Toen Honda in 1972 de eerste GL1000 presenteerde reageerde menigeen onthutst en zelfs geschokt. Want de krachtbron van de GL1000 leek veel op die van een automobiel. Een viercilinder vloeistof gekoelde Flat-four motor met cardanaandrijving, wat had dat nou nog met een motorfiets te maken ? Maar Honda had maling aan alle kritiek en bleef de Flat four door ontwikkelen. En dat is zeker niet zonder succes gebleken. Welkom bij de 2018 Honda Goldwing review.
De Honda GL1800 Goldwing
Het is voor mij ondertussen al meer dan 30 jaar gelden dat ik op de GL1000 rond reed. De Honda GL1000, die 30 jaar geleden gewoon zonder kuip geleverd werd, was zeker indrukwekkend maar had wel wat issues.
De grondspeling van de Honda GL1000 was bijvoorbeeld onvoldoende waardoor stevig bochtenwerk nogal indrukwekkende vonkenregens opleverde.
De wegligging van de eerste GL1000 modellen lieten ook duidelijk te wensen over. Te slappe frames voor de veel te zware motorfiets zorgde nogal eens voor angstige momenten als je wat te sportief reed.
Maar ondanks alles bleef Honda doorgaan met zijn Flat four project en dat blijkt achteraf een goeie strategie te zijn geweest.
De Honda GL1800 Goldwing in stemmig antraciet
Meer dan 30 jaar Goldwing evolutie
Honda wist uiteindelijk de toergigant door te ontwikkelen tot een niet meer weg te denken motorfiets in het tour segment. De 1000 cc flat-four groeide door tot de indrukwekkende 1800 cc flat six die Honda tegenwoordig maakt.
En na meer dan 30 jaar ga ik de evolutie die de Flat four doormaakte persoonlijk uit proberen.
De GL1800 die ik ga uitproberen is de standaard Gl1800. Alhoewel er wel heel duidelijk een Goldwing embleem op de motorfiets staat is het meer een Bagger model.
Het motorblok en het rijwiel gedeelte is van zo goed als het zelfde alleen is er een verschil in aankleding van de motorfiets.
De Standaard Honda Gl1800 Goldwing is het mooist naar mijn idee
Drie versies van de Honda Goldwing
De Touring is voorzien van een grotere kuip met hogere ruit en een topkoffer en de Touring deluxe heeft dan nog een ingebouwde airbag en DTC (Dual Clutch Transmissie).
Overigens kan er op de standaard Flat Six ook een kopkoffer gemonteerd worden. Als ik aan kom rijden bij Hans van wijk motoren staat er een antraciet kleurige GL1800 F6B voor mij klaar.
Het type Bagger is natuurlijk niet uitgevonden door Honda maar eerder door mensen die zelf motorfietsen bouwen zoals de Caféracer en de Scrambler.
De Bagger bleek ook voor fabrikanten interessant en dus kwamen meerdere merken met Bagger modellen.
Er is plaats voor een topkoffer
De Bagger is lager dan de doorsnee motorfiets
Een van de kenmerken van de Bagger is dat de zit vooral een stuk lager is dan de doorsnee motorfiets en dat vooral de zijkoffers benadrukt worden.
Honda heeft het wat dat betreft wel begrepen want de GL1800 kan inderdaad voor een bescheiden Bagger doorgaan.
Bescheiden omdat de kenmerken van de Bagger wel te herkennen zijn maar niet de overhand hebben. Comfort en motorvermogen prevaleren duidelijk boven het Bagger gevoel.
Als we het toch over motorvermogen hebben dan kunnen we zeggen dat dit met 126 pk ruim voldoende te noemen is maar niet echt bijzonder.
De Flat six engine van de Honda goldwing 2018 heeft genoeg koppel
Een indrukwekkend koppel
De Gl1800 moet het meer hebben van het koppel en dat is met 170 nm toch echt wel indrukwekkend te noemen.
En je hebt al de beschikking over dat koppel als de motor rond de 1500 en 2000 toeren draait want zo soepel is het. Met een 1800 cc zescilinder verwacht je ook eigenlijk niets anders maar toch maakt het indruk.
De eerste meters die ik met de 6 cilinder maak zijn wat onwennig. Nu heb ik dat wel vaker als ik een testrit maak maar bij de Honda duurt het onwennige gevoel toch opmerkelijk langer.
Vooral bochten nemen gaat minder makkelijk dan ik gewend ben van andere motorfietsen. Dat komt waarschijnlijk door de 365 kilo rijklaar gewicht, de lengte van de motorfiets en de enorme achterband die er onder zit.
Een flinke dikke achterband beïnvloed het stuurgedrag van de Flat six
De GL1800 heeft een krachtige hand nodig
Het is overigens niet zo dat de Bagger slecht stuurt maar hij heeft wat meer daadkracht nodig in de minder snelle bochten.
Een verkeerspleintje nemen vraagt bijvoorbeeld enige zelfbeheersing. Dat is wel anders dan bij bijvoorbeeld de super Ténéré of BMWR1200GS maar die zijn dan ook 100 kilo lichter.
De Flat Six heeft echt een krachtige hand nodig anders lijkt hij op sommige momenten toch liever rechtdoor te willen.
Niet dat het stuurgedrag gevaarlijk is of onhandig, het is gewoon echt flink wennen.
Zo rijdend blijkt dat de Honda F6B meer gemaakt is voor de Amerikaanse markt waar veel meer lange stukken rechtuit gereden worden dan in Europa.
De Honda heeft wel erg veel knopjes
Minder kilo’s en meer koppel
Het is overigens niet dat de wegligging slecht is van de Flat-six maar het heeft meer overtuiging nodig. Rustig toerend merk je dat de Honda GL1800 op velerlei punten wel flink verbeterd is ten opzichte van het 2014 model.
Om te beginnen is het gewicht terug gebracht van 365 naar 410 kg, oftewel het 2018 model is 45 kg lichter dan het 2014 model en dat is best veel.
Het vermogen is met 10 pk toegenomen terwijl het koppel van 167 nm naar 170 nm is gegaan.
Met het vermogen van de Honda GL 1800 Goldwing zit het in ieder geval wel goed want als je flink aan het gas draait schiet de 365 kg zware 6 cilinder overal voorbij.
In alle versnellingen en in lage toerentallen is er ruim voldoende vermogen en vooral koppel.
Geen telescoop voorvork meer.
Tokkelen met 1200 toeren per minuut
Met rond de 1200 toeren per minuut kan je heerlijk tokkelen zonder dat de motor dreigt af te slaan of gaat bokken. En met een gangetje van 40 in de 5e versnelling blijkt alles uitstekend in balans te zijn.
Maar de grootste verandering is toch het rijwielgedeelte en dan heb ik het vooral over de voorkant van de motorfiets.
De bekende telescoop voorvering is namelijk vervangen door een zogenaamde Wishbone voorvering.
En die voorvering is veel stijver dan de conventionele telescoop voorvering en dat merk je dan weer in de rechtuit stabiliteit en wat langere bochten want daar voelt de Honda GL1800 Goldwing zich echt thuis.
Uitstekende remmen voor de 365 kg zware Honda GL1800 Goldwing
Uren lang probleemloos rijden op de Flat six
De Honda GL1800 Goldwing ligt echt als een blok op de weg en lijkt ook niet onder de indruk van oneffenheden in het wegdek. De Honda is hoe dan ook erg comfortabel en duidelijk gemaakt voor de lange afstand.
Het forse comfortabele zadel, het brede stuur en het elektrisch in hoogte te verstellen windscherm maken dat je uren lang door kan rijden zonder echt moe te worden.
Krijg je het te warm dan laat je het windscherm gewoon even zakken en waait het te hard dan zet je het scherm op de maximale stand. Net zo makkelijk en allemaal elektrisch en het werkt uitstekend.
Qua elektronica hebben de Honda ingenieurs zich overigens flink uitgeleefd want de Honda Bagger zit er helemaal vol mee, meer dan de oudere modellen.
genoeg of teveel elektronica ?
Ingebouwde navigatie
Naar mijn idee zijn er iets teveel gadgets aan boord maar ik ben dan ook geen Goldwing rijder.
Want wat doet een radio met 1000 en een zenders op een motorfiets ? Om te beginnen moet je de radio met 80 km/uur zo hard zetten dat hij gaat vervormen. Natuurlijk kan je bluetooth oordoppen gebruiken maar of dat het nou is ?
Maar dat is meer een verschil in motorbeleving en ik ben meer van het uh…..pure motorrijden zeg maar.
Oordoppen in, om het gebulder van de wind iets te dempen en dan lekker luisteren naar de muziek van het motorrijden zo zit het bij mij.
Radio op een motorfiets maar dan wel met Bluetooth
Heeft de Flat six ook Wi-Fi ?
De in de kuip ingebouwde Navigatie lijkt mij ook niet erg handig. Het systeem werkt zoals bij sommige auto navigatie systemen met een grote draaiknop waarmee je naar adressen kan zoeken.
Op zich is prima te bedienen allemaal, ook met handschoenen aan, alleen is dat inbouwen van een navigatie nou wel handig ?
Want wat is er nou leuker dan zittend op een terras of camping of op je hotel kamer de route van de volgende dag in je navigatie te zetten. En met zo’n ingebouwd systeem kan dat natuurlijk niet altijd.
En dan hebben we het nog niet over het updaten van het systeem gehad, tenzij het navigatie systeem van de Honda Wi-Fi heeft maar dat geloof ik niet zo.
Elektrische achterruit is met 365 kg zeker handig
ABS en vier verschillende rij instellingen
De zes cilinder beschikt natuurlijk over ABS en bovendien ook over 4 verschillende rij modi. Te weten Tour, regen, sport en economisch.
Die laatste stand heeft natuurlijk te maken met brandstof verbruik en dat brandstof gebruik valt niet heel erg tegen.
Honda geeft zelf een brandstof verbruik op van 1:17,9. Of dat in de econ stand is of niet weet ik niet maar wie let er op brandstof verbruik met een dergelijk motorfiets want als je een dergelijk motorfiets kan betalen doet dat er natuurlijk niet toe.
Het actieradius is met 378 km op een tank overigens niet echt verkeerd te noemen dus waar zeuren we over.
Maar is de nieuwe Flat six nou geslaagd of niet ? Ik vind van wel. Het verschil in gewicht met het vorige model, het zeer stijve frame en de verbeterde voorvork maken de motorfiets prima geschikt voor het gebruik waar hij voor bedoeld is.
Flinke koffers maken de Honda compleet
Lange afstanden over glooiende wegen
En dat is lange afstanden rijden over mooie glooiende wegen. Wil je zo snel mogelijk alle Alpen passen rijden die er te vinden zijn en wedstrijdjes rijden met sportieve Allroad motorfietsen of racers dan moet je andere keuzes maken.
Want hoe goed de Wing ook stuurt, het blijft een 365 kg zware motorfiets met een hele dikke achterband.
Ga je met een beetje bagage lekker toeren voor een paar weken dan heb je een prima probleemloze motorfiets aan de Flat six van Honda.
De GL1800 is dus meer bedoeld voor de groot toerist en minder voor een ritje richting boulevard om te showen alhoewel dat natuurlijk prima kan.
De echte tank zit onder het zadel
De Honda Bagger is wel mooi
Want showen kan je ook met de Bagger want het is hoe dan ook een mooie motorfiets om naar te kijken.
Naar mijn idee ook de mooiste van de drie. De prijs van de Goldwing is er overigens wel een om over na te denken.
De standaard Goldwing kost rijklaar ruim € 30.000, ga je liever voor de touring dan moet je zeker € 8.000 meer neer tellen en voor de deluxe touring betaal je bijna 43.000,–.
Een ding is zeker, voor de liefhebber van grote tour machines is de Honda GL1800 Goldwing een optie, zeker als geld geen rol speelt.