De Honda NC750 X verrast op een prettige manier

Je kent het wel, even laten zien wie er de baas is op zijn of haar motor. Motorfiets in zijn eerste versnelling en dan al opschakelend de stenen uit de straat trekken. Maar dan moet je wel weten hoe je snel kan schakelen en tot welke toerentallen je je motorfiets moet doortrekken voor dat je naar de volgende versnelling gaat. Dat het ook anders kan bewijst Honda met zijn Dual Clutch Transmission.

De Honda NC750X 2018

Enigszins onwennig sta ik naar de linker zijkant van de Honda te staren want daar ontbreekt iets.

Net als aan de linkerkant van het stuur, ook daar mis ik iets. Terwijl ik zo naar de linker onderkant van de Honda staar vraagt de verkoper mijn aandacht.

“En hier zit de handrem”……huh handrem, op een motorfiets vraag ik. “Ja zodat hij op een helling niet van de standaard af kan rijden. Ah zo zeg ik met een verbaasde glimlach.

Als ik de handrem geaccepteerd heb wordt er uitgelegd hoe de Honda op de sportstand en op de semi automatische sportstand kan en hoe je handmatig kan schakelen.

Dat schakelen gaat zoals in de Formule 1 met een soort flippers aan het stuur maar dan met minder pk’s.

 

Honda NC750 X

De 2018 nc750x oogt klein maar heeft zeker potentie

Gewoon een Honda 750

Tja vroeger was motorrijden toch wel een stuk simpeler maar oké ook de motorindustrie ontwikkeld door en je moet als motorrijder ook niet stil willen blijven staan.

Na een korte uitleg is het mijn beurt om op de Honda NC750 X te stappen. Ja dat is dan weer ouderwets, een motorfiets met alleen een type aanduiding.

Geen kekke namen zoals Africa Twin, Pan European of Vulcan. Gewoon een Honda 750. Maar dan wel een ander soort als de aloude CB750 four. Officieel is het trouwens Honda nc750x DCT vanwege de automaat.

Om te wennen aan de tweecilinder zet ik hem eerst maar in automaat en in drive. De Handrem eraf, tja is ff wennen, en gewoon beginnen met gas geven.

 

Honda

De Handrem

Er komt beweging in de Honda

Het in zijn drive zetten van de bak gaat met een droge klik en bij een streepje gas komt er beweging in de Honda.

De Honda rijdt wat schokkerig het terrein af en voordat ik het terrein af ben springt de NCX al in zijn tweede versnelling zonder dat ik er wat voor doe.

En dat terwijl het twee cilinder motorblokje een beetje reutelt onder me want erg sportief klinkt de Honda niet.

Bij wat meer gas geven schakelt het DCT systeem de motor al snel door tot de 6e versnelling en dan rij ik iets van 60.

De Honda schakelt namelijk al naar een volgende versnelling bij 2000 toeren per minuut waardoor echt accelereren er niet in lijkt te zitten.

 

Honda NC750 X

Hier ontbreekt iets

Sportief optrekken met het DCT systeem

Ik neem de proef op de som door bij een stoplicht met de versnellingsbak op automatisch en de stand op drive sportief weg te trekken.

Oké gaat redelijk maar dat is dan ook alles. Ik kan de gemiddelde auto wel voor blijven maar meer ook niet.

Ik laat het gas terugzakken totdat de motor nog maar tweeduizend toeren draait en dan schakelt de automatische bak met een duidelijk voelbare klak terug naar 5. En zo verder naar 4.3 etc.

Vervolgens draai ik het gas flink open maar ik zie dan dat automaat al bij 3000 toeren overschakelt.

 

DCT

Hier ontbreekt een koppelingskabel

Het zit nog netjes ook

Tja dat maakt dat het zo traag aanvoelt allemaal. En traag is dan nog mild gezegd, want de Honda is in automatische drive stand een beetje slaapverwekkend.

Dan maar de sportstand proberen en de automaat uitschakelen. De schakelaars om al die ingewikkelde automatische en niet automatische voorkeuren in te schakelen zitten overigens wel overzichtelijk en makkelijk bereikbaar op de stuurhelften.

En dat terwijl de rest van de licht, knipperschakelaars, claxon, startknop etc. ook gewoon op die zelfde  stuurhelften zitten.

Hoe ingenieurs al die ingewikkelde elektronica overal in weten te passen tussen de rest is mij een raadsel, maar het kan en het zit nog netjes ook.

 

DCT

Schakelen tussen neutraal drive en sport gaat gemakkelijk

Handmatig schakelen in sportstand

De schakelaar voor de sport of drivestand zit ,makkelijk bereikbaar, op de rechterstuurhelft. Met de duim aan je rechterhand kan je de stand makkelijk van sport naar gewoon zetten en naar neutraal.

Voor het overschakelen naar de sportstand stop ik even want ik wil nu ook van automatisch op handmatig schakelen overstappen.

Dat handmatig schakelen doe ik met de twee makkelijk te bedienen flippers die op de linker stuurhelft zitten. Aan de voorkant zit de schakelaar voor het opschakelen en aan de bestuurderskant de flipper voor het terugschakelen.

Met de sportstand ingeschakeld en de versnellingen op handmatig veranderd de Honda van tamme scooter in een wild briesend PK monster die alle stenen uit de straat tr….. nou nee zo’n verschil is het nou ook weer niet.

 

DCT

De handrem van de Honda zit op het achterwiel

Slechts 54 PK

Want de Honda heeft slechts 54 pk en een rijklaar gewicht van 220 kg dus het is zeker geen pk monster maar hij wordt wel wakker.

De sportstand maakt dat de NC750 X 1000 toeren meer maakt in de automatische stand en dat merk je direct in het rijden.

Het blok schakelt in de sportstand bij 4000 tp/m automatisch naar de volgende versnelling. Het is nog niet overweldigend maar het is al een stuk beter dan bij de standaard drive stand.

De kleur van digitale toerenteller veranderd ook van blauw naar rood zodat alles er ook nog wat spannender uit gaat zien.

Die 1000 toeren die het blok extra draait maakt het rijden net even wat leuker.

 

Benzine onder het zadel

De benzinedop zit onder het zadel verstopt

Al flipperend lol hebben

Ga je handmatig schakelen dan wacht toch best wel een beetje een verrassing. De versnellingsbak reageert heel snel op de bediening van de twee flippers op het stuur.

En dat kom onder andere doordat de DCT bak twee koppelingen heeft. Een koppeling is er voor de even versnellingen en een voor de oneven. Vandaar ook de naam Dual Clutch Transmission.

En dan wordt de in eerste instantie saaie Honda ineens fun om op te rijden. Zodra je het schakelen met de flippers een beetje onder de knie krijgt wordt de tweepitter namelijk een stuk sportiever.

De Honda is natuurlijk niet te vergelijken met pk monsters als de S1000XR of de R1200 GS van BMW maar hij wordt wel interessanter. Overigens wordt de 100 pk sterke Africa Twin van Honda ook geleverd met het DCT systeem.

 

schijfrem met ABS

Een flinke schijfrem met Abs zorgt voor prima vertraging

Prima remmen met ABS

Bij stoplichten wegtrekken in de automatische sportstand maakt dat de Honda in de eerste paar honderd meter lastig bij te houden wordt voor de sneller motorfietsen.

En dit komt natuurlijk voornamelijk doordat je iedere keer tijd wint met de manier van schakelen of door helemaal niet te hoeven schakelen.

Maar accelereren is niet alles want je wil ook nog lekker een bocht door kunnen komen. En dat lukt met de Honda best goed. Op trajecten met korte bochten heb je aan de tweecilinder echt een hele leuke strak sturende motorfiets.

En als je de snelheid eruit wil halen dan kan dat ook prima want er zitten prima stoppers op de Honda en natuurlijk is de tweecilinder uitgerust met ABS.

 

Een lekker overzichtelijk dashboard

Het gaat niet echt hard

Zet hem in de sportstand in automatisch of handmatig schakelen en de fun factor schiet echt omhoog. Niet omdat het allemaal vreselijk hard gaat maar gewoon omdat het zo lekker gaat.

Heerlijk door de versnellingen flipperend, zonder dat je een koppeling hoeft te bedienen maakt dat je de motorfiets lekker in toeren kan jagen tot redelijke snelheden.

En ik zeg met nadruk redelijke snelheden want een topsnelheid van meer dan 170 km/uur zit er niet in.

En voor een 750 cc machine is dat wat aan de magere kant. De Honda is duidelijk geen scheurijzer maar is meer gemaakt voor woon werkverkeer met wat de mogelijkheid om af en toe een plezierritje te maken.

 

BMW S1000 RX

De Honda is geen PK monster als de BMW S1000 XR

Een verbruik van bijna 1:30

Lange afstanden met de Honda zouden qua zitcomfort wel lukken maar dan is er het toch wel erg harde zadel en de weinig bescherming tegen de rijwind die het ruitje biedt.

Ja dat ruitje had net iets hoger gemogen maar wie weet kan je die gewoon ergens bestellen.

Als we Honda mogen geloven heeft de Honda een behoorlijke actieradius van rond de 430 kilometer.

En dat is best flink aangezien er maar 14 liter in de tank kan. Honda geeft een verbruik op van bijna 3,4 liter op 100 kilometer maar hoe dat gemeten is weten we natuurlijk niet.

 

Africa Twin

De Africa Twin van Honda is er ook met het DCT systeem

Er kan ook een kofferset op

De benzine tank zit overigens niet op de plek waar je hem verwacht maar ergens onder het zadel en dat geld ook voor de tankdop die onder het zadel van de duopassagier zit.

Handig als je alleen zonder bagage op pad gaat maar als je je bagage achterop hebt wordt tanken toch een beetje een ingreep.

Wil je wat langere afstanden afleggen dan woon werk met de Honda dan kan je kiezen voor een kofferpakket met twee zijkoffers met een topkoffer.

Wil je luxer op pad dan kan je kiezen voor het luxere touring pakket met een kofferset, middenbok en handvat verwarming.

 

Hans van wijk motoren

Hans van Wijk motoren

Conclusie

De NCX 750 is een prima motorfiets voor als je niet al teveel eisen stelt. Het is geen supersport en ook geen echte reismotor of stoere adventure. De NCX is meer een motorfiets voor en ritje tussendoor of een ritje naar de Ardennen  of naar de Alpen.

Zeker als je een kofferset monteert en niet al teveel meeneemt kan je met deze motorfiets een hoop plezier hebben. De Honda is met een zithoogte van 830 mm ook zeker geschikt voor de kleinere rijders.

Ook het gewicht van 220 kg rijklaar zorgt ervoor dat de Honda geschikt is voor de kleinere onder ons.

Maar verder is er niets indrukwekkends aan de Honda. Een koppel van 68 nm en 54 pk maken dat de Honda niet spectaculair is maar met de fun factor zit het wel goed.

De Honda blijft met een rijklaar prijs van € 9.558,– aan de redelijke kant want je krijgt er een prima complete motorfiets voor waar je zeker plezier mee kunt hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.