Adventure motorfietsen voor het echte avontuur

Ze zijn er in diverse soorten en maten en vooral gewichten, de adventure motorfietsen. In sommige gevallen zijn er motorfietsen die terecht de naam adventure motorfiets mee krijgen in andere gevallen wordt de term adventure gebruikt om klanten te lokken. Er zijn echter wel motorfietsen die toch net wat avontuurlijk zijn dan andere. We Allesopdemotor.nl nam er vier onder de loep.

De echte Adventure motorfietsen

Motorfietsen zijn zo avontuurlijk als degene die er op rijdt heb ik wel eens gehoord en dit klopt ook voor een deel.

Behalve als je er echt avontuurlijk op uit wil gaan, dan wil je toch een meer geschikte motorfiets.

Echte Adventure motorfietsen zijn motorfietsen die zich door bijna niets laat tegenhouden, net als de degene die er op rijdt. Geen berg te hoog en geen pad te onbegaanbaar.

Puur, degelijk en gemaakt om te gaan waar niemand anders naar toe gaat, om maar een citaat uit Star Trek te gebruiken.

 

Adventure motorfietsen

Echt avontuurlijk onderweg zijn kan niet met iedere motorfiets

Adventure motorfietsen voor avontuur

Om het echte avontuur aan te kunnen heb je een ander soort motorfiets nodig.

Niet zomaar de eerste de beste Adventure motorfiets maar een motorfiets die er echt voor uitgerust is.

De redactie van Allesopdemotor.nl heeft vier motorfietsen uitgeprobeerd om te zien hoe hoog het avontuurlijk karakter is.

De Honda CRF1000 Africa Twin, de Ténéré 700, de BMW 1250GS en de BMW 850GS.

 

Adventure motorfietsen

DE 850 GS van BMW

De R 1250GS van BMW

In 2019 kwam BMW met alweer een nieuwere en zwaardere boxer motorfiets op de markt, de BMW R1250 GS.

De opvolger van de 1200 GS is uitgerust met variabele kleptiming om door de milieu eisen te kunnen komen en toch 136 pk uit het blok te halen.

Het koppel van 143 nm is indrukwekkend en zorgt voor een soepel motorkarakter.

De GS is natuurlijk uitgerust met een probleemloze cardan en vloeistof gekoeld boxer blok.

 

Adventure motorfietsen

De R 1250 GS is wel wat zwaar voor een adventure motorfiets

Rijklaar gewicht speelt een rol

De BMW R1250 GS behoort met een rijklaar gewicht van 249 kg niet tot de lichtste motorfietsen in zijn klasse maar is prima in balans. De standaard BMW R1250 GS is uitgerust met een 20 liter tank.

Met een door BMW opgegeven verbruik van 4,75 liter per 100 kilometer, 1: 21, kom je ruim 400 avontuurlijke kilometers ver met 20 liter brandstof.

De veerwegen van 190 mm voor en 200 mm achter zorgen er in ieder geval voor dat je redelijk wat oneffenheden aan kan. Zeker in combinatie met het 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel.

Voor wie twintig liter brandstof te weinig vindt kan kiezen voor de Adventure versie die met een 30 liter tank is uitgerust.

 

Adventure motorfietsen

Indrukwekkende partij schakelaars bij de BMW

Langere veren en draadspaken

Bovendien heeft de adventure GS wielen met draadspaken zodat er bij het rijden over zwaar terrein minder kans is op het beschadigen van je wielen.

De veerwegen van de adventure versie zijn zowel voor als achter 20 mm langer dan van de standaard GS. Het rijklaar gewicht van de adventure versie is 268 kg.

De GS is standaard uitgerust met instelbare rij modi voor regen, ECO, weg en een zogenaamde hillstart modus.

De standaard R1250 GS kost de consument € 20.200,– terwijl de adventure versie € 21.900 kost.

 

Draadspaakwielen

Draadspaakwielen zijn veerkrachtiger

De BMW F 850GS

Een ander adventure model van BMW is de 850 GS. De 850 GS is een staande twin van 850 cc met een motorvermogen van 95 pk en een koppel van 92 nm.

De 850 GS heeft een ketting als eindaandrijving wat de motorfiets met 233 rijklaar gewicht net iets minder zwaar maakt dan zijn grote broer.

Standaard heeft de Duitse tweecilinder voor een 21 inch en achter een 17 inch draadspaak wiel.

De veerwegen van 230 mm voor en 215 mm achter geven de 850 meer voordeel bij het rijden over onverharde wegen.

 

Adventure motorfietsen

Gegoten wielen zijn minder flexibel dan draadspaakwielen

15 of 23 liter brandstof

Met grotere wielen en langere veerwegen kom je nu een eenmaal makkelijker over obstakels en dus is dat een voordeel.

De standaard 850 kan 15 liter brandstof mee nemen en met een verbruik van ongeveer 1:23 is dat een actieradius van 345 km.

Voor een motorfiets die gemaakt is voor het grote avontuur is een dergelijk actieradius niet bijzonder.

De adventure versie komt voor de mensen die echt avontuurlijk willen reizen met een 23 liter tank en dat is goed voor 529 km. DE 850 is uitgerust met Dynamic traction controle met twee rijmodi.

Mede door de grotere tank is de adventure versie wel 15 kilo zwaarder dan de standaard 850. De standaard 850 GS kost de consument € 14.550,– . de adventure is € 16.145,–.

 

Adventure motorfietsen

Honda’s Africa Twin is prima geschikt voor het echte avontuur

Honda’s Africa Twin

Van Duitsland stappen we over naar Japan voor CRF 1000 Africa Twin van Honda.

De Africa Twin stamt af van de eerste twin uit 1988, die met een vermogen van 57 pk tot de top van de Adventure motorfietsen behoorde.

De 1000 cc tweecilinder is gemaakt voor het pure off road rijden en past dus uitstekend in het Adventure bike segment.

Het 1000 cc motorblok is goed voor 93 pk en 98 nm koppel wat voor een soepel motorkarakter zorgt.

Het voorwiel heeft 230 mm ruimte om het terrein te volgen terwijl het achterwiel 220 mm op en neer kan bewegen.

 

Africa Twin

Een sterk motorblok siert de Africa Twin

250 mm bodemspeling

De bodemspeling is met 250 mm voldoende om pittig terrein aan te kunnen. De Twin is uitgerust met een stevige carterbescherming waardoor je makkelijk over echte woeste paden kan knallen.

De Honda weegt rijklaar 232 kg en dat is net een kilo lichter dan de 850 GS. Met een benzine tank van 18,7 liter en een opgegeven verbruik van rond de 1:25 is een actieradius van bijna 470 km mogelijk.

De CRF 1000 kent ook een adventure versie met o.a. een grotere tank waardoor de actieradius flink groter is. De Honda is uitgerust met drie rijmodi.

De bodemspeling van de adventure versie is met 20 mm toegenomen en het gewicht met 11 kilo. De CRF 1000 heeft een adviesprijs van € 16.158,– terwijl de adventure € 18.258,– kost.

 

Tenere 700

De Tenere 700 is prima voor het grote avontuur

Yamaha Ténéré 700

Yamaha kwam in 2019 met de opvolger van de XT660Z op de markt. De Ténéré 700 met het 700 cc cp2 motorblok dat uit de MT07 komt is met een rijklaar gewicht van 205 kg de lichtste van allemaal.

Het motorvermogen van 72 pk en het koppel van 68 nm is voldoende voor plezierig rijden op zowel verharde als onverharde wegen.

De veerwegen van 210 mm voor en 200 mm achter geven de Ténéré genoeg ruimte voor het rijden door zwaar terrein.

De Ténéré 700 biedt door het voorwiel van 21 inch en het achterwiel van 18 inch de meeste ruimte voor het monteren van terrein banden.

 

CP2 blok

Sterk en betrouwbaar CP2 blok

Lichtgewicht en grote wielen

Door de wielmaten is de T7 ook het meest geschikt voor het rijden op onverharde wegen.

De bodemspeling van 237 mm is ruim voldoende voor avontuurlijk motorrijden.

De Yamaha heeft een niet al te grote benzine tank van 16 liter maar met een verbruik van rond de 1:25 is een actieradius van 400 km haalbaar.

De prijs van de Ténéré 700 is met € 11.599,– verreweg het gunstigste van allemaal.

 

 

Overzicht voor de duidelijkheid

Conclusie

Een echte adventure motorfiets is een motorfiets waar je overal mee kan komen en dat mag je best letterlijk nemen.

Daar spelen gewicht, bodemspeling en vering een rol bij maar ook actieradius zorgt voor de nodige vrijheid.

Wie de beste papieren heeft in deze vergelijking is ook een kwestie van de eisen die iemand stelt aan een dergelijke motorfiets.

De een vindt gewicht absoluut belangrijk terwijl een ander daar absoluut niet in geïnteresseerd is.

In deze vergelijking springt de Ténéré 700 er in ieder geval uit als het gaat om gewicht en prijs, want ook de portemonnee spreekt mee bij de keuze voor een motorfiets. De keus is aan de consument of liever gezegd de adventure rijder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.