De DesertX of wordt het toch een Honda

2022 staat bijna voor de deur en met de komst van het nieuwe jaar zien we ook nieuwe motorfietsen op ons afkomen. Nieuwe modellen voor zowel op als naast de weg. Een paar van die nieuwe modellen gaan we van dichterbij bekijken. De echte reviews komen volgend jaar als er proefritten mogelijk zijn.

Een DesertX of toch een Aprilia ?

Om te beginnen is er de Italiaanse tweewieler die met een heuse Cagiva kloon (DesertX) op de markt komt. Cagiva kloon? De DesertX 937 is toch een pure de Italiaanse tweewiele?

Ja natuurlijk alleen is er wel een hoop gelijkenis met de modellen die Cagiva in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw op de markt bracht.

1985 was het jaar waarop de zwaardere adventure motorfietsen op de markt kwamen en ook het jaar waarin de Cagiva 350 Elefant werd geïntroduceerd.

Kort voor de 350 cc tweecilinder was de 650 cc door Cagiva op de markt gezet.

 

Ducati DesertX

Nieuws voor de Ducati fan.

De Cagiva was eigenlijk geen Cagiva

Het motorblok van de Cagiva kwam van bekende Italiaanse twee cilinder maar werd door Cagiva wel sterk verbeterd.

Cagiva gooide in de begintijd van de Paris-Dakar hoge ogen met de snelle tweecilinders en wist meerdere malen de zwaarste rally aller tijden te winnen.

In 1990 en 1994 wist Edi Orioli de felbegeerde Dakar beker te bemachtigen met een Cagiva. De Italiaanse fabriek brengt in 2022 de DesertX 937 op de markt die uiterlijk sterke gelijkenis vertoond met sommige modellen van Cagiva.

Technisch gezien is de oude V-Twin natuurlijk niet meer te vergelijken met de oude Cagiva. Het nieuwe model van de Italiaanse motorfabrikant heeft een topvermogen van 110 pk en een koppel van 92 nm.

De DesertX als pure offroad motorfiets

De fabriek uit Italië wil de DesertX als een pure offroad motorfiets neerzetten met voor een 21 inch en achter een 18 inch wiel en lange veerwegen.

De DesertX is voor uitgerust met een 46 mm Kayaba voorvork met 230 mm veerweg.

Het achterwiel kan maar liefst 220 mm op en neer bewegen. De bodemspeling van de V-twin is met 250 mm ruim voldoende voor zwaar terrein.

Uit Japan is ook verrassend motornieuws te horen. Zo komt Honda bijvoorbeeld met NT1100.

 

De DesertX  gaat het helemaal maken.

De Honda NT1100

De Honda NT1100 is een lichte toer motorfiets en is uitgerust met het 1100 cc tweecilinder blok van de CRF1100.

Het tweecilinderblok heeft een vermogen van 75 kw en een koppel van 104 nm. Het benzineverbruik is volgens Honda 1:20 maar dat zou in de praktijk wel eens veel zuiniger kunnen zijn.

De CRF1000 gaat met een verbruik van 1:25 zeer zuinig om met zijn brandstof en dat zou bij de Honda NT1100 ook wel eens het geval kunnen zijn.

De Honda staat voor en achter op 17 inch wielen waaruit je dus kunt opmaken dat het geen motorfiets is voor de onverharde wegen.

 

Honda NT1100

Het blok van de CRF1100 in een weg motorfiets en je hebt een NT1100

Een schot in de roos

De NT1100 zou wel eens een schot ik de roos kunnen zijn voor Honda. Zeker voor de liefhebbers van de middenklasse toermotorfiets, die de Goldwing te duur en te zwaar vinden, is dit een prima alternatief.

Aprilia komt met de Yamaha T7 uitdager in de vorm van een 660 cc pure offroad adventure motorfiets.

De Italiaanse tweecilinder weegt 187 kg droog, het blok levert maar liefst 80 pk met een koppel van 70 nm.

De Aprilia heeft een bodemspeling van 240 mm en voor en achter 240 mm ruimte voor de vering. De Aprilia is er al voor minder dan € 14.000.

 

Yamaha

Een oude XT500 in de basis kleurstelling van de Tenere. 

1800 cc in Tweecilinders

BMW heeft zijn Heritage model een nieuw gezicht gegeven. De Heritage was als eerder op de markt maar krijgt er nu een paar modellen bij.

Zo wordt de R 18 B gepresenteerd als een motorfiets die je helemaal naar je eigen smaak kan maken.

De 1800cc R B Transcontinental heeft automatische beladingscompensatie waardoor de vering van de motorfiets zichzelf aanpast aan de hoeveelheid bagage die je bij je hebt.

Rondom het 1600 cc zescilinder motorblok zijn ook een aantal nieuwe modellen ontwikkeld. Zo is er de K 1600 Grand America en de Grand America Option 17 Midnight.

 

GL1800 od Honda N1100

De GL1800 is voor sommige mensen gewoon te groot en te zwaar, de NT1100 kan een prima vervanger zijn. 

Het merk van de stemvorken

Voor de K 1600 staat een review gepland in 2022 dus hou deze blog goed in de gaten.

Bij het merk met de stemvorken is het wat stilletjes voor wat betreft nieuwe modellen.

Er is natuurlijk de R7 met het tweecilinderblok van de MT07 waar niet bijzonder veel technisch anders aan is als aan de MT07.

Het motorvermogen van 73 pk is hetzelfde gebleven als bij de MT07, het rijklaar gewicht is weliswaar vrij laag maar echt spectaculair is de R7 niet te noemen. De R7 is in de kleuren blauw en zwart te verkrijgen.

 

XT660z

De oude 660.

Tenere 700

En de nieuwe T700 beide motorfietsen krijgen de zelfde kleurstelling, Yamaha wit.

Nieuwe kleuren voor de T7

De prijs van de R7 is waarschijnlijk is met € 9.299, — waarschijnlijk het enige wat de “nieuwe Yamaha” interessant maakt.

Yamaha heeft wel wat nieuwe kleurstelling voor sommige motoren geïntroduceerd maar veel meer nieuws is er niet.

Zo komt de Ténéré 700 in wat nieuwe kleurstelling en is de XSR900 iets anders gemodelleerd en heeft een nieuwe kleurstelling.

Echt spectaculair nieuws is er niet te melden bij Yamaha en dat is eigenlijk wel jammer.

 

Meer kleuren voor de Tenere 700

Weinig Yamaha nieuws

Het paradepaardje van de Japanse fabriek, de FJR1300 is verdwenen en de Super Ténéré is ook uit het programma gehaald.

Of dat is omdat Yamaha niet genoeg geld heeft om motorfietsen te ontwikkelen of omdat de ideeën op zijn bij Yamaha is de vraag.

Het merk van de stemvorken is wat dat betreft teleurstellend maar we hopen op een goed 2023 en natuurlijk op een prachtig 2022. Met de Aprilia  heeft Yamaha in ieder geval meer concurrentie.

Kawasaki zet zich verder in op retro met de Z650-B1. Met de 650-B1 zet Kawasaki zich vol in op de retro motormarkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.