De Garmin Zumo 395 LM is nog lang niet perfect

Een navigatie apparaat als de Zumo kan er prachtig robuust en gelikt uitzien maar waar gaat het nou echt om ? Dat, waar het echt over gaat bij navigatie apparatuur, merk je pas als je het apparaat gaat gebruiken op je motorfiets.

De Garmin Zumo 395 LM nader bekeken

De Garmin kan voortaan op slot

Satelliet Navigatie is bijna niet meer weg te denken of je nou met een auto of  een motorfiets op pad bent, je gaat bijna niet meer zonder een dergelijk apparaat op pad. En sinds de komst van de Garmin Zumo 550 is er veel veranderd in de wereld van de Satelliet Navigatie.

In de eerste plaats is het zaak dat je een satnav goed op je motorfiets kunt bevestigen en daar heb je goed materiaal voor nodig.

Natuurlijk roept iedereen nu Ram mount want dat is de makkelijkste manier om het apparaat ergens op je motorfiets te bevestigen. En eerlijk gezegd is dat ook zo.

De Garmin Zumo 395 LM wordt in ieder geval standaard geleverd met een Ram mount met een zogenaamde korte knijper.

Een korte knijper is het verbindingsstuk tussen de houder waar je Zumo op bevestigd is en het gedeelte dat op je motorfiets zit.

Persoonlijk vond ik de Ram mount bevestiging nooit ideaal.  Je kon je kostbare navigatie apparaat nooit goed beschermen tegen snelle dieven. Maar met het Rammount slot is dat nu verleden tijd.

Garmin

Het handige slotje van Ram mount

Bescherming tegen gelegenheidsdieven

Met de komst van het slotje dat nu past op de rammount houder van de Garmin Zumo is dat probleem verleden tijd.

Het slotje zorgt ervoor dat je dure Garmin niet zomaar tijdens een tank stop van je motor gegrist kan worden.

Het blijft wel verstandig het apparaat van je motor te halen als je langer stopt natuurlijk. Het slot helpt wel tegen gelegenheidsdieven maar iemand die meer tijd heeft krijgt je dure satnav er wel af.

Het slot ziet er degelijk en compleet uit. Het zorgt ervoor dat de knop ,waarmee je de Zumo ontgrendeld van de houder, niet meer ingedrukt kan worden.

Voor de vleugelmoer op de knijper is een aparte knop ontworpen. Deze knop kan  alleen los en vast gedraaid kan worden met een speciale passende dop. Deze zit bij het slotje inbegrepen.

Zumo 395 LM

Ook de knijper kan op slot

Goedkoop is de Zumo niet

Handig natuurlijk want de slimme dief draait in een handomdraai de knijper los, knipt de draad door en weg is je dure Zumo.

Want duur is het allemaal wel. De kale Zumo 395 LM kost bijna € 500,–. Het slotje met de special moer voor op de knijper zijn samen ook al € 79,— Je moet dus wel een liefhebber zijn.

Wil je de speciale Onroute kaarten er bij hebben dan kan je nog eens bijna € 150,— neertellen. Alles bij elkaar kan je dus ruim € 700,— neer tellen voor het hele pakket.

Het monteren van de Zumo gaat op zich vrij makkelijk met de bijgeleverde Ram mount. Wil je de Zumo op de elektra van je motorfiets aansluiten dan is er wel wat soldeerwerk nodig.

 

De Zumo 395 heeft twee simpele contactpunten voor de spanning

Dunne draadjes en soldeer

Want de standaard veel te dunnen draadjes moet je wel op de een of andere manier aan je voeding zien te koppelen. Dat houdt dat je de plus en de min draadjes moet verlengen en het liefst met wat dikkere draden.

Je doet die het beste met soldeer en krimpkous en liever niet met stekkertjes. En als je met stekkertjes gaat werken kun je beter ook eerste dikkere draden gebruiken die je aan het eind van soldeer voorziet.

Wil je zeker zijn dat alles goed en sluitingsvrij gemonteerd kan worden dan kan je het beste voor alle aansluitingen krimpkous gebruiken.

Het aansluiten van een Garmin blijft een beetje gedoe want om nou te zeggen dat het allemaal kant en klaar wordt aangeleverd ?

Eenmaal onderweg blijkt de nieuwe Zumo wel een stuk sneller te zijn dan de oude 660. De nieuwe Garmin rekent een stuk sneller en heeft meer route mogelijkheden.

 

Zumo 395 LM

De Zumo 660 en de 395 verschillen niet veel van formaat

Avontuurlijk route dwars door de stad

Voor het vanzelf rijden van een route met veel bochten en heuvels is de optie van avontuurlijke route een leuke optie al werkt het nou niet echt perfect.

Stel je de avontuurlijke route in met de optie veel bochten en heuvels dan doet de Zumo zijn uiterste best. De satnav probeert je op zoveel mogelijk bochten en heuvels te trakteren.

Maar de avontuurlijke route lijkt niet in staat stedelijke gebieden te vermijden en de software overdrijft zo nu en dan.

Zo lijkt het erop dat de Zumo je expres door de bebouwde kom stuurt.  De Garmin lijkt daar de meeste bochten te vinden en dat leidt soms tot verwarring.

 

Zumo 395 LM

Drukke steden willen we toch het liefst vermijden

Stedelijke gebieden worden vermeden

Volgens Garmin worden stedelijke bebouwing automatisch vermeden met de optie avontuurlijke route.

In de praktijk werkt dat niet echt goed. Waarom kan ik bijvoorbeeld wel snelwegen vermijden en geen steden ?

Want met avontuurlijke route ingesteld en veel bochten werd ik door de Zumo 395 LM toch mooi dwars door de stad Osnabrug heen gestuurd en dat is niet altijd de bedoeling.

Als ik lekker wil toeren op mijn motorfiets vermijd ik het liefst grote steden. Waarom die mogelijkheid nog beschikbaar is op de Garmin is onduidelijk. Een beetje programmeur maakt het mogelijk om grote stedelijk gebieden te vermijden lijkt me.

 

Garmin

Nee die naam is echt.

Niet alles goud wat er blinkt met de Garmin

Volgens Garmin is het ook gemakkelijk een route bij te stellen door eenvoudig op de kaart op het apparaat naast de getoonde route te tikken.

In de praktijk werkt niet goed en zorgt soms voor irritaties. Het apparaat reageert niet altijd als je dit probeert of is niet nauwkeurig genoeg.

Op de een of andere manier is het scherm van de Zumo 395 LM nog niet goed genoeg om dit soort dingen makkelijk te doen.

Want na een paar pogingen de route die dwars door het centrum van Osnabrug liep te veranderen gaf ik het op. Ik besloot ik de stad op een andere manier te omzeilen.

 

Garmin

Kaarten meenemen is nog steeds makkelijk

Een ouderwetse kaart

Een ouderwetse papieren kaart werd er bij gehaald want die heb ik nog altijd bij me.  Ik zocht een klein plaatsje op en gaf dit in als via punt (de Zumo 395 LM noemt dit nu stop punt).

Dit opgeven van een “via punt” kan nog gewoon door op het vergrootglas te drukken. Dit doe je in het begin menu, net als bij de Zumo 660.

Het opgeven van een via punt in de nieuwe Zumo telg is een fluitje van een cent maar het is geen verbetering. Het blijft allemaal een beetje knullig op deze manier.

Het is wel apart dat Garmin met dit soort dingen niet echt voor vooruitgang heeft gezorgd en het lijkt erop dat de concurrentie van Garmin een stuk verder is.

De Zumo 395 LM is geen slecht apparaat

Persoonlijk vind ik het verbazingwekkend dat de Tomtom Rider wel een functie lijkt te hebben, waarbij je een alternatieve route kan opgegeven die wellicht steden ontwijkt en de Garmin niet.

In feite zou Garmin allang de mogelijkheid om stadscentra te vermijden in hun navigatie apparatuur kunnen hebben.  Helaas zover is Garmin blijkbaar nog niet.

Wellicht is het wachten op een update hiervoor maar voor een apparaat van die prijs had ik zo’n optie wel verwacht.

Niet dat de Zumo 395 LM van Garmin een slecht apparaat is. In tegendeel het meeste gaat goed en als je er een beetje mee om leert gaan kan je er veel plezier mee hebben maar er ontbreken gewoon functies.

Garmin heeft niet aan alles gedacht

Het is alleen jammer dat er nog niet aan alles gedacht is want het had voor Garmin het verschil kunnen uitmaken.

Het makkelijk kunnen vermijden van stadscentra had van de Zumo iets speciaals gemaakt en dat is nu niet het geval.

We zijn echter nog lang niet klaar met het testen van de Zumo natuurlijk want we gaan er uitgebreide toertochten voor road en Allroad motoren mee uitzetten maar hierover meer in het volgende deel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.