Als ik om 9.30 uit mijn raam kijk ziet de lucht er lekker helder uit. Een mager zonnetje maakt dat de dag er vrolijk uitziet maar echt warm is het nog niet. Ik ben hoe dan ook opgetogen omdat ik de eerste testrit van 2018 ga maken. Binnen 30 minuten zit ik in mijn motorpak op mijn motorfiets op de snelweg onderweg naar Hans van Wijk motoren. Het leven gaat weer beginnen, ik kan weer motorrijden.
Een oranje Kawasaki Versys
Als ik bij Hans van wijk motoren aankom staat de oranje Kawasaki Versys mij al met felle katachtige ogen aan te staren. Ik zal je even laten zien wat een motorfiets is, zo lijkt de Versys te willen zeggen.
Oranje ? maar Kawasaki is toch groen ? Ja ik had ook een gifgroene Kawa verwacht maar Oranje is ook goed. Ik vul even het benodigde formulier in, neem de sleutels aan en loop naar buiten waar de Versys staat te wachten.
Even later rij ik met de 1000cc viercilinder het terrein af. De eerste paar kilometers zijn altijd een beetje wennen, zeker als je van een eencilinder op een zware viercilinder stapt.
Het wennen duurt niet lang, want na de eerste twee bochten heb ik al het idee dat ik de Kawa al een hele tijd ken. De motorfiets stuurt opvallend makkelijk een bocht in maar het gaat net niet allemaal vanzelf.
De Versys heeft sportieve lijnen en goedmoedig karakter
De Kawa heeft dwang nodig
Dat vanzelf een bocht insturen dat had ik bijvoorbeeld met de 1200 GS van BMW wel. Maar echt moeilijk doet de Versys niet en het zijn natuurlijk pas de eerste twee bochten.
Bij het eerste stoplicht merk ik dat de Kawasaki wel wat aan de hoge kant is want ik kan mijn voeten net niet plat neerzetten.
Moet ik er wel bij vertellen dat ik slechts 170 mtr ben dus daar zal het ook aan liggen maar voor een sportieve toermotor lijkt de Kawasaki best hoog.
Even ter vergelijking, de 1200 GS van BMW heeft een zithoogte van 850 mm en de bij de Versys is dat 840 mm. En de 1200 GS is toch duidelijk ook voor naast de weg gemaakt.
De Versys heeft een flinke worst achterop liggen
De FJR1300 doet het met minder
En dat terwijl bijvoorbeeld de FJR1300 een zithoogte heeft die bijna 50 mm lager is. De FJR1300 en de Versys zitten toch in de zelfde hoek qua doelgroep dus vanwaar die hogere zit ?
Niet dat het nou veel uitmaakt maar het valt direct op als je ergens stil staat. De eerste de beste keer dat ik weer opstap geef ik dan ook gelijk een schop tegen de koffer die aan de zijkant hangt.
Vervolgens smeer ik met mijn laars een flinke kluit modder op het zadel omdat ik mijn been niet direct over het zadel heen krijg.
Tja die zithoogte he, vanaf dat moment stap ik weer op zoals ik het bij mijn eigen XT660Z doe.
Mooi Oranje in plaats van Kawasaki groen
Alsof je op een paard stapt
Gewoon net doen of je motor een paard is, dan lukt dat best. Je kent het wel, linkervoet in de stijgbeugel (voetsteun) en de rest over het zadel heen zwaaien.
Als je gewoon lekker aan het sturen bent merk je natuurlijk niets van die zithoogte maar het zegt iets over het idee dat de ontwikkelaars schijnbaar van de Versys hadden.
De Versys heeft bijvoorbeeld een bodemspeling van 150 mm terwijl de FJR van Yamaha het met 125 mm moet doen.
Nog een vergelijk, de 1200cc Super Ténéré, die toch als adventure/offroad motorfiets in de markt is gezet heeft 190 mm bodemspeling en een zithoogte van 845 mm.
Moderne techniek in oogstrelend mooie verpakking
De grote broer van de 650 cc
De 1000 cc Versys is natuurlijk de grote broer van de 650 cc tweecilinder die ook de naam Versys draagt. En dan is er natuurlijk ook nog de Versys 300 voor wie nog niet het juiste rijbewijs heeft.
En de 650 wordt toch een beetje als Adventure motorfiets neergezet. Doet gelijk de volgende vraag opkomen, is de 1000 cc Versys dan als Allroad of Adventure motorfiets bedoeld ?
Geen idee eigenlijk, echte Allroad paden zou ik met de 1000cc Versys toch niet snel nemen.
Bij de derde bocht ben ik al redelijk gewend aan de 1000cc viercilinder en geef ik wat meer gas. Ik rij op 80 kilometer wegen dus ik hou me wel in maar accelereren tot iets boven de 80 km kan natuurlijk wel.
De stille krachtbron maakt diepe indruk
De versnelling van de Versys is indrukwekkend
Zodra je dat doet dan merk je dat je een motorfiets bij je hebt met meer dan 100 pk, want er zit echt gang in. Kijk hier voor meer specificaties van de Kawasaki Versys.
De elektronische vermogen reductie is dan nog nog ingeschakeld waardoor de Versys iets minder fel reageert maar zelfs dan is de reactie indrukwekkend.
Je voelt overigens maar weinig van de 250 kilo motorfiets die in beweging wordt gezet want de versnelling die plaatsvind is ronduit indrukwekkend te noemen.
En dan heb ik de elektronica nog de opdracht gegeven mijn rechterhand wat te temmen.
Het imposante viercilinder blok doet overigens opvallend onopvallend zijn werk. Bij vol gas geven in de eerste 3 versnelling maakt het blok een zacht zoemend geluid maar meer ook niet.
Een praktische kofferset met binnentassen
Maximaal 10.000 toeren
De Versys kan volgens de toerenteller maximaal 10.000 toeren hebben maar of je daar met normaal gebruik ooit in de buurt komt is de vraag.
Want flink door gassen tot zijn derde versnelling maakt al dat je de wet in Nederland flink aan het overtreden bent.
De Versys heeft met 120 pk dus behoorlijk wat power en met een koppel van 102 nm is ook niet veel mis.
Dat koppel komt goed van pas bij rustig en zeer rustig toeren. Bij het rijden over toch wel zeer pittoreske dijkweggetjes, ja dijkwegen zijn in de randstad nog niet verboden, kan je de motorfiets gewoon doorschakelen tot de 6e versnelling.
Indrukwekkende ankers van Tokico
120 makke paarden
Vervolgens laat je de snelheid zakken tot de plaatselijk geldende maximum snelheid van 50 km/uur en dat zonder terug te schakelen en je hebt 120 makke paarden onder je aan het werk.
Nou ja werk, het lijkt erop dat het indrukwekkende motorblok stationair draaiend nog gewoon vooruit komt. En zo kan je heerlijk tokkelend met 50 km/uur en het blok in een soort slaapstand over de dijken sturen.
En sturen doet de 250 kilo zware Versys opvallend goed alhoewel je wel merkt dat er een flinke worst achterop ligt.
Want zoals ik al zei, de Kawasaki Versys heeft wel wat zachte dwang nodig, anders dan bij bijvoorbeeld de 1200 GS van BMW of de Super Ténéré van Yamaha.
Met de hand in hoogte verstelbare ruit
Bochten gaan niet helemaal vanzelf
Bochten gaan niet vanzelf, de Kawa moet met overtuiging een bocht in gezet worden. Geen probleem verder want de Kawasaki Versys stuurt als de beste maar het vergt iets meer overtuigingskracht van de bestuurder.
Zodra je weer gas kan geven is het een paar versnellingen terug schakelen en….. nou nee, laat dat terug schakelen nou maar zitten want dat is nergens voor nodig Vanaf 2000 tpm is er voldoende power om voorruit te komen. Schakelen doet de Versys, indien nodig, overigens uitmuntend.
De versnellingsbak laat zich makkelijk bedienen en dat komt ook doordat de met kabel uitgeruste koppeling veder licht functioneert.
Een hydraulische koppeling had ons beter bevallen maar dat zou de Versys zomaar een stuk duurder kunnen maken.
De koppeling wordt nog gewoon met een kabel bediend
Terug schakelen is niet nodig
Met toerentallen van onder de 2000 kan je gewoon het gas opendraaien zonder dat de viercilinder ook maar de neiging heeft om te gaan bokken of stotteren.
En want er dan gebeurt is ronduit indrukwekkend. Zodra het blok iets boven de 2000 tpm uitkomt begint de Versys te versnellen en dat versnellen gaat bij 3000 tpm over in een soort laagvliegen.
Zodra de Versys boven de 3500 tpm komt, gaat hij van goedmoedige makke toerbuffel over in een brullende F16 die de startbaan af raast.
En al dat geweld is dan ook nog vrij snel tot stilstand te krijgen door twee 310 mm grote schijfremmen voor en een 250 mm grote schijf aan het achterwiel. De voorrem heeft 4 remzuigers per schijf terwijl de achterrem er een heeft.
Een riant zadel voor lange comfortabele ritten
De Kawasaki heeft natuurlijk ABS
Natuurlijk is de Kawa voorzien van ABS en dat is in dit geval maar goed ook. Want voor je het weet kom je met de viercilinder boven de 150 km/uur en dan wil je ook nog veilig kunnen afremmen.
En met de Kawasaki Versys kan je de krullen zo’n beetje in het asfalt remmen zonder veel kracht te zetten want het remvermogen pas echt bij het motorvermogen.
En die ankers zijn ook prima met twee vingers te doseren, niks op aan te merken dus.
Maar waarom voor de Kawasaki Versys kiezen ? Nou waarom niet eigenlijk ? De Kawasaki doet nauwelijks onder voor bijvoorbeeld de FJR1300 van Yamaha.
Oké de Yamaha heeft ruim 20 pk meer aan boord en meer koppel maar is dan ook bijna 40 kg zwaarder.
Een lekker agressief smoelwerk
Met de Kawasaki Versys kom je niets tekort
En met de Kawasaki kom je echt niets te kort. De Yamaha heeft cardan en de Kawasaki een ketting maar dat is een van de redenen dat de FJR1300 zwaarder is dan de Versys. Want een cardanas zorgt ook voor extra gewicht.
Wat zeker uitmaakt bij de keuze voor de Kawasaki is de prijs. De Kawasaki Versys 1000 Tourer kost inclusief een uitstekende kofferset met heuse binnen tassen € 14.299,–. De Yamaha gaat voor bijna € 19.000 over de spreekwoordelijk toonbank.
En dan heb je er geen koffers bij want de aangeklede versie van de FJR gaat al snel richting de € 24.000 en dan scheelt het dus € 10.000. Hoe dan ook, de Kawasaki Versys heeft een diepe indruk op mij achtergelaten.
De souplesse van het motorblok, het motorvermogen, remmen etc. maken dat de Kawasaki een meer dan volwassen motorfiets is en zeker mee kan concurreren met de modellen van Yamaha en Suzuki.
Ook wij zijn onder de indruk van deze Kawasaki Versys en rijden er met plezier al enkele jaren mee rond. De hoge opstap is wennen maar gaat na enkele jaren probleemloos. Hij brengt ons overal heen wat met het comfort van deze motor erg fijn is.