De Honda CBF 1000 kan nog jaren mee.

Soms komen er motorfietsen op de markt die alles bieden aan de berijder en uitblinken in eenvoud. Voldoende vermogen en koppel, prima wegligging en meer dan genoeg comfort. Een van die motorfiets is de Honda CB1000F. De motorfiets is nooit echt populair geworden en dat is niet verdiend. De redactie van Allesopdemotor.nl wilde weten waarom.

De Honda CBF 1000

De Honda CBF 1000 is in 2013 uit productie gehaald maar ik had er toch een gevonden bij AB motoren in Leiderdorp.

Honda is toch een beetje het merk dat bekend is van de degelijke viercilinder.

Niet dat andere fabrikanten als Yamaha of Kawasaki slechte motorfietsen maken natuurlijk.

Honda biedt toch net dat beetje extra degelijkheid. Die degelijkheid begon al in de begin tijd van de Japans motorfiets.

 

Honda CBF 1000

De Honda CBF 1000 mag er best wezen

De oude modellen van Honda

Iedere oudere motorrijder kent nog wel modellen als de CB750 en de Honda Bol d’or, de 900 cc krachtpatser uit de jaren tachtig en natuurlijk de kleinere modellen als de CB550 four.

Honda stond in de jaren 70 al bekend als een van meest betrouwbare motorfietsen bouwers en dat geldt eigenlijk nog steeds zo.

De CBF 1000 is zo’n degelijk motorfiets die niet echt uitblinkt in top vermogen of hoogstaande technologische innovatie. Het is een beetje een no nonsens motorfiets die oer betrouwbaar lijkt.

De CBF heeft tijdens zijn bestaan wat lichte wijzigingen ondergaan die voornamelijk met het motorvermogen te maken hadden.

 

Honda

Een lekker overzichtelijk dashboard

Aandacht voor comfort

Zodra je plaats neemt op de Honda merk je dat fabrikant uit Japan vooral aandacht heeft besteed aan het comfort van de motorfiets. Het is niet het comfort wat je bij een GL1800 hebt maar het is zeker ruim voldoende.

Het zadel is lekker breed en niet te hard maar ook niet te zacht. Het overzichtelijke dashboard geeft je precies die informatie die je nodig hebt, niet teveel maar precies genoeg.

De viercilinder krachtbron slaat direct aan waarna er een prachtig gebrom uit de twee roestvrij stalen uitlaten klinkt. Ja de Honda is goed gedempt en daar hou ik van.

Geen gebrul uit de uitlaten maar gewoon goed gedempt geluid waar niemand over kan klagen.

 

Honda CBF 1000

De 102 pk sterke krachtbron levert genoeg vermogen

De Honda schakelt lekker soepel

Geen “ Loud pipes save lives” onzin maar respectvol gedempt en overlast vermijdend gebrom, want we moeten aan onze niet motorrijdende medemensen denken.

Eenmaal onderweg merk je dat Honda veel aandacht besteed aan comfort want de bediening van de motorfiets gaat opvallend licht.

De hydraulische koppeling is met twee vingers te bedienen, net als de voorrem trouwens.

Fluitend schakel je door tot de 6e versnelling om vervolgens de motor tot 50 km per uur terug te laten zakken, zonder terug te schakelen om rustig en lekker stil te toeren.

 

Honda CBF 1000

De Honda in het Hollandse landschap

De CBF heeft veel potentie

Draai dan vervolgens het gas weer open zonder terug te schakelen en je hebt het idee dat je aan een lang elastiek zit dat maar door blijft trekken.

Zonder moeite versnelt de motorfiets door tot zijn topsnelheid, alleen ben ik bij ongeveer 100 km/uur gestopt, want we wonen in Nederland natuurlijk.

Na de eerste kilometers merk ik dat de CBF veel potentie heeft en niet alleen qua snelheid en acceleratie.

Het weggedrag is meer dan prima te noemen, zeker voor een motorfiets die rijklaar bijna 250 kilo weegt.

 

Honda CBF 1000

Voor en achter uitstekende remmen met ABS

Je merkt niets van het gewicht

Want van dat gewicht merk je eigenlijk niets. De CBF is prima in balans, laat zich makkelijk door snelle en minder snelle bochten sturen en heeft het ook naar zijn zin tijdens het tokkelen met 60 km/uur over dijkweggetjes.

Die stuur kwaliteiten heeft de vierpitter o.a. te danken aan het stijve stalen backbone frame en de 41 millimeter voorvork die, net als de achtervering een 120 mm veerweg heeft.

De CBF is uitgerust met een paar stevig 296 mm grote remschijven in het voorwiel die door een paar dubbele remzuiger klauwen van het merk Nissin stevig worden beet gepakt als het nodig is.

In het achterwiel zorgt een 240 mm grote schijf voor de nodige vertraging. Om het remmen onder controle te houden is de Honda uitgerust met een goed functionerend ABS.

 

De CBF is oerdegelijk

Een stevige viercilinder

De viercilinder is prima stil te zetten als dat nodig is, want hoe hard je ook remt, het lijkt nooit fout te kunnen gaan.

Alles bij elkaar genomen is de 1000cc viercilinder een prima motorfiets waar je goed mee uit de voeten kunt.

De Honda is zeker geschikt voor lange afstanden en er is ruimte genoeg op de buddy voor een duo passagier en bagage.

Ook het motor vermogen is absoluut toereikend voor lekker rustig toeren met twee mensen en bagage en als je sportief wil rijden kan dat ook.

 

Honda

Overzichtelijk tellerpartij

Een stevig koppel en genoeg pk’s

De Honda heeft met een koppel van 97 nm en 102 pk ook genoeg vermogen om lekker sportief te kunnen genieten van die heerlijke slingerwegen die van motorrijden een feest maken.

Ook met wat wilder stuurwerk stelt de Honda niet teleur. Ondanks het stevige gewicht laat de viercilinder zich makkelijk op een oor leggen.

En geen ingewikkelde systemen als in vier standen in te stellen traction controle, nee gewoon puur motorrijden

Alles bij elkaar is de Honda CBF 1000 zeker de moeite waard en al is de motorfiets een beetje een doorsnee vier cilinder, de prestaties van de machine maken dat je er genoeg plezier mee kan beleven.

Het achterwiel van de motorfiets wordt standaard aangedreven door een O ringen ketting en daar is niets mis mee.

 

Bergruimte onder het zadel

Een ketting functioneert prima

Het idee een ketting motorfiets niet onderhoudsvriendelijk is klopt natuurlijk allang niet meer.

Bovendien kan je de ketting op den duur vervangen voor een betere X ringen ketting die nog langer mee gaat.

Een ketting motorfiets heeft ook zo zijn voordelen, zoals bijvoorbeeld minder gewicht dan een motorfiets met cardan.

De nieuwprijs van de motorfiets lag in 2012 zo rond de € 12.000,– wat voor een 1000 cc viercilinder niet duur is.

Voor een goeie ocassion betaal je nu zo rond de € 5.000,–. En dat is voor een motorfiets met flink wat potentie absoluut niet duur. De Honda is in dit geval zijn geld dubbel en dwars waard.

Als je interesse hebt in deze CBF 1000 dan kan je hem vinden bij Ab motoren in Leiderdorp, een proefrit is natuurlijk altijd mogelijk. Zie hier de volledige Honda CBF 1000 specs. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.