De grote V-twin lijkt voor vele niet motorrijders de meest ideale motorfiets die je kan bezitten. De waarheid is echter toch anders, want deze Amerikaanse V twin heeft toch een aantal nadelen. Dat het model veel mensen tot de verbeelding spreekt wil nog niet zeggen dat het een goeie motorfiets is al is er de laatste jaren veel aan het merk ontwikkeld.
De eerste Harley Davidson
In 1901 zijn twee goede vrienden samen bezig met het proberen een manier te bedenken om het fietsen makkelijker te maken. In een houten schuurtje in Milwaukee, Wisconsin werken de twee aan hun eerste motorfiets.
Dat doen ze door een hulpmotor in het frame van de fiets te plaatsen. De hulpmotor is een zogenaamde explosie of Otto motor.
Deze fiets met hulpmotor heeft nog niets met de latere motorfietsen van de twee motorbouwers te maken. Het begin is met de fiets met hulpmotor echter wel gemaakt.
De bouwers van deze eerste motorfiets zijn Bil Harley en Arthur Davidson. Ze bouwen hun eerste motorfietsen in 1903 en weten er drie te verkopen.
De opstelling van de Twin zorgde voor temperatuur problemen
Profiteren van de drooglegging
Als in 1906 de Amerikaanse drooglegging een feit is starten de beide mannen een werkplaats in een oude raffinaderij. Motoren van de nu zo bekende twin worden in deze oude raffinaderij gebouwd.
De raffinaderij is vanwege de drooglegging gesloten en goed geschikt voor en werkplaats. De eerste Harley Davidson fabriek is in een feit.
De eerste echte HD die uit de fabriek komt wordt de Silent Grey Fellow genoemd.
Deze motorfiets is uitgerust met een 49,5 cc metende lucht gekoelde viertakt twee cilinder. De motorfiets was uitgerust met een motor met magneet ontsteking.
Om de Silent Grey te starten waren een paar fiets pendalen gemonteerd. De motor kon met de pendalen in beweging gezet worden.
Het Amerikaanse motormerk is voor vele een verre droom
bij moto Guzzi zag men het anders
Je kon de motor ontkoppelen door de aandrijfriem te laten slippen. Schakelen werd zo mogelijk.
De twee cilinder die in de lengte richting is geplaatst, levert 7 pk en heeft een top snelheid van 37 km/uur. Harley was overigens niet de enige die met een V-twin op de markt komt.
Aan de andere kant van de wereld bouwde twee Italianen hun eigen Twin. De Twin van Italiaanse bodem was echter net even iets anders.
Het motorblok van de Guzzi was precies 90 graden gedraaid ten opzichte van zijn Amerikaanse tegenhanger.
Ducati doet het anders
Een ander Italiaans motormerk heeft ook de tweecilinders als concept gekozen. Ducati bouwt de twin en plaats deze net als het Amerikaanse merk in de lengte richting.
Ducati heeft de hoek van de cilinders zo geconstrueerd dat ze niet recht achter elkaar liggen. Bovendien zitten de beide drijfstangen bij de Ducati op een kruktap naast elkaar.
Doordat de krultappen naast elkaar zitten staan de beide cilinders niet recht achter elkaar waardoor de rijwind voor betere verkoeling zorgt.
Ducati kent ook zo zijn fans
De basisfout van de Harley
De ontwikkelingen van het Amerikaanse merk gaan in rap tempo door. Zo wordt het V-twin blok op een gegeven moment in rubber blokken gehangen.
Het blok geeft zo minder trillingen aan het frame door. Hierdoor wordt de Harley Davidson, die ook wel kortweg Harley wordt genoemd comfortabeler en stiller.
Maar de Harley heeft probleem in het ontwerp zitten en dat is de opstelling van de cilinders. Hierdoor lopen de temperaturen nogal eens te hoog op.
De Twin van Ducati is wezenlijk anders
Ducati heeft voor een andere constructie gekozen
Bij de HD zitten beide drijfstangen net als bij Ducati ook op de zelfde kruk-tap. In tegenstelling tot Ducati vallen de drijfstangen als het ware over elkaar heen.
Door deze opstelling staan de cilinders recht achter elkaar. Hierdoor is de koeling verre van optimaal. Neem daarbij ook de hoek van de cilinders en er bestaat een kans op problemen.
Het probleem van de Harley Davidson wordt door de echte fan zo veel mogelijk ontkent. Want bij geen enkele motorfiets is de binding met een merk zo sterk als bij de Harley Davidson.
een HD in chopper vorm, de liefhebbers van de Twin laten hun fantasie regelmatig de vrije loop
De twin heeft een ontwerp fout.
De dikke V twin, die uiteindelijk in 1340 cc worden geleverd, is een in de lengte richting geplaatst motor blok.
Dat wil zeggen dat de beide cilinders achter elkaar geplaatst zijn in de lengte richting van de motor.
Hierdoor vangt de voorste cilinder als eerste de verkoelende rijwind op en omdat de Harley Davidson luchtgekoeld is kan dat voor problemen zorgen.
Want de achterste cilinder wordt onvoldoende gekoeld omdat daar warme lucht van de voorste cilinder om heen stroomt.
Het V blok heeft temperatuur problemen
Door deze “ontwerp fout” hebben de Harley’s vaak last van zogenaamde warmlopers of zelfs vastlopers.
Een warmloper komt doordat de cilinder en de daarin bewegende zuiger te weinig koeling krijgt.
De zuiger zet door de warmte teveel uit waardoor deze steeds stroever in de cilinder op en neer kan.
Door het uitzetten ontstaat er meer wrijving waardoor de zuiger en cilinderwand nog heter wordt totdat de zuiger niet meer in de cilinder past.
Als dat gebeurd loop de motor vast met alle schadelijk gevolgen van dien.Want het mag duidelijk zijn dat zowel de zuiger als de cilinder hierdoor dusdanig beschadigen dat een revisie nodig is.
De Ducati zoals de liefhebbers hem graag zien
Porsche ontwerpt Harley blok.
Met een oliekoeler is het probleem waarschijnlijk al voor een groot deel verholpen. Maar een olie koeler zit niet standaard op de Amerikaanse motorfiets.
Ten minste niet op de oudere modellen. Het is pas in 2001 dat het motormerk uit de USA het probleem met de koeling van de grote twin erkent .
De Amerikaanse motorfietsen fabrikant roept de hulp in van het Duits Porsche. Porsche helpt met het ontwikkelen van een nieuw motorblok.
Porsche ontwikkeld voor Het Amerikaanse merk een geheel nieuw motorblok dat beter is dan het originele Harley Motorblok.
De liefhebbers zien het niet zitten
De liefhebbers van de HD zien het ontwerp eerst niet zitten omdat het geen origineel HD blok is.
Uiteindelijk bleek het ontwerp technisch veel beter te zijn dan de Originele Harley blokken.
Het door Porsche ontworpen motorblok is dan wel veel beter dan de originele motorblokken van de Twin maar het koelingsprobleem blijft bestaan.
De echte oplossing voor het koeling probleem is vloeistof koeling maar de hardcore Harley rijder wil geen water gekoeld motorblok in zijn of haar motorfiets.
De CX is een heel ander soort twin en heeft vloeistof koeling.
toch een beetje vloeistof koeling
Het Amerikaanse motormerk erkende de problemen van de twee cilinder en zocht naar een oplossing. Een volledig watergekoelde motor is geen optie aangezien de fans van het merk dat over het algemeen niet zien zitten.
Een gedeeltelijke oplossing voor het koeling probleem van de Twin is wel een optie.
Hoe de Twin van Amerikaanse bodem zijn warmte probleem oplost is hier te lezen. Harley Davidson heeft er voor gekozen om de cilinderkoppen te voorzien van vloeistof koeling.
Niet iedereen is het trouwens eens over de reden van overstap op gedeeltelijke vloeistof koeling van Harley Davidson.
Er zijn bronnen die beweren dat De Amerikaanse fabriek op vloeistof koeling overstapt omdat de berijder het te warm kreeg.
Het blok zou te veel warmte afgeven waardoor het comfort voor de bestuurder af zou nemen. In werkelijkheid is het motorblok kwetsbaar voor oververhitting waardoor er motorschade kan optreden.
Een Japanse vloeistof gekoelde twin
Een logischer verklaring
Een andere bron klinkt logischer en beweert dat Harley Davidson overstapt op vloeistofkoeling om temperatuur redenen.
Om meer vermogen uit het Twin blok te halen en de temperaturen in het gareel te houden moet het Amerikaanse merk wel vloeistof koeling toepassen.
Bovendien wilde de fans van de Amerikaanse tweecilinder dat er meer koppel uit het blok kwam zodat er makkelijker ingehaald kon worden.
Harley Davidson moet zich overigens ook steeds meer houden aan verschillende milieu eisen van zowel Amerika als Europa en dat vereist o.a. hogere compressie voor betere verbranding.
En dat zorgt weer voor hogere temperaturen die onder controle gehouden moeten worden. Het is in ieder geval een feit dat de HD meer mee gaat met zijn tijd door vloeistof koeling toe te passen.
Ga voor meer info naar de HD startpagina
harley davidson kalender 2017 Boeken kopen? Ki…
Hallo,
heb al heel wat reizen gemaakt door Europa gemaakt met mijn Liberator en mijn Shovelheads en liefst ook over zoveel mogelijk passen . Echter van warmlopers nooit geen last gehad, ook niet in b.v. snikhete Italiaanse of Spaanse steden met hun files en stoplichten of op de Autobahn, terwijl wij daar meestal flink de gang er in hadden. Ergo, hoe heter, hoe mooier ze stationair liepen. Dat de oude HD’s zeker geen topstukjes van techniek waren, is zeker en dat de 2e cilinder het zwaarder heeft dan de 1e is duidelijk. Maar met de juiste afstellingen (o.a. niet te krappe ruimte tussen zuigers en cilinders) en olieen (SAE 60 op de lange zomerrit) is eigenlijk alles te doen. EN wat ook van groot belang is voor de langere reis (en dat geldt voor alle oude motoren) is het zorgvuldig en met kennis van zaken kunnen sleutelen en de motor berijden. Pak een terrasje als je denkt dat het te gek wordt (motor blij, jij blij, heerlijk toch). En juist omdat genoemde zaken nogal eens ontbreken, wordt de techniek de schuld gegeven. Een ding moet ik nageven: de standaard remmen op de HD’s tot pakweg 1980 zijn niet geschikt voor het betere passenwerk. Eigenlijk in het huidige verkeer ook maar net aan.
Beste
Vooreerst dien ik te melden dat Harley Davidson in mijn bloed zit. Ik heb nooit een ander merk in mijn bezit gehad, behalve de crossmotors. Mijn Harley’s: 2003 Sportster 883cc, 1981 Shovel 1340cc, 2007 Street Bob 1580cc, 2005 Fatboy 1450cc (carburator) 1550cc +stage 2, 1979 Sportster Ironhead 1000cc, 1987 Sportster 1100cc, 1977 Shovel 1200cc, 2001 Heritage 1450. Natuurlijk heb ik niet met iedere Harley evenveel km gemaakt. Ik heb wel + 15000 km per jaar gereden. Bijv.: met de 1981 Shovel, hardtail, 24″ apehanger van thuis naar Malmö Zweden, vertrek 06.00 – aankomst 21.15, 1007km. Met de Shovels heb je inderdaad wat sleutel momenten, maar die horen erbij. Met de twincams nooit noemenswaardige problemen gehad. Dat de temperatuur in de 2de cilinder hoger is dan in de 1ste is inderdaad, maar nooit heb ik daaromtrent problemen gehad.
Voor de rest wens ik U veel veilige kilometers en een goede gezondheid.
L&R Luc Scheepers