De Harley Davidson krijgt vloeistof koeling maar niet helemaal

Schokkend nieuws voor alle fans van de Harley Davidson. Het bij vele zo geprezen Amerikaanse motormerk maakt een evolutie door. Het befaamde motormerk krijgt er een nieuw familielid bij met een waterhoofd wel te verstaan. Harley introduceert de Twin Cooling Harley.

De Harley Davidson is niet perfect

Er is nieuws voor de fans van het meest begeerde motormerk ter wereld. Nou ja meest begeerd, niet iedereen is fan van de grote V-twin.

Er zijn veel mensen die zweren bij het Amerikaanse merk. Niet iedereen ziet het merk echt zitten overigens. Want het Amerikaanse merk heeft niet alleen maar voordelen.

Over het algemeen zijn de V-twins zwaar en lomp en hebben niet de beste stuur capaciteiten. Die minder goede stuureigenschappen heeft de grote twin vooral te danken aan zijn balhoofdshoek.

De balhoofd hoek van een motorfiets bepaald onder welke omstandigheden een motorfiets stabiel blijft.

Stabiliteit van de Harley Davidson

Zo zorgt een ver onder uitstaande voorvork voor een goede rechtuit stabiliteit. Voor het maken van bochten is dit echter minder geschikt.

Een steilere balhoofd hoek zorgt weer voor beter bochten gedrag. Vergelijk Ducati eens met een Harley of een Indian en je snapt wat ik bedoel.

De grote Twin is overigens allang niet meer het enige merk van Amerikaanse bodem.  Zo is het oude merk Indian onlangs nieuw leven ingeblazen. Een ander Amerikaanse V-twin komt van Victory motoren.

Indian motoren maakte in 1901 zijn eerste motorfietsen en was hiermee een concurrent voor de HD. De overigens ook luchtgekoelde V-twin van George Hendee en Carl Oscar Hedstrom.

 

Amerikaanse motorfiets

Dit is een Japanse V-Twin maar dan olie en vloeistof gekoeld

Efficiëntie en traditie gaan niet altijd samen

Een vrij nieuw merk is Victory. Beide merken hebben V-twin motoren in het frame. Het zijn typisch motoren die gemaakt zijn voor de Amerikaanse markt.

Een van de grootste problemen van de grote V-twin is de koeling. Want hoe groot de iconische waarde van het Amerikaanse motormerk ook is, hij is niet perfect.

Het grote probleem bij de HD is de koeling. Een luchtgekoelde in de lengte richtig geplaatste V-twin heeft altijd namelijk koeling problemen.

Met de V opstelling van de cilinders raakt de luchtgekoelde motor oververhit en dat zorgt voor problemen.

Bij een oververhitte motor zetten de zuigers teveel uit en passen daardoor niet meer goed in de cilinders. Als de zuiger niet goed in de cilinder pas is vastlopen een mogelijkheid.

Harley Davidson

Ducati heeft de V-Twin is de Italiaanse V-twin bedenker

Koelingsproblemen van een V-twin

De voorste cilinder verwarmt namelijk de lucht die de achterste cilinder moet koelen. Het resultaat is in veel gevallen een oververhitte achterste cilinder.

Het is een probleem dat de V-twin plaagt sinds zijn bestaan. Japanse V-twins zoals de TR1 van Yamaha en andere types hadden dit probleem allang ondervangen.

Zo was de TR1 van Yamaha voorzien van een grote oliekoeler en wist zo de koeling te verbeteren.

Ducati heeft zijn V-twin zo geconstrueerd dat de voorste cilinder de achterste niet in de weg kan zitten.

Voor de hand liggende oplossingen maar het Amerikaanse merk deed hier niet aan mee. Want het traditie telt schijnbaar zwaarder dan efficiëntie. Althans zo lijkt het .

Het merk dat voor iedereen tot de verbeelding spreekt

Beter koeling voor de V-twin

Het Amerikaanse motormerk dat bekend staat vanwege de grote V twin motoren en de choppers heeft nu lef getoond.

Het motoricoon uit Amerika heeft het uiteindelijk aan gedurfd om met een geheel ander type motorblok te komen.  noemt dit Twin Cooling Harley.

Nee Harley Davidson komt niet met een 4 of zes cilinder uit maar wel met een modernere versie van zijn luchtgekoelde V twin.

Want luchtkoeling gaat namelijk plaats maken voor vloeistof koeling. Jawel Harley Davidson komt met een vloeistof gekoelde V twin op de markt en dat is opmerkelijk.

Als je luchtkoeling vs waterkoeling vergelijkt begrijp je de keuze van Harley Davidson.

Harley davidson

Een zeer onpraktische motorfiets heeft toch zijn fans

Lucht gekoelde motorfietsen

Opmerkelijk omdat de liefhebbers van Harley Davidson altijd zweren bij de luchtgekoelde blokken en dus neemt de Amerikaanse fabriek een zeker risico.

Een risico ? hoor ik u nu denken, vloeistof koeling is toch altijd beter ? Ja voor het nuchter denkende motor minnende publiek is vloeistof koeling altijd beter.

Voor mensen die van traditie houden hoeft echter dat niet altijd zo te zijn. Want traditie en emotie winnen het vaak van rationaliteit.

Traditionele motorrijders zijn vaak mensen die van een motorfiets houden ondanks dat deze niet altijd even perfect functioneert.

Een motor met gebruiksaanwijzing

Als een motorfiets een gebruiksaanwijzing nodig heeft om te starten wordt dat karakter genoemd.

Ook als een motorfiets meer onderhoud nodig heeft dan anders zien liefhebbers dat als karakter.

De Amerikaanse motorfiets is zo’n “karaktervolle”  motorfiets. “een Harley Davidson accepteer je zoals hij is met al zijn gebreken”.

Dit heb ik een Harley rijder wel eens horen zeggen. Het is daarom de vraag of de Twin Cooling Harley Davidson een succes wordt.

En Harley Davidson rijders zijn over het algemeen traditie liefhebbers en zien liever niet teveel veranderen aan hun geliefde Amerikaanse motormerk.

Het motorblok van een Ducati. Dit is ook een V-twin maar wel met een veel praktischer opstelling.

Gekoelde kleppen in de Amerikaanse motorfiets.

Dat Harley voorzichtige is met zijn nieuwe model blijkt uit de benaming voor de vloeistof koeling.

Harley Davidson noemt het namelijk een Twin Cooling Harley maar het blijft toch echt gewoon waterkoeling hoor.

Het blijft echter nog steeds voor een deel een luchtgekoeld blok. Aangezien de warmte van de cilinder nog steeds door koelribben wordt weggeleid.

Althans zo lijkt het. De vloeistof koeling geld alleen voor de cilinderkop en de kleppen. Het is een verwonderlijke techniek die hier toegepast door het Amerikaanse merk.

Want het koeling probleem van de V-Twin blijft gehandhaafd. De cilinderkop krijgt dan wel extra koeling maar of dat voldoende is ?

Zo werkt de vloeistof koeling van de Harley Davidson

Niet volledig vloeistof gekoeld.

Want met name de cilinderkoppen en de kleppen worden erg heet en daar heeft het Amerikaanse motormerk nu wat op gevonden.

De Nieuwe telg uit de beroemde Amerikaanse motor fabrieken blijkt trouwens ook ABS en Cardan te hebben.

Nu maar hopen voor Harley dat het publiek niet van woede gaat staan schuimbekken bij al deze “verbeteringen”. Want HD rijders zijn nou eenmaal traditie getrouw.

Voor meer info over het merk kun je op de Harley-Davidson startpagina kijken. Wellicht vindt je daar ook informatie over de Twin Cooling Harley Davidson.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.