Je hebt motorijders en je hebt motorrijders. De een rijdt het liefst lange afstanden terwijl een ander een ritje naar de boulevard al genoeg vindt. Geen probleem natuurlijk, iedereen doet wat hij leuk vindt. En of je nou op de nieuwste BMW of Harley Davidson rijdt dat maakt niet uit. We willen allemaal af en toe lekker een stukje toeren op onze geliefde machine.
Heyday motorcycle fair
Alhoewel dat toeren bij sommige mensen toch wel anders zit. Dat ligt dan waarschijnlijk meer aan de motorfiets waar het over gaat dan over de persoon.
Want er zijn mensen die zien de zo bij vele geliefde tweewieler liever als kunst dan als vervoersmiddel.
En veel van die motor kunstenaars leven zich uit op motorfietsen die al een hoge leeftijd hebben. De zogenaamde vintage of Retro motorfietsen.
En dat is niet om van een oud beestje een goed sturend pk monster te maken. Nee bij de motorkunstenaar gaat het meer om het uiterlijk dan om het nut of snelheid.
Klik op de foto voor het foto album van de Heyday motorcycle fair.
Pier 15 in Breda is even bezet
Eens per jaar komen de Nederlandse motorkunstenaars bij elkaar op een sfeervolle plek in Breda. Pier 15 is die sfeervolle plek die een past binnen de sfeer van de Heyday Motorcycle fair.
Als je pier 15 nadert proef je de sfeer al van alles wat oud is. Loodsen die jarenlang hun nut hebben bewezen maar langzaam uit gerangeerd raken en havens die alleen nog door wat oude schepen gebruikt worden.
Het is de sfeer van oude glorie en lang vervlogen tijden althans zo komt het over.
Om pier 15 niet helemaal verloren te laten gaan heeft de gemeente de plek nog een nieuw doel gegeven in de vorm van een indoor skate baan.
Even geen plek voor skate boarders
Motorfietsen of kunst
De loods waar de skate baan in gesitueerd is, is goed onderhouden maar ademt ook de sfeer van lang vervlogen tijden uit.
De skatebaan is de plek voor de jeugd die met zijn of haar skateboard de meest gedurfde stunts uit probeert te halen.
Maar een dag van het jaar worden de skates en skateboards even de toegang ontzegt.
Op zondag 4 juli ’17 zijn er namelijk geen skateboarders te vinden in de loods want dan staat alles vol met motorfietsen, of is het kunst ?
Op die dag presenteren Nederlandse motorbouwers hun mooiste creaties op twee wielen. Creaties waarvan je soms afvraagt of je er überhaupt wel mee kan rijden maar dat maakt niet uit.
Een creatie van Moto Adonis een bekend custom bouwer
Ziet Rembrandt dit ook als kunst ?
Het gaat om kunst en niet om het praktische nut van de tweewieler. Motorfietsen als kunst zien, Rembrandt zou zich omdraaien in zijn graf of misschien juist niet. Want kunst is kunst nietwaar.
Het zijn vooral oude modellen motorfietsen die zeer geliefd zijn bij de verschillende motor kunstenaars.
De BMW R80 of R75/5 zie je herbouwd als Caféracer of Scrambler terug in unieke stijlen waarvan er maar een op de hele wereld te vinden is.
De mensen waar de verschillende custom builds voor gemaakt worden zijn ook niet de mensen die veel kilometers rijden.
Custom build BMW r80 met ingewikkeld uitlaatsysteem
Klanten uit hele wereld
En het zou me niet verbazen als de meeste motorfietsen nooit op de weg komen. Een dergelijke motorfiets kopen doe je niet omdat je woon werk verkeer er mee wil rijden. Dan kan je natuurlijk beter een nieuwe motorfiets kopen.
Klanten voor deze bijzondere en soms extravagante machines komen uit alle hoeken van de wereld.
Hand gebouwde exemplaren vinden hun weg naar Dubai, Tsjechië Rusland, Saoedi Arabië of Duitsland.
De meeste motorfietsen die in de hal staan zijn niet gemaakt om mee te rijden, sowieso geen lange afstanden.
Want eerlijk gezegd is comfort bij de meeste exemplaren ver te zoeken maar het maakt niet uit. Het gaat hier puur om de kunst van het bouwen en niet om het rijden.
De BMW R80 is populair op het moment
Een bouwer verteld
“Soms beland mijn motorfiets bij iemand in de woonkamer, puur om naar te kijken” verteld de bouwer van een prachtige custom build BMW Caféracer.
De BMW R80 uit 1985 waar we dan bij staan heeft een aantal bijzondere details zoals zelf gemaakte kroonplaten, hele kleine en aparte knipperlichtjes en een klein maar kunstzinnig dashboard.
Het dashboard in kwestie is niet makkelijk te lezen maar dat doet er niet toe. Het is origineel, het valt op en het werkt.
De man verteld trots dat hij soms custom build motorfiets voor wel 15.000 euro weet te verkopen maar dat daar dan wel 3 maanden werk in zit.
Prachtige custom built engines
Een tijdje geleden was het CX500
De oude BMW’s schijnen mateloos populair te zijn waardoor de prijs van deze machines flink aan het stijgen is.
“Een tijdje geleden was alles CX500 maar nu is het BMW, het is echt een vreemde markt” verteld de BMW bouwer.
Op de vraag of hij ook wel eens voor grote merken ontwerpt en bouwt antwoord de kunstenaar dat hij voor Yamaha wel eens iets gebouwd heeft. “Als je voor Yamaha bouwt mag je niet slijpen en niet lassen verder mag alles”
Hoelang de markt voor dit soort custom Build motorfietsen nog blijft bestaan is natuurlijk de vraag. Want als het een hype is, kan hij ook zomaar over zijn.
Schoenen horen er ook bij
Allemaal custom motorfietsen
Alles is custom build op de Heyday motorcycle fair. Tenminste alles wat er aan motorfietsen in de loods staat.
Ga je een kijkje buiten de loods nemen dan neem je een vrolijke happening waar van bezoekers, die even een kijkje komen nemen.
Buiten staan wat kraampjes van andere ambachtslieden die te maken hebben met de custom build motorfietsen scene maar niet direct met motorfietsen.
Een zadelmaker die speciaal voor de custom motorfiets zadels op maat maakt maar eigenlijk in de autobekleding business zit heeft wat van zijn werk uitgestald.
Een spuiter toont zijn gespoten vintage helmen, er is een mogelijkheid om Tatoeages te laten zitten en er is een heuse barbershop want kappers zijn oudbollig.
De setting in de oude hal is in ieder geval fantastisch
Custom motorfietsen zijn in trek
Alhoewel de grote van Heyday Motorcycle fair behoorlijk is, is het klein in vergelijking met Wheels and Waves dat ieder jaar in Biarritz plaats vindt.
Niet dat het uit maakt want de sfeer is prima maar het is duidelijk dat Heyday nog flink kan groeien. Custom motorfietsen zijn nog steeds in trek.
Aan populariteit hoeft het niet te liggen want tegen de middag begint het terrein van Pier 15 aardig vol te lopen.
Er komt van alles het terrein oprijden. Groepen met gevaarlijk ogende Harley Davidsons met dito berijders en omgebouwde Japanse of Europese motorfietsen.
Een Custom Build op Pier 15
De grote merken stappen in de niche markt
Buiten op het terrein van Pier 15 staan verschillende zelfbouw café racers, Bobbers en Scramblers van bezoekers.
Sommige creaties zijn duidelijk als eerste project bedoeld of lijken simpelweg nog niet af. Terwijl een enkeling zijn kunstwerk zo tussen de rest van de stukken in de hal zou kunnen zetten.
Op de Heyday Motorcycle fair is het een vrolijk komen en gaan en je kan overal bij zonder dat je toegang moet betalen.
Het gros van de deelnemers bestaat uit kleine ondernemers die de niche in de motormarkt hebben ontdekt op een uitzondering na.
Want de grote merken gaan de niche motormarkt steeds meer opmerken en spelen handig op de Retro motorfietsen in. Dat zie je ook hier op pier nummer 15.
De zadelmaker maakt speciale custom zadels
Triumph heeft een Bobber te koop
Want ergens in een hoekje van het terrein zit een gezette man van middelbare leeftijd geduldig in zijn stand met een flink aantal Triumph motorfietsen om zich heen.
Het is de enige officiële motordealer van het terrein en hij steekt duidelijk af bij de rest van het publiek.
De motorfietsen die om hen heen staan zijn producten van Triumph zelf en komen uit de Triumph fabriek. Uit de kleine collectie motorfietsen is te zien dat Triumph interesse heeft in de “nieuwe” lijn.
Schuin voor de Triumph kraam staat een heuse Bobber. Een café racer in de John Player Special kleuren siert de voorkant van de kraam.
De Bobber van Triumph op Heyday
Een John Player special
John Player special is weliswaar gedateerd als merknaam maar het ziet er wel mooi uit.
En of een door een fabriek gemaakte Bobber of Scrambler nou interessant is voor de gemiddelde motorijder maakt niet veel uit.
Als merk moet je mee doen, of de huidige trend het nou tijdelijk is of niet, als merk is het slim als je erbij hoort.
Hoelang de aandacht voor deze toch wel bijzondere kunstvorm blijft, is natuurlijk niet duidelijk.
De Triumph John player special behoort ook een beetje tot de custom build motorfietsen
Voorlopig werk zat
De bouwers van de soms prachtige Yard build motorfietsen lijken deze trend wel levend te houden door motorkunst te blijven maken.
Maar of er aandacht blijft voor dit soort producten is de vraag. “ Als de hype over is ga ik weer ergens aan het werk als werktuigbouwer” zegt de motorkunstenaar. “Maar voorlopig is er werk zat”.
“Als je zelf wil bouwen ga dan eerst een low budget motor kopen waar je niet veel aan kan verprutsen” adviseert hij.
De Heyday Motorcycle fair is in ieder geval geslaagd want het is genieten van al dat moois en de prettig sfeer. Het wordt in ieder geval mooier op de weg met al die kunst.