Soms komen er motorfietsen op de markt die alles bieden aan de berijder en uitblinken in eenvoud. Voldoende vermogen en koppel, prima wegligging en meer dan genoeg comfort. Een van die motorfiets is de Honda CB1000F. De motorfiets is nooit echt populair geworden en dat is niet verdiend. De redactie van Allesopdemotor.nl wilde weten waarom.
De Honda CBF 1000
De Honda CBF 1000 is in 2013 uit productie gehaald maar ik had er toch een gevonden bij AB motoren in Leiderdorp.
Honda is toch een beetje het merk dat bekend is van de degelijke viercilinder.
Niet dat andere fabrikanten als Yamaha of Kawasaki slechte motorfietsen maken natuurlijk.
Honda biedt toch net dat beetje extra degelijkheid. Die degelijkheid begon al in de begin tijd van de Japans motorfiets.
De Honda CBF 1000 mag er best wezen
De oude modellen van Honda
Iedere oudere motorrijder kent nog wel modellen als de CB750 en de Honda Bol d’or, de 900 cc krachtpatser uit de jaren tachtig en natuurlijk de kleinere modellen als de CB550 four.
Honda stond in de jaren 70 al bekend als een van meest betrouwbare motorfietsen bouwers en dat geldt eigenlijk nog steeds zo.
De CBF 1000 is zo’n degelijk motorfiets die niet echt uitblinkt in top vermogen of hoogstaande technologische innovatie. Het is een beetje een no nonsens motorfiets die oer betrouwbaar lijkt.
De CBF heeft tijdens zijn bestaan wat lichte wijzigingen ondergaan die voornamelijk met het motorvermogen te maken hadden.
Een lekker overzichtelijk dashboard
Aandacht voor comfort
Zodra je plaats neemt op de Honda merk je dat fabrikant uit Japan vooral aandacht heeft besteed aan het comfort van de motorfiets. Het is niet het comfort wat je bij een GL1800 hebt maar het is zeker ruim voldoende.
Het zadel is lekker breed en niet te hard maar ook niet te zacht. Het overzichtelijke dashboard geeft je precies die informatie die je nodig hebt, niet teveel maar precies genoeg.
De viercilinder krachtbron slaat direct aan waarna er een prachtig gebrom uit de twee roestvrij stalen uitlaten klinkt. Ja de Honda is goed gedempt en daar hou ik van.
Geen gebrul uit de uitlaten maar gewoon goed gedempt geluid waar niemand over kan klagen.
De 102 pk sterke krachtbron levert genoeg vermogen
De Honda schakelt lekker soepel
Geen “ Loud pipes save lives” onzin maar respectvol gedempt en overlast vermijdend gebrom, want we moeten aan onze niet motorrijdende medemensen denken.
Eenmaal onderweg merk je dat Honda veel aandacht besteed aan comfort want de bediening van de motorfiets gaat opvallend licht.
De hydraulische koppeling is met twee vingers te bedienen, net als de voorrem trouwens.
Fluitend schakel je door tot de 6e versnelling om vervolgens de motor tot 50 km per uur terug te laten zakken, zonder terug te schakelen om rustig en lekker stil te toeren.
De Honda in het Hollandse landschap
De CBF heeft veel potentie
Draai dan vervolgens het gas weer open zonder terug te schakelen en je hebt het idee dat je aan een lang elastiek zit dat maar door blijft trekken.
Zonder moeite versnelt de motorfiets door tot zijn topsnelheid, alleen ben ik bij ongeveer 100 km/uur gestopt, want we wonen in Nederland natuurlijk.
Na de eerste kilometers merk ik dat de CBF veel potentie heeft en niet alleen qua snelheid en acceleratie.
Het weggedrag is meer dan prima te noemen, zeker voor een motorfiets die rijklaar bijna 250 kilo weegt.
Voor en achter uitstekende remmen met ABS
Je merkt niets van het gewicht
Want van dat gewicht merk je eigenlijk niets. De CBF is prima in balans, laat zich makkelijk door snelle en minder snelle bochten sturen en heeft het ook naar zijn zin tijdens het tokkelen met 60 km/uur over dijkweggetjes.
Die stuur kwaliteiten heeft de vierpitter o.a. te danken aan het stijve stalen backbone frame en de 41 millimeter voorvork die, net als de achtervering een 120 mm veerweg heeft.
De CBF is uitgerust met een paar stevig 296 mm grote remschijven in het voorwiel die door een paar dubbele remzuiger klauwen van het merk Nissin stevig worden beet gepakt als het nodig is.
In het achterwiel zorgt een 240 mm grote schijf voor de nodige vertraging. Om het remmen onder controle te houden is de Honda uitgerust met een goed functionerend ABS.
De CBF is oerdegelijk
Een stevige viercilinder
De viercilinder is prima stil te zetten als dat nodig is, want hoe hard je ook remt, het lijkt nooit fout te kunnen gaan.
Alles bij elkaar genomen is de 1000cc viercilinder een prima motorfiets waar je goed mee uit de voeten kunt.
De Honda is zeker geschikt voor lange afstanden en er is ruimte genoeg op de buddy voor een duo passagier en bagage.
Ook het motor vermogen is absoluut toereikend voor lekker rustig toeren met twee mensen en bagage en als je sportief wil rijden kan dat ook.
Overzichtelijk tellerpartij
Een stevig koppel en genoeg pk’s
De Honda heeft met een koppel van 97 nm en 102 pk ook genoeg vermogen om lekker sportief te kunnen genieten van die heerlijke slingerwegen die van motorrijden een feest maken.
Ook met wat wilder stuurwerk stelt de Honda niet teleur. Ondanks het stevige gewicht laat de viercilinder zich makkelijk op een oor leggen.
En geen ingewikkelde systemen als in vier standen in te stellen traction controle, nee gewoon puur motorrijden
Alles bij elkaar is de Honda CBF 1000 zeker de moeite waard en al is de motorfiets een beetje een doorsnee vier cilinder, de prestaties van de machine maken dat je er genoeg plezier mee kan beleven.
Het achterwiel van de motorfiets wordt standaard aangedreven door een O ringen ketting en daar is niets mis mee.
Bergruimte onder het zadel
Een ketting functioneert prima
Het idee een ketting motorfiets niet onderhoudsvriendelijk is klopt natuurlijk allang niet meer.
Bovendien kan je de ketting op den duur vervangen voor een betere X ringen ketting die nog langer mee gaat.
Een ketting motorfiets heeft ook zo zijn voordelen, zoals bijvoorbeeld minder gewicht dan een motorfiets met cardan.
De nieuwprijs van de motorfiets lag in 2012 zo rond de € 12.000,– wat voor een 1000 cc viercilinder niet duur is.
Voor een goeie ocassion betaal je nu zo rond de € 5.000,–. En dat is voor een motorfiets met flink wat potentie absoluut niet duur. De Honda is in dit geval zijn geld dubbel en dwars waard.
Als je interesse hebt in deze CBF 1000 dan kan je hem vinden bij Ab motoren in Leiderdorp, een proefrit is natuurlijk altijd mogelijk. Zie hier de volledige Honda CBF 1000 specs.
Ik heb sinds niet al te lange tijd ook zo een motor, er ondertussen zo’n 10.000km op gedaan.
Prima motor, maar pas een lange afstandsmotor na modfificatie van het zadel.
Standaard helt dat voorover, wat verschrikkelijk irriteerd, vooral op lange ritten.
Prima voor snel rijden, licht voorover, tegen het zadel op gedrukt.
Rechtop touren wordt zo een pijn.
Maar goed, als het zadel een keer vlak gelegd is, is touren ook goed te doen.
Wel nog op te merken dat de motor het prettigste rijdt als je stevig aan het gas hangt.
De merkt dat het blok onder een CBR vandaan komt.
Het heeft welliswaar meer koppel onderin door een aangepaste mapping, maar het blok houd nog steeds niet van weinig touren.
Met 30km/u door de stad is niet mogelijk zonder een af en toe bokkende motor.
Je moet boven de 50 blijven, het liefste minimaal 70/u in een hoge versnelling.
De versnellingen zijn ook niet aangepast aan touren.
Voor touren zou je met 3 of 4 versnellingen veel prettiger rijden.
Ook het tourental in de hoogste versnelling zou een stuk lager kunnen wat mij betreft.
Koppel genoeg, en dan rijdt het veel relaxter.
Ah, en het is aan te raden om er een power commander op te zetten, en hem te laten mappen.
Daardoor wordt hij veel minder heet, en bokt een stuk minder.
Meer vermogen niet, maar wel veel mooier lopen.
Ook ik heb, op advies als eerste motor, de CBF1000 uit 2007 aangeschaft. Ik ben al 61 en zie mijzelf niet als snelle rijder, maar vind het gas eens flink opentrekken wel leuk. Heb ‘m aangeschaft om toch wat vermogen te hebben voor bagage en mijn vriendin achterop (heeft zelf een BMW F800R, maar vind het achterop ook fijn). Ik ben er erg blij mee. Zowel langzaam toddelen als sportief, zeer sportief, rijden kan. Heb dan ook al per ongeluk een paar wheelies gemaakt met wat enthousiast wegtrekken. Doet ie ook nog in z’n 2e versnelling. Omdat de motor wat zacht geveerd is (merk je vooral met medepassagier in bochten) heb ik vering van Hyperpro op laten zetten. De motor wordt in alles beter. Rijden, bochten en remmen. En dit zonder aan comfort in te boeten. Ik ben 1.88 lang en ik vind de zit prima. Wel het zadel in de hoogste positie. En ja, het is geen “spannende” motor, maar rijdt super en is idd mooi gedempt. Je kunt met een gerust hart de dB gelimiteerde wegen in Oostenrijk rijden.
Heb deze motor nu anderhalf jaar en zo’n 15.000 km verder kan ik niet anders zeggen dat deze allemans vrind een heerlijke fiets is. Superbetrouwbaar en niet te duur in onderhoud. Met een Scott oiler heb ik geen omkijken naar de ketting. Elke 5000 km even langs mijn dealer om de boel te laten spannen als het nodig is. Zorg wel dat de bandenspanning op orde is, zeker bij veel snelwegkilometers. Mijn CBF 1000 staat gewoon buiten onder een hoes en elke ochtend om half acht, weer of geen weer starten lopen en gaan. Ik heb er een koffer achterop van Honda en daar kunnen twee helmen in of mijn tas. Heel vriendelijk in de bochten en snel zat weg bij een stoplicht. Ik ben er heel blij mee en ga nog zeker 20.000 km (anderhalf jaar) er op rijden. Dan komt er wel weer een twee cylinder omdat ik dat net een beetje meer beleving vind hebben, (VStrom 1000 bijv)
heb de motorfiets nu 14 dagen ,wat een geweldige relaxte fiets stuurt als een 125 cc en trekt op als een echte 1000 ,de fiets laat zich zo eenvoudig behandelen ,en zelfs vanuit de 6de kun je bij 50 a 60 gewoon wegrijden de fiets lijkt wel een automaat en alles is beheerst en degelijk ,tegen!!! de zeurders die vinden dat de fiets geen looks zou hebben? ,zijn de snotneuzen die denken dat ze Rossi zijn ik wil niet meer anders werkelijk een super de luxe fiets en “slechts”een top van ? toch wel 235 op de teller en optrekken? alleen de echte R uitvoeringen gaan sneller met optrekken ,de meeste “anti”cbf kijken vreemd op wanneer de cbf “gewoon”meekomt tot 200 met de”race”monsters haha wanneer rij je dat? en waar ?