De Honda Goldwing geschiedenis in een notendop

Toen de eerste versie van de GL1000 van op de markt kwam waren er blikken van ongeloof. De wereld van de motorrijder zou nooit meer hetzelfde zijn. Honda had na de introductie van zijn CB750 four een nieuwe superbike neergezet. De GL1000 was het begin van een meer dan legendarische motorfiets.

De Honda GL1800

Soïchirö Honda werd op 17 november 1906 in Hamamatsu Japan geboren als zoon van een smid. Soïchirö was de oudste zoon in de familie en hielp zijn vader met het repareren van fietsen.

Voor Soïchirö was de interesse voor techniek begonnen met het repareren van fietsen. Het verhaal gaat dat Soïchirö Honda op 8 jarige leeftijd door het zien van een T-ford interesse kreeg in het ontwikkelen van Race auto’s.

In 1937 startte Soïchirö een zuigerveren fabriek. In 1946 werd het Honda Technical research instituut opgericht.

Het bedrijf was niet meer dan een werkplaats in een houten hut maar het begin van de Honda fabrieken was er.

 

De Blackbomber

De legendarische  CB 450 ook wel Blackbomber genoemd

De behoefte aan transport was hoog

Door de tweede wereldoorlog was Japan danig verzwakt geraakt maar de economie was in de jaren vlak na de oorlog weer aan het verbeteren.

Er was in die tijd behoefte aan eenvoudig transport en dat transport was er door de oorlog bijna niet meer.

Voor Honda was die behoefte de kans om een goede start te maken met het bouwen van gemotoriseerde voertuigen.

Soïchirö realiseerde zich tijdens een bezoek aan de TT van het eiland Man dat hij zich voornamelijk met techniek moest bezighouden. Het aansturen van medewerkers en besturen van een bedrijf was niets voor hem.

 

Blackbomber

Revolutionaire techniek uit 1965 van de CB 450, de dubbele bovenliggende nokkenas.

De eerste Japanse motorfietsen

Voor het managen van het bedrijf werd uiteindelijk Takeo Fujisawa in het bedrijf gehaald. In 1948 werd het bedrijf met Soïchirö ‘s achternaam opgericht.

Honda was als merknaam geboren en zou de motorfiets naar een hoger plan tillen al was dat op dat moment nog niet het geval.

In het begin deed Honda niets anders dan motorblokjes voor fietsen bouwen en inbouwen. De motoren functioneerde als hulpmotor bij het fietsen.

Honda ging vrij snel over op het maken van volledige motorfietsen. In eerste instantie bouwde Honda nog lichte motorfietsen maar het duurde niet lang of Honda ging ook zwaardere motoren bouwen.

 

GL1000
photo credit: ronsaunders47 The Honda Gold Wing. GL 1000. 1974-79. via photopin (license)

De GL1000 was nog een naked bike

Japanse Harley Davidsons

Er waren al meer Japanse motorbouwers actief in Japan, ook voordat Honda motorfietsen bouwde werden er al zware motoren in het land van de rijzende zon geboren.

Er zijn zelfs korte tijd (1926 – 1936) Harley Davidsons in Japan gebouwd onder licentie van de Amerikaanse fabrieken. Deze Harleys werden onder de naam Rikuo Harley Davidson gebouwd.

De Japanse fabriek ,voluit Rikuo Internal Combustion Company genaamd , wist de Harley Davidson zelfs te verbeteren op sommige punten.

De Rikuo’s, zoals de machines wel genoemd werden, kregen voet geschakelde versnellingsbakken, automatische ontsteking vervroegers en telescoop voorvorken.

 

GL1200 Aspencade
95012335@N02/15048850990″>Honda , US Model via photopin (license)

De Blackbomber

De liefhebber van de Harley Davidson weert de Rikuo Harley waarschijnlijk uit zijn geheugen maar het verhaal klopt wel.

Honda ging met zijn motorfietsen echter een heel andere kant op. In de jaren 60 wist Honda pas echt door te dringen met zijn motorfietsen. Van 1965 tot 1974 produceerde Honda bijvoorbeeld de CB 450 serie.

De 450 cc tweecilinder motorfiets was revolutionair voor zijn tijd. Het motorblok van de CB450 ,of Black Bomber, zoals de tweecilinder ook werd genoemd  was uitgerust met een dubbele bovenliggende nokkenas.

De dubbele nokkenas maakte wel dat de CB450 uitgesloten werd van de clubmanraces want de Honda zou te professioneel zijn.

 

CB 750

De CB 750 was de superbike uit de jaren 60

Snelle Japanse motorfietsen

Honda timmerde verder aan de weg en ging steeds zwaardere motorfietsen bouwen. De Japanse fabriek kwam al snel met een hele serie snellere motorfietsen.

De CB350 viercilinder en later de 400 cc viercilinder behoorde tot de snelle lichtere motorfietsen van Honda.

Daar kwamen later de CB500 four, de CB 550 four, de CB 750 four en de CB 900 Bol d’Or bij. Al deze motorfietsen waren voorzien van ketting aandrijving.

Tot nu hadden alle Honda motorfietsen vier of twee cilinder motorblokken die dwars op de rijrichting in het frame geplaatst waren.

 

Caferacer
photo credit: nglsantiago Honda GL1000 Cafe Racer via photopin (license)

De  GL1000 was niet gemaakt voor sportieve rijders

De CB 750 was de koning onder de motorfietsen

De viercilinder in lijn was zo’n beetje het handelsmerk van Honda  motorfietsen geworden. Maar dat bleef niet zo.

In 1972 werkte een team van Honda motorfietsen in het diepste geheim aan een prototype van een Grand Touring motorfiets.

Honda had in die tijd al een 750 cc superbike op de markt maar wilde duidelijk meer.

In de jaren 60 werd Honda’s CB 750 al de koning onder de motorfietsen genoemd. De 750 cc viercilinder was bijzonder populair en behoorde met 67 pk ook tot de grote motorfietsen van dat moment.

 

Honda GL1000
58196847@N07/10700801573″>newseat2 via photopin (license)

De GL1000  met Vetter kuip en koffers

De eerste Honda GL1000 was een 6 cilinder

Na de CB 750 moest Honda met iets veel groters en beters op de markt komen. Honda motorfietsen experimenteerde in die tijd in het geheim met een 6 cilinder flat four motorblok dat rechstreeks uit de weg racerij kwam.

Het blok leverde 80 PK bij 6700 toeren per minuut en haalde een topsnelheid van 220 km per uur. Het project waar aan gewerkt werd, werd de M1 genoemd.

De 6 cilinder bleek echter te lomp voor de bedoelde motorfiets en werd uiteindelijk niet gebruikt. In plaats van de 6 cilinder kwam er een vier cilinder flat four motor in de eerste GL1000.

Het achterwiel van de GL 1000 werd aangedreven door een cardanas. De GL1000 was voorzien van een dubbele schijfrem voor en een enkele achter.

 

Honda GL1800
eSafetyGPEIBLS_6071x_TIE via photopin (license)

De Honda GL1800 imponeerde van alle kanten

Kantelmomenten opheffen

Bij een dergelijk motorontwerp komen de nodige reactiekrachten vrij. De krukas draait immers een richting op waardoor motor de neiging heeft te kantelen.

Om het kantelmoment, zoals bij de vroegere BMW’s,  te verkleinen liet Honda de dynamo in tegengestelde richting van de krukas draaien.

De kruk tappen waren ook zo geconstrueerd dat de reactiekrachten opgeheven werden door de massa van de zuigers.

De eerste flatfour was nog uitgerust met contactpuntjes die aan de achterkant van de linker cilinders waren gemonteerd.

Het ontstekingshuis draaide mee op de nokkenas die op zijn beurt werd aangedreven door getande riemen.

 

BMW motorfiets

De oudere boxers van BMW hadden nog veel “last” van het kantelmoment

Het ontstekingstijdstip verliep soms

Doordat de getande riemen niet altijd de juiste spanning hadden stond de ontsteking nog al eens van tijd, wat een bekend probleem was met de GL1000. De echter kenners van het model kende ook de oplossingen.

De eerste GL1000 kwam in 1975 op de markt. De motorfiets was commercieel een succes maar kende nog wel wat problemen.

Zo waren er serieuze problemen met de wegligging van de viercilinder. De motorfiets was te lang en had een te slap frame en dito vering.

Dit slappe frame en slechte vering zorgde ervoor dat de flat four op hoge snelheden soms behoorlijk instabiel kon worden. En hoge snelheden haalde de GL1000 zeker.

 

Honda Goldwing

De Tank van de Honda GL1000 was een dummy tank, de echte tank zat onder de buddy.

De Honda had genoeg vermogen

De potentiele topsnelheid van 220 km/uur trok veel sportieve rijders aan die de Honda GL1000 voor een sportmotor aanzagen. De Honda GL1000 had dan wel veel vermogen maar was niet echt bedoeld voor de sportieve rijder.

Het flatfour motorblok lag te laag waardoor de Honda GL1000 te weinig bodemspeling had.

In snelle bochten zorgden het gebrek aan bodemspeling al snel voor dat de uitlaatbochten de grond raakte en de motor gevaarlijk instabiel werd.

De eerste GL1000 was uitgerust met een elektrische starter en een kickstarter mechanisme.

 

Honda CBX zes cilinder

Een andere imposant model van Honda was de CBX zes cilinder

Een losse kickstarter

De kickstarter zelf zat los in de zijkant van de dummy tank en moet voor het gebruik gemonteerd worden in een daarvoor bestemde houder.

De dummy tank zelf was voornamelijk bedoeld als plek voor het luchtfilter en de elektronica.

Erg makkelijk was het niet om de GL1000 met de kickstarter aan de gang te krijgen en deze verviel dan ook bij de latere modellen. In 1980 kwam Honda met de GL1100 op de markt.

De GL1100 was voorzien van betere vering, elektronische ontsteking en een grotere cilinderinhoud. De GL1100 was overigens de eerste motorfiets die ook aangekleed met kuip en koffers te koop was.

 

GL1000

Een tot caferacer omgebouwde GL1000 op de beurs in Utrecht

De GL1100 Aspencade

Later kwam Honda nog met de Aspencade versie van de GL1100 met een AF/FM radio en anti duiksysteem.

De GL1200 kwam in 1984 op de markt. De 1200 cc viercilinder had een stijver frame waardoor de wegligging duidelijk verbeterde.

Het motorblok van de 1200 was ook volledig vernieuwd en voorzien van een verbeterde elektronische ontsteking.

De GL1200 was leverbaar als naked bike en als volledig uitgeruste toermachine. De naked versie werd al snel uit productie gehaald vanwege de achterblijvende vraag naar de kuip loze motorfiets.

 

CB750
photo credit: Corvair Owner 1976 Honda CB 750 motorcycle 014 via photopin (license)

De Honda CB750 kwam als Naked bike op de markt en werd vaak door de berijder van accessoires voorzien

De 6 cilinder kwam terug

1985 werd het jaar van de boordcomputer voor de GL1200. De 1200 LTD (limited Edition) werd uitgerust met brandstof injectie en automatisch instelbare achtervering.

Een jaar later werd de GL1200 ook nog uitgerust met een stereo radio met dolby ruisonderdrukking. In 1988 ging het roer helemaal om bij Honda en werd de GL1500 uitgerust met een 6 cilinder motorblok.

Het zes cilinderblok was duidelijk compacter dan het motorblok uit het prototype uit 1972 waardoor de motorfiets aanzienlijk kleiner kon blijven.

Het 1500 cc zes cilinderblok leverde een vermogen van 100 pk en had een indrukwekkend koppel van 150 NM.

 

Getande riemen Honda GL100

 

Een elektrische achteruit

Het gewicht telde echter ook mee want het nieuwe vlaggenschip van Honda heeft een droog gewicht van 360 kg.

Door het 6 cilinder motorblok en de nieuwe kuip werd de zes cilinder stiller terwijl het zes cilinder motorblok de motorfiets meer kracht gaf.De koppeling van de GL1500 wordt hydraulisch bediend waardoor het schakelen veel lichter gaat.

Om ondanks het hoge gewicht toch nog te kunnen manoeuvreren met de GL1500 is deze uitgerust met een elektrische achteruit. De topsnelheid van de 1500 cc zescilinder was 160 kilometer per uur.

Honda had de zware toerkolos gemaakt voor de toerrijder die, volgens Honda, geen behoefte had aan hoge topsnelheden.

De GL1500 werd in twee versies op de markt gezet. Een luxe en een iets mindere luxe met ook een lagere prijs voor de kopers die iets minder budget hadden.

 

Wheels and Waves

Een ietwat verbouwde Honda CB750 op het Wheels and Waves festival in Biarritz

De Honda GL1800 verving de GL1500

De 1500 cc zes cilinder werd in 2000 vervangen voor de GL1800. De GL1800 was de 1800 cc versie van de Honda’s toermonster.

De 1500 cc zes cilinder had plaats gemaakt voor een 1832 cc sterk zes cilinder blok.

De GL1800 heeft met 118 pk en 167 nm koppel meer vermogen dan zijn voorganger en is uitgerust met ABS, handvat verwarming en zadel verwarming.

Honda motorfiets ging meer voor de luxe dan voor puur vermogen en luxe heb je met de Honda.

 

Honda motorfietsen

De CBX 6 cilinder stond ook niet bekend om zijn goede wegligging

Vernieuwing in 2018

Voor 2018 staat een geheel vernieuwde GL1800 op stapel de nieuwste telg van de Japanse fabriek heeft veel strakkere en sportievere lijnen en meer vermogen.

Het motorblok van de 6 cilinder levert maar liefst 124,5 pk met een koppel van 170 nm. Zie de Honda official site voor meer informatie.

De nieuwste GL1800 wordt geleverd in een basis editie en een tour editie. De basis editie weegt rijklaar 365 kilo en dat is hetzelfde als de eerdere GL1500.

De tour editie van de Honda GL1800 2018, die meer bagage ruimte heeft gaat 379 kilo wegen, en er komt een versie met DCT (Dual Clutch Transmissie). Zie meer op de Honda motorcycles official site alhier.

De Goldwing heeft door de jaren heen een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Van 1000 cc viercilinder tot de hypermoderne 6 cilinder van nu en is niet meer weg te denken uit de wereld van de motorrijder.

2 gedachten aan “De Honda Goldwing geschiedenis in een notendop”

  1. Ja, ik heb zelf twee GL1000 gehad en vond het een mooie foto. Als je er problemen mee hebt dat ik deze foto gebruik moet je het zeggen, dan haal ik hem weg. Heb je de GL1000 nog en rij je er wel eens mee ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.