt als je net even te hard aan het gas draait.

Niets nieuws onder de zon want iedere motorfiets heeft dit ondertussen maar ik meld het toch maar even.

De gasrespons is prettig direct maar ook weer niet te plotseling zodat je niet echt verrast wordt, anders gezegd de Kawa reageert op een prettige manier op het gas.

 

Z1000

Een krachtig motorblok met prima prestaties

Prima sturende motorfiets

Sturen doet de Z1000 ook uitstekend. Het dubbele aluminium buisframe zorgt voor een strak sturende machine die geen moment onprettig verrast.

Bij soms onverwachte lengte richels in het asfalt blijft de krachtige vierpitter prima het spoor prima volgen, bij iedere snelheid.

De 41 mm inverted voorvork met 120 mm veerweg zorgt voor een prima contact met de weg.

Aan de achterkant zorgt een horizontale met gas gevulde Back-link schokbreker voor uitstekende vering.

 

Kawasaki Z1000

Prima stoppers in het voor en achterwiel

Een eigenwijs ontwerp

Aan de voorkant zorgen 2 310 mm grote remschijven voor de nodige vertraging terwijl de enkele 250 mm schijf in het achterwiel ook uitstekend zijn werk doet.

Alles gecontroleerd door goed werkend ABS systeem. Technisch is er niets mis met de Z1000 en met het plezier ook niet. Het uiterlijk is wel wennen.

Het gedrongen voorkomen het kleine zadel en de tank die vrij hoog zit zijn absoluut markant voor het model.

De Kawasaki Z1000 is hoe dan ook een eigenwijs ontwerp met geheel eigen lijnen.

 

 

140 pk

Een brutaal smoelwerk dat wel

Conclusie

Niets echt mis met de Z1000 van Kawasaki maar ook niets bijzonders. Vrijwel iedere fabrikant is tegenwoordig in staat om motorfietsen te bouwen met meer dan 100 pk.

En die dan ook nog eens makkelijk bestuurbaar te maken. Dat was vroeger nog wel eens anders.

De oude Kawasaki  Z900 en Z1000 waren voornamelijk pk beesten omdat ze over het algemeen minder makkelijk te besturen waren.

Een flexibel frame, slechte vering en hopeloze remmen maakte van motorfietsen met bijna 100 pk soms gevaarlijke projectielen.

Andere tijden

Die tijden zijn gelukkig veranderd en daar is deze 140 pk machine een voorbeeld van maar bijzonder is de Z1000 zeker niet.

De Z1000 is absoluut een prima motorfiets. Voldoende vermogen maar voor een 1000 cc machine ook weer niet bijzonder veel. Ter vergelijking, de MT10 van Yamaha zet een 1000 cc motorfiets neer met 20 pk meer.

Of je de Z1000 mooi vind is natuurlijk een kwestie van smaak. Persoonlijk had ik graag wat meer finishing touch gezien in bijvoorbeeld het dashboard die je nu doet denkt aan een computerscherm uit de jaren 90.

Voor € 13.799,– heb je wel een 1000 cc viercilinder met voldoende vermogen en prima weglegging maar echt bijzonder is het niet, het voldoet en daar is alles mee gezegd.

 

Hans van Wijk motoren

Met dank aan Hans van wijk motoren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.