De Hipster ziet motorfietsen anders

Als motorrijder heb je het tegenwoordig qua keuze niet gemakkelijk. Het aantal modellen die de verschillende merken aan je presenteren stijgt ieder jaar weer en dan gaat het niet alleen over pk’s en cc’s. Motorfietsen worden steeds meer aan de wensen van de consument ontworpen.

De Hipster in de motorwereld

Je kan een sportieve motorfiets kopen, een off the road of all road etc. Maar zelfs de grote variatie aan soorten motorfietsen die de dealer biedt is voor veel motorrijders niet genoeg.

De motorfiets heeft de laatste honderd jaar een ware evolutie doorgemaakt.

In het begin was een motorfiets een goedkoop vervoersmiddel meer niet. Maar daar kwam snel verandering in.

De motorfiets werd sneller, betrouwbaarder en vooral comfortabeler. De eerste motorfietsen hadden bijvoorbeeld alleen een afgeveerd zadel.

Door de vering in het zadel was de berijder enigszins beschermd tegen de hobbels in de weg.

 

Hipster

Zadels waren afgeveerd maar verder was het behelpen

Motorfietsen werden er niet mooier op

Het afgeveerde zadel zorgde weliswaar voor wat comfort voor de berijder maar qua wegligging verbeterde er niets.

Daar kwam verandering in toen de motorfiets zelf met vering werd uitgerust.

De wegligging en het comfort van de berijder werden langzaam beter en er werd zowaar aan de remmen gedacht.

Naarmate de jaren verstreken gingen motorfietsen er technisch op vooruit maar qua uiterlijk was er niet veel spectaculairs te melden. Over het algemeen bleven motorfietsen saaie eenheidsworsten.

Er was wel wat verschil tussen de Italiaanse of Japanse modellen bijvoorbeeld maar daar bleef het ook bij.

 

Motorfietsen

Motorfietsen waren (en zijn soms) saai ogende eenheidsworsten

Ieder merk had zo zijn modellen

Er werd nog weinig aandacht besteed aan de verschijning op zich van de motorfiets.

Oké ieder merk had wel zijn eigen modellen maar een motorfiets werd toch meer gebouwd om de techniek dan om het uiterlijk.

In de loop der jaren werden er wel wat gedurfdere kleuren gebruikt maar daar bleef het ook bij.

Honda leverde zijn Honda CB 750 en CB 550 bijvoorbeeld in metallic Zwart, Oranje of blauw maar veel meer variatie zat er niet in.

In de jaren 80 kwamen de Japanse fabrieken nog met Choppers op de markt zoals de Honda Shadow of de Yamaha Virago.

 

Kawasaki

Harley of Kawasaki, het maakt de motorkunstenaar niet uit

Meer diversiteit maar niet schokkend

Er kwam ook iets meer variatie door de komst van de Allroad motorfiets maar opwindend was het allemaal niet.

En dat is tot zo’n jaar of 10 terug altijd zo gebleven. Er kwam wel meer diversiteit in de verschillende modellen maar het ging toch altijd over de nuttigheid en de techniek.

En daar komt langzamerhand verandering in. Bij het ontwerpen van een motorfiets gaat het steeds minder om alleen de techniek.

Oké de techniek is wel het belangrijkst maar het uiterlijk speelt steeds meer mee.

En rondom dat uiterlijk van een motorfiets is een ware subcultuur aan het ontstaan.

 

Een Norton Caferacer, hier op een onbekend circuit in Frankrijk bestaat al langer

De kunstenaar ontdekt de motorfiets

Steeds meer kunstenaars houden zich bezig met het ontwerpen en bouwen van de ultieme motorfiets.

Hebben motorfietsen hebben toch niets met kunst te maken ? hoor ik mensen nu denken, nou reken maar van yes.

Want kunst gaat over creëren en of dat nou een schilderij is of een prachtig muziek stuk of een motorfiets het gaat om de creatie.

En zo kan je een mooi ontworpen Caferacer of scrambler zomaar een kunstwerk noemen.

Binnen de cultuur van de motorrijder is daarmee een subcultuur aan het ontstaan.

 

Wheels and Waves

Motorkunst in optima forma

De Hipster bemoeit zich met motorfietsen

Een cultuur die zich steeds meer afkeert van de ontwerpen waar de fabrieken mee aankomen is de Hipster cultuur.

En dat gaat niet alleen over motorfietsen maar over alles wat daar mee te maken heeft. what defines a hipster ? kan je je zelf dan afvragen.

Waar dit precies allemaal begonnen is, is moeilijk te achterhalen maar dat er iets aan het veranderen is in de wereld van de motorrijder is een ding wat zeker is.

Er ontstaan steeds meer artistieke motor ontwerpen en die worden niet gebouwd door Yamaha, Honda, Moto Guzzi of BMW.

Nee het zijn ontwerpen die voortkomen uit de ideeën van artistiekelingen die vinden dat het mooier kan.

 

BMW Scrambler

BMW speelt handig in op de nieuwe motorcultuur met de R-nineT Scrambler

Motorhipster of Bikster

Door het idee van zelf ontwerpen is er binnen de motorcultuur een ware Hipster cultus ontstaan.

Deze motorhipster, Bikehipster of Bikster of hoe je het ook noemen wil, wil duidelijk breken met de doorsnee motorfiets en alles wat daar om heen hangt. De motorfiets kreeg the hipster look.

De Bikster zoekt naar kunstzinnige oplossingen en gebruikt daar soms opvallende technieken voor.

In de meeste zo niet alle gevallen wordt een bestaande motorfiets ontleed en op een andere manier in elkaar gezet.

En zo ontstaan nieuwe modellen motorfietsen. Soms zijn deze nieuwe ideeën  gebaseerd zijn op oude bekende ontwerpen maar wel met een frisse blik.

 

Wheels and Waves

Hipster style

Een oud idee in een splinternieuw retro jasje

Er worden bijvoorbeeld veel caferacers gebouwd en gepresenteerd als nieuw en hip. Dat terwijl het idee van de caféracer al uit de jaren 50 van de vorige eeuw stamt.

Net als de Bobber, de Chopper en de Scrambler overigens. Het idee van dit soort eigenbouw motorfiets bestaat dus al heel lang maar de nieuwe cultuur eromheen niet.

Of de door zelfbouwers ontworpen en gebouwde motorfietsen makkelijk te berijden zijn is de vraag want in veel gevallen is er weinig luxe te bespeuren.

Het lijkt allemaal niet om comfort te gaan. Want sommige creaties nodigen echt niet uit om een lange rit op te maken maar dat maakt eigenlijk niet uit.

Het gaat erom dat je opvalt omdat je anders bent dan de rest. De motorfiets waar je oprijdt moet vooral opvallen.

 

Wheels and Waves

Signs you are a hipster ?

Alles moet anders

Want het gaat de motorhipster niet alleen om de motorfiets. De kleding, het uiterlijk, tot de helmen aan toe alles moet anders. En vooral anders dan de fabrieken ons voorschrijven zo lijkt het.

Een beetje hippe biker heeft geen strak gevormde integraalhelm op maar draagt een eigen ontworpen vintage helm.

Want vintage is een toverwoord in de wereld van de nieuwe motorcultuur.

Want de Hipster gooit de motorwereld op zijn kop. Baarden en tatoeages behoren niet meer alleen bij de Hells Angels of andere twijfelachtige biker groepen, nee de Hipster heeft het herontdekt.

 

 

CX 500 caferacer

De Honda CX500 leent zich uitstekend voor het cafe racer honda  type

Is de BMW R-NineT hip genoeg ?

Binnen de Bikster cultuur geld ook dat veel vintage gebruikt wordt. Vintage staat voor hergebruikt en aangepast. Dat geld ook voor de motorfietsen waar men mee bezig is.

Vaak worden motorfietsen die uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw stammen verbouwd tot Scrambler of Caferacer.

De BMW R75/5 of R80 is bijzonder populair onder de zelfbouwers, net als natuurlijk de Harley Davidson.

Maar ook Japanse modellen zoals de oude bekende CX500 zijn mateloos populair onder de Motorfiets rebellen.

De Hipster cultuur onder de motorfanaten wordt nu grappig genoeg ontdekt door grote motorfabrikanten.

 

Hipster

Een knipoog naar de Hells Angels

Motorkleding wordt ook hipper

Yamaha, BMW, Moto Guzzi en Honda hebben het andere ontwerpen ontdekt en proberen in te haken op de Bikster cultuur.

Dit geld ook voor de kleding en helmen industrie. Grote kleding merken als Revit en Richa proberen op deze cultuur in te spelen door hun ontwerpen aan te passen. Of het lukt is een tweede natuurlijk.

De nieuwe motorrijder die in de hippe motorcultuur past maakt namelijk zelf wel uit waar hij oprijdt en wat hij aan heeft.

Dat het grote publiek wel eens interesse kan krijgen in een door de fabriek gebouwde Caferacer of Scrambler is de vraag.

BMW ziet die vraag in ieder geval al beantwoord want de door BMW geïntroduceerde NineT lijn met daar de Scrambler en de Caferacer wordt goed verkocht.

 

caferacer

Een speciale R-NineT ontworpen door ?

Fabrieken maken gebruik van de nieuwe trend

Ook Yamaha ziet zijn kansen schoon en komt met de sport Heritage lijn. Met de retro lijn haken Zowel Yamaha als BMW handig in op de nieuwe trend.

Of de Bikster of motorhipster zijn neus ophaalt voor de fabrieksontwerpen ?

Het zou zomaar kunnen. Want een fabrieksontwerp is niet hip natuurlijk alhoewel dit niet helemaal klopt. Retro is namelijk ook weer hip en dus zijn de oude modellen ook nog steeds populair.

Want fabrieken laten ondertussen hun motorfietsen handig ontwerpen door mensen uit de Hipster cultuur.

 

hipster

De Retro of Vintage helm is helemaal in opkomst

De motorwereld wordt er wel mooier op

Dus heb je eigenlijk best iets hips als je bijvoorbeeld voor de RNineT Scrambler gaat. De R-NineT lijn BMW is een voorbeeld van klassieke vormen met moderne techniek.

Een modern uitgebalanceerd motorblok met hypermoderne cardan aandrijving en uitstekende remmen. Remmen met ABS natuurlijk.

Een ding is zeker, door de ideeën van de zelfbouwers wordt het mooier in de wereld van de motorfiets.

 

Honda CB 750

Een Honda cafe racer CB750

Hoelang blijft de hipster nog hip ?

Het is de vraag hoelang de hipster cultuur nog hip blijft natuurlijk en dus hoelang de Yard build motorfietsen blijven bestaan.

Want de hipster cultuur gaat ook een keer over natuurlijk.  Maar voorlopig kunnen we nog genieten van mooie ontworpen motorfietsen en daar kunnen we als motorrijder blij om zijn.

Moderne technieken in retro jasjes doen het goed bij het motor minnend publiek. Gelukkig maar want niemand houdt eigenlijk van een eenheidsworst.

 

Opmerkingen

comments