De Honda CB1000 R heeft een grote fun factor

Het begon allemaal in 1946 toen Soïchirö Honda besloot motorfietsen te gaan maken. De eerste motorfietsen waren kopieën van succesvolle Europese en Amerikaanse modellen zoals bijvoorbeeld NSU. Later begon de Japanse fabriek zijn eigen modellenlijn te ontwikkelen zoals de CB 92 Benly, de CB77, de CB450 oftewel de black Bomber, de CB350 en natuurlijk de beroemde CB750 four.

Honda motorfietsen

Honda heeft natuurlijk eerder ook 1000 cc motorfietsen gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan de CB1000 C, een viercilinder custom model uit 1983 of de GL1000 en andere Honda modellen.

In 1991 presenteerde Honda de CB1000, ook wel de big one genoemd. Big one stond natuurlijk niet voor grote eencilinder maar voor een 1000 cc viercilinder in lijn.

De vloeistof gekoelde viercilinder naked bike had een koppel van 84 nm en leverde 98 pk. In 2008 kwam de door ontwikkelde big one onder de naam CB 1000R op de markt.

De CB1000 R had met 123 pk en een koppel van 100 nm aanmerkelijk meer power dan de Big one uit 1991 en niet alleen dat. Honda gaf een topsnelheid op van 228 km per uur en een indrukwekkende acceleratie.

 

Honda CB100 R

Een imposante viercilinder

Honda motorfietsen

Anno 2020 stellen deze cijfers niet zo heel veel meer voor aangezien de viercilinder van nu een heel andere motorfiets is.

Het vermogen is natuurlijk toegenomen en de technieken zijn verder door ontwikkeld.

Het werd dus tijd om de Honda viercilinder eens even aan de tand te voelen en op ging halen bij Hans van Wijk motoren voor een rijimpressie.

Als ik de vierpitter zie staan komen er beelden naar boven van de oude CB750 die ik ooit in mijn bezit had.

De Honda CB 750 vertoont wel enige gelijkenis met de moderne viercilinder van nu alleen zijn er technisch natuurlijk wel heel veel verschillen.

 

Honda CB 750

De Honda CB750 op Wheels and Waves

1000 CC Naakt geweld

De CB 750 had een topvermogen van 67 pk en een koppel van 60 nm terwijl het rijklaar gewicht 218 kg was.

Niet te vergelijken met de 1000 cc viercilinder anno 2020 die maar liefst 143 paarden aan boord heeft met een koppel van ruim 100 nm.

De opvallend klein en gedrongen ogende Honda heeft een krachtige uitstraling.

Het zadel is hard maar comfortabel breed en met een zithoogte van 828 mm is de Honda lekker toegankelijk voor de wat kleinere mens.

 

CB1000 R

De Honda CB1000 R

Prima zit op de CB1000 R

De knieën sluiten goed aan tegen de forse tank, die overigens slechts 16 liter inhoud heeft.

Het brede stuur geeft je een beetje het idee dat je op een supermotard rijdt, wat natuurlijk niet klopt maar als Honda de berijder dat idee wilde geven is dat redelijk gelukt.

De viercilinder in lijn start met een diep ingehouden gegrom. Zodra je de motor in beweging zet komt het vertrouwde Honda gevoel naar boven.

Het best wel indrukwekkende vermogen van dik 140 pk zorgt natuurlijk voor een bliksemsnelle maar goed doceerbare accelaratie.

 

Honda

Een laag stuur voor een sportief gevoel

Het lineaire gevoel van Honda

Het is dat specifieke gevoel dat de Japanse fabriek aan zijn motorfietsen meegeeft, snel maar niet onverwacht en lekker lineair.

Ga je serieus aan het gas draaien dan merk je dat je op een flinke krachtpatser zit die echt snelheid kan maken.

Natuurlijk is de viercilinder uitgerust met een in meerdere standen instelbare Stability control die direct ingrijpt als dat nodig is.

Je hebt natuurlijk ook de beschikking over een prima werkend ABS systeem.

 

Honda

Een overzichtelijke tellerpartij

Instelbare stability controle

De Stability controle is in drie standen instelbaar en is gekoppeld aan de versnelling waar je in rijdt.

Rij je bijvoorbeeld in de regen dan is het lagere vermogen en koppel gefocust op de eerste drie versnellingen.

De standaard modus geeft de mogelijk om met een licht spinnend achterwiel te rijden en de echte mannen/vrouwen (sport) modus maakt dat alle remmen los kunnen en je over het volle vermogen beschikt.

Vervolgens is er ook nog de user modus waarbij de rijder alle 3 de rij-modi helemaal op elkaar af kan stemmen. Gas geven doe je door middel van het Throttle By Wire systeem (TBW), wie wil er nog een gaskabel nietwaar ?

 

Honda

Een krachtig viercilinder motorblok met 143 pk

De fun modus van de Honda

Er is dus voldoende elektronica aan boord om jezelf lekker in te kunnen verliezen. Terwijl er eigenlijk maar een echt belangrijke modus is en dat is de fun modus. En die fun modus is in iedere stand te vinden.

Het heerlijk smeuïge motorkarakter en het lekkere koppel maken de Honda tot een lekker stukje speelgoed.

In alle versnellingen pakt het blok lekker soepeltjes op zonder ook maar een keer te bokken vanwege de lage toerentallen.

Schakel je door naar de 6e versnelling en laat je vervolgens de snelheid terugzakken tot 40 km/uur zonder terugschakelen dan kan dat zonder dat de motor ook maar even protesteert.

 

Honda CB1000 R

Betrouwbare ketting aandrijving

De duvel komt snel uit het doosje

Vervolgens even een paar keer terug schakelen en de Honda duvel komt direct met een prachtig donkerbruin gegrom uit het doosje.

Het is op iedere soort weg genieten van het soepele bruikbare motorkarakter en de pittige gasrespons, er is werkelijk niets saais te vinden aan de Honda.

De CB1000 R is echt een motorfiets waar je ondeugend van kan worden, als je dat toelaat tenminste.

Even op een smal dijkweggetje als niemand kijkt het gas in de tweede of derde versnelling flink open draaien om vervolgens bij de eerste krappe bocht vol in de remmen te gaan. Genieten met een hoofdletter G.

 

Japanse motorfietsen

Het bekende embleem uit Japan.

Uitstekende wegligging

En remmen kan je met de Honda zeker. De dubbele 310 mm grote schijven in het voorwiel van de viercilinder doen uitstekend hun werk. Net als de 256 mm enkele schijf in het achterwiel.

Voor de vering heeft Honda gekozen voor een Showa inverted SFF voorvork en een Showa BRFC ( Balance Free Rear Cushion) achtervering die beide voor een uitstekende wegligging zorgen en de motorfiets ook nog redelijk comfortabel maken.

De CB1000 R is daarom een uitstekende motorfiets om lekker over slingerende bergwegen de stenen uit de straat te trekken.

Lekker met vol vermogen de Stelviopas op branden om dan boven gekomen met een cappuccino in je hand nog even een blik te werpen op de na rokende achterband.

 

143 pk

Genieten van het uitzicht

Geen motorfiets voor lange reizen

Prima, dat kan echt genieten zijn. Wil je een flinke lange avontuurlijke trip maken en met je kampeer spullen achterop even rustig naar de Noordkaap toeren dan is de CB1000 R misschien niet de juiste keuze.

Om te beginnen heeft de Honda geen enkele bescherming tegen de rijwind en dat ga je op de lange afstanden merken.

Zeker met hogere snelheden. Een ander punt is het volledige gebrek aan bagage capaciteit, dus waar laat je die kampeerspullen ?

En dan is er het stuur dat best wel laag zit waardoor je op den duur wat spanning op je nekspieren gaat voelen.

 

Bergruimte

Handige bergruimte onder het zadel voor een regen overral

Genieten van het mooie uitzicht

Alles is natuurlijk aan te passen. Er zijn windschermpjes te koop en je kan stuurverhogers monteren en je kan een kofferrek monteren maar wil je dat ook ?

De Honda CB1000 R is als naked bike gewoon een absoluut kunstwerkje en dat wil je niet ontsieren met allerhande extra’s, vind ik dan.

Soms wil je dan ook gewoon ergens gaan zitten met dit Japanse kunstwerkje in je blikveld en dan genieten van het mooie uitzicht. Want boven alles is de Honda gewoon bijzonder mooi.

Een naked bike is nu eenmaal bedoeld als pure naked en daar ga je geen toeters en bellen aan hangen. De standaard CB1000 R kost je rijklaar € 15.858,– terwijl de CB1000 R + voor € 17.458,– je eigendom wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.