De Kawasaki Versys 650 adventure Tourer Edition

Als je als motorrijder een nieuwe motorfiets wil kopen heb je het qua keuze niet echt makkelijk. Niet omdat er weinig dealers te vinden zijn of omdat er te weinig keuze is, nee omdat er misschien wel teveel keuze is. Hoeveel pk wil je, hoeveel koppel, hoeveel cilinders etc. Wil je een Allroad of adventure of toch liever iets retro’s of misschien een sport tourer, super naked, Urban cruiser, modern classic en ga zo maar door. Waar moet je als potentiële consument op letten als je iets nieuws wil.

Is het een Adventure motorfiets ?

Tja het leven van een motorrijder is niet altijd makkelijk, zeker als je niet zoveel te besteden hebt.

Alhoewel dat ook niet helemaal waar is. De keuze voor een nieuwe motorfiets gaat vaak om wat je nodig hebt en niet om wat je zou willen.

Gaat het bij motorfietsen alleen om pk’s en koppel ? of spelen er andere factoren mee ? Kan je echt alleen maar plezier hebben met een motorfiets uit het topsegment of hoeft dat niet noodzakelijk.

Wij van allesopdemotor.nl namen de proef op de som en namen een betaalbare middenklasser mee om deze eens aan de tand te voelen. De keuze viel dit keer op de Kawasaki Versys 650 2018.

 

Kawasaki Versys 650

De Versys in stemmig wit is het bekijken zeker waard

Wat is de Kawasaki Versys 650 eigenlijk ?

De Kawasaki Versys 650 is een motorfiets die door Kawasaki neergezet wordt als een uhh… tja als wat eigenlijk.

De Kawasaki kan je niet zien als een echte Adventure motorfiets en ook niet als sportieve tourmotorfiets.

Dus wat is de Versys 650 nou eigenlijk voor motorfiets, in welk segment zou je hem kunnen passen. Volgens de website van Kawasaki is de Versys een Adventure Tourer. Er is dus weer een nieuw soort motorfiets bij.

De Versys is dus geen echte Allroad motorfiets te noemen maar zit er wel tegen aan en dat zit hem in een paar belangrijke details.

 

Kawasaki

Weinig bodemspeling maakt de motor minder geschikt als Adventure motorfiets

Meer bodemspeling bij een Allroad motorfiets

Bij een Allroad motorfiets wil je bijvoorbeeld voldoende bodemspeling hebben om de onderkant van je blok heel te houden.

Dit is handig voor als je van de gebaande paden af gaat en meer avontuurlijk wil rijden.

De Kawasaki Versys 650 is volgens de website een Adventure Tourer Edition Edition en dus verwacht je dat je op avontuur kan. Nou is motorrijden natuurlijk altijd avontuurlijk maar het kan altijd avontuurlijker.

Met de Versys kan je in ieder geval best een beetje op avontuur als je het niet te wild maakt. De bodemspeling van de twee cilinder is met 170 niet indrukwekkend te noemen maar het is ook zeker niet weinig.

 

Allroad motorfiets

17 inch gietwielen zijn minder geschikt voor offroad rijden

Kawasaki of Suzuki ?

Vergelijk de Kawa bijvoorbeeld met de V-strom 650 dan doet de Versys het met 5 millimeter meer speling net iets beter.

Alleen is de Versys dan met voor en achter 17 inch wielen toch iets minder geschikt voor avontuur als de V-strom.

Want grotere wielen maken het makkelijker om over kleinere obstakels te kunnen komen. Een ander minder avontuurlijk detail van de Kawasaki is het feit dat hij alleen met gegoten aluminium wielen is uitgerust.

Mooi toch ? en aluminium is altijd lichter dan staal dus wat zeur je nou. Dat klopt maar gegoten wielen zijn nooit zo schok bestendig als spaakwielen en als je op avontuur gaat en dus op onverharde paden uit kan komen is dat een kwetsbaarheid.

Bovendien kan je ook kiezen voor gespaakte aluminium wielen al maakt dat de Versys dan wel duurder maar dat kan een keuze zijn.

 

Kawasaki Versys 650

Een lekker brede buddy zit zorgt voor veel zit comfort

Niet echt een allroad motorfiets

Het eerste wat opvalt bij het plaats nemen op de Versys is de zithoogte en de lekker brede buddy. Je hebt lekker de ruimte om af en toe een beetje te gaat verzitten en de buddy is lekker breed.

De zithoogte is met 840 mm overigens best fors te noemen. Ben je net aan 170 centimeters groot dan kan je nogal eens moeite hebben met je voeten aan de grond krijgen.

Even ter vergelijk een echte adventure motorfiets als de XT 1200 Z Super Ténéré heeft een zithoogte van 845 mm en een bodemspeling van 205 mm.

De bodemspeling van de Versys is 170 mm wat overigens wel weer 30 mm meer is dan een motorfiets die echt voor de weg is bedoeld.

 

Kawasaki Versys 1000

De grote broer van de 650 cc tweecilinder, de Kawasaki Versys 1000

Bodemspeling en pk’s

Het is vreemd om te zien dat de zithoogte van de super slechts 5 mm scheelt met de Versys 650 terwijl de bodemspeling van de Super juist veel meer is.

Zodra je de tweecilinder start merk dat je een middenklasse motorfiets hebt. De Versys is met 69 pk en een koppel van 64 nm geen pk monster te noemen.

Bij stationair draaien pruttelt de Kawa een beetje, terwijl je bij wat gas geven ook niet echt onder de indruk raakt. Bij de eerste meters die je rijdt merk ook dat er niet heel veel koppel aanwezig is in het blok.

De motorfiets trekt niet gemakkelijk van onderuit en vraagt duidelijk om wat meer toeren, wat overigens voor de Kawa geen enkel probleem is.

 

Kawasaki Versys 650

Een prima toer motorfiets

Een soepele 10.000 tpm

Volgens de toerenteller mag de motor 10.000 tpm draaien en lijkt dat ook makkelijk en soepel te kunnen.Zodra de naald van de toerenteller boven de 4000 toeren komt gaat het blok duidelijk soepeler draaien.

Boven de 4000 toeren wordt de tweepitter pas interessant, zonder dat het echt sensationeel wordt overigens. Het blok levert een best lekkere 69 pk en dat is echt niet slecht voor een 650 cc maar iets meer had ook gemogen.

Toch is 69 pk niet verkeerd als je het gewicht van 217 kg rijklaar bekijkt. Het gewicht is ook niet echt spectaculair maar zeker goed in orde. Zodra je de motor tot boven de 5000 toeren jaagt komt er echt gang in.

Het vermogen van de tweecilinder komt lekker soepel uit het blok rollen en zorgt voor de belangrijke fun factor.

 

Verstelbaar ruitje

Gewoon met de hand in hoogte verstelbaar ruitje

De Versys is gemaakt om plezier te hebben

Want de Versys is gemaakt om plezier te hebben maar welke motorfiets is dat eigenlijk niet ?

Gewoon lekker sturen op dijkweggetjes of slingerende wegen door de Franse Ardennen zonder dat het allemaal heel hard hoeft te gaan. Want snelheid is niet altijd nodig om lol te hebben.

Zolang je er rekening mee houdt dat het blok wat meer toeren wil draaien en onderin niet veel doet kan je lekker met de Kawasaki uit de voeten.

Niet dat de motor traag is, zeker niet. Hij heeft alleen een wat meer gas nodig om goed uit de verf te komen. En zodra je dat in de gaten hebt is het met de tweepitter echt genieten.

 

BMW 1200 GS

De BMW GS 1200 is de misschien wel de ultieme Adventure motor

 

Zonder problemen op een oor

De motorfiets laat zich zonder problemen makkelijk op een oor gooien en soms met flinke snelheid.

Als je zo aan het sturen ben met de Kawa dan mis je echt geen pk’s. Het feit dat de motorfiets niet tot de pk giganten hoort speelt dat geen enkele rol meer.

Zolang je de Versys op of boven de 4000 tpm houdt mis je niets. Oké bij fel accelereren is er geen sprake van een schop in je rug zoals bij de grote broer van de 650 of zoals bij de BMW S 1000 RX maar van een gebrek aan plezier is geen sprake.

De Versys heeft geen tractie controle omdat dat vanwege het vermogen van 69 pk gewoon niet nodig is.

 

Kawasaki Versys 650

Een flinke achterband en uitstekende remmen voor het veilige gevoel

Niet teveel poespas gewoon rijden

Geen ingewikkelde multi instelbare stability controle systemen om 160 pk in goede banen te laten lopen nee gewoon wat minder vermogen en zelf opletten.

Want al die controle systemen zorgen er volgens mij voor dat motorrijders zelf nog nauwelijks op hun snelheid letten en gewoon overal het gas opendraaien.

De Versys heeft natuurlijk wel ABS op de overigens prima functioneren remmen maar geen kantel ABS want ook dat kan je als motorrijder zelf in de gaten houden.

De eerste beste die zegt dat ik niet zonder kantel ABS kan wijs ik op het feit dat er 20 jaar geleden ook door motorrijders zelf geremd werd. En vaak zonder problemen maar oké dat is een andere discussie.

 

Akrapovic

Er mag wel iets meer geluid uit de uitlaat komen

Prima vering voor op de weg

Met de vering van de Versys is overigens ook niets mis want ondanks de niet zo lange veerwegen van 150 mm voor en 145 mm achter werkt deze naar behoren. Niet voldoende voor offroad gebruik maar zeker genoeg voor wat avontuur.

Stevige hobbels en verkeersdrempels worden door de prima dempers prima weg gepoetst, ook als je er met flinke snelheid over heen jakkert. Voor wie lange afstanden wil rijden is de Versys zeker ook prima geschikt.

De zithouding maakt dat je het lekker lang kan volhouden op de Versys zonder dat je snel moe wordt. Het Brede stuur en de afdoende bescherming tegen de wind door het ruitje verhogen het comfort.

Je hoeft ook niet bang te zijn dat je snel met een lege tank komt te staan want met 21 liter aan benzine met een door Kawasaki opgegeven verbruik van 1: 23 kan je zeker een flinke afstand afleggen.

 

Verstelbare schokbreker

Met de hand verstelbare vering werkt prima

Een prijs die bij de motorfiets past

En dan hebben we de prijs. De standaard Kawasaki, zonder extra’s zoals toerpakketten, koffers extra verlichting en valbeugels is de Versys al voor € 8.499,– van jouw.

Daar komen dan nog wel de kosten bij voor het rijklaar maken maar voor onder de € 9.000,– heb je dan wel een vrij complete motorfiets.

Als je de Versys extra wil aankleden of sportiever maken dan kan dat allemaal want Kawasaki heeft meer dan genoeg keuze in extra’s voor de Versys.

Wil je liever wat sportiever uitlaat geluid dan kan je bijvoorbeeld voor een Akrapovic uitlaat kiezen.

 

Versys

Niet teveel knoppen en dus eenvoudige bediening

Niets mis met de tweecilinder

Wil je meer uit de wind zitten dan kan je een hoger windscherm nemen. Dit zijn slechts twee voorbeelden van wat mogelijk is. Is er dan helemaal niets mis met de 650 cc Versys ?

Nee er is niets mis met de tweecilinder maar er zouden wel dingen anders kunnen om hem net wat avontuurlijker te maken.

Zo zou ik de Versys liever met gespaakte wielen zien en dan een voorwiel van minimaal 19 inch en achter gewoon 17 inch.

Of geef potentiele kopers op zijn minst de keuze om tegen meerprijs voor een echt adventure model te kiezen. Veel andere merken doen dit al zoals Suzuki met zijn V-strom bijvoorbeeld.

 

Versys 650

Een overzichtelijk dashboard geeft voldoende overzicht

Een prima motorfiets voor de prijs

De veerwegen zouden iets langer kunnen en we zien het liefst een carter bescherming voor als we net wat meer avontuur willen.

Dat dergelijk aanpassing de Versys wel voor een prijsverhoging kunnen zorgen beseffen we maar al te goed maar laat mensen die keuze kunnen maken. Er is overigens wel veel keuze in extra accessoires of aanpassingen.

Maar verder is de Kawasaki absoluut een geslaagde motor, zeker voor mensen die net iets minder willen besteden aan een nieuwe motorfiets en genoeg hebben aan 69 pk.

Als je een motorfiets zoekt om lekker te gaan toeren en zeker ook voor langere afstanden is de Versys zeker aan te bevelen. Ik was in ieder geval dik tevreden over de prestaties van de Kawasaki Versys 650.

 

Hans van wijk motoren

Met dank aan Hans van Wijk motoren voor het mogelijk maken Van deze rijimpressie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *