Tot de jaren 80 van de vorige eeuw nam BMW de offroad markt niet echt serieus. Terwijl de Japanse merken allang lang diverse speciaal voor het terrein gemaakte motorfietsen op de markt zette bleef het in Duitsland opvallend stil. BMW deed niet mee met de terrein flauwekul zo leek het. Tot begin jaren 80 de R 80 GS geïntroduceerd werd. Het was het begin van de grote allroad motoren. Met de komst van de grote Allroad motoren veranderde de motormarkt voorgoed.
BMW Urban GS
Een motorfiets die alles aan kon en overal kon komen, dat moet de gedachte van de Duitse ingenieurs geweest zijn in de jaren 80. Een 50 pk sterke boxer die geschikt was voor op en naast de weg.
Het was voor BMW toch een beetje een gok want het allroad project van BMW kon zomaar mislukken.
De hoog potige boxer moest zich nog waarmaken op de markt van offroad motorfietsen. Waar Honda en Yamaha al naam hadden gemaakt met hun XL en XT-modellen, moest BMW nog beginnen.
Toen de R 80 in 1980 zijn nieuwe telg introduceerde was de verrassing compleet. Niemand had ooit gedacht aan een eenarmige achterwiel ophanging en BMW deed het gewoon.
De Urban GS is een woest brok techniek
Allroad motorfietsen werden hot
De R 80 GS was duidelijk voor de minder begaanbare wegen gemaakt met een 200 mm veerweg voor en 170 mm achter kon de BMW slechte wegen makkelijk aan.
De trend was gezet, de GS bleef in het programma van de Beierse motorenfabriek.
De R 80 werd 8 jaar later opgevolgd door de R 100 GS, de 1100, de 1200 en de 1250 GS. BMW had de markt voor de allroad motorfiets ontdekt en liet hem niet meer los.
Ruim 30 jaar na de introductie van de R 80 kwam BMW met een eerbetoon aan de eerste Gelande strasse motorfiets.
Klassieke teller met niet teveel informatie
Retro motorfietsen
In 2013 introduceerde BMW een aantal retro motorfietsen onder de naam R NineT. 2017 was het jaar waarop de Urban GS, een retro versie van de R 80 GS, op de markt kwam.
De Retro motorfiets werd populair en daar wilde BMW aan mee doen. Uiteraard is de BMW Urban GS de moderne versie van de klassieke R 80 en het is dan ook een compleet andere motorfiets.
De retro BMW is natuurlijk uitgerust met het moderne 1200 cc 2 cilinder boxer blok. De motor levert maar liefst 110 pk met een koppel van 116 nm.
De oude R 80 deed het met 50 pk en 57 nm koppel met een stuk minder vermogen maar daar zit dan ook bijna 40 jaar tussen.
De R 1200 GS is qua comfort veel beter geschikt voor lange afstanden
Vermogen is ook niet alles
Vermogen is echter niet alles wat een motorfiets tot een goed product maakt. Vering, comfort, souplesse, stuur kwaliteit en wegligging maken een motorfiets ook tot wat het is.
Goeie vering zorgen voor goede wegligging, ook als het asfalt wat minder glad is.
Comfort wordt veelal bepaald door de zithouding die je kan aannemen op een motorfiets en de wegligging en stuurkwaliteiten zeggen alles over de fun factor van een motorfiets.
De BMW Urban GS heeft een aantal van deze kwaliteiten maar zeker niet allemaal. Om te beginnen ontbreekt het nogal aan comfort en dat komt hoofdzakelijk door de nogal korte veerwegen.
Klassieke lijnen sieren de Urban GS
Korte veerwegen en dus minder comfort
De retro GS heeft aan de voorkant 125 mm ruimte terwijl het achterwiel slechts 140 mm ruimte heeft.
Met kortere veerwegen wordt de vering van een motorfiets vanzelf stugger omdat er nu eenmaal minder ruimte is voor het wiel om op en neer te gaan.
Heb je langere veerwegen, zoals bijvoorbeeld bij de R1250 GS die met 210 mm voor en 220 mm aan de achterkant duidelijk meer ruimte heeft om op en neer te gaan en dat maakt een motorfiets comfortabel.
Het is het eerste wat opvalt als je op de BMW Urban GS stapt en gaat rijden. De vering is kort en stug waardoor iedere hobbeltje wordt doorgegeven aan de buddy en het stuur.
Korter veerwegen maken de Urban GS minder comfortabel.
Hoge zit met korte veerwegen.
Bij een druk op de startknop komt de Boxer met een klein rukje naar rechts en een droog geroffel tot leven.
Zodra je opstapt merk je dat de zit behoorlijk spartaans is en dat er achter het kleine schermpje weinig bescherming is tegen de rijwind.
Ondanks de kortere veerwegen is de zit met 850 mm best flink hoog. Zodra je de eerste meters gereden hebt merk je de korte veerwegen.
Zolang je op strak asfalt rijdt is er geen probleem. Bij slechter wegdek merk je echter direct dat je niet op een echte allroad of adventure motorfiets zit.
De spartaanse buddy maken de Urban minder comfortabel
Allroad motorfietsen bieden meer comfort
Iedere oneffenheid in het wegdek wordt direct doorgegeven aan je stuur en dat voel je.
Zeker op langere afstanden kan dat snel voor vermoeidheid zorgen. Hetzelfde geldt voor de cardan die blijkbaar niet voorzien is van goed werkende transmissie dempers want je voelt ieder schokje van de aandrijving tijdens het rijden.
Bij de “echte” gelandestrassen modellen van BMW is dat niet het geval. Bij alle adventure modellen van BMW is er nauwelijks iets te merken van het feit dat je op een cardan motorfiets rijdt.
Sturen doet de Urban GS prima, bij korte en lange bochten blijft de boxer prima reageren en blijft uitstekend in het spoor maar het gebrek aan comfort blijft een puntje van aandacht.
De Honda CRF1000 Afrika Twin is een motorfiets voor lange afstanden.
Niet voor lange motorreizen
Je kan in feite zeggen dat de Urban GS niet gemaakt is voor lange avontuurlijk reizen.
De korte vering, de gedrongen zithouding en het gebrek aan rijwind bescherming maken dat je het naar mijn idee niet lang volhoudt op de retro machine.
Maakt dat de motorfiets tot een slecht product? Nou nee dat zeker niet, de Urban is gewoon niet bedoeld voor lange avontuurlijke motorreizen. Althans zo denk ik erover.
Het is een motorfiets waar je wel een lekker stukje mee kunt toeren maar niet te lang en te ver.
Een stuurdemper blijkt nodig op de Urban.
Techniek heeft een prominente rol gekregen
Het is zeker geen motorfiets voor wereldreizen of stoere allroad vakanties. Het is vooral een motorfiets om mee te showen en om naar te kijken.
Zittend op een terras met een kop koffie in je hand met je motorfiets goed in het zicht zodat je hem onder alle omstandigheden goed kunt zien.
Want wat je ook vindt van de Urban, hij is gewoon heel erg mooi. Het massieve motorblok, de stoere cardan en de korte lijnen van de motorfiets stralen pure kracht uit.
De techniek heeft bij de BMW Urban GS weer een prominente rol gekregen dat mag gezegd worden.
Geen plastic kuipdelen die het massieve boxer blok praktisch onzichtbaar maken, nee gewoon een brut ogend motorblok en cardan.
Het is precies hoe motorfietsen er uit moeten zien, vind ik dan. Dat het rijden op een dergelijke motorfiets ook brut is moet je dan maar op de koop toe nemen.
Helemaal mee eens.
Schitterend uitziende motor met een oncomfortabele zithouding na 30 km.
Beresterk blok met bijpassende brembo’s…breed stuur…één klok. Spartaanser kan bijna niet.