De BMW S1000XR of toch liever iets uit Japan ?

De adventure motorfiets is niet meer weg te denken in de motor wereld. Ieder zichzelf respecterend merk heeft wel een of meerdere type avontuurlijke motorfietsenen in de showroom staan. Allesopdemotor.nl gaat twee zware “viercilindersen” met elkaar vergelijken te weten de BMW S 1000XR en de Kawasaki .

De echte Adventure motorfiets

Zowel de BMW als de Kawasaki worden door de fabrikanten als adventure motorfiets aangeduid. Voor beide modellen geldt dat er wel een beetje gezocht moet worden naar het waarom van die avontuurlijke stempel.

Natuurlijk kan je iedere motorfiets als avontuurlijk neerzetten maar de term adventure voor een motorfiets geeft je toch een geheel andere beeld.

Met een avontuurlijke motorfiets moet je eigenlijk over kunnen komen waar je wil. Asfalt, stenen, zand of die uit keien bestaande bergweg, alles moet ermee kunnen.

Een motorfiets waar je overal mee moet kunnen komen is anders dan de doorsnee motorfiets.

 

BMW S1000XR

De BMW is een behoorlijke kolos voor een Adventure bike

30 mm meer veerweg is niet genoeg

Om te beginnen heb je het dan over de vering. Zodra je echt avontuurlijk gaat rijden kom je wegen tegen waar je toch meer van de vering vraagt en dan is 30 mm meer veerweg onvoldoende.

Zowel de BMW als de Kawasaki heeft zowel voor als achter veerwegen van 150 mm.

Dat is weliswaar meer dan de gemiddelde wegmotorfiets maar haalt het niet bij de echte avontuurlijke motorfietsenen zoals de CRF 1000 Afrika twin van Honda.

Ga je de vering van de Kawa en de S1000XR vergelijken met bijvoorbeeld de R1250RT (voor 120 mm en achter 135 mm) van BMW dan zie je wel verschillen.

 

Kawasaki Versys 1000

De Versys 1000

Wat is de echte Adventure motorfiets

De R1250RT is een motorfiets die puur voor op de weg wordt gebruikt en zeker niet op onverharde paden. De CRF1000 heeft daarentegen serieuze veerwegen van 230 mm voor en 220 mm achter.

We kunnen de Kawasaki en de S1000XR om die reden alleen al geen echte adventure motorfiets noemen. Een ander reden om een motorfiets als avontuurlijke motorfiets te presenteren is de bodemspeling.

Even ter vergelijking, de CRF1000 van Honda heeft een bodemspeling van 250 mm dus genoeg ruimte onder het blok voor echt avontuur.

Bij echt avontuurlijk motorrijden wil je niet dat de eerste de beste steen een gat in het carter slaat. En nu we het er toch over hebben, carter bescherming ontbreekt ook op beide motorfietsen.

 

Kawasaki Versys 1000

Prima remmen op de Versys

Bodemspeling BMW S1000XR

Kawasaki geeft een bodemspeling op van 150 mm en bij BMW zegt men er niets over oftewel de bodemspeling is niet opgegeven. Blijkbaar vind BMW dit niet belangrijk.

De zithoogte van beide motorfiets is met 840 mm prima te doen, ook voor de wat kleinere mensen onder ons. Voor beide motorfietsen geldt dat de zithoogte ook is aan te passen aan de behoefte van degene die er op zit.

En dan zijn er de wielmaten die bij een beetje serieuze adventure motorfiets aan de voorkant toch minimaal 19 inch of liever 21 inch moet zijn. Oneffenheden neem je nu eenmaal makkelijker met een groter wiel.

Gezeur over niets ? nee hoor, als je als fabrikant een motorfiets in de markt brengt voor avontuurlijk motorrijden dan lijkt het mij logisch dat zo’n motorfiets ook voor het echte avontuur geschikt is.

 

BMW S1000XR

De Quickshifter van de BMW

De semi op puur avontuur gerichte motorfiets

Laten we beide motorfietsen in een geheel nieuwe categorie plaatsen, de semi of bijna avontuurlijk motorfietsen categorie en ons meer op de verschillen tussen de twee machines richten.

Om te beginnen is er het motorvermogen want daar zit toch wel flink wat verschil in. De BMW wint het wat vermogen met 165 pk absoluut van de Kawasaki die over 120 pk beschikt (model 2021).

De BMW heeft met 114 nm ook meer koppel dan de Kawasaki die het met 12 nm minder moet doen.

Om al die pk’s te kunnen beteugelen is de BMW uitgerust met twee 320 mm remschijven in het voorwiel en een 265 mm schijf in het achterwiel.

 

Adventure motorfiets

De Honda CRF 1000 Africa Twin is puur voor het avontuur gemaakt

 

Adventure motorfiets

De Tenere 700 is het voorbeeld van een echte op puur avontuur gerichte motorfiets

Te veel kilo’s voor het echte avontuur

Bij de Kawasaki zorgen twee 310 mm remschijven in het voorwiel en een 250 mm schijf in het achterwiel voor de nodige vertraging.

De Duitse viercilinder brengt 226 rijklare kilo’s in de weegschaal terwijl de Japanse vier pitter maar liefst 31 kilo zwaarder is, jawel de Kawasaki weegt meer dan 257 kilo rijklaar.

En voor een zogenaamde avontuurlijke motorfiets zijn dat toch wel veel kilo’s. BMW heeft duidelijk meer zijn best gedaan in het besparen van gewicht dan Kawasaki.

Ga je met beide motorfietsen rijden dan merk  je dat verschil in gewicht niet zo. De Japanse viercilinder voelt prima uitgebalanceerd aan terwijl de BMW topzwaar lijkt.

 

Yamaha Tenere

Klaar voor het pure avontuur op de TET

De BMW is minder goed in balans

De BMW is veel minder goed in balans dan zijn Japanse tegenhanger. In de wat minder snelle bochten lijkt het zelfs of de S1000XR om wil vallen. Zodra het wat sneller gaat verdwijnt dat gevoel.

Met de wat snellere bochten gaat het allemaal prima maar echt vanzelf, zoals bij de Kawasaki, gaat het niet met de BMW.

Voor zowel de Duitse als de Japanse viercilinder geldt wel dat ze voor de lange afstanden zijn gemaakt.

De zitpositie in combinatie met de hoge verstelbare ruit maken dat je makkelijk uren lang kan onderweg kan zijn. Lang onderweg zijn zonder te tanken kan met de Kawasaki net iets beter dan met de BMW.

 

BMW R1200GS

De BMW R1200GS is meer voor het avontuur gemaakt

Elektronische vering

Met de BMW haal je een theoretische afstand van 322 km op een tank (20 liter) terwijl de Kawasaki 381 km ver komt met een 21 liter tank.

De Kawasaki is standaard uitgerust met allerlei extra’s zoals bochtenmanagement, bochtenverlichting, handvatverwarming, quickshifter, cruise control, Stability controle.

En natuurlijk een instelbaar windscherm. De luxere SE versie heeft ook nog elektronische instelbare vering

En voor de liefhebbers is er een mogelijkheid om je smartphone draadloos met je motorfiets te verbinden.

De BMW is standaard uitgerust met Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) en drie verschillende rijmodi. Natuurlijk zijn er nog eindeloos veel mogelijke extra’s waar de BMW mee uitgerust kan worden.

Conclusie

Hoe de reclame slogans ook uitweiden over het avontuurlijke karakter van beide gemotoriseerde tweewielers meer dan stevige toer motorfietsen zullen het nooit worden.

De offroad capaciteiten zijn misschien iets beter dan bijvoorbeeld een GL1800 maar veel meer dan een stevig grindpad durf je met deze viercilinders toch niet aan.

Er kan simpelweg teveel stuk gaan als je iets te wild of te avontuurlijk wil rijden en het gewicht blijft een rol spelen.

De BMW heeft duidelijk meer vermogen dan de Kawasaki maar hoe belangrijk is dat ?

 

motorfiets avontuur

Zo avontuurlijk kan het worden

Echte Adventure motorfietsen worden het nooit

Of die 40 pk extra je keuze moet bepalen vraag ik me dus wel af. De Kawasaki heeft naar mijn idee een veel prettiger stuur en motorkarakter dan de S1000XR en is duidelijk goedkoper dan de BMW.

De standaard Versys heeft een prijskaartje van € 14.999 terwijl de luxere Tourer versie bijna € 18.000 kost. (prijzen 2020)

De standaard BMW is met € 20.000,– de duurste van de twee. Tja die 40 pk extra kost je dus € 5.000,– .

Voor lange afstanden binnen Europa zijn zowel de BMW S1000XR als de Kawasaki prima geschikt maar echte adventure motorfietsen worden het nooit.

 

3 gedachten aan “De BMW S1000XR of toch liever iets uit Japan ?”

  1. Tsja, wat is avontuurlijk ? Ik zie die Africa Twin ook niet de Erzberg Rodeo meerijden 😉

    Een relatief vlak bospaadje lukt op een Duke 390 ook nog wel als dat moet, niet ideaal maar het kan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.