De Garmin Zumo XT voor een verkennende review

Wie satelliet navigatie zegt, zegt automatisch Tomtom, tenminste als je je in een auto verplaatst. Tomtom is vooral bekend bij automobilisten omdat het een makkelijk te gebruiken satelliet navigatie is. Zeker als je van adres naar adres rijdt en verder geen hoge eisen stelt. Voor motorrijders is er de TomTom Rider en natuurlijk de Garmin. En die laatste heeft de aanval vol ingezet met een geheel vernieuwde Zumo XT.

Zumo XT of TomTom Rider

Garmin is misschien wel het meest bekende merk als het om navigatie gaat bij motorrijders. Een van de eerste Garmins was de Streetpilot met voor geïnstalleerde kaarten.

De Streetpilot was standaard uitgerust met een geheugen kaartje van 256 mb en het apparaat had een scherm van 305 bij 106 pixels.

Het apparaat kostte in 2004 € 1250,–, inclusief vooraf geïnstalleerde kaarten. Een heleboel geld maar het was voor die tijd een zeer compleet apparaat.

Garmin ontwikkelde door en kwam via de Zumo 550. De Zumo 660 en nog later de Zumo 395 en 595 LM en nu dus de Zumo XT. De beeldschermen werden beter, het geheugen groter en de kaarten uitgebreider.

Garmin

De eerste Garmin kon eigenlijk helemaal niets

Een beter scherm voor de Zumo XT

Om te beginnen is er het betere scherm. De Zumo 550 was uitgerust met een beeldscherm van 8,9 cm diagonaal en had 320 bij 240 pixels.

Het gewicht van het apparaat was 300 gram en de batterij bleef maximaal 4 uur functioneren.

Later kwam de Zumo 660 uit. Met een scherm van 10,9 cm diagonaal en met 480 bij 272 pixels was het een net iets beter apparaat dan zijn voorganger.

De 595 was het laatste model dat Garmin op de markt bracht voor dat de XT uitkwam.

 

Garmin Zumo XT

De Garmin Zumo XT kan in twee standen dankzij de Twist Dock 

TomTom Rider is flink concurrerend

Garmin heeft de laatste jaren trouwe gebruikers verloren aan de TomTom Rider en moest dat verlies goed zien te maken en met de vernieuwde XT lijkt dat wel te zijn gelukt.

Om te beginnen heeft de Zumo XT een veel beter scherm dat de 595. De 595 heeft een 5 inch scherm tegenover een 5,5 inch scherm van de Zumo XT.

Ok een half inch groter is niet heel bijzonder maar voor een dergelijk apparaat scheelt het wel. De net iets grotere kaart geeft je een veel beter beeld en dat maakt navigeren net iets prettiger en makkelijker.

Wat wel veel scheelt is het aantal pixels dat de nieuwe telg van Garmin heeft. De 595 had nog 800 bij 480 pixels terwijl de Zumo XT 1280 bij 720 pixels heeft en dat verschil zie je echt.

 

Garmin Zumo XT

De Garmin kan in twee verschillende standen staan

Meer pixels en 1000 Nits

Het beeldscherm is duidelijk een verbetering. Het is groter en veel scherper dankzij de extra pixels en de fantastische helderheid dankzij 1000 Nits.

Het aantal Nits geeft de helderheid van het scherm aan. De combinatie van 1000 Nits en het groter aantal pixels maken dat het beeld van de Zumo XT veel beter en duidelijker is dan dat van zijn voorgangers.

Met de zon rechtstreeks in het scherm en met je zonnevizier voor je ogen is je route nog steeds prima zichtbaar en dat was bij de 595 LM wel anders.

De XT is ook duidelijk sneller in het berekenen van de route dan zijn voorgangers en dat is prettig voor als je avontuurlijke routes wil rijden met veel bochten.

 

Garmin Zumo XT

Bij ieder apparaat van Garmin een andere steun

Sneller en duidelijker

Mijn oudere 395 LM liep nogal eens achter met de juiste afslag aangeven bij de XT lijkt dat nu verleden tijd.

Je kan de Zumo XT horizontaal en verticaal monteren. In de verticale (landscape) stand heb je met de route richting naar boven meer zicht op waar je heen gaat.

Het beeld van de Zumo past zich automatisch aan als je het apparaat draait. Avontuurlijke route instellen gaat overigens een stuk eenvoudiger op de Zumo XT dan op de eerdere modellen.

Bij het maken van een route wordt al aangegeven of je avontuurlijk wil rijden of niet.

 

Garmin Zumo XT

Even wennen aan het ophang systeem

Een traploos avontuur instellen

Vervolgens zie je een schuifknop waar je de mate van avontuur traploos kan aangeven. Tussen punten op je route kan je gemakkelijk aanmaken door op de kaart te tikken.

Dat kon ook al bij de vorige modellen maar door het betere scherm en snellere kaarten gaat het allemaal net iets makkelijker.

Of de avonturen optie beter werkt dan in de vorige modellen heb ik nog niet kunnen ontdekken, dat komt aan bod in een uitgebreidere review die ik tijdens een volgende trip maak.

Voor de echte pure adventure rijders is er ook de mogelijkheid om met een paar handelingen topografische kaarten te gebruiken op de Garmin.

 

Accesoires Zumo XT

Niet alle accesoires voor de Zumo XT zijn nuttig

Topografische kaarten

Dit soort kaarten zijn veel gedetailleerder dan de gebruikelijke kaarten. Wandelpaden en de kleinste offroad paden zijn nu zichtbaar op de GPS als je de topografische kaarten inschakelt.

Het intern geheugen van de Zumo is met 32 GB ook een stuk groter dan dat van zijn voorgangers. Genoeg ruimte dus voor updates.

Heb je aan 32 GB nog niet genoeg dan kan er altijd nog een extra geheugen kaart bij van maximaal 256 GB.

De Garmin is geschikt voor het Amerikaanse Global Positioning Systeem (GPS), het Russische Glonass en het Europese Galileo.

 

Garmin Zumo XT

Ruimte voor micro SD van maximaal 256 GB

Groter beter en sneller

De XT is ondanks dat alles beter en groter is geworden toch nog net iets lichter dan zijn voorganger. Niet dat het veel uitmaakt maar het is toch knap dat iets wat veel meer kan minder weegt.

De Garmin kent echter niet alleen maar pluspunten. Een minpunt dat in feite voor alle motornavigatie van Garmin geldt is het feit dat iedere nieuwe Garmin weer een andere bevestiging heeft op de motorsteun.

Soms is het een verbetering maar in het geval van de Zumo XT is dat zeker niet zo. Het op de steun monteren van de XT is, zeker in het begin een beetje gepuzzel op gevoel.

Het lijkt wel of Garmin na al die jaren nog steeds niet weet wat de beste manier van bevestigen is.

 

Garmin

Bij ieder apparaat van Garmin een ander ophang systeem dat zit bij de tomtom rider 550

wat is Beter bij de TomTom Rider ?

Bij ieder nieuw model moet het wiel opnieuw worden uitgevonden zo lijkt het tenminste. En bij de Zumo XT is er toch echt een verkeerd wiel uitgedacht.

Bij de TomTom Rider werkt dat net even beter. Een ander voordeel van TomTom is dat je de navigatie zowel horizontaal als verticaal kan zetten door hem simpelweg op de steun te draaien.

De Garmin is overigens ook zowel horizontaal als verticaal te gebruiken. Het lastige is dat je het apparaat dan weer niet kan draaien op zijn standaard voet als hij eenmaal gemonteerd is.

Omdat te kunnen doen is er een aparte accessoire nodig en dat is de Zumo Twist. Het accessoire werkt prima en kost slechts € 39,– maar waarom er weer een apart accessoire voor nodig is bij Garmin, is mij een raadsel.

 

Garmin

Twee voorgangers van de XT, de Zumo 660 en de garmin zumo 395lm

Nuttige accessoires

En als we het toch over accesoires hebben nog even dit. Je kan voor de XT een soort setje met “nuttige” accesoires kopen.

Een mapje om het apparaat in op te bergen, een klepje voor de steun om de contactpuntjes van de steun te beschermen en een soort rubber stootrand om het toestel te beschermen.

Bij de Zumo 660 was een makkelijk beschermkapje en tasje standaard bij geleverd waarom dat bij de XT niet kan is mij een raadsel.

De extra rubberen stootrand om je apparaat te beschermen is op zich handig. Wat niet handig is, is dat het apparaat met stootrand niet meer in het tasje past. Daar is dus niet goed over nagedacht.

alleen pas het apparaat met de stootrand bevestigd niet meer in het tasje. Of de Zumo XT onderweg goed bevalt ga ik jullie binnenkort vertellen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.