De Honda Transalp is eigenlijk een Africa Twin mild

En plotseling stond er een gloednieuw Africa Twin in 2016, want het merk uit Japan houdt wel van een verrassing. De CRF1000 werd zonder al teveel aankondiging gepresenteerd op de verschillende motorbeurzen in de wereld. Het is tekenend voor de manier waarop de Japanse fabriek werkt, niet teveel ophef voor een nieuw model maar gewoon presenteren en verkopen.

Avontuurlijk motorrijden

Het merk verkoopt zichzelf wel moeten ze in Japan gedacht hebben en dat klopt. En nu in 2023 doet Het merk hetzelfde met de compleet nieuwe Transalp.

Bij Yamaha wist men op een gegeven moment ook dat het tijd werd voor vernieuwing. De laatste 660 cc eencilinder was weliswaar een technisch succes, commercieel viel het een beetje tegen.

Yamaha moest met iets nieuws komen. De strengere emissie eisen voor motorfietsen maakten dat  de eencilinder het veld moest ruimen voor een nieuwere, schonere motorfiets.

Bovendien vond het merk uit Japan eencilinders een beetje uit de tijd. Of Yamaha het eencilinder blok van de 660 door de laatste emissie eisen had kunnen krijgen blijft de vraag.

 

Tenere

De XT660Z was en is nog steeds een top machine

Tijd voor wat nieuws

De fabriek uit Japan besloot in ieder geval te stoppen met de XT660 en zowel de XT660X, de XT660R en de XT660Z Tènèrè verdwenen.

Het werd tijd voor iets nieuws maar wat ? Het was duidelijk dat Yamaha zijn befaamde Tènèrè model niet los wilde laten alleen vond de fabriek met de stemvorken de eencilinder blijkbaar te ouderwets om mee door te gaan.

Het alternatief was een nieuwe Tènèrè gebaseerd op het succesvolle MT07 motorblok.

Yamaha kon of wilde niet zomaar zonder meer het nieuwe model presenteren en wat volgde was een verkapte reclame campagne die een paar jaar duurde.

 

Africa Twin

De 750 cc Africa Twin.

De eerste Africa Twin

Teaser trailers overstroomde het internet, onduidelijke foto’s van wat de nieuwe Tènèrè zou moeten zijn werden keer op keer aan de liefhebber voorgeschoteld en allemaal zonder ook maar een beetje duidelijkheid te geven.

Het Japanse merk deed en doet dat nog steeds anders. Toen eind jaren 80 de Africa Twin door Het merk uit Japan werd geïntroduceerd ging dat zonder dat er veel drukte omheen werd gemaakt.

De Twin stond natuurlijk wel eerst op verschillende beurzen maar dat was dan ook het enige.

De eerste Africa Twin was uitgerust met een 650 cc v-twin motorblok en was goed voor 57 pk.

 

Africa Twin

De Twin met zadeltassen, klaar voor het avontuur

Een mildere versie van de Africa Twin

De tweecilinder allroad motorfiets stond met 220 mm voor en 210 mm achter vrij hoog op zijn wielen en met een zithoogte van 880 mm was de twin voor sommige rijders dan ook net iets te heftig.

Het merk met de vleugels besefte dit en kwam medio 1990 met een alternatief voor de stoere Twin en dat was de Transalp. De mildere versie van de rally koning was geboren en werd goed ontvangen.

De mildere allroad had net als de Africa Twin een V-twin blok alleen met een cilinderinhoud van 600cc.

En ook de Transalp werd zonder al te veel poespas op verschillende beurzen getoond en was daarna voor iedereen beschikbaar.

 

Transalp

De oude Transalp in een avontuurlijke pose

Het werd ook wel dames model genoemd

De motor deed qua kracht niet veel onder voor de Africa Twin. Het blok leverde 55 pk waarmee de Transalp in feite net zo sterk was als zijn iets grotere broer.

Met een zithoogte van 850 mm was de Transalp veel toegankelijk dan de Twin. De Transalp werd ook wel Africa Twin mild genoemd of, denigrerend het dames model.

Dat laatste was natuurlijk grote onzin want ik ken en kon vrouwen die net zo goed ,en vaak zelfs beter, in staat waren een motorfiets te besturen als mannen.

Met de Transalp had de Japanse fabriek de Trent voor vriendelijk ogende Adventure motorfietsen gezet. Het was ook vooral de snelheid waarmee de Japanners met de Transalp kwam.

 

 

Geen spionage foto’s

Geen jarenlange aankondigingen of “spionage” foto’s van half bedekte semi onherkenbare motorfietsen. Nee de Transalp was er in eens met heel weinig aankondiging en sloeg in als een bom.

En dat is precies wat Honda nu weer doet. De eerste Africa Twin was een groot succes net als de 1000 Africa Twin die in 2016 op de markt kwam.

De Africa Twin is net als zijn verre voorouder best een indrukwekkende motorfiets.

Het huidige 1100 cc model is met zijn 100 pk, lange veerwegen en ook weer een indrukwekkende zithoogte voor sommige ook weer net iets te heftig.

 

De Transalp was zonder meer een succesnummer

Minder vermogen en minder koppel

Voor de Japanse fabriek is dat de reden om ook nu weer met een Africa Twin mild (Transalp) te komen maar hoe mild is de Transalp nu echt vergeleken met zijn grote broer ? Qua vermogen is er niet heel veel verschil tussen de Transalp en de CRF1100.

Met ruim 100 pk heeft de Twin net iets meer vermogen in huis dan de Transalp die het met 10 pk minder moet doen.

Qua koppel wint de Twin het met 105 nm wel van de Transalp die 75 nm in huis heeft.

De Twin lijkt meer gemaakt voor het echte avontuurlijke werk. Dat zie je aan het verschil in bodemspeling en veerweg.

 

Tenere 700

De Tenere 700 was er niet zomaar even

minder bodemspeling en kortere veerwegen

Bij de twin is er 250 mm ruimte onder het blok terwijl zijn kleinere broer slechts 210 mm speling heeft.

Als je de nieuwe twee cilinder zo ziet op foto’s lijkt hij niet echt geschikt voor het ruigere off The road werk.

De kortere veerwegen en de bodemspeling maken dat de tweewieler het echte avontuurlijke werk niet leuk gaat vinden.

Kijk je bijvoorbeeld naar het uitlaatsysteem dan weet je zo dat je dat als eerst kwijt bent als je wat ruigere offroad wegen gaat rijden.

 

Tenere

 

We houden u op de hoogte

Met ruim 16 liter inhoud lijkt de Transalp ook veel minder benzine mee te kunnen nemen.

Het is wel te verwachten dat het benzineverbruik veel lager is natuurlijk maar 16 liter blijft weinig.

Het grote voordeel van de Transalp lijkt het gewicht te zijn want met 210 kilo is de kleinere tweecilinder bijna 30 kilo lichter dan de Africa Twin en daardoor beter handelbaar.

Gereden hebben we hem nog niet maar dat gaat vast niet lang duren, wij houden u op de hoogte.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.