De Kawasaki W800 voor een retro rijimpressie

Eind jaren 60 van de vorige eeuw wist Kawasaki de motorwereld te verbazen met een serie tweecilinder motorfietsen die sterk deden denken aan sommige Engelse modellen. De eerste in de serie is de W1SS. De W1SS twin leverde een motorvermogen van 49 pk en claimde een topsnelheid van rond de 180 km/uur. Later werd de W1SS opgevolgd door de W2 en de W3 die net iets meer vermogen hadden.

Retro motorfietsen zijn hip

De W1 uit de jaren 60 is gebaseerd op de 650 cc zware staande twin van BSA om niet te zeggen dat het bijna een zuiver kopie is.

In de tijd van de Retro motorfietsen ziet Kawasaki zijn kans nu schoon om de W1SS weer tot leven te wekken. Een W1 in een nieuw jasje en onder een net iets andere naam, de W800.

Met de W800 speelt Kawasaki in op de retro trend in de motorwereld. Veel merken laten oude, soms legendarische motorfietsen, herleven en vaak met succes.

Kawasaki heeft al eerder legendarische motorfietsen opnieuw tot leven gewekt en niet zonder succes. Neem de Z900RS. De Z900RS is gebaseerd op de legendarische Z900 uit de jaren 70.

 

Kawasaki W800

De Kawasaki W800 Café is voorral erg mooi om te zien

De W800 cafe heeft andere kwaliteiten

De W800 is een heel ander type motorfiets dan de viercilinder krachtpatser maar niet minder interessant.

Technisch is de W800 niet te vergelijken met de Z900 natuurlijk, gezien het vermogen maar dat zegt niets over de fun factor.

Want als er iets is wat de W800 Café wel heeft is dat een zeer hoge fun factor en dat met “slechts” 47 pk.

De luchtgekoelde tweecilinder heeft een koppel van 63 nm versnellen doe je door middel van de soepel schakelende vijf versnellingsbak. Het achterwiel wordt aangedreven door middel van een gesloten O ringen ketting.

 

W800

Smullen van de mooie retro tellers

Prima remmen met ABS

De Kawasaki W800 heeft twee prima functionerende remmen. Een enkele 320 mm remschijf in het voorwiel en een 270 mm schijf in het achterwiel doen het remwerk.

Het zijn absoluut geen indrukwekkende cijfers voor een tweecilinder maar zodra je er op gaat rijden zijn dergelijke technische feiten absoluut niet interessant.

Bij de W800 gaat het veel meer om de manier waarop het vermogen uit de tweepitter rolt en niet om hoeveel vermogen je hebt.

Zodra je op de W800 café gaat zitten heb je het idee dat je terug gaat in de tijd maar dan wel op een leuke sportieve manier.

 

W800 Café

De W800 Café heeft een sportieve maar niet oncomfortabele zit

Sportieve zithouding maar niet te sportief

De zithouding op de café racer is sportief maar niet echt ultra sportief zodat je toch relaxt kan toeren. Het stuur van de twin zit wel wat lager dan de 800 street maar nog niet zo laag dat de zithouding oncomfortabel wordt.

Het eerste wat opvalt aan de Kawasaki is de mooi vorm gegeven Chrome omrande tellers die op analoge wijze snelheid en toerentallen aangeven. Alles in prachtig stemmige retro stijl en het blijft niet bij de tellers.

Een blik op het robuust ogende motorblok met al zijn schitterende details geeft al aan dat Kawasaki veel aandacht aan het uiterlijk van de motorfiets heeft besteed.

Dat geldt ook voor de mooi vormgegeven tank in stemmig bruin en het mooie Caféracer waardige aluminium stuurkuipje, met echte inbusboutjes. De buddy zit, de vering, uitlaten en zelfs de zijstandaard, alles is lekker retro.

 

Kawasaki W800

Het blok straalt een heerlijke retro stijl uit.

Moderne technieken in een oud jasje

Die retro stijl is echt met zorg overal op de W800 toegepast. Natuurlijk is de Twin voorzien van de modernste technieken zoals injectie en ABS.

Die moderne techniek is wel tactisch verstopt om de stijl van de motorfiets niet teniet te doen.

De retro stijl merk je ook als je gaat rijden op de tweepitter. Het geluid, de zithouding en de merkbaar voelbare maar niet hinderlijke trillingen maken dat je het idee hebt dat je op een echte klassieker rijdt.

De Kawa is bij wijze van spreken klaar om naar het Ace café te vertrekken en aan te sluiten bij de Ton up Boys. Die 100 mijl per uur is met de Kawasaki W800 makkelijk te halen natuurlijk.

 

W800 Café

Ouderwets veel Chrome is wat er blinkt

Sturen is even wennen met de W800 Café

Het stuurgedrag is iets waar je aan moet wennen maar lang duurt dat niet en als je eenmaal gewend bent aan de soepel sturende machine begint de pret echt.

De Kawasaki W800 laat zich gemakkelijk een bocht in sturen en reageert prettig direct op het gas. Het is wel wat wennen aan de stugge vering maar daar is het een Caféracer voor natuurlijk.

Wat het rijden op de Kawa extra leuk maakt is de heerlijke tweecilinder roffel die uit de uitlaten rolt.

Het uitlaatgeluid is prima gedempt en voldoet ongetwijfeld aan alle wettelijke normen. Het geluid wat de twee pitter voorbrengt is in ieder geval wel voldoende voor een tevreden glimlach van de berijder.

 

Kawasaki Z900RS

De Z900RS is ook in heerlijke retro stijl

De W800 Café is niet gemaakt voor snelle ritten

Dat accelereren is overigens niet spectaculair maar dat kan je van een motorfiets met 48 pk ook niet echt verwachten.

Het koppel van de W800 is met 63 nm overigens ook niet echt indrukwekkend en ook dat geeft niets.

De Kawasaki W800 Café is ook niet echt bedoeld voor het rijden van lange afstanden.

Het is wel mogelijk om de nodig accessoires te kopen zoals een bagagerek en koffers van bijvoorbeeld Givi die redelijk de stijl van de twin volgen maar wil je dat wel.

 

W800 Café

Mooi aluminium kuipje met echte inbusboutjes

Met de W800 mag je gezien worden.

Bij dit soort motorfietsen gaat het om de stijl en niet om de praktische mogelijkheden of snelheid.

Bij een motorfiets als de Kawasaki W800 gaat het veel meer om het gevoel en het uiterlijk dan om prestaties.

Met dit soort retro motorfietsen ga je na een dagje lekker toeren met een koel drankje op een terras zitten om je motorfiets te bewonderen.

Gewoon lekker de mooi lijnen van de W800 nog even bewonderen en genieten van alle mooie details.

 

W800 Café

Zelfs de zijstandaard is retro

De Kawasaki W800 is er in drie types

Voor wie de Café versie van de W800 te sportief vind is er ook nog de “gewone W800 en de W800 Street. De W800 Café is te koop in stemmig metallic bruin en kost € 11.499,–

De Street is metallic mat zwart met grijs en kost je € 10.699,– en de gewone W800 is in heerlijk metallic groen te verkrijgen voor € 10.899,–.

De W800 is zeker niet bedoeld voor de liefhebbers van hoge snelheden maar dat maakt de W800 zeker niet saai.

Voor de liefhebbers van mooi ogende motorfietsen en sportief toeren is de W800 zeker het proberen waard. Maak een afspraak met Hans van Wijk motoren voor een proefrit.

Hans van wijk motoren

Met dank aan Hans van Wijk motoren

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.