De zon komt door, de lente komt er aan en dus is het tijd om motor te rijden. Natuurlijk kent iedere motorrijder dit gevoel want niets is leuker dan lekker op de motorfiets stappen met een lekker zonnetje. Maar dit keer ging ik iets anders doen, ik had een afspraak om een testrit te gaan maken. Een testrit op de prachtige R-nine T Scrambler.
De Scrambler schudt wakker
De motorfiets die ik aan de tand ga voelen is de BMW R Nine T Scrambler. En wat een feest beest is dat. Op mijn vraag of ik op een R-NineT voor een proefrit mee kon krijgen kreeg ik het volgende antwoord.
“We hebben alleen de NineT Scrambler voor een proefrit” zei de dame van BMW Houtrust in Nootdorp door de telefoon.
Dit was precies waar ik op gehoopt had want de Scrambler is alleen al een kunstwerk om naar te kijken.
Maar het is vooral proeven van het Duitse vakmanschap, want daar staat BMW natuurlijk om bekend. Met een lekker warm zonnetje reed ik vol verwachting richting de BMW dealer.
De NineT in Retro stijl
Proeven van een kunststukje
De Scrambler stond al buiten klaar om van geproefd te worden. Want dat is waar je het over hebt bij een dergelijk motorfiets.
Na een eerste kop koffie, je moet de spanning opbouwen nietwaar, werd de boxer gestart.
De Scrambler reageerde direct door even heftig te schudden, alsof de motor wakker schrok. Twee seconden later klonk er een tevreden gegrom uit de twee hoog geplaatste uitlaten.
De verkoper gaf een paar keer flink gas om het uitlaat geluid te laten horen. Met een paar korte draaien aan het gas liet de motorfiets merken dat hij wakker was.
Het prachtige grom dat binnen de perken blijft klinkt als muziek
Het geluid van de boxer is als muziek
“Als de motor op temperatuur is klinkt het nog mooier” zegt de verkoper met een zichtbare glinstering in zijn ogen. Ik geloof hem direct.
Met een zwaai over de zeer kleine buddy neem ik plaats op de dikke boxer. Het eerste wat dan opvalt is dat de Scrambler lekker laag is. Ik ben zelf met mijn 1.70 mtr nou niet bepaald groot dus dat is al een voordeel.
Met enige voorzichtigheid stuur ik de Beemer (slang voor BMW) het terrein bij Motor houtrust af. Die voorzichtigheid was geboden want ik stapte net van een Yamaha Tenere af die amper 48 pk heeft.
De XT660 heeft duidelijk minder vermogen
De BMW heeft flinke ankers
De BMW RNineT is duidelijk een veel sterkere motorfiets dan mijn Yamaha XT660z. Dat blijkt in eerste instantie al uit de cijfers.
Even wat BMW R Nine T specs. Het 1200 cc metende tweecilinder blok heeft maar liefst 110 pk en een indrukwekkend koppel van 116 nm.
De BMW is natuurlijk uitgerust met Brembo remmen met ABS en heeft probleemloze cardan aandrijving.
Voor zitten er twee zwevende remschijven van 320 millimeter met twee vaste vierzuiger remklauwen. Genoeg om het brok vermogen tot stilstand te brengen lijkt mij.
Even van het uitzicht genieten
De eerste meters doe ik voorzichtig aan
Het gewicht van de Boxer valt met 220 kg rijklaar nog mee maar ik hou er wel rekening mee als ik weg rij.
De motorfiets is niet erg hoog en het zwaartepunt ligt laag en dat maakt dat het sturen prettig gaat.
Na de eerste meters rustig tokkelend rijden merk ik echter direct dat de Scrambler een heel zacht karakter lijkt te hebben.
Bij een stoplicht wegtrekken kan ondanks de 110 pk en injectie zonder horten of stoten. Het machtig blok voelt uitermate soepel aan en de hydraulische bediende koppeling maakt het allemaal nog makkelijker.
Standaard handvat verwarming
De injectie werkt feilloos
De injectie werkt zonder het hinderlijke aan uit gedrag. Dat is ook wel te verwachten aangezien BMW al decennia lang injectie op zijn motorfietsen toepast. Maar het mag vermeld worden.
De eerste paar kilometer rij ik in de bebouwde kom en moet ik mij dus inhouden. Braaf hou ik mij aan de maximum snelheid van 50 km/uur die de prachtig retro teller aangeeft.
De motorfiets stuurt bij deze lage snelheid opvallend gemakkelijk. Met 40 km/uur een verkeerspleintje op en af rijden gaat zonder moeite.
De eerste paar bochten doe ik het wel rustig aan want het is altijd even wennen aan een andere motorfiets.
De NineT lijn is bijzonder mooi
De Boxer wil meer te doen hebben
Eenmaal uit de 50 kilometer zone durf ik de boxer wat meer de sporen te geven.
En dat is duidelijk wat de BMW verwacht, want zodra ik dit doe klinkt er een tevreden gegrom aan de linker kant. De boxer wil duidelijk wat meer te doen hebben.
En dus gaat het gas er wat meer op wat leidt tot een opzwepend gebrul. Speciaal voor de proefrit had ik mijn oordoppen uitgelaten want het geluid telt natuurlijk mee.
Ik heb nu een meer open weg voor me met wat bochten en heerlijke verkeerspleinen.
Een flinke oliekoeler houd de boxer op de juiste temperatuur
De beer is los
De beer is nu los want ik begin te beseffen dat dit is wat de Boxer wil, het gas moet er op.
En dat doe ik. Ik jaag de BMW hoog in toeren. Tenminste dat idee heb ik als ik uitlaat geluid hoor want een toerenteller heb ik niet gevonden.
Het motorblok geeft bij al dat gas geven geen krimp en doet stilletjes zijn werk.
Er komen nauwelijks mechanische geluiden uit het luchtgekoelde motorblok en dat is voor een 1200 cc boxer best opmerkelijk. Zeker gezien de power die er uit komt.
De Boxer imponeert aan alle kanten
De BMW R NineT wordt goed koel gehouden
Helemaal luchtgekoeld is de boxer overigens niet want er zit ook een flinke oliekoeler voorop het blok gemonteerd.
Begrijpelijk, want het blok wordt met al het geweld natuurlijk best warm; niet dat je er als berijder iets van merkt natuurlijk.
De cardan aandrijving die het vermogen van het motorblok naar het achterwiel overbrengt doet dit zonder enige onregelmatigheid.
Ook als je bij een flinke snelheid het gas dichtdraait is er niets aan de hand. Het achterwiel heeft ook nooit de neiging te blokkeren. Iets wat bij oudere cardan aangedreven motorfietsen nog wel eens voorkomt.
En als je het gas er vol op zet blijft de zaak stabiel. Het achterwiel maakt nooit een onverwachte beweging waardoor je niet het gevoel krijgt dat je de motor kwijt raakt.
De Scrambler nogmaals in Retro stijl
Het wordt geen moment gevaarlijk
Bochten nemen gaat opvallend makkelijk en het kan ook met een flinke snelheid. Hoe hard ik ook een bocht in ga, of accelereer het lijkt niet uit te maken want het wordt geen moment gevaarlijk.
De Boxer lijkt lijm onder zijn banden te hebben want man wat kan dat ding plat en hard door een bocht. Er lijkt geen limiet te zijn.
Op lange rechte stukken jaag ik de machine tot boven de 120 km/uur en dan mis je wel een beetje bescherming. De combinatie van het hoge brede stuur en geen windscherm maken wel dat je flink wat wind vangt.
Dat wil niet zeggen dat de motorfiets niet comfortabel is, want de zit op de Scrambler is meer dan prima.
Een stille cardan en geweldige remmen om al het geweld in de hand te houden
Een lekkeer soepel motorblok
Soms tokkel ik met 60 kilometer per uur door druk verkeer in lage toeren en dan is de Scrambler een heerlijk relaxte motorfiets.
Draai je met die snelheid het gas open dan gaat de Beemer er zonder nukken lekker vandoor.
Dat betekent dat je lekker laag in toeren kan rijden en gewoon het gas open kan draaien. En dit zonder te hoeven schakelen. Lekker voor als je in een schakel luie bui bent.
En als je tot stilstand moet komen is dat voor de Scrambler ook geen probleem.
Want de dubbele Brembo’s aan de voorkant en enkele aan de achterkant lijken ankers uit te gooien als je ze nodig hebt. Maar doseren gaat ook prima.
Toekomst voorspelling voor BMW ? Ik hoop het wel
Schakelen zonder geluid
Het ABS levert zijn bijdrage en maakt het remmen gemakkelijk. Want kracht zetten om te remmen hoef je eigenlijk niet te doen.
Schakelen gaat overigens ook opvallend gemakkelijk. Je hoort niet zoals ik bij mijn Yamaha gewend ben een duidelijke klik als je schakelt. Je voelt eigenlijk amper dat je in een andere versnelling terecht komt.
Dat is in het begin wel wennen. Zeker als je van een motorfiets afstapt die duidelijk laat merken dat je van versnelling wisselt.
Als ik zo lekker aan het Scrambelen ben krijg ik wel opvallend warme handen.
Een Retro dashboard met voldoende info
Het dashboard van de Scrambler is lekker Retro
In eerste instantie wijt ik het aan mijn enthousiaste rijstijl van dat moment. Het blijkt echter de handvatverwarming te zijn die ik per ongeluk aan heb gezet.
De schakelaar van de handvatverwarming zit overigens prachtig geïntegreerd tussen de schakelaars op het stuur. Niet erg opvallend maar net opvallend genoeg om te kunnen vinden.
Dat geldt overigens voor alle schakelaars die de Scrambler rijk is. Alles zit mooi in retrostijl maar blijft prima te bedienen.
Het dashboard van de Scrambler is wat karig, of moet ik zeggen mooi in retrostijl. Eigenlijk weet ik het niet en het maakt ook niet uit.
De Rose is een heel andere Retro motorfiets maar minstens even mooi
Wie wil die info nou zien
Want wie wil er nu informatie over olie temperatuur, benzine voorraad of toerentallen zien op een dergelijke machine.
Nee, als je met de Scrambler op pad ben wil je bochten zien en voelen en vooral gas geven. Want dat is wat je doet als je met de Boxer onderweg bent.
En als je na een uur flink sturen even aan de kant gaat zitten, is het genieten van die bijzonder fraaie vormgeving van de BMW RNineT.
Het imposante 1200 cc motorblok in de ietwat gedrongen motorfiets maken de Scrambler tot een waar kunstwerk.
BMW denkt aan de details
Een allemansvriend dat bruut geweld kan leveren
De BMW is een kunstwerk dat bruut geweld kan ontketenen maar tegelijkertijd als een mak lammetje uit je hand kan eten. De Scrambler is duidelijk een allemansvriend maar wel een met pit.
BMW heeft de motorwereld blij verrast met deze machine en dat geldt voor de hele BMW RNineT lijn. De stijl, de kleur, de power, en het rij plezier is van een heel andere orde.
De BMW R NineT pure is de nieuwste telg in de BMW R NineT lijn en ook die ziet er zeker niet verkeerd uit. Dezelfde Retro stijl in Dito kleuren, ook weer een genot voor het oog.
Oké je moet van de retrostijl houden maar dat geldt voor alles. Maar een ding is zeker, BMW maakt motorfietsen beter dan ooit en vooral mooier.
Met dank aan Motor Houtrust voor het mogelijk maken van de rij-impressie
Meer informatie over de BMW